Tämä on vuoden 2018 hakemistossa.

The referenced paragraph does not exist.
  • Tästä dokumentista on myös versio tehtävän tekemiseksi Windowsissa ja XNA-kirjastolla jos joku sitä haluaa käyttää

Lumiukko komentoriviltä MonoGame + Jypeli

(Tämä tehtävä liittyy Demo 1 -viikkotehtävään.)

Luo tiedosto Lumiukko.cs ja avaa se tekstieditoriin. Kopioi siihen mallin mukainen sisältö.

// Otetaan käyttöön Jyväskylän yliopiston Jypeli-kirjasto
using Jypeli;

/// @author  Antti-Jussi Lakanen, Vesa Lappalainen
/// @version 12.1.2012
///
/// <summary>
/// Luokka, jossa harjoitellaan piirtämistä lisäämällä ympyröitä ruudulle
/// </summary>
public class Lumiukko : PhysicsGame
{
    /// <summary>
    /// Pääohjelmassa laitetaan "peli" käyntiin Jypeli-kirjastolle 
    /// tyypilliseen tapaan
    /// </summary>
    public static void Main()
    {
        using (Lumiukko peli = new Lumiukko())
        {
            peli.Run();
        }
    }

    /// <summary>
    /// Aliohjelmassa piirretään ja zoomataan kamera siten että 
    /// kenttä näkyy hyvin ruudulla.
    /// </summary>
    public override void Begin()
    {
        Camera.ZoomToLevel();
        Level.Background.Color = Color.Black;

        PhysicsObject p1 = new PhysicsObject(2 * 100.0, 2 * 100.0, Shape.Circle);
        p1.Y = Level.Bottom + 200.0;
        Add(p1);

        PhysicsObject p2 = new PhysicsObject(2 * 50.0, 2 * 50.0, Shape.Circle);
        p2.Y = p1.Y + 100 + 50;
        Add(p2);

        PhysicsObject p3 = new PhysicsObject(2 * 30.0, 2 * 30.0, Shape.Circle);
        p3.Y = p2.Y + 50 + 30;
        Add(p3);
    }
}

Mac/Linux-käyttäjät:

  1. tehkää joko TIMissä:
  2. tai ennemmin tai myöhemmin asenna työkalut ja tee Mac/Linux-ohjeilla

Windows käyttäjät:

Lataa jypeli.zip-tiedosto ja pura sen sisällöstä kaikki *.dll samaan kansioon Lumiukko.cs-tiedoston kanssa. Purkamisesta: Windowsin tiedostonäkymässä voit tuplaklikata tiedostoa, jolloin voit copy-pastettaa oikeat tiedostot Lumiukon kanssa samaan paikkaan.

Kirjoita PowerShellillä (voit copy-pasteta tuon pitkän rimpsun)

csc Lumiukko.cs /reference:Jypeli.dll';'Jypeli.Physics2d.dll';'MonoGame.Framework.dll /platform:x86

HUOM! Jos ylempi ei toimi, varmista että olet noudattanut ohjeita täältä.

Komentorivillä (cmd.exe) vastaava komento olisi

csc Lumiukko.cs /reference:Jypeli.dll;Jypeli.Physics2d.dll;MonoGame.Framework.dll /platform:x86

Käännetyn ohjelman voi ajaa kirjoittamalla komentoriville allaolevan tekstin. Syntynyt "peli-ikkuna" saadaan pois painamalla Alt-F4.

.\Lumiukko.exe
# csm

csm.bat

Yllä esitelty kääntämiskomento on varsin pitkä ja asioiden helpottamiseksi voikin kirjoittaa kotona tiedoston csm.bat (kuvitellaan että nimessä on lyhennetty C-sharp ja Monogame), jonka kopioi jonnekin hakemistoon joka on polussa (esimerkin tiedostolla ei tarvitse edes alkuosan polkujuttuja määritellä):

@echo off
SET ERRORLEVEL=
"C:\Program Files (x86)\MSBuild\14.0\Bin\csc.exe" %* /nologo /reference:Jypeli.dll;Jypeli.Physics2d.dll;MonoGame.Framework.dll /platform:x86  /define:WINDOWS
if ERRORLEVEL 1 goto loppu
%~n1
:loppu

Huom! Kirjoita hakemiston kohdalle sama hakemisto joka sinulla toimi HelloWorldiä tehdessä.

Tämän jälkeen kääntäminen ja samalla ajaminen (jos käännös onnistuu) onnistuu komennolla

csm Lumiukko.cs 

Agoran mikroluokissa csm-komento on valmiina N:\bin hakemistossa ja pitäisi toimia jos sinulla on N-levy mountattuna.

Ongelmana tuossa on vielä se, että jypeli.dll pitää purkaa jokaiseen hakemistoon jossa tuota käyttää.

Vielä automaattisemman tuosta kääntämiskomennosta saa, jos Jypeli on asennettu johonkin ja kopioidaan tarvittavat .dll tiedostot automaattisesti mukaan. Eli esimerkiksi jos Jypeli on asennettu hakemistoon

C:\Program Files (x86)\MonoJypeli\Windows

niin komentotiedosto voisi olla (vaihda komentotiedostoon oikea hakemisto):

@echo off
SET ERRORLEVEL=
SET jypelidllpath=C:\Program Files (x86)\MonoJypeli\Windows
SET monodllpath=C:\Program Files (x86)\MonoGame\v3.0\Assemblies\Windows
"C:\Program Files (x86)\MSBuild\14.0\Bin\csc.exe" %* /nologo /reference:Jypeli.dll;Jypeli.Physics2d.dll;MonoGame.Framework.dll /lib:"%monodllpath%";"%jypelidllpath%" /platform:x86  /define:WINDOWS
if ERRORLEVEL 1 goto loppu
xcopy "%monodllpath%\*.dll" /d /y >nul
xcopy "%jypelidllpath%\*.dll" /d /y >nul
%~n1
:loppu

