Ohjelmointi 1 -luentomonisteen täydennykset
1. Syventäviä lisäsivuja
1.1 Muuttujat
- Muuttujien näkyvyys
- Staattiset muuttujat ja metodit, eli asiaa
static
-sanasta. (Tämä sivu ei ole osa tenttialuetta.)
1.2 Aliohjelmat
1.3 Taulukot
1.4 Syntaksi, muotoilu ja käytänteet
- C#-pikasyntaksi
- C#-koodauskäytänteet kurssilla - Ohjelmointi 1 kurssin koodauskäytänteet
1.5 Kääntäminen
1.6 Debuggaus
1.8 Muut
- ComTest-esimerkkejä
- Sanasto
- Gitin käyttö
- Vastauksia teknisiin ongelmiin
- Matriisit ja 3D - Vesan lisäluento matikan Lineaarialgebran kurssilla
- Tietovisa -kysymyksiä joilla voi kokeilla osaamista
- Netiketti - miten netissä pitäisi käyttäytyä
- Sisällön tuominen peliin
- Syötteen kysyminen käyttäjältä (näppäimistöltä)
- Projektin linkittäminen toiseen projektiin
- Virheilmoituksia ja niiden tulkintoja
- Merkit ja merkkijonot
- Peli Android-puhelimelle
- AngryLego Play-kaupassa (mokomat poistaneet...)
2. Muita lisäsivuja
Tähän on koottu sivuja joita muuten kurssilla tarvitaan ja joihin ei ole linkkiä jo yläpalkissa
- Millainen kone kurssille
- PATH-ympäristömuuttuja
- Mitä pitäisi osata
- Kurssin opiskelusta
- Etäopiskelelu
- Jypelin käyttöohjeet
- Jypeliin lisäjippoja - mm. retro-fontti, kiertäminen annetun pisteen ympäri jne.
- Jypelin dokumentaatio
- Kysymyksiä ja vastauksia eli Q/A
- Komentorivi
- Työaikaraportti-tutorial - miten tehdään ei-peli harjoitustyö
- Graafinen käyttöliittymä harjoitustyöhön
- Videohakemisto - asiasanapohjainen hakemisto kurssin luentovideoista
- Tarkemmat ohjeet kurssin lisäsuorituksista
- Tutki C#-käännöstä - liitä tänne C# ohjelmasi
- Tutki muiden kielten käännöstä
Muita kursseja
3. Monisteen "extra"-täydennyksiä, lue oman harrastuneisuuden mukaan
4. Nuorten pelikerhojen lisäsivut
5. Erilaisia opiskelusivustoja
Näihin pitäisi kirjoittaa suosituksia/selityksiä rinnalle kun joku ehtii...
6. Jypelin koodimäärät
(Päivitetty 13.3.2021)
Visual Studion mukaan Jypelin koodirivimäärät ovat:
Projekti | Suoritettavaa | Kaikki |
---|---|---|
Jypeli | 14 818 | 54 777 |
Farseer | 10 491 | 32 926 |
Physics2d | 3 818 | 10 569 |
MonoGame | 26 558 | 101 547 |
FontStashSharp | 837 | 2 386 |
Tässä "suoritettavaa" tarkoittaa nimenomaan itse ohjelmakoodia, kun taas "kaikki" pitää mukanaan tyhjät rivit, dokumentaation yms. ei ajettavan sisällön.
Jypeli on rakennettu MonoGamen päälle, josta tulee mm. päivityslogiikka ja grafiikan piirto. FontStashSharpia käytetään fonttien käsittelyyn ja tekstin piirtämiseen.
Vastaavia tietoja TIMistä löytyy: https://tim.jyu.fi/view/tim/kehittajat#tilastoja-koodista
6.1 Jypelin "arkkitehtuuri"
Ottaa tuosta yhden linkin ja klikkaa sen auki toiseen tabiin
Vaihtaa ko linkin muotoon
/view/kurssit/tie/ohj1/2016k/ohjaukset/materiaali/XXX
Klikkaa muokattua linkkiä
Luo uuden dokun
menee sen Manageen
Managessa on alempana on ruksi "Import TracWiki "
ruksiin tuon
aukeaa uusi edit ikkuna
Menee sinne WIki.sivullem tarvittaessa kirjaantuu ja ottaa muokkaamisen,
Copy kaikki
Menee uuden TIM-sivun Manageen ja Paste siihen Trc-wikin edit lootaan
Vaihtaa "Wiki root:" alle ohj1 ohj2:n tilalle
Painaa "Convert Trac Wiki"
Ainakin pääotsikon muoto pitää vaihtaa # -merkiksi = -merkkien sijaan
Tallenna Managessa ja rupeaa muokkaamaan TIMissä tarvittavaia kohtia. Ihanne olisi jos ohjelmista saisi ajettavia.
Lisää Trac-dokumentin alkuun että siirretty TIMiin ja sitten se uusi osoite siihen perään:
= Dokumentti siirretty [/view/kurssit/tie/ohj1/materiaali/TAHNUUSIOSOITE TIMiin] = -----------------------------------------------------------------------------------------------
Siirrä dokumentin linkki listassa käsiteltyjen joukkoon
8. Vanhentuneita sivuja
- Kehitystyökalujen asentaminen (vanha XNA, ei ajankohtainen enää vs2019)
- Saman projektin työstäminen Windowsilla ja Macilla/Linuxilla (vanha, ei ajankohtainen enää, koska samat projektit toimivat kaikissa järjestelmissä)
MacOS ohjeet Ohj1 kurssille
Tähän on listattu kootusti ohjeet, jotta kurssin suorittaminen on mielekästä myös macillä. Jos luulet että joku asia tarvitsee macOS ohjeet niin vinkkaa siitä.
Ennen tässä oli pitkäkin lista, mutta nyt kun käytetään Rideria ja editorina Visual Studio Code, niin tarvittavat ohjeet ovat noiden asennusten yhteydessä.
1. Mac ja Rider
Mac ja Rider käytetään aivan samoin kuin Windows-ohjeissa, joten siitä ei erillistä ohjetta tarvita. Pikanäppäimet ovat hieman erilaiset, mutta ne selviävät toiminnoista itsessään.
Eli Macissa erilaista on lähinnä mitä tekstieditoria käytetään, ellei sitten käytä Visual Studio Code, jolloin samat ohjeet toimivat.
2. Mac ja VisualStudio
Seuraavat ohjeet koskevat vain niitä, jotka haluavat käyttää VisualStudiota Macissä. Rider-käytäjille toimivat samat ohjeet kuin muissakin käyttiksissä.
SVN:n käyttö MacOS:lla tosin suositellaan mieluummin komentoriviä
Jypeli for MacOS
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.