MAA - Pitkän matematiikan kertauskurssi
Tämän TIM-sivuston tarkoituksena on toimia lukion pitkän matematiikan (MAA) pakollisten kurssien kattavana ja riittävänä kertausmateriaalina ja -ympäristönä.
Sivusto ei kuitenkaan ole kurssin keskeisin asia. Uuden oppiminen ja vanhojen tietojen vahvistaminen sen sijaan ovat. Siksi toivomme ja pyydämme, että jokainen sivustoa opiskellut osallistuu kykyjensä mukaan virheiden ja puutteiden ilmoittamiseen. Myös rakentavat kommentit vievät yhteistä oppimisasiaa eteenpäin.
Tekijät
Henri Jaakkola (040 341 6093)
Petri Luoma (040 341 4774)
etunimi.sukunimi(at)gradia.fi
Johdanto
Kurssin materiaali on luotu TASE-hankkeessa avoimeksi ja saavutettavaksi. Sen tarkoituksena on auttaa pitkän matematiikan itsenäiseen kertaukseen. Materiaali on laadittu siten, ettei varsinaista teoriaa ole erikseen luotu, vaan kaikki tarvittava tieto ja hyvän ratkaisun piirteet käyvät ilmi tehdyistä esimerkeistä.
Materiaalin rakenne on sellainen, että jokaisessa luvussa on aluksi H5P-tekniikalla tehtyjä yksinkertaisia pelejä. Tämän jälkeen on videoita esimerkkitehtävistä ratkaisuineen. Luvun lopussa on aina pieniin paloihin järjestetty yo-tehtäväratkaisu sekä linkkejä itsenäiseen itseopiskeluun ja vanhoihin yo-tehtäviin.
TASE-hanke on vuoden 2019 toisen asteen oppimateriaalikustannusten verkostomainen alentamishanke. Yhtenä sen tavoitteen mukaisena pilottina on toteuttaa toimintakokonaisuus, jossa koostetaan mm. digitaalisia oppimateriaaleja. Hanketta rahoittaa Opetushallitus ja sen hallinnoinnista vastaa Turun kaupungin sivistystoimiala.
Lue lisää osoitteessa koulutustakuu.fi/hankkeet/tase.
MAY1 - Luvut ja lukujonot
Opetussuunnitelman keskeiset sisällöt
- reaaliluvut, peruslaskutoimitukset ja prosenttilaskenta
- funktio, kuvaajan piirto ja tulkinta
- lukujono
- rekursiivinen lukujono
- aritmeettinen jono ja summa
- logaritmi ja potenssi sekä niiden välinen yhteys
- muotoa , olevien yhtälöiden ratkaiseminen
- geometrinen jono ja summa
H5P-peli 1.1
H5P-peli 1.2
H5P-peli 1.3
H5P-peli 1.4
H5P-peli 1.5
H5P-video 1.6
Makkaran rasvapitoisuus on 36 painoprosenttia. Kuinka monta prosenttia rasvaa makkarasta pitäisi vähentää, jotta makkaran uudeksi rasvaprosentiksi tulee 30 %?
H5P-video 1.7
Kuutio pienennetään toiseksi kuutioksi niin, että sen kokonaispinta-ala pienenee 36 %. Kuinka monta prosenttia tilavuus pienenee?
H5P-video 1.8
Osoita, että lukujono
a) on aritmeettinen
b) on geometrinen.
H5P-video 1.9
Salissa on istumapaikkoja 1000:lle katsojalle 25 rivissä. Jokaisella rivillä on kaksi paikkaa enemmän kuin edellisellä rivillä. Kuinka monta paikkaa on ensimmäisellä ja viimeisellä rivillä?
H5P-video 1.10
Tietyn alueen turpeen määrä riittää nykyisellä vuotuisella kulutuksella turvevoimalan käyttöön 60 vuodeksi. Jos kulutus kasvaa 3 % vuodessa, niin miten pitkäksi ajaksi turve riittää?
Videoesimerkki 1.1
Kiinan väkiluku kasvaa 0,6 % ja Intian 1,1 % vuodessa. Vuonna 2017 Kiinassa oli 1,386 miljardia asukasta. Intiassa vastaava lukumäärä oli 1,356 miljardia. Ratkaise vuosi, jolloin Intia ohittaa Kiinan, jos kasvu jatkuu samanlaisena.
Videoesimerkki 1.2
Potilaalle määrätään lääkettä leikkauksen jälkeisenä aamuna 500 mg. Ratkaise kuukaudessa kuluvan lääkkeen kokonaismäärä, kun lääkkeen määrää pienennetään joka aamu
a) 5 mg
b) 2 %.
Yo-tehtävä 1.1
Harjoitellaan kevään 2003 yo-koetehtävän ratkaisu ilman teknisiä apuvälineitä.
Tehtäväratkaisu antaa valmiuksia matematiikan yo-kokeen A-osaan, jossa ei ole käytössä teknisiä apuvälineitä.
Tehtävänanto
Geometrisen jonon kolmen ensimmäisen termin summa on 3 ja kuuden ensimmäisen termin summa 12. Laske yhdeksän ensimmäisen termin summa. Vastaa, suppeneeko vastaava geometrinen sarja.
