Etusivu | Pong | Omenasoturi
Nuorten koodauskerho 2016 - syksyn 1. kerran tehtävät
Tekstin kirjoittaminen ruudulle
Terve maailma -ohjelma (eli Hello World -ohjelma)
Tehdään ohjelma, joka kirjoittaa tekstiä ohjelman käyttäjälle.
Tekstiä voi kirjoittaa näin: System.Console.WriteLine("Terve maailma!");
Järjestelytehtävä
Järjestele seuraava ohjelma oikeaan järjestykseen. Valmiin ohjelman pitäisi Aja- painiketta painamalla tulostaa teksti "Tervetuloa opiskelemaan ohjelmointia!");
Muuttujat
Ohjelman suorituksen aikana tarvittavaa tietoa voidaan tallentaa muuttujiin. Muuttuja on ohjelmointikielten termi sille, että jokin asia laitetaan "ylös muistiin".
Ohjelma tunnistaa muuttujan sille annetun nimen perusteella ja muuttujaan voidaan tallentaa vain määritellyn tyypin mukaisia arvoja.
Muuttujien määrittely
Muuttuja määritellään kirjoittamalla ensin sen tyyppi ja sen perään nimi välilyönnillä erotettuna. Yhtäsuurikuin-merkin jälkeen tulee muuttujan alkuarvo. Muuttujan tyyppi int
tarkoittaa kokonaislukua.
Alla oleva ohjelma laskee ja tulostaa kahden luvun summan. Voit kokeilla muuttaa ohjelmassa olevia lukuja.
Muuttujien tyypit
Alla on esitetty C#-kielen tärkeimmät alkeistietotyypit:
Merkit ja merkkijonot
C#-kielessä char
kuvastaa yksittäistä merkkiä ja string
useita merkkejä, eli merkkijonoa. Merkki kirjoitetaan yksittäisten heittomerkkien ('
) väliin ja merkkijonot lainausmerkkien ("
) väliin.
char ensimmainenKonsonantti = 'b';
string nimi = "Keijo-Annikki Tapani Mäkelä-Yli-Airaksinen";
Merkkijonoja voi myös yhdistää +
operaattorilla.
string etunimi = "Elli";
string sukunimi = "Esimerkki";
string kokonimi = etunimi + " " + sukunimi; // kokonimi on nyt "Elli Esimerkki"
Muuttujien käsittely
Muuttujia, jotka ovat kokonaislukuja (esim. int
) tai desimaalilukuja (double
, float
) voi käsitellä seuraavilla operaattoreilla:
Operaattori | Esimerkki | Merkitys |
---|---|---|
+ | a + b | Yhteenlasku |
- | a - b | Vähennyslasku |
* | a * b | Kertolasku |
/ | a / b | Jakolasku |
% | a % b | Jakolaskun jakojäännös |
Kun muuttuja on määritelty, niin sen arvoa pystyy muuttamaan =
operaattorilla:
int luku = 5; // Määritellään uusi muuttuja, jonka alkuarvo on 5
luku = 10; // Sijoitetaan luku-muuttujan arvoksi 10
luku = 15; // Sijoitetaan luku-muuttujan arvoksi 15
Viimeisin sijoitus jää voimaan, joten luku
-muuttujan arvo on lopuksi 15.
Muuttujan tyypin voi määrittää vain kerran. Seuraava ei ole sallittua:
double desimaaliluku = 3.5;
double desimaaliluku = 10.0;
Muuttujalle ei ole pakko antaa alkuarvoa. Seuraava on sallittua:
int pisteet; // Oletus alkuarvo kokonaisluvulle on nolla
pisteet = 10; // Sijoitetaan luku-muuttujan arvoksi 10
Muuttujaan voi sijoittaa laskutoimituksen tuloksen:
int a = 10;
int b = 5 + a; // b-muuttujan arvo on 15
Muuttujan arvoa voi esimerkiksi kasvattaa seuraavalla tavalla:
int pisteet = 5;
pisteet = pisteet + 10;
pisteet
-muuttujan arvo on lopuksi 15.
Haastetehtävät
1. Tehtävä
Alla on ohjelma, jossa on määritetty muuttujat a
, b
, c
ja d
. Päättele paljonko muuttujien arvot ovat ohjelman lopussa. Jokaisesta oikeasta vastauksesta saa 0,25 pistettä.
public class Tehtava1
{
public static void Main(string[] args)
{
int a = 2;
int b = 5;
int c = 9;
int d;
a = 5;
a = a + 1;
b = b + a;
d = a;
// Päättele mitä muuttujien arvot ovat.
}
}
2. Tehtävä
C#-kielellä kirjoitettu ohjelma varaa muistista seuraavat muuttujat:
int banaanienMaara = 50;
int pelaajienLukumaara = 2;
int[100] taulukko;
double pituus = 102.67;
Kuinka monta tavua muistia varataan yhteensä?
Vinkki: 1 tavu on 8 bittiä. Kunkin muuttujatyypin viemä tila näkyy bitteinä tällä sivulla aiemmin esitetyssä taulukossa. Voit laskea tavumäärän, kun tiedät ensin kuinka paljon tilaa tarvitaan bitteinä.
Vinkki: Tässä vaiheessa ei ole vielä käsitelty taulukoita, mutta ne ovat tietotyyppi (eli muuttujatyyppi), jonka avulla voidaan säilöä useampia samaa tyyppiä olevia arvoja. Taulukon yhteydessä käytetään hakasulkuja [ ja ]. Tässä tehtävässä varataan tilaa 100 int-muuttujaa varten yhteen taulukko-nimiseen muuttujaan.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.