Primetime-toimintamalli

Primetime-oppiminen on yhteistoiminnallisuuteen perustuva opetuksen toimintamalli, joka tukee ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua ja hyödyntää opiskelijoiden ja opettajien arvokasta aikaa mahdollisimman tehokkaasti. Malli tukee yhteistoiminnallisuuden kautta työelämävalmiuksia ja antaa opiskelijalle sekä vapautta että vastuuta omasta opiskelusta. Opiskeluprosessi on nelivaiheinen ja koostuu neljästä vaiheesta, neljästä P:stä: principles, practice, problems & primetime:

1. Principles (käsitteiden opiskelu itsenäisesti)

Ensin aihe opiskellaan kotona videoiden ja kirjan avulla itsenäisesti. Videoista saadaan yleiskuva ja tärkeimmät käsitteet suomeksi (videot YouTuben Opi fysiikkaa -kanavalta). Kirja täydentää videoiden yleiskuvaa ja tarjoaa esimerkkejä. Itseopiskelu päättyy testiin, joka tehdään ennen ryhmätapaamista.

2. Practice (käsitteiden soveltaminen pienryhmässä)

Itseopiskelun jälkeen pienryhmä käy yhdessä läpi tehtäväpaketin, jonka avulla esiteltyjä käsitteitä sovelletaan käytäntöön. Tehtäväpaketti on verkossa, joten pienryhmän opiskelu on ajasta ja paikasta riippumatonta. (Opettaja myös varaa luokkatiloja ryhmien käyttöön tiettyihin aikoihin.) Tehtävät eivät ole täysimittaisia ongelmia, vaan erillisiä pohdintoja, yksittäisiä kysymyksiä, lyhyitä numeerisia töitä, simulaatioita, ja vaiheistettuja laskutehtäviä, joiden avulla käsitteiden soveltamiseen saa harjaannusta. Tehtävissä kiinnitetään erityistä huomiota tavallisimpiin virhekäsityksiin. Ryhmätapaaminen kestää pari tuntia.

3. Problems (täysimittainen ongelmanratkaisu)

Itseopiskelun ja käsitteiden harjoittelemisen jälkeen siirrytään täysimittaiseen ongelmanratkaisuun. (Vaiheet 1 ja 2 toistetaan kahdesti eri aiheista ennen ongelmanratkaisuun siirtymistä.) Tehtävinä on monivaiheisia fysiikan ongelmia tuttuun tapaan. Tehtävät voidaan tehdä itsenäisesti ja yhdessä pienryhmän jäsenten kanssa ja tukea voi pyytää opettajilta. Tehtävät palautetaan verkkoon määräaikaan mennessä. Määräajan umpeuduttua tulevat saataville tehtävien vastaukset. Vastausten avulla voidaan välittömästi reflektoida opittua ja tunnistaa vaikeat asiat.

4. Primetime (pienryhmän laatuaika opettajan kanssa)

Tehtävien palautuksen määräajan jälkeen ryhmällä ja opettajalla on keskinäinen tapaaminen. Periaatteessa opettaja on siis ryhmän käytössä tunnin ajan. Opettajan tarkoituksena ei ole pelkästään antaa oikeita vastauksia, vaan myös tukea opiskeluprosessia. Primetime on siis opettajan laatuaikaa yhden ryhmän kanssa, joten ryhmän kannattaa hyödyntää aika mahdollisimman hyvin. Tämä tarkoittaa, että opiskelijat ovat jo tapaamista ennen tunnistaneet asiat, joissa he tarvitsevat henkilökohtaista opetusta.

Opiskeluprosessi kokonaisuudessaan

  • Arviointi tukee opiskeluprosessia ja kannustaa tasapainoiseen opiskeluun koko kurssin ajan. Lue arviointiperusteet huolellisesti.
  • Kurssin työmäärä: Kurssin 5 op vastaa nimellisesti 135 h työtä. Laboratorityöt vastaavat siitä n. 20 h, joten viikottainen (7 viikkoa) työmäärän voi suunnitella jakautuvan seuraavasti:
    • Principles 4 h/viikko (itseopiskelu 2 h/kerta; videot + kirja)
    • Practice 4 h/viikko (ryhmätunnit 2 h/tapaaminen)
    • Problems 8 h/viikko (yhdet laskuharjoitukset)
    • Primetime 1h/viikko.
  • Viikkolukujärjestys (hahmotelma):
    • ma: edellisviikon laskuharjoitustehtävien palautus + itseopiskelu 1
    • ti: primetime + ryhmätunti 1
    • ke: itseopiskelu 2
    • to: ryhmätunti 2 + laskuharjoitusten tekemistä
    • pe: laskuharjoitusten tekemistä

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.