Ratkaisu
Kirjoitetaan kolmen ensimmäisen jäsenen summa ja otetaan yhteinen tekijä.
Valitse edellä oleva summa yhteisen tekijän avulla kirjoitettuna.
Valitse paras tapa kirjoittaa kuuden ensimmäisen jäsenen summa yhteisen tekijän avulla kirjoitettuna.
Edellä kirjoitettu summa voidaan kirjoittaa vielä uudessa muodossa.
Ratkaistaan .
Suppeneeko annettu geometrinen sarja?
Kirjoitetaan yhdeksän ensimmäisen jäsenen summa.
Lasketaan summa.
Jälkipohdinta
Edellisen tapainen tehtävä voi sähköisissä yo-kokeissa olla A-osassa, joka tehdään ilman teknisiä apuvälineitä. Tässä mielessä tehtäväratkaisun kirjoittamista kannattaa harjoitella koeympäristön vastauskenttää vastaavassa Matikkaeditorissa.
Linkkejä
Vahvista keskeisten sisältöjen osaamistasi.
Tampereen yliopisto (TAU) on tehnyt LOPS2021-sisältöisen pitkän matematiikan kertauskurssin. Osaamistaan voi lisätä ja nykyisiä MAY1-sisältöjä peilata tehtyyn toteutukseen. Lukujonoja ja summia ei ole uusissa keskeisissä sisällöissä.
Yo-tehtäviä harjoiteltaviksi
Prosentit
S13/2c, K09/3b, K07/3a, K00/4, S16/1, K02/3, S02/2, K03/5, K04/3, K05/3, K06/4, S06/5, S07/4, K08/4
Geometrinen ja aritmeettinen jono ja summa
K03/12, S03/12, S16/5b, S15/8, S14/8, S16/5a, S19/1
Voit etsiä edellä listattuja ja paljon muita yo-tehtäviä alla olevista linkeistä.
matta.hut.fi/matta/yoteht/index.html
MAA2 - Polynomifunktiot ja yhtälöt
Opetussuunnitelman keskeiset sisällöt
- polynomien tulo ja muotoa , , olevat binomikaavat
- toisen asteen yhtälö ja ratkaisukaava sekä juurten lukumäärän tutkiminen
- toisen asteen polynomin jakaminen tekijöihin
- polynomifunktio
- polynomiyhtälöitä
- polynomiepäyhtälön ratkaiseminen
H5P-peli 2.1
H5P-peli 2.2
H5P-peli 2.3
Videoesimerkki 2.1
Millä vakion arvolla jakolasku menee tasan? Määritä saadulla vakion arvolla polynomin kaikki nollakohdat. (K80/3)
Videoesimerkki 2.2
Millä vakion arvolla yhtälöllä ei ole ratkaisuja?
Videoesimerkki 2.3
Ratkaise epäyhtälö .
Videoesimerkki 2.4
Olkoon ja .
a) Muodosta funktioiden erotus ja tulo .
b) Määritä funktioiden leikkauspisteet sekä piirtämällä että laskemalla.
Videoesimerkki 2.5
Olkoon .
a) Piirrä funktioiden ja kuvaajat.
b) Ratkaise yhtälö ja epäyhtälö .
Yo-tehtävä 2.1
Harjoitellaan kevään 2018 yo-koetehtävän ratkaisu ilman teknisiä apuvälineitä.
Tehtäväratkaisu antaa valmiuksia matematiikan yo-kokeen A-osaan, jossa ei ole käytössä teknisiä apuvälineitä.
Tehtävänanto
Toisen asteen polynomifunktiolle voidaan käyttää kahta erilaista esitystapaa.
Summamuoto .
Tulomuoto .
a) Muokkaa polynomi summamuotoon.
b) Muokkaa polynomi tulomuotoon.
c) Osoita, että , jos ja ovat polynomin nollakohdat.
Ratkaisu
a) Kirjoitetaan polynomi summamuotoon.
Polynomi summamuodossa?
b) Kirjoitetaan polynomi tulomuotoon.
Muodostetaan polynomista yhtälö .
Ratkaisukaavan kertoimet?
Ratkaistaan nollakohdat toisen asteen yhtälön ratkaisukaavalla.
Nollakohtien merkitys tehtävän kannalta?
c) Osoitetaan, että , jos ja ovat polynomin nollakohdat.
Polynomi aukikirjoitettuna?
Vertaillaan vakiotermejä.
Linkkejä
Vahvista keskeisten sisältöjen osaamistasi.
omaantahtiin.com/pitkamatikka/maa2
Tampereen yliopisto (TAU) on tehnyt LOPS2021-sisältöisen pitkän matematiikan kertauskurssin. Osaamistaan voi lisätä ja nykyisiä MAA2-sisältöjä peilata tehtyyn toteutukseen.