Ukon värin ja ulkonäön muuttaminen

HUOM! Seuraavat koodinpätkät kirjoitetaan tekstieditorissa ohjelmakoodiin (eli tiedostoon Lumiukko.cs)! Kokeile palloille erilaisia värejä. Esimerkiksi

p2.Color = Color.HotPink;

Rivin voit lisätä mihin tahansa sen jälkeen kun muuttuja p2 on esitelty. Kuitenkin ennen aliohjelman lopettavaa aaltosulkua }. Paras paikka on siellä, missä muutenkin käsitellään p2 muuttujaa (siis ennen kuin p3 on esitelty).

Käytössä olevat valmiit värien nimet näet esimerkiksi Jypelin dokumentaatiosta tai ohjeista.

Minkä tahansa värin voit itse tehdä kutsulla tyyliin:

  p3.Color = new Color(173, 255, 47, 10);

missä parametrit ovat järjestyksessä Red, Green, Blue, Alpha. Kukin arvo voi vaihdella välillä 0-255. Alpha tarkoittaa läpinäkyvyysarvoa, 0 täysin läpinäkyvä, 255 täysin läpinäkymätön.

Luonnollisesti voit vaihtaa myös taustan värin sellaiseksi kuin haluat -- kokeile.

Kokeile kirjaston ohjeiden mukaan vaihtaa alin pallo kaksi kertaa leveämmäksi. Älä muuta "pallon" korkeutta.

Piirrä ukolle silmät.

Lisätehtävä: Voimia peliin

Lisää Begin-aliohjelman loppuun rivi (muistathan, että Begin-metodi alkaa Begin-rivin jälkeisestä aaltosulusta, ja päättyy vastaavasti metodin sulkevaan aaltosulkuun, eli "aliohjelman loppuun" tarkoittaa ennen sen lopettavaa aaltosulkua):

Gravity = new Vector(0, -400);
  • käännä ja aja
  • kokeile muita lukuja -400:n paikalle

Lumiukon käätäminen ja ajaminen MacOS:ssa

  1. Oletetaan että VisualSudio, MonoGame ja Jypeli on asennettu ohjeiden mukaan

  2. Lataa oheinen .zip tiedosto ja pura se. Tarvittava .zip tiedosto

  3. Kirjoita tiedosto Lumiukko.cs ja tallenna se purettuun kansioon

  4. Lumiuko koodi käännetään komennolla:

    mcs -r:Jypeli.dll -r:Jypeli.Physics2d.dll -r:MonoGame.Framework.dll Lumiukko.cs
  5. .exe tiedoston ajaminen onnistuu komennolla:

    mono Lumiukko.exe
# linux

Lumiukon kääntäminen ja ajaminen Linuxissa

  1. Oletetaan että Monodevelop ja Jypeli on asennettu ohjeiden mukaan

  2. Luo ja siirry vaikkapa hakemistoon lumiukko omassa hakemistossasi (esimerkissä /home/vesal)

  3. Kirjoita tiedosto Lumiukko.cs jollakin editorilla ja tallenna se

  4. Mono on mulla asentanut kirjastot osoitteeseen (tarkista itseltäsi tarkka osoite)

    /home/vesal/.local/share/MonoDevelop-5.0/LocalInstall/Addins/MonoDevelop.Jypeli.6.5.9/assemblies/Linux/
  5. Tämä on aivan liian pitkä kirjoitettavaksi kääntämiskomentoihin ja siksi tehdään symbolinen linkki:

    ln -s ~/.local/share/MonoDevelop-5.0/LocalInstall/Addins/MonoDevelop.Jypeli.6.5.9/assemblies/Linux/ lib  
  6. Asetetaan vielä Monodevelopin polku:

     export MONO_PATH=lib
  7. Itse kääntäminen komenolla:

     mcs  /r:lib/Jypeli.dll /r:lib/Jypeli.Physics2d.dll /r:lib/MonoGame.Framework.dll /r:lib/OpenTK.dll /r:lib/Tao.Sdl.dll  /r:System.Numerics /r:System.Drawing  Lumiukko.cs 

    Lumiukon tapauksessa tosin riittää vähempikin kirjastoja

     mcs  /r:lib/Jypeli.dll /r:lib/Jypeli.Physics2d.dll /r:lib/MonoGame.Framework.dll   Lumiukko.cs
  8. Ajaminen komennolla:

     mono Lumiukko.exe
  1. Vastaavasti kuin Windowsissa voisi kirjoittaa tälle kaikelle komentojonon vaikkapa nimelle csm.sh jonka sisältö olisi:

    #/bin/bash
    rm -f Lumiukko.exe >/dev/null
    if [ ! -L $mda ]; then
      ln -s ~/.local/share/MonoDevelop-5.0/LocalInstall/Addins/MonoDevelop.Jypeli.6.5.9/assemblies/Linux/ lib
    fi
    
    export MONO_PATH=lib
    mcs  /r:lib/Jypeli.dll /r:lib/Jypeli.Physics2d.dll /r:lib/MonoGame.Framework.dll /r:lib/OpenTK.dll /r:lib/Tao.Sdl.dll  /r:System.Numerics /r:System.Drawing  Lumiukko.cs
    mono Lumiukko.exe
  1. Ja sitten tuolle pitäisi antaa suoritusoikeudet: chdmod 755 csm.sh
  2. Ja tällöin ajaminen: ./csm.sh

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.