Kemiaa kaikkialla


Tervetuloa lukion kemian ensimmäiselle kurssille! Tämä materiaali on suunniteltu moduulien "KE1 Kemia ja minä" ja "KE2 Kemia ja kestävä tulevaisuus" oppimateriaaliksi (LOPS 2021). Materiaali sisältää sekä teoriaa että tehtäviä. Useimmat tehtävistä on mahdollista tehdä suoraan oppimateriaaliin. Materiaali on tuotettu lisenssillä Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen (CC BY-SA 4.0).

Materiaalia kehitetään vielä kesän/syksyn 2020 aikana. Materiaaliin on tulossa myös ohjeita kokeellisiin töihin. Halutessasi voit antaa avointa palautetta ja kehitysehdotuksia tämän linkin kautta.

1. Kurssin tavoitteet ja keskeiset sisällöt

Lukion kemian laaja-alaiset tavoitteet ja moduulien “KE1 Kemia ja minä” ja “KE2 Kemia ja kestävä tulevaisuus” tavoitteet löytyvät lukion opetussuunnitelman perusteista.


KE1 Kemia ja minä -moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • saa kokemuksia, jotka herättävät ja syventävät kiinnostusta kemiaa ja sen opiskelua kohtaan, ja tutustuu kemian alan ammatteihin ja jatko-opintomahdollisuuksiin
  • saa valmiuksia osallistua kemiaan liittyvään yhteiskunnalliseen keskusteluun ja osaa arvioida tietolähteiden luotettavuutta
  • oppii käyttämään jaksollista järjestelmää kemiallisen päättelyn apuna
  • osaa käyttää ja soveltaa tietoa aineiden ominaisuuksista ja niiden turvallisuudesta arjen valinnoissa
  • osaa tutkia kokeellisesti seoksen koostumusta ja pitoisuutta sekä ottaa huomioon työturvallisuusnäkökohdat

KE1 Kemia ja minä -moduulin keskeiset sisällöt

  • arjen aineiden turvallisuuden arviointi ja kemian merkitys omassa elämässä
  • kemian merkitys työelämässä ja jatko-opinnoissa
  • jaksollinen järjestelmä ja atomin rakenne elektronikuorimallin avulla
  • puhtaat aineet, seokset ja erotusmenetelmät
  • ainemäärä ja konsentraatio


KE 2 Kemia ja kestävä kehitys -moduulin tavoitteena on, että opiskelija

  • saa kokemuksia, jotka herättävät ja syventävät kiinnostusta kemiaa ja sen opiskelua kohtaan, ja tutustuu kemian merkitykseen kestävän elämäntavan edistämisessä
  • tutustuu luonnontieteellisen tiedon luonteeseen ja sen kehittymiseen sekä tieteellisiin tapoihin tuottaa tietoa
  • osaa tutkia aineen ominaisuuksia kokeellisesti
  • osaa soveltaa aineen rakenteen malleja aineen ominaisuuksien vertailussa
  • ymmärtää kemian merkityksen ympäristölle ja yhteiskunnalle ratkaisujen tarjoajana yhdessä muiden luonnontieteiden kanssa.

KE2 Kemia ja kestävä kehitys -moduulin keskeiset sisällöt

  • tutustuminen joihinkin esimerkkeihin kestävän elämäntavan edistämisessä luonnontieteissä
  • aineen rakenteen mallien ja yhdisteen kaavan esittäminen
  • alkuaineiden ja yhdisteiden vahvat ja heikot sidokset sekä poolisuus
  • aineiden ominaisuuksien tutkiminen kokeellisesti ja selittäminen aineen rakenteen avulla

2. Teoria

Teoria aukeaa luku kerrallaan omalle sivulleen. Joissakin teorialuvuissa on esimerkkitehtäviä, joiden vastaukset eivät oletuksena ole näkyvissä. Vastauksen saat näkyviin painamalla -merkkiä. Parhaan oppimistuloksen saavutat, kun mietit miten ratkaisisit esimerkkitehtävän ennen mallivastauksen katsomista.

Tehtävät

Kappaleisiin liittyvät tehtävät ovat omilla sivuillaan. Kunkin aiheen teoriaosasta on linkki siihen liittyviin tehtäviin, mutta tehtäväsivuille voit siirtyä myös suoraan alla olevien linkkien avulla. Kaikkiin kappaleisiin on myös monivalintatesti, jonka voit tehdä, kun tunnet hallitsevasi kappaleen asiat.

2. Kemikaaliturvallisuus -tehtävät

3. Puhtaat aineet ja seokset -tehtävät

4. Atomin rakenne -tehtävät

5. Muutokset elektronirakenteessa -tehtävät

6. Jaksollinen järjestelmä -tehtävät

7. Ainemäärä -tehtävät

8. Konsentraatio -tehtävät

9. Vahvat sidokset -tehtävät

10. Heikot sidokset -tehtävät

11. Erilaiset sidokset, erilaiset ominaisuudet -tehtävät

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.