Nuorten koodauskerho 2016 - syksyn 1. kerran tehtävät

Tekstin kirjoittaminen ruudulle

Terve maailma -ohjelma (eli Hello World -ohjelma)

Tehdään ohjelma, joka kirjoittaa tekstiä ohjelman käyttäjälle.

Tekstiä voi kirjoittaa näin: System.Console.WriteLine("Terve maailma!");

# kkhelloworld

Järjestelytehtävä

Järjestele seuraava ohjelma oikeaan järjestykseen. Valmiin ohjelman pitäisi Aja- painiketta painamalla tulostaa teksti "Tervetuloa opiskelemaan ohjelmointia!");

# kkjarjestelytehtava

Muuttujat

Ohjelman suorituksen aikana tarvittavaa tietoa voidaan tallentaa muuttujiin. Muuttuja on ohjelmointikielten termi sille, että jokin asia laitetaan "ylös muistiin".

Ohjelma tunnistaa muuttujan sille annetun nimen perusteella ja muuttujaan voidaan tallentaa vain määritellyn tyypin mukaisia arvoja.

Muuttujien määrittely

Muuttuja määritellään kirjoittamalla ensin sen tyyppi ja sen perään nimi välilyönnillä erotettuna. Yhtäsuurikuin-merkin jälkeen tulee muuttujan alkuarvo. Muuttujan tyyppi int tarkoittaa kokonaislukua.

Alla oleva ohjelma laskee ja tulostaa kahden luvun summan. Voit kokeilla muuttaa ohjelmassa olevia lukuja.

# kkmuuttujat

Muuttujien tyypit

Alla on esitetty C#-kielen tärkeimmät alkeistietotyypit:

Merkit ja merkkijonot

C#-kielessä char kuvastaa yksittäistä merkkiä ja string useita merkkejä, eli merkkijonoa. Merkki kirjoitetaan yksittäisten heittomerkkien (') väliin ja merkkijonot lainausmerkkien (") väliin.

char ensimmainenKonsonantti = 'b';
string nimi = "Keijo-Annikki Tapani Mäkelä-Yli-Airaksinen";

Merkkijonoja voi myös yhdistää +operaattorilla.

string etunimi = "Elli";
string sukunimi = "Esimerkki";
string kokonimi = etunimi + " " + sukunimi;  // kokonimi on nyt "Elli Esimerkki"
# kkmuuttujatyypit

Muuttujien käsittely

Muuttujia, jotka ovat kokonaislukuja (esim. int) tai desimaalilukuja (double, float) voi käsitellä seuraavilla operaattoreilla:

Operaattori Esimerkki Merkitys
+ a + b Yhteenlasku
- a - b Vähennyslasku
* a * b Kertolasku
/ a / b Jakolasku
% a % b Jakolaskun jakojäännös

Kun muuttuja on määritelty, niin sen arvoa pystyy muuttamaan = operaattorilla:

int luku = 5;  // Määritellään uusi muuttuja, jonka alkuarvo on 5
luku = 10;     // Sijoitetaan luku-muuttujan arvoksi 10
luku = 15;     // Sijoitetaan luku-muuttujan arvoksi 15

Viimeisin sijoitus jää voimaan, joten luku-muuttujan arvo on lopuksi 15.

Muuttujan tyypin voi määrittää vain kerran. Seuraava ei ole sallittua:

double desimaaliluku = 3.5;
double desimaaliluku = 10.0;

Muuttujalle ei ole pakko antaa alkuarvoa. Seuraava on sallittua:

int pisteet;   // Oletus alkuarvo kokonaisluvulle on nolla
pisteet = 10;  // Sijoitetaan luku-muuttujan arvoksi 10

Muuttujaan voi sijoittaa laskutoimituksen tuloksen:

int a = 10;
int b = 5 + a;  // b-muuttujan arvo on 15

Muuttujan arvoa voi esimerkiksi kasvattaa seuraavalla tavalla:

int pisteet = 5;
pisteet = pisteet + 10;

pisteet-muuttujan arvo on lopuksi 15.

Haastetehtävät

1. Tehtävä

Alla on ohjelma, jossa on määritetty muuttujat a, b, c ja d. Päättele paljonko muuttujien arvot ovat ohjelman lopussa. Jokaisesta oikeasta vastauksesta saa 0,25 pistettä.

public class Tehtava1
{
    public static void Main(string[] args)
    {
        int a = 2;
        int b = 5;
        int c = 9;
        int d;
        
        a = 5;
        a = a + 1;
        b = b + a;
        d = a;
        
        // Päättele mitä muuttujien arvot ovat.
    }
}
# kkteht1a
# kkteht1b
# kkteht1c
# kkteht1d

2. Tehtävä

C#-kielellä kirjoitettu ohjelma varaa muistista seuraavat muuttujat:

int banaanienMaara = 50;
int pelaajienLukumaara = 2;
int[100] taulukko;
double pituus = 102.67;

Kuinka monta tavua muistia varataan yhteensä?

Vinkki: 1 tavu on 8 bittiä. Kunkin muuttujatyypin viemä tila näkyy bitteinä tällä sivulla aiemmin esitetyssä taulukossa. Voit laskea tavumäärän, kun tiedät ensin kuinka paljon tilaa tarvitaan bitteinä.

Vinkki: Tässä vaiheessa ei ole vielä käsitelty taulukoita, mutta ne ovat tietotyyppi (eli muuttujatyyppi), jonka avulla voidaan säilöä useampia samaa tyyppiä olevia arvoja. Taulukon yhteydessä käytetään hakasulkuja [ ja ]. Tässä tehtävässä varataan tilaa 100 int-muuttujaa varten yhteen taulukko-nimiseen muuttujaan.

# kkteht2

Tereve

17 Sep 16 (edited 17 Oct 24)

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.