Vesa Lappalainen, vesal@jyu.fi
Informaatioteknologian tiedekunta
Jyväkylän yliopisto
Korppi login
, loput kohdat tästä voi ohittaaSeuraavana esimerkkejä TIMillä tehdystä materiaalista. Suureen osaan esimerkeistä vaaditaan kirjaantuminen ja joihinkin ei pääse kuin omistaja näkemään.
Vaikka dokumenttia pääsisi katsomaan kirjaantuneena, voi olla että siinä olevia kaikkia tehtäviä ei voi suorittaa, jollei kirjaannu.
Biologia, kkk
Filosofia:
Fysiikka:
Fysiikan Z-bosoni labra: FYSA2002: Hiukkasfysiikan data-analyysi aidolla CERNin tutkimusdatalla (*)
Opettajan lainaus: TIM on ensimmäinen kohtaamani verkkoalusta, jonka voi aidosti laittaa palvelemaan pedagogiikkaa. Esimerkiksi Moodlea käytettäessä täytyy usein aloittaa kysymyksestä “mihin Moodle kykenee”, kun taas TIMin kanssa voi aina aloittaa kysymyksestä “mitä haluan saada tehtyä".
Kemia:
Matematiikka:
Musiikki:
Tietotekniikka:
Opettajan lainaus: Opettajan näkökulmasta TIM-järjestelmä tuottaa välineet kaikkiin opetuksen perustarpeisiin. Opettaja saa TIM:llä kirjoitettua opetuksessa tarvittavat tekstit linkitettynä verkkoon, laadittua harjoitustehtävät sekä saa tehtyä opetustilanteisiin tarkistus- ja palautekysymykset, joiden avulla opiskelijat voivat kommunikoida anonyymisti opettajalle näkemyksiään. TIM-järjestelmässä saa myös tarkastettua ja pisteytettyä harjoitustehtävät, ja siinä voi seurata opiskelijoiden etenemistä kursseilla. Opiskelijan näkökulmasta TIM-järjestelmästä löytyy kaikki kursseihin liittyvät sisällölliset asiat ja toteutukseen liittyvät informaatio kohdennetusti yhdestä paikasta. TIM-järjestelmä on erityisen kätevät tietotekniikan ja matemaattisten aineiden opettamiseen. Se tarjoaa aineiston rajaamiseen ja esittämiseen työkaluja, joiden avulla opiskelijoiden huomion saa kohdennettua olennaisiin ydinkohtiin. Muissa nk. oppimisalustoissa ei ole vastaavia tyäkaluja tarjolla. Myös muiden yliopistojen kolleegat ovat oma-aloitteisesti todenneet yksityisissä keskusteluissa Jyväskylän yliopistossa kehitetyn TIM-järjestelmän olevan varsin ainutlaatuinen.
Opettajan lainaus: TIM-järjestelmän paras ominaisuus opettajalle on vapaus luoda ihan minkälaisia tehtäviä vaan sekä tehtäville tarkistimia, jotka automaattisesti pisteyttävät tehtävät ja antavat esimerkiksi palautetta opiskelijalle. Opiskelija näkee onnistumisensa heti ja palautteen perusteella voi vaikka parantaa vastaustaan. Opettaja voi mm. vapaasti rajoittaa vastauskertojen määrää, määritellä pisteytyssäännöt ja sen minkälaista palautetta vastauksista annetaan.
Ohjelmointi 1: kotisivu (+), luentomoniste (+), demot (*), HT-suunnitelmat (*), kurssipalaute ja siitä keskustelu (+), videohakemisto (*)
Ohj1 harjoitustyön tutorial (+) ja sama PDF-monisteena(+)
Tietokannat (+)
Tilastotiede:
TIM:
Lista Coursera -kursseista:
Kokeita ja kilpailuja:
Avaa tästä abstrakti
TIM - vähemmän on enemmän
Esiintyjät & Organisaatio
Vesa Lappalainen, IT-tdk/Jyväskylän yliopisto
Mitä?
TIM (The Interactive Material) on Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnassa kehitetty avoimen lähdekoodin dokumenttipohjainen interaktiivinen laiteriippumaton WWW-oppimisalusta.
Miksi?
Ongelmat joita on lähdetty ratkaisemaan:
Miten?
TIM on kehitetty alustaksi, jossa opettajat (sekä tarvittaessa opiskelijat) voivat yhdessä tuottaa ja jakaa helposti materiaalia. Järjestelmän perusyksikkönä on dokumentti, joka voi sisältää lohkoja, jotka voivat olla joka tavallista tekstiä muotoiluineen tai interaktiivisia tehtäväkomponentteja. Näiden kahden peruskäsitteen ympärille voidaan rakentaa kaikki opetuksessa tarvittava interaktiivinen digitaalinen materiaali mm: luentomonisteet, viikkotehtävät, kokeet, keskusteluryhmät.
Mitkä ovat lopputulokset?
TIM-alusta ei aseta mitään rajoitteita sille, minkä alan tai tason opetuksessa sitä käytetään. Opettustavat voivat olla myös mitä tahansa perinteisestä luento-opetuksesta höystettynä luennonaikaisilla kysymyksillä täysin itsenäisesti tehtäviin verkkokursseihin (esim. MOOC). Järjestelmää on käytetty Jyväskylän yliopistossa mm. matematiikan, tilastotieteen, tietotekniikan, tietojärjestelmätieteen, fysiikan, kemian, biologian sekä musiikin kurssien oppimateriaali- ja tehtäväalustana. Alustaa on hyödynnetty myös Aalto yliopiston ohjelmointikursseilla. Pilottina on tehty myös yksi fysiikan lukiokurssin materiaali. Myös Tietotekniikan pääsykoe on pidetty järjestelmällä jolloin osallistujat tiesivät tuloksensa heti poistuessaan kokeesta. Esimerkiksi tietotekniikan ohjelmointikursseilla ei tarvita enää mitään muuta oppimisalustaa luontaisten ohjelmointityövälineiden lisäksi. Kursseilla voidaan ensimmäiset ohjelmat tehdä heti ilman mitään lisäasennuksia. Opiskelijoilta järjestelmä on saanut kovasti kiitosta. Järjestelmä sisältää esipainettujen lappujen ansiosta mahdollisuuden nopeaan palautteenantoon, esimerkiksi yhdessä tunnissa pystyttiin antamaan palautetta 300 opiskelijalle ohjelmointitehtävästä. Viikkotehtävien tulosten näyttäminen pelillistettynä näkymänä, on myös saanut kiitosta. Opettajalla on laajat mahdollisuudet seurata opiskelijoiden tekemistä, mm. tehtävistä näkee halutessaan jokaisen yrityksen erikseen ja näin voi päätellä missä opiskelijoilla on vaikeuksia
Avainsanat: interaktviinen, yhdessä kirjoittaminen, digtaalinen materiaali, pelillistäminen, oppimisen seuranta