TIM: Vähemmän on enemmän
Vesa Lappalainen, vesal@jyu.fi
Informaatioteknologian tiedekunta
Jyväkylän yliopisto
Kirjaannu sisään TIM-järjestelmään
- voit katsella näitä sivuja ilman kirjaantumista, mutta saat niistä enemmän irti kirjaantuneena
- paina sivun ylälaidassa olevasta -painikketta
- Jyväskylän yliopiston henkilöt painakaa
Korppi login
, loput kohdat tästä voi ohittaa - muut:
- ensimmäisellä käyttökerralla paina siellä olevaa painiketta
- täytä sähköpostisoite
- saat sähköpostin josta kopioi salasana
- mene uudestaan ja täytä sähköposti ja salasana ja sinulta kysytään uusi salasana
- jos joskus unohdat salasanasi, voit pyytää aina uuden -kautta.
Haaste digimateriaalille
- suuri määrä erilaisia oppimisympäristöjä
- yhdessä yksi hyvä ja toisessa toinen
- sivut ovat linkkisotkuja, joissa ei tiedä mitä on tehnyt ja missä
- "miksi meillä on niin paljon ohjelmia joita pitää käyttää?"
- ylläpidon vaikeus
- ennen oli yksi oppikirja/aine tai kurssi
- missä se on? kenellä oikeus muuttaa?
Kysymyksiä?
Meidän ratkaisu (JY Tietotekniikka)
- TIM (The Interactive Material)
- dokumenttipohjainen oppimisalusta pilvessä => laiteriippumaton
- esimerkiksi kurssi voi koostua yhdestä tai useammasta dokumentista
- ihannetilanteessa kurssilla on ainakin yksi kirjamainen "teos" (tai ehkä papyruskäärö olisi vielä parempi metafora), jonka lukemalla ja tekemällä tehtävät, tietää kurssista ainakin suurimman osan
- yhdessä kirjoittaminen - haaveena yhteiset materiaalit joiden tuottamiseen kaikki osallistuvat ja materiaali on aina ajantasalla
- muokkaus suoraan netissä (näytä kuinka, MarkDown)
- dokumentti koostuu lohkoista, jotka voivat sisältää tekstiä tai interaktiivisia komponentteja (plugineja), näin saadaan teoria ja tehtävät samaan paikaan
Mitähän voi tehdä?
- melkein mitä tahansa mihin liittyy dokumentti
- "lecture notes", myös lukumerkinnät ja kommentit, Ohj1, PDF
- itseopiskelumateriaalit: HT-tutorial, SceneBuilder
- koko kurssin sivusto, Ohj2
- työkirja
- lunttilappu
- askartelua luennoilla Ohj2
- demot (viikotehtävät), Ohj1, myös ryhmävastaaminen
- luentojen aakkosellinen videohakemisto
- Ohj1-kurssin loppukoe, s17
- valintakoe: vastaajat tiesivät heti poistuessan pistemääränsä ja kun viimeinen poistui, tiedettiin ketkä pääsevät, s16
- keskustelu joko omina dokumentteina, kommentteina tai jopa velpeillä
- sähköpostiviestit muutoksista (sisällössä, kommenteissa)
- reaaliaikaiset kysymykset luennolla (Peer Instruction, Flipped Classroom)
- luentoseinä
- automaattinen pisteyttäminen joissakin tehtävätyypeissä, lopuissa velpit.
- velpit (Virtuaaliset Esipainetut Liukkaat PostIT -laput) palautteenantoon, Ohj1
- pelillistäminen
- kalvot
- opinnäytetyöt (jopa gradut kun muutosvastarinta on ohi :-), Ohj2 suunnitelmat
- portfolio (sopisi lainaamistoiminnon takia erinomaisesti)
- kokouskutsut liitteineen, pöytäkirjat, pöytäkirjan otteet
- kouluaste: vauvasta vaariin...
- perinteinen luento-opetus - MOOC ja kaikki väliltä, jopa samalla kurssilla
- punainen lanka
- eri kielisten versioiden ylläpito viitteiden ansiosta helpompaa
- lainaaminen = samaa materiaalia voi käyttää useammassa dokumentissa ja ylläpito vain alkuperäisestä
- makrot = usein toistuvat asiat kirjoitetaan vain kerran ja muutetaan yhdestä paikasta
- painomateriaalin tuottaminen samasta lähteestä => yksi ylläpito
- esimerkkejä vuorovaikutteisista komponenteista
Mitä opiskelijat sanovat
- TIM-järjestelmä on huikea, se saattaa olla suurin syy miksi koen ohjelmoinnin opiskelun helpoksi.
