Avainsanat: punainen lanka

Punaisen langan opetus

Kuva 1: Punaisen langan idea
Kuva 1: Punaisen langan idea

1. Ongelma:

  • monet kurssit tuntuvat opiskelijoista irrallisilta ja eivät tunnu liittyvän omaan "mielenkiinnon kohteeseen"

2. Idea

Eri alojen kursseille tuodaan sisältöä toisilta aloilta.

  • kurssit pidetään lähes kuten ennenkin (em. kuvassa Kurssi n)
  • kullakin kurssilla voi olla (vapaaehtoisia) punaisen langan tehtäviä joltakin toiselta alalta tai jopa toisesta tiedekunnasta (em. kuvassa L1 ja L2)
  • lankojen on tarkoitus liimata kursseja yhteen tietyn asian perspektiivistä
  • lankoja voi olla 0-n kappaletta
  • punaisen langan tehtävät ovat kurssin ulkopuolisia tehtäviä, joiden lisämateriaalin, tehtävät ja niiden vastaukset toimittaa ko. langasta vastaava laitos/tdk. Kurssin opettajan kanssa kommunikoidaan mitkä tehtävät on mahdollista tehdä milläkin kurssin viikolla.
  • em kuvassa lanka 1 ei sovi luontevasta kurssille 4, samoin lanka 2 ei sovellu luontevasti kurssille 3. Eli lankojen ei välttämättä tarvitse kohdata joka kurssia tai olla mukana koko kurssin ajan. Tarkoitus on päästä luonnolliseen synergiaan.

3. Esimerkkejä

Kurssit: Ohjelmointi, langat: Fysiikka, Matematiika, Kyberturvallisuus, Tilastotiede

  • kurssilla Ohjelmointi 1 on kullakin viikolla demot
  • demot lähestyvät asiaa ohjelmoinnin perspektiivistä
  • kaikissa langoissa käytetään kurssilla käytettävää (ohjelmointi)kieltä
  • joku demotehtävä voi silti olla valmiiksi toisella ohjelmointikielellä tehdyn pohjan päälle kirjoittaa sama tehtävä tällä kurssilla käytetyllä kielellä
  • fysiikan lanka:
    • kiinnostuneille opiskelijoille on kullakin viikolla vähintään yksi fysiikkaan liittyvä demotehtävä
    • alkukurssista kun ei vielä osata ohjelmoida, on fysiikan lankatehtävä enemmän konseptuaalinen, esim. ratkaistaan käsin jostakin tulevassa demossa ohjelmoitavasta kaavasta etsittävä suure valmiiksi (yksinkertaistettuna)
    • kun tulee muuttujat ja funktiot, lasketaan aikaisemmassa demossa saadusta kaavasta arvoja eri parametreillä
    • kun tulee grafiikkaa, piirretään kuvaajia ja tutkitaan virherajojen vaikutusta
  • matematiikan lanka:
    • kuten edellä, aluksi konseptuaalisempia tehtäviä, myöhemmin esim silmukoiden kohdalla lasketaan sarjojen osasummia ja tutkitaan hajaantumis/suppenemisnopeutta
    • taulukoiden kohdalla sisätuloja
    • matriisien kohdalla matriisen ja vektoreiden kertolaskuja
  • kyberturvallisuuden lanka:
    • alkudemoissa esim. injektiota ilmiönä
    • myöhemmissä miten se näyttäytyy ohjelmassa ja sitten ehkä injektion välttämistä jne
  • tilastotieteen lanka:
    • näitä aiheita helposti keksii läpi kurssin

Samoin fysiikka voisi olla lankana matematiikan kursseilla. Fyysikot toimittavat esim. Calculus-kurssille tehtäviä, joilla opittu asia nivoutuu fysiikkaan.

Vastaavasti voi olla toisinpäin. Eli Fysiikan kursseilla voi lankana olla ohjelmointi. Eri demokerroilla on ohjelmointitehtäviä jotka liittyvät kyseiseen fysiikan alaan. Samoin matematiikan kursseilla voi olla samojen matemaattisten asioiden esittämistä ohjelmallisesti.

Lankatehtävtä voivat muodostaa pankin, jolloin samaa lankatehtävää voidaan käyttää ristiin eri oppiaineissa.

Lankatehtävään voi liittyä aluksi kohtuullinen määrä teoriaa, joka mahdollistaa tehtävän tekemisen vaikka ei vielä olisi vastaavalla ainekurssilla.

4. Käytännön toteutus

Esimerkiksi Ohjelmointi-kurssien kaikki demotehtävät ovat jo TIMiissä. Kullekin demokerralla lisätään "tehtävälapun" perään [+] -symbolin taakse "piilotettuna" lankatehtävä (tai eri lankojen tehtäviä). Tehtävävään liittyyä max muutaman kappaleen pituinen teoriaosa tarvittaessa. Teoriaosan toimittaa langasta vastaava ainaleitos, samoin tehtävän.

Langoista voidaan TIMin lainaamisominaisuuden ansiosta kerätä myös oma "dokumentti", jolloin joku voi suorittaa pelkän langan, jos on käynyt itse kurssin aikaisemmin tai omaan kurssin vaatimat tiedot.

Langat ovat laajuudeltaan n. 0.5, jolloin suorittamalla yhden kurssin aikana kaksi lankaa tai kahden kurssin aikana yhden langan, saa + 1 op. Eli kukin lankatehtävä kullakin kerralla on n. max 1 h työ.

5. Esteet/haasteet?

  • laitosten välinen yhteistyö
  • aika
  • aikataulut?
  • kenelle opintopisteet?

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.