Yo-tehtäviä harjoiteltaviksi
Ensimmäisen asteen yhtälö ja epäyhtälö
K12/1b, S11/1c, K13/1b, S10/2a, K17/1c, K09/1
Toisen asteen yhtälö ja epäyhtälö
K10/1a, S10/2c, K11/1b, K10/3b, K18/2, S18/1, K19/7
Itseisarvoyhtälö
S12/1b, S11/6b, K17/5a
Yleinen polynomiyhtälö Ja epäyhtälö
S19/5
Voit etsiä edellä listattuja ja paljon muita yo-tehtäviä alla olevista linkeistä.
matta.hut.fi/matta/yoteht/index.html
MAA3 - Geometria
Opetussuunnitelman keskeiset sisällöt
- kuvioiden ja kappaleiden yhdenmuotoisuus
- sini- ja kosinilause
- ympyrän, sen osien ja siihen liittyvien suorien geometria
- kuvioihin ja kappaleisiin liittyvien pituuksien, kulmien, pinta-alojen ja tilavuuksien laskeminen
H5P-peli 3.1
H5P-peli 3.2
H5P-peli 3.3
Videoesimerkki 3.1
Lintutorni on 10 metrin korkuinen. Kuinka kauas merelle sieltä voi kirkkaana päivänä nähdä. Maapallon ympärysmitta on noin 40000 km.
Videoesimerkki 3.2
Kaksi samankokoista ympyrää, joiden säde on 1, sivuavat toisiaan ja niiden ympärille piirretyn mahdollisimman pienen neliön sivua.
Piirrä kuvio.
Laske neliön sivun pituus.
Videoesimerkki 3.3
Teräväkulmaisen kolmion kaksi sivua ovat 11 ja 7 ruudun pituiset, ja jälkimmäisen sivun vastainen kulma on 30 astetta. Laske kolmion
muut kulmat
kolmannen sivun pituus.
Yo-tehtävä 3.1
Harjoitellaan kevään 2012 yo-koetehtävän ratkaisu ilman teknisiä apuvälineitä.
Tehtäväratkaisu antaa valmiuksia matematiikan yo-kokeen A-osaan, jossa ei ole käytössä teknisiä apuvälineitä.
Tehtävänanto
Näytä, että pisteet , ja ovat suorakulmaisen kolmion kärjissä.
Ratkaisu
Koordinaatistoon piirretyt pisteet , ja muodostavat suorakulmaisen kolmion, jos kahden muodostetun, lyhimmän janan pituuksien neliöiden summa on kolmannen, pisimmän sivun neliö.
Lasketaan janan pituus Pythagoraan lauseella.
Janan $AB$ pituus?
Lasketaan janan pituus Pythagoraan lauseella.
Janan $AC$ pituus?
Lasketaan janan pituus Pythagoraan lauseella.
Mikä on pisin sivu?
Tutkitaan vielä Pythagoraan lauseella, muodostavatko janat , ja suorakulmaisen kolmion.
Koska kahden lyhyemmän sivun pituuksien neliöiden summa on pisimmän sivun neliön summa, on janoista muodostuva kolmio suorakulmainen ja pisteet sijaitsevat suorakulmaisen kolmion kärjissä.
Linkkejä
Vahvista keskeisten sisältöjen osaamistasi.
omaantahtiin.com/pitkamatikka/maa3
Tampereen yliopisto (TAU) on tehnyt LOPS2021-sisältöisen pitkän matematiikan kertauskurssin. Osaamistaan voi lisätä ja nykyisiä MAA3-sisältöjä peilata tehtyyn toteutukseen.
Yo-tehtäviä harjoiteltaviksi
Kolmio
K99/3, S99/1, K00/5, S00/4, K04/6, S04/2, S05/2, K06/3, S07/6, K10/3a, K12/3, K16/6-7, S17/5, S18/8, S19/1
Sini- ja kosinilause
S02/6, S06/7, K08/8, K11/7, S12/4b, S13/6, K19/12
Voit etsiä edellä listattuja ja paljon muita yo-tehtäviä alla olevista linkeistä.
MAA4 - Vektorit
Opetussuunnitelman keskeiset sisällöt
- vektoreiden perusominaisuudet
- vektoreiden yhteen- ja vähennyslasku ja vektorin kertominen luvulla
- koordinaatiston vektoreiden skalaaritulo
- yhtälöryhmän ratkaiseminen
- suorat ja tasot avaruudessa
H5P-peli 4.1
Vektorit esitetään usein -koordinaatistossa ns. -muodossa, missä ja ovat -tason kantavektorit.
Vektorin suunta on -akselin positiivinen suunta ja pituus 1.
Vektorin suunta on -akselin positiivinen suunta ja pituus 1.
Kokeile alla olevan appletin avulla, miten mikä tahansa -tason vektori voidaan lausua :n ja :n summana.
Huomaa, että GeoGebra ei näytä algebra-ikkunassa summaa, vaan :n ja :n kertoimet ovat allekkain matriisimuodossa siten, että :n kerroin on ylempi luku ja :n kerroin on alempi luku.
H5P-peli 4.2
H5P-peli 4.3
Vektorit ovat
Videoesimerkki 4.1
Olkoon , ja .
Muodosta vektorin ja .
Laske niiden erotus ja kaikkien kolmen pituudet.
Muodosta paikkavektori .
Muodosta yksikkövektori .
Laske pistetulo .
Videoesimerkki 4.2
Onko piste pisteiden ja kautta kulkevalla suoralla?