- TIM-järjestelmä on tosi hieno.
- Kivaa, kun kaikki kurssiin liittyvä materiaali ja tieto oli keskitetty TIMiin. Moniste on aika hyvä.
- Kurssilla on aivan mahtava toteutus verkkomateriaalin osalta. Luennot voi katsoa videoina ja demot palautetaan TIMissä, minkä lisäksi lähes kaikki muukin tarvittava materiaali löytyy verkosta. Tästä saisi monet muut kurssien pitäjät ottaa esimerkkiä.
- Myöskin monipuolinen ja havainnollistava TIM-materiaali on ollut koko kurssin ajan oppimisen tukena. Demojen pelillistäminen oli ihana.
- TIM toimi loistavasti, verkkomateriaali mahdollisti vapaan aikatauluttamisen.
- Tykkään demojen tekemisestä. TIM on hyvä oppimisympäristö niiden tekemiseen niin tällä kuin muillakin kursseilla
- Kurssi on mahtavasti järjestetty ja TIM on loistava ympäristö.
- Tim-moniste ja kaikki muukin verkkoympäristöissä oleva oppimismateriaali (kysymykseen mikä oli kurssilla hyvää)
- Luentomoniste TIMissä todella hyvä.
- Kurssin paras luento oli ehdottomasti luentokerta 14.11.2016, jolloin täytettiin itse ohjelman kohtia ja sitten katsottiin mitä muut vastasivat ja mikä oli oikein. Opetti todella paljon omista virheistä.
- Lisäksi TIM oli oppimisen ja tekemisen alustana mitä mainioin.
- TIM-sivusto oli mielestäni loistava oppimiseen.
- TIM on oppimisympäristönä erittäin kätevä.
- TIM-oppimisympäristö tuntuu toimivan erittäin hyvin etäopiskelijan näkökulmasta.
- Demotehtävien teko TIMissä oli loistavaa.
- Älytttömän laaja materiaali, luennot, moniste, esimerkit, luennot tulevat verkkoon ei aikasidonnainen
- Olen käyttänyt kursseilla TIMmiä Win-kannettavalla, ipadilla, Androidin tabletilla ja kännykällä ja iphonella hyvällä menestyksellä. TIM on yksi interaktiivisimmista opiskeluympäristöistä, mitä olen käyttänyt ja sen monipuolisuus on hatunnoston arvoinen huomio.
- TIM käyttää aidosti ja monella tavalla hyväkseen sitä, että se on sähköinen oppimateriaali/ moniste. Useinhan sähköiset oppimateriaalit ovat toiminnaltaan ja käytöltään lähes paperiversiota vastaavia, vastauksia vaan ehkä klikkaillaan kynällä kirjoittamisen sijasta, tai väärästä vastauksesta saa välittömän palautteen, tai ei tarvitse kääntää sivua... Mutta harva tähän mennessä näkemäni materiaali todella hyödyntää verkkoon liittyviä mahdollisuuksia tai esim. reaaliaikaisuutta. TIMin tyyppistä aidosti interaktiivista oppimateriaalia pitäisi saada jokaiselle koulutusasteelle (ongelmahan siinä monelle olisi, että opettajan pitäisi sitä itse päivittää). Liikeideaa jollekin firmalle... Ehkä opiskelijat eivät tiedosta (kuten en itsekään), kuinka pedagogisesti nerokas materiaali heillä on käytössään, mutta oppimista ja asioiden ymmärtämistä se varmasti jouduttaa.
Esimerkkejä TIMillä tuotetusta materiaalista
Seuraavana esimerkkejä TIMillä tehdystä materiaalista. Suureen osaan esimerkeistä vaaditaan kirjaantuminen ja joihinkin ei pääse kuin omistaja näkemään.
- (+) merkillä on merkitty ne, joita voi katsella ilman kirjaantumista
- (*)-merkillä ne, joita voi katsoa jos on kirjaantunut.
- (!) -merkittyjä varten tarvittaan enemmän oikeuksia, ne ovat tässä mukana vain, jotta esittäjä voi niitä vilauttaa.
