Sisällysluettelo, jossa linkit kurssitehtäviin
Tulipas tämmöinen tietoturvariski todettua, että kun kirjaudun ulos tim.jyu.fi:stä niin se ei kuitenkaan kirjaa minua ulos korpista. Jos loggaan ulos täältä niin voin logata samantien takas tähän palveluun painamalla kirjaudu korpin tunnuksella linkkiä (ilman, että minun tarvitsee kirjoittaa tunnusta/salasanaa). Selviää myös jos yritän kirjautua korppiin kun olen logannut täältä ulos. Silloin herjaa, että joku on jo kirjautuneena korppiin ja minun pitäisi ensiksi logata ulos korpista.
TIM ylläpito on korjannut tämän. Uloskirjauduttaessa kysytään erikseen TIM ja Korppi uloskirjautuminen.
—Lajintunnistustehtävät
Kalat
Tunnista Luontoportti-sivuston avulla seuraavien kuvien kalalajit ja pohdi myös vastaukset kyseisiin lajeihin liittyviin kysymyksiin? Anna lajintunnistusvastaukset muodossa (Suomenkielinen nimi (tieteellinen nimi)). Esimerkiksi: Muikku (Coregonus albula).
Lajintunnistusvastaus on yhdyssana btw
—Mites tämä "Set custom points", jos ei vaadi paljon ylimääräistä työtä niin pitäisikö tuo valinta ottaa pois, mikäli meidän ei ole tarkoitus ite pisteyttää omia tehtäviä?
—Ja täytyykö vastauksen olla siis niin pitkä, että siitä saa tuon yhden pisteen? Olisi hyvä kun sivun ylälaidassa kerrottaisiin, jos tekstiä pitää olla tarpeeksi pisteiden saamiselle.
—Olisi hyvä jatkossa saada selvyys miten tuon yhden pisteen voi saada nimenomaan tuon vastauksen pituuden suhteen. Nähtävästi annettujen linkkien tiedot eivät riitä, tai sitten kirjoitusasu täytyy olla spesifi.
—Kuten jo mainittu, pisteytys on epämääräinen ja ainakin itselläni osassa näkyy yksi piste, ja toisissa ei. Osassa ei edes näy sitä kohtaa jossa lukee "Points" Omissa vastauksissani vastauksen pituus ei näytä olevan oleellinen pisteiden saamisen kannalta.
—Vesilinnut
Tunnista Luontoportti-sivuston avulla seuraavien kuvien vesilintulajit ja pohdi myös vastaukset kyseisiin lajeihin liittyviin kysymyksiin? Anna lajintunnistus vastaukset muodossa (Suomenkielinen nimi (tieteellinen nimi)). Esimerkiksi: Muikku (Coregonus albula).
Selkärangattomat
Tunnista alla olevan materiaalin avulla seuraavien selkärangattomien pohjaeläinten lahkot ja vastaa kyseisiin lahkoihin liittyviin kysymyksiin? Lahko (order) on taksonomiassa käytetty tieteellisen luokittelun taso, joka sisältää laajemman eliöjoukon kuin heimo, mutta pienemmän kuin luokka. Esimerkiksi vesiperhosten eli sirvikkäitten (Trichoptera) lahkoon kuuluu yli 200 vesiperhoslajia esimerkkinä vaikka Hydropsyche-suvun vesiperhoset.
Nämä docx tiedostot pitäisi pystyä helposti muuttamaan pdf muotoon ja olisikin hieman käyttäjäystävällisempää, ettei tarvitse 6 eri tiedostoa ladata
—Kuvatekstissä puhutaan heimosta, kun taas tehtävässä lahkosta.
—Vesikasvit
Tunnista alla olevan materiaalin avulla seuraavat vesikasvisuvut (lajit) ja vastaa kyseisiin sukuihin liittyviin kysymyksiin? Anna lajintunnistus vastaukset muodossa (Suomenkielinen nimi (tieteellinen nimi)). Esimerkiksi: Muikku (Coregonus albula).
Kasvi- ja eläinplankton
** Kasviplankton **
Alapuolella on esillä mikroskoopilla tutkimuskäyttöön otettuja kuvia eri kasviplanktonlajeista. Hyödyntämällä kasviplanktonin tunnistusavainta tunnista kuvissa esiintyvät lajit vähintään suku -tasolle (Ihmisen suku: Homo sp.). Innostuksen riittäessä voit myös yrittää tunnistaa kuvien planktonlevät lajitasolle (Ihminen lajitaso: Homo sapiens).
- Eläinplankton
Alapuolella on esillä mikroskoopilla tutkimuskäyttöön otettuja kuvia eri eläinplanktonlajeista. Tutustumalla alla oleviin lähteisiin tunnista kuvissa esiintyvät lajit vähintään suku-tasolle (Ihmisen suku: Homo sp.). Innostuksen riittäessä voit myös yrittää tunnistaa kuvien eliöt myös lajitasolle (Ihminen lajitaso: Homo sapiens).
Vuorovaikutukset eliöyhteisössä
Pohdi tilanteita, joissa petokalojen määrä järviekosysteemissä vaihtelee eli petoja on vähän tai niitä on runsaasti. Minkälaisia vaikutusketjuja ravintoverkossa voi tapahtua? Vuorovaikutusketjusta, joka välittyy läpi ekosysteemin kutsutaan kaskadoitumiseksi (engl. trophic cascade). (Yhteensä max ½ sivua)
Alla olevassa yksinkertaistetussa kaaviokuvassa on esitetty hiilen ja ravinteiden kulkeutumisreittejä ravintoverkossa. Tutki ja pohdi alla olevan kuvan perusteella, minkälainen vaikutus bakteereilla on ravinteiden ja hiilen kiertoon (max ½ sivua).
Alla on kuvattuna eri leväluokkien sekä järvien tuottavuuden (Productivity) ja pH:n välistä yhteyttä. Tutki ja pohdi alla olevan kuvan perusteella mitkä leväryhmät ovat tyypillisiä eri ravinnetason omaaville järville. Anna muutamia esimerkkejä miksi rehevyys vaikuttaa jaotteluun. Entäpä pH? (max ½ sivua).
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.