Videoesimerkki 4.3
Suorakulmaisen särmiön sivut ovat pituudeltaan 1 : 2 : 3 suhteessa toisiina. Laske avaruuslävistäjien välinen kulma.
Yo-tehtävä 4.1
Harjoitellaan kevään 2019 yo-koetehtävän ratkaisu ilman teknisiä apuvälineitä.
Tehtäväratkaisu antaa valmiuksia matematiikan yo-kokeen A-osaan, jossa ei ole käytössä teknisiä apuvälineitä.
Tehtävänanto
Määritä sellainen vektori , että ja .
Ratkaisu
Lasketaan ensimmäinen pistetulo.
Valitse edellä olevan ensimmäisen pistetulon oikea ratkaisu.
Lasketaan toinen pistetulo.
Valitse edellä olevan toisen pistetulon oikea ratkaisu.
Pistetulot on nyt tehty.
Muodostetaan ja ratkaistaan yhtälöpari.
\[\begin{cases} a + b &= 2 \\ a - b &= 3 \end{cases}\]Lasketaan puolittain yhteen ja ratkaistaan .
Ratkaistaan .
Kysytty vektori on siis .
Jälkipohdinta
Linkkejä
Vahvista keskeisten sisältöjen osaamistasi.
omaantahtiin.com/pitkamatikka/maa4
Tampereen yliopisto (TAU) on tehnyt LOPS2021-sisältöisen pitkän matematiikan kertauskurssin. Osaamistaan voi lisätä ja nykyisiä MAA4-sisältöjä peilata tehtyyn toteutukseen.
Yo-tehtäviä harjoiteltaviksi
Vektorit i, j ja k sekä pistetulo
K01/3, S02/5, S03/4, K04/4, S04/4, S05/3, S06/4, K08/6, S09/5, K10/5, K11/8, K12/3, K13/2b, S13/3+5, S14/4, K16/3a, K17/3, K18/10, S18/5, K19/2, S19/3
Suora ja taso
S01/7, K07/4, K03/7, K06/6, K09/8, S10/3a, K12/4, K13/7, K14/8, K16/8, S17/11
Yhtälöryhmä
K11/4, S10/4
Voit etsiä edellä listattuja ja paljon muita yo-tehtäviä alla olevista linkeistä.
MAA5 - Analyyttinen geometria
Opetussuunnitelman keskeiset sisällöt
- pistejoukon yhtälö
- suoran, ympyrän ja paraabelin yhtälöt
- itseisarvoyhtälön ja epäyhtälön ratkaiseminen
- pisteen etäisyys suorasta
H5P-peli 5.1
H5P-peli 5.2
Videoesimerkki 5.1
Suora kulkee pisteen kautta ja on kohtisuorassa suoraa vastaan. Määritä suoran yhtälö.
Videoesimerkki 5.2
Millä vakion arvolla yhtälö esittää ympyrää?
Videoesimerkki 5.3
Paraabelin akseli on -akselin suuntainen, ja paraabeli kulkee pisteiden , ja kautta. Määritä paraabelin yhtälö.
Yo-tehtävä 5.1
Harjoitellaan kevään 2017 yo-koetehtävän ratkaisu ilman teknisiä apuvälineitä.
Tehtäväratkaisu antaa valmiuksia matematiikan yo-kokeen A-osaan, jossa ei ole käytössä teknisiä apuvälineitä.
Tehtävänanto
Tarkastellaan ensimmäisen asteen polynomifunktiota , jolle ja . Ratkaise yhtälö .
Ratkaisu
Lasketaan funktion arvo .
Lasketaan funktion arvo .
Muodostetaan ja ratkaistaan yhtälöpari.
\[\begin{cases} 4c + d &= 1 \\ 7c + d &= 3 \end{cases}\]Kerrotaan ylempi yhtälö luvulla ja lasketaan yhtälöt puolittain yhteen.
Sijoitetaan saatu arvo ensimmäiseen yhtälöön.
Muodostetaan ja ratkaistaan yhtälö.
Yhtälö toteutuu, kun .
Jälkipohdinta
Linkkejä
Vahvista keskeisten sisältöjen osaamistasi.
omaantahtiin.com/pitkamatikka/maa5
Tampereen yliopisto (TAU) on tehnyt LOPS2021-sisältöisen pitkän matematiikan kertauskurssin. Osaamistaan voi lisätä ja nykyisiä MAA5-sisältöjä peilata tehtyyn toteutukseen.
Yo-tehtäviä harjoiteltaviksi
Suora
K02/1, S08/1c, K11/2b, S11/3c, K13/1c, S14/2a, S15/2a, S18/6, K17/1c
Ympyrä
K03/11, K04/8, K06/7, K14/5, S14/10, S15/2b, S15/5, K18/5
Paraabeli
K08/7, K10/8, K11/4, S15/2c
Voit etsiä edellä listattuja ja paljon muita yo-tehtäviä alla olevista linkeistä.