Vaikka dokumenttia pääsisi katsomaan kirjaantuneena, voi olla että siinä olevia kaikkia tehtäviä ei voi suorittaa, jollei kirjaannu.
Biologia, kkk
Filosofia:
Fysiikka:
Fysiikan Z-bosoni labra: FYSA2002: Hiukkasfysiikan data-analyysi aidolla CERNin tutkimusdatalla (*)
Opettajan lainaus: TIM on ensimmäinen kohtaamani verkkoalusta, jonka voi aidosti laittaa palvelemaan pedagogiikkaa. Esimerkiksi Moodlea käytettäessä täytyy usein aloittaa kysymyksestä “mihin Moodle kykenee”, kun taas TIMin kanssa voi aina aloittaa kysymyksestä “mitä haluan saada tehtyä".
Kemia:
- Aineen olomuoto (+)
Opettajan lainaus: Timistä oma kokemukseni on se, että se on ylläpitäjän (ja ehkä käyttäjän) mielestä kevyempi ja joustavampi käyttää kuin Moodle. Lisäksi se mahdollistaa erityisesti luonnontieteen materiaalin laadukkaamman tekemisen (toki aloitustaso tekemiseen on korkeahko). Kaikkia ominaisuuksia en ole ehtinyt testata, mutta minusta tuo on lupaava
Matematiikka:
- Calculus 1 (*)
- Calculus 1, tehtävien hahmottelua (*)
- TIM and math (*)
- MathCheck (+),
Musiikki:
- MIDI toolbox (*)
- segmentation-MIR-test (!)
Tietotekniikka:
Opettajan lainaus: Opettajan näkökulmasta TIM-järjestelmä tuottaa välineet kaikkiin opetuksen perustarpeisiin. Opettaja saa TIM:llä kirjoitettua opetuksessa tarvittavat tekstit linkitettynä verkkoon, laadittua harjoitustehtävät sekä saa tehtyä opetustilanteisiin tarkistus- ja palautekysymykset, joiden avulla opiskelijat voivat kommunikoida anonyymisti opettajalle näkemyksiään. TIM-järjestelmässä saa myös tarkastettua ja pisteytettyä harjoitustehtävät, ja siinä voi seurata opiskelijoiden etenemistä kursseilla. Opiskelijan näkökulmasta TIM-järjestelmästä löytyy kaikki kursseihin liittyvät sisällölliset asiat ja toteutukseen liittyvät informaatio kohdennetusti yhdestä paikasta. TIM-järjestelmä on erityisen kätevät tietotekniikan ja matemaattisten aineiden opettamiseen. Se tarjoaa aineiston rajaamiseen ja esittämiseen työkaluja, joiden avulla opiskelijoiden huomion saa kohdennettua olennaisiin ydinkohtiin. Muissa nk. oppimisalustoissa ei ole vastaavia tyäkaluja tarjolla. Myös muiden yliopistojen kolleegat ovat oma-aloitteisesti todenneet yksityisissä keskusteluissa Jyväskylän yliopistossa kehitetyn TIM-järjestelmän olevan varsin ainutlaatuinen.
Opettajan lainaus: TIM-järjestelmän paras ominaisuus opettajalle on vapaus luoda ihan minkälaisia tehtäviä vaan sekä tehtäville tarkistimia, jotka automaattisesti pisteyttävät tehtävät ja antavat esimerkiksi palautetta opiskelijalle. Opiskelija näkee onnistumisensa heti ja palautteen perusteella voi vaikka parantaa vastaustaan. Opettaja voi mm. vapaasti rajoittaa vastauskertojen määrää, määritellä pisteytyssäännöt ja sen minkälaista palautetta vastauksista annetaan.
Ohjelmointi 1: kotisivu (+), luentomoniste (+), demot (*), HT-suunnitelmat (*), kurssipalaute ja siitä keskustelu (+), videohakemisto (*)
Ohj1 harjoitustyön tutorial (+) ja sama PDF-monisteena(+)
Tietokannat (+)
Tilastotiede:
- Data ja mittaaminen (*)
- Johdatus tilastolliseen tutkimukseen (*)
- Opettajan lainaus: Juteltiin vielä Xxx:n kanssa siitä, miksi TIM on meille ihana värkki. Itse olen kutsunut sitä (mm. JY:n tiedotuslehdessä) Harry Potter -luentoprujuksi, jossa kuvat elävät (videot, simuloinnit, miksei nettilinkit ja ekstrajutut asiasta kiinnostuneille). Samoin opiskelijoiden mahdollisuus tsekata osaamistaan on hieno ominaisuus (mun kursseille täytyy lisätä näitä vielä). Näistä ominaisuuksista olemme myös saaneet kiittävää palautetta.
TIM:
- Käyttöohje (+) ja sama PDFänä (+)
- Tutustuminen (+)
- GlowScript 3D animointi (+)
- Visualisointiohje (*)
Lista Coursera -kursseista:
Kokeita ja kilpailuja:
- Valintakoe (!)
- Ohj1 kurssin loppukoe (!), statistiikkaa (+),
- Lukiolaisten kilpailu (!)
- TUKES Käyttöturvallisuustiedotevisa (!)
Pelillisyys
Abstrakti, leikkaile tästä ja siirrä esitykseen
TIM - vähemmän on enemmän
Esiintyjät & Organisaatio
Vesa Lappalainen, IT-tdk/Jyväskylän yliopisto
Mitä?
TIM (The Interactive Material) on Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnassa kehitetty avoimen lähdekoodin dokumenttipohjainen interaktiivinen laiteriippumaton WWW-oppimisalusta.
Miksi?
Ongelmat joita on lähdetty ratkaisemaan:
- Opiskelijat (ja opettajat) valittavat että kursseilla käytetään liikaa erilaisia alustoja.
- Interaktiivisen materiaalin tuottaminen on ollut liian työlästä.
- Digitaalinen materiaali on helposti linkkisotkua ilman lineaarista rakennetta.
Miten?
TIM on kehitetty alustaksi, jossa opettajat (sekä tarvittaessa opiskelijat) voivat yhdessä tuottaa ja jakaa helposti materiaalia. Järjestelmän perusyksikkönä on dokumentti, joka voi sisältää lohkoja, jotka voivat olla joka tavallista tekstiä muotoiluineen tai interaktiivisia tehtäväkomponentteja. Näiden kahden peruskäsitteen ympärille voidaan rakentaa kaikki opetuksessa tarvittava interaktiivinen digitaalinen materiaali mm: luentomonisteet, viikkotehtävät, kokeet, keskusteluryhmät.
Mitkä ovat lopputulokset?
TIM-alusta ei aseta mitään rajoitteita sille, minkä alan tai tason opetuksessa sitä käytetään. Opettustavat voivat olla myös mitä tahansa perinteisestä luento-opetuksesta höystettynä luennonaikaisilla kysymyksillä täysin itsenäisesti tehtäviin verkkokursseihin (esim. MOOC). Järjestelmää on käytetty Jyväskylän yliopistossa mm. matematiikan, tilastotieteen, tietotekniikan, tietojärjestelmätieteen, fysiikan, kemian, biologian sekä musiikin kurssien oppimateriaali- ja tehtäväalustana. Alustaa on hyödynnetty myös Aalto yliopiston ohjelmointikursseilla. Pilottina on tehty myös yksi fysiikan lukiokurssin materiaali. Myös Tietotekniikan pääsykoe on pidetty järjestelmällä jolloin osallistujat tiesivät tuloksensa heti poistuessaan kokeesta. Esimerkiksi tietotekniikan ohjelmointikursseilla ei tarvita enää mitään muuta oppimisalustaa luontaisten ohjelmointityövälineiden lisäksi. Kursseilla voidaan ensimmäiset ohjelmat tehdä heti ilman mitään lisäasennuksia. Opiskelijoilta järjestelmä on saanut kovasti kiitosta. Järjestelmä sisältää esipainettujen lappujen ansiosta mahdollisuuden nopeaan palautteenantoon, esimerkiksi yhdessä tunnissa pystyttiin antamaan palautetta 300 opiskelijalle ohjelmointitehtävästä. Viikkotehtävien tulosten näyttäminen pelillistettynä näkymänä, on myös saanut kiitosta. Opettajalla on laajat mahdollisuudet seurata opiskelijoiden tekemistä, mm. tehtävistä näkee halutessaan jokaisen yrityksen erikseen ja näin voi päätellä missä opiskelijoilla on vaikeuksia
Avainsanat: interaktviinen, yhdessä kirjoittaminen, digtaalinen materiaali, pelillistäminen, oppimisen seuranta
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.