MAA6 - Derivaatta
Opetussuunnitelman keskeiset sisällöt
- rationaaliyhtälö ja -epäyhtälö
- funktion raja-arvo, jatkuvuus ja derivaatta
- polynomifunktion, funktioiden tulon ja osamäärän derivoiminen
- polynomifunktion kulun tutkiminen ja ääriarvojen määrittäminen
H5P-peli 6.1
H5P-peli 6.2
H5P-peli 6.3
Funktion raja-arvo kohdassa on olemassa, jos toispuoleiset raja-arvot ovat olemassa ja yhtä suuret. Funktio on jatkuva kohdassa , jos funktion raja-arvo kohdassa on yhtä kuin .
Alla olevan GeoGebra-appletin syöttäkenttään voit kirjoittaa funktion muodossa
a) Tutki, onko funktiolla vasemman- ja oikeanpuoleiset raja-arvot kohdassa ja ovatko ne samat? Jos ovat, niin funktiolla on raja-arvo kohdassa .
b) Tutki, onko funktiolla raja-arvoa kohdassa . Muuta :n arvo miinus yhdeksi syöttökentän komennolla .
c) Tutki, onko funktiolla raja-arvoa kohdassa . Muuta :n arvo miinus yhdeksi syöttökentän komennolla .
Videoesimerkki 6.1
Määritä funktion derivaatta kohdassa 1 erotusosamäärän raja-arvon avulla.
Videoesimerkki 6.2
Mikä paraabelin piste on lähinnä pistettä ?
Videoesimerkki 6.3
Huonetta valaisee kaksi valonlähdettä, valaistusteholtaan 1 ja 4 yksikköä. Valonlähteiden etäisyys toisistaan on 8,0 metriä. Määritä valonlähteiden väliseltä linjalta kohta, jossa valaistusteho on kaikkein heikoin. Valaistusteho on kääntäen verrannollinen valonlähteestä mitatun etäisyyden neliöön.
Yo-tehtävä 6.1
Harjoitellaan kevään 2018 yo-koetehtävän ratkaisu ilman teknisiä apuvälineitä.
Tehtäväratkaisu antaa valmiuksia matematiikan yo-kokeen A-osaan, jossa ei ole käytössä teknisiä apuvälineitä.
Tehtävänanto
a) Anna esimerkki rationaalifunktiosta , jolle epäyhtälö toteutuu täsmälleen silloin, kun tai .
b) Anna esimerkki funktiosta , joka on määritelty kaikilla reaaliluvuilla ja jonka derivaatalla on täsmälleen kaksi nollakohtaa.
Ratkaisu
a) Rationaalifunktiot ymmärretään tässä siten, että siihen kuuluvat myös polynomifunktiotkin.
Tehtävänannon perusteella kysytyn rationaalifunktion nollakohdat ovat , , ja .
Kysytty rationaalilauseke voi olla esimerkiksi muotoa .
Sievennettynä edellinen lauseke on muotoa .
Edellä oleva lauseke on neljännen asteen polynomilauseke, joka muistuttaa W-kirjainta ja joka aukeaa ylöspäin.
Koska tehtävässä funktio on annetuilla väleillä lukua 2 suurempi, pitää polynomifunktio kertoa luvulla , jotta sen aukeamissuunta muuttuisi.
Kirjoitetaan kysytyn funktion mahdollinen lauseke.
Muodostetaan edellisestä rationaalilausekkeesta epäyhtälö.
Rationaalilausekkeen pitää olla yhtä suuri tai suurempi kuin luku 2, joten lisätään edellisen epäyhtälön molemmille puolille luku 2.
Pyydetty rationaalifunktio on siis , koska sille on voimassa ehto , kun tai .
Edellistä asiaa voi kvalitatiivisesti tutkia esim. sopivien testipisteiden avulla.
Jälkipohdinta
b) Etsitään polynomifunktio, jolla on mimini ja terassikohta.
Mahdollisen derivaattafunktion nollakohdat voivat olla esimerkiksi ja . Huomioidaan vielä, että derivaattafunktio saa negatiivisia arvoja vain esimerkiksi toista nollakohtaa pienemmillä arvoilla.
Kirjoitetaan mahdollinen derivaattafunktio edellä valittujen nollakohtien avulla.
Muodostetaan derivaattafunktiosta vielä polynomilauseke.
Kysytty funktio saadaan MAA6-kurssin tiedoin päättelemällä alkuperäinen funktio, josta derivointisäännöillä saadaan muodostettua kyseinen derivaattafunktio.
Linkkejä
Vahvista keskeisten sisältöjen osaamistasi.
omaantahtiin.com/pitkamatikka/maa6
Tampereen yliopisto (TAU) on tehnyt LOPS2021-sisältöisen pitkän matematiikan kertauskurssin. Osaamistaan voi lisätä ja nykyisiä MAA6-sisältöjä peilata tehtyihin toteutuksiin.
Yo-tehtäviä harjoiteltaviksi
Derivaatan määritelmä ja raja-arvo
S10/1c, K16/4, S16/9.2
Polynomimifunktio
K03/8, K05/5, S06/11, S08/10, K09/7, S12/5, S13/4, K13/5, K14/2+3, S14/6, S15/7, K16/11, S16/4, S17/ 1a+6, K18/1b+11, S19/6
Rationaalifunktio
K02/10, S05/7, K06/10, S16/2b, K18/11, S18/2a, K19/4
Voit etsiä edellä listattuja ja paljon muita yo-tehtäviä alla olevista linkeistä.
MAA7 - Trigonometriset funktiot
Opetussuunnitelman keskeiset sisällöt
- suunnattu kulma ja radiaani
- trigonometriset funktiot symmetria- ja jaksollisuusominaisuuksineen
- trigonometristen yhtälöiden ratkaiseminen
- yhdistetyn funktion derivaatta
- trigonometristen funktioiden derivaatat
H5P-peli 7.1
H5P-peli 7.2
a) Etsi liukusäätimillä sellaiset arvot että punainen kuvaaja osuu täysin sinisen kuvaajan päälle.
b) Etsi toinen A, B, C yhdistelmä, joka tuottaa saman kuvaajan.
Videoesimerkki 7.1
Määrittele yksikköympyrän avulla trigonometriset funktiot , ja .
Videoesimerkki 7.2
Ratkaise
GeoGebralla
GeoGebralla
kaavaeditorilla .
Videoesimerkki 7.3
Syksyn 2000 yo-koetehtävä.
Ympyrän muotoisen suon halkaisija on 1 km. Suunnistaja haluaa päästä mahdollisimman lyhyessä ajassa kohdasta kohtaan . Miten hänen on valittava reittinsä, jos hän juoksee kovalla maalla 10 km/h ja suolla 5 km/h?
Yo-tehtävä 7.1
Harjoitellaan kevään 2018 yo-koetehtävän ratkaisu ilman teknisiä apuvälineitä.
Tehtäväratkaisu antaa valmiuksia matematiikan yo-kokeen A-osaan, jossa ei ole käytössä teknisiä apuvälineitä.
Tehtävänanto
Määritä funktion suurin ja pienin arvo välillä .
Ratkaisu
md:Muodosta funktiosta $f(x) = \sin(x) + \sqrt{3}\cos(x)$ derivaattafunktio.
Annettu funktio on jatkuva annetulla välillä. Se saa ääriarvonsa suljetun välin päätepisteissä tai välille kuuluvassa derivaattafunktion nollakohdassa.
Muodostetaan funktiosta derivaattafunktio.
Ratkaistaan derivaattafunktion nollakohdat.
Luetaan taulukkokirjasta (MAOL, s. 54), että , kun .
Edellisistä annetulle välille kuuluvat ja .
Lasketaan funktion arvot välin päätepisteissä ja derivaattafunktion nollakohdissa.
Huomaa edellä, että laskimessa kulmat ovat radiaaneina.
Valitaan saaduista funktion arvoista ääriarvot, jotka ovat siis .
Jälkipohdinta
Linkkejä
Vahvista keskeisten sisältöjen osaamistasi.
omaantahtiin.com/pitkamatikka/maa7
Tampereen yliopisto (TAU) on tehnyt LOPS2021-sisältöisen pitkän matematiikan kertauskurssin. Osaamistaan voi lisätä ja nykyisiä MAA7-sisältöjä peilata tehtyihin toteutuksiin.
Yo-tehtäviä harjoiteltaviksi
Trigonometrisiin funktioihin liittyviä tehtäviä
K01/6, S04/8, K08/3b, S09/2c, K10/2b+9, S10/1b+7, S11/10, K12/2d+10, S12/4a, K13/2c+9, K14/12, K15/1, S17/1b+4a, K18/3, S18/4, K19/11, S19/7
Voit etsiä edellä listattuja ja paljon muita yo-tehtäviä alla olevista linkeistä.
MAA8 - Juuri- ja logaritmifunktiot
Opetussuunnitelman keskeiset sisällöt
- potenssien laskusäännöt
- juurifunktiot ja -yhtälöt
- eksponenttifunktiot ja -yhtälöt
- logaritmifunktiot ja -yhtälöt
- juuri-, eksponentti- ja logaritmifunktioiden derivaatat
H5P-peli 8.1
H5P-peli 8.2
Videoesimerkki 8.1
Ratkaise kevään 1983 yo-tehtävä.
Videoesimerkki 8.2
Derivoi , ja määritä derivaatan nollakohdat.
Videoesimerkki 8.3
Ratkaise kevään 1991 yo-tehtävä.
Ratkaise yhtälö .
Videoesimerkki 8.4
Videon idea Yo-kevät 1991.
Yhtälössä
kasvaa yhdellä. Kuinka monta prosenttia kasvaa tällöin ?
Videoesimerkki 8.5
Vanhan, suosta nostetun puunäytteen C-14-aktiivisuus on 32 prosenttia vastaavan elävän puun C-14-aktiivisuudesta. Kuinka vanha näyte on? C-14-isotoopin puoliintumisaika on noin 5700 a.
Lue myös https://fi.wikipedia.org/wiki/Radiohiiliajoitus
Videoesimerkki 8.6
Ratkaise epäyhtälö .
Yo-tehtävä 8.1
Harjoitellaan syksyn 2018 yo-koetehtävän ratkaisu ilman teknisiä apuvälineitä.
Tehtäväratkaisu antaa valmiuksia matematiikan yo-kokeen A-osaan, jossa ei ole käytössä teknisiä apuvälineitä.
Tehtävänanto
Aseta luvut , ja suuruusjärjestykseen ja perustele vastauksesi.
Ratkaisu
Koska lukujen suuruuseroa ei voi ilman teknisiä apuvälineitä tietää, tutkitaan ja perustellaan ensin lukujen ja suuruusero.
Juuret tarkoittavat murtolukupotensseja, joten korotetaan molemmat luvut sellaiseen yhtä korkeaan potenssiin, joka hävittää kyseiset potenssit.
Luku .
Tutkitaan seuraavaksi lukujen ja suuruuseroa. Työjärjestys ei välttämättä ratkaise lopullista suuruuseroa, ja kolmantena vertailuna voi olla vielä luvut ja .
Luku .
Kolmatta vertailua ei siis tarvitse tehdä.
Lopullinen suuruusjärjestys on siten .
Jälkipohdinta
Linkkejä
Vahvista keskeisten sisältöjen osaamistasi.
omaantahtiin.com/pitkamatikka/maa8
Tampereen yliopisto (TAU) on tehnyt LOPS2021-sisältöisen pitkän matematiikan kertauskurssin. Osaamistaan voi lisätä ja nykyisiä MAA8-sisältöjä peilata tehtyihin toteutuksiin.
Yo-tehtäviä harjoiteltaviksi
Juuri- ja logaritmifunktioihin liittyviä tehtäviä
S00/2, K03/5a, K08/2a+9+10, S08/7, K09/2b+5, S09/1c+2b+3a, K10/1b+2c, K11/2c+3ab, S11/3a, K12/2bcf+5+8, S12/2c+10, K13/3+5, S13/9, S14/2c+9+11, K15/2+3+7, K16/2c, S16/3+10, K17/4+10, S17/1c+4b+8, S18/2b+7, K19/3, S19/4
Voit etsiä edellä listattuja ja paljon muita yo-tehtäviä alla olevista linkeistä.
MAA9 - Integraalilaskenta
Opetussuunnitelman keskeiset sisällöt
- integraalifunktio
- alkeisfunktioiden integraalifunktiot
- määrätty integraali
- pinta-alan ja tilavuuden laskeminen
H5P-peli 9.1
H5P-peli 9.2
Videoesimerkki 9.1
Olkoon . Määritä se :n integraalifunktio, joka kulkee pisteen kautta.
Videoesimerkki 9.2
Harjoittele yhdistetyn funktion integrointia.
a)
b)
Videoesimerkki 9.3
Harjoittele kahden käyrän ja rajaaman pinta-alan laskemista.
a) Laske käyrien leikkausten ja -akselin rajaama pinta-ala, kun .
b) Laske käyrien leikkausten ja -akselin rajaama pinta-ala, kun .
Videoesimerkki 9.4
Kerrataan ensin määrätty integraali.
Harjoitellaan toiseksi alla olevan määrätyn integraalin ratkaisu.
Yo-tehtävä 9.1
Harjoitellaan syksyn 2002 yo-koetehtävän ratkaisu ilman teknisiä apuvälineitä.
Tehtäväratkaisu antaa valmiuksia matematiikan yo-kokeen A-osaan, jossa ei ole käytössä teknisiä apuvälineitä.
Tehtävänanto
Nykytaiteen museorakennuksen pohja on ympyrä, jonka halkaisija on 19,7 metriä. Jos rakennus leikataan pohjaympyrän tietyn halkaisijan suuntaisella pystysuoralla tasolla, leikkauskuvio on aina suorakulmio, jonka korkeus on puolet kannasta. Määritä rakennuksen tilavuus.
Ratkaisu
Olkoon pohjaympyrän keskipiste, pystysuoran tason ja pohjaympyrän leikkaus sekä janan keskipiste.
Piirretään apukuva ja lisätään siihen vielä pohjaympyrän säde sekä mitat sekä , .
Kirjoitetaan nyt tason ja rakennuksen leikkauskuvion pinta-ala.
Kirjoitetaan rakennuksen tilavuus.
Lasketaan lopuksi vielä rakennuksen tilavuus, kun sen halkaisija .
Vastaus
Rakennuksen tilavuus on noin .
Jälkipohdinta
Linkkejä
Vahvista keskeisten sisältöjen osaamistasi.
omaantahtiin.com/pitkamatikka/maa9
Tampereen yliopisto (TAU) on tehnyt LOPS2021-sisältöisen pitkän matematiikan kertauskurssin. Osaamistaan voi lisätä ja nykyisiä MAA9-sisältöjä peilata tehtyyn toteutukseen.
Yo-tehtäviä harjoiteltaviksi
Integraalilaskentaan liittyviä tehtäviä
S02/12, K04/10, K08/3a+7+14c, S08/2b+3a+6, K09/2ac+9, S09/3b+10+14, K10/2a, S10/2b+3b, K11/3c+10, S11/ 4, K12/2e+7, S12/3a+6, K13/8, S13/2b+7, K14/3a+10+11, K16/3b+12, S16/2c, S17/9+13, K18/1c, S18/3+9, K19/5, S19/2
Voit etsiä edellä listattuja ja paljon muita yo-tehtäviä alla olevista linkeistä.
MAA10 - Todennäköisyys ja tilastot
Opetussuunnitelman keskeiset sisällöt
- diskreetti ja jatkuva tilastollinen jakauma
- jakauman tunnusluvut
- klassinen ja tilastollinen todennäköisyys
- kombinatoriikka
- todennäköisyyksien laskusäännöt
- diskreetti ja jatkuva todennäköisyysjakauma
- diskreetin jakauman odotusarvo
- normaalijakauma
H5P-peli 10.1
H5P-peli 10.2
a) Etsi kuvion avulla se kohta, jonka vasemmalle puolelle jäävä pinta-ala on 0,885. Siirrä siis a ensin -5:een ja liikuta vain b:tä.
b) Etsi kuvion avulla se kohta, jonka oikealle puolelle jäävä pinta-ala on 0,382. Siirrä siis b ensin 5:een ja liikuta vain a:ta.
c) Etsi a:ta ja b:tä liikuttamalla se y-akselin suhteen symmetrinen väli, jonka ala on 0,500.
d) Makeispussin paino on jakautunut normaalisti keskiarvon ollessa 251 g ja keskihajonnan 12 g.
1 Kuinka monta prosenttia pusseista painaa alle 270 g?
2 Kuinka monta prosenttia pusseista painaa yli 245 g?
3 Kuinka monta prosenttia pusseista painaa 245… 255 g?
Ohje
Muuta tutkittava kohta x normitetun kuvaajan arvoksi z kaavalla z = (x-ka)/s, missä ka = keskiarvo ja s = keskihajonta. Säädä z:n arvo kohdilleen liukusäätimiä liikuttamalla.
Vastaukset
a) x = 1,2
b) x = 0,3
c) noin -1,6-1,6
d) / 1 noin 95 %
d) / 2 noin 69 %
d) / 3 noin 31 %
Videoesimerkki 10.1
Pekan koulumatkalla on kolmet toisistaan riippumattomat liikennevalot, jotka ovat punaisella 75 %, 65 % ja 60 % ajasta. Millä todennäköisyydellä Pekka joutuu koulumatkallaan pysähtymään valoihin vain yhden kerran?
Videoesimerkki 10.2
Arpajaisissa, jossa arpojen lukumäärä on suuri, 35 % arvoista voittaa. Ostetaan kymmenen arpaa. Millä todennäköisyydellä sadaan vähintään kolme voittoa?
Videoesimerkki 10.3
Ratkaise kevään 2001 yo-tehtävä.
Tutkimuksessa todettiin, että 200 gramman keksipakkausten massan keskiarvo oli 204 g ja keskihajonta 6 g. Oletetaan, että massa on normaalisti jakautunut. Kuinka monella prosentilla pakkauksista massa oli alle 200 g? Kuinka monella prosentilla pakkauksista massa oli välillä 200 g - 210 g?
Videoesimerkki 10.4
Kerrataan normaalijakauman käytön perusteet.
Videoesimerkki 10.5
a) Seitsemän veljestä menee joka aamu erilaiseen ruokajonoon. Kuinka monta päivää kestää ennen kuin kaikki jonot on käyty läpi?
b) Seitsemästä veljeksestä valitaan kolme niin, että 1. valittu tiskaa astiat, 2. valittu lakaisee lattiat ja 3. valittu pesee pyykit. Kuinka monella tavalla valinta voidaan tehdä?
c) Seitsemästä veljeksestä valitaan kolme veljestä auttamaan peltotöissä. Kuinka monella tavalla valinta voidaan tehdä?
Yo-tehtävä 10.1
Harjoitellaan kevään 2018 yo-koetehtävän ratkaisu ilman teknisiä apuvälineitä.
Tehtäväratkaisu antaa valmiuksia matematiikan yo-kokeen A-osaan, jossa ei ole käytössä teknisiä apuvälineitä.
Tehtävänanto
Lotto-peli alkoi Suomessa vuonna 1971, ja sen sääntöjä on muutettu useita kertoja vuosien varrella. Viimeisin sääntöuudistus tehtiin vuoden 2016 lopussa.
Ennen uudistusta arvottiin 7 varsinaista ja 2 lisänumeroa 39 numerosta. Uudistuksen jälkeen arvotaan 7 varsinaista ja vain 1 lisänumero 40 numerosta. Seuraavassa loton pelaaja täyttää yhden lottorivin eli käytännössä valitsee 7 numeroa.
Laske tuloksen ''6 + 1'' todennäköisyys ennen uudistusta ja sen jälkeen. Tässä ''6 + 1'' tarkoittaa tulosta, jossa kuusi varsinaista ja yksi lisänumero oikein.
Ratkaisu
Lasketaan todennäköisyys ennen sääntöuudistusta.
Kuusi oikeaa seitsemästä?
Kuusi oikeaa numeroa voidaan saada seitsemällä eri tavalla. Vastaavasti kahdesta lisänumerosta yksi oikea voidaan saada kahdella tavalla.
Kirjoitetaan ja lasketaan erilaisten lotto-rivien lukumäärä, kun arvotaan 7 numeroa.
Nykyisessä sähköisen matematiikan kokeen A-osassa tekniset työvälineet ovat poissa käytössä, mutta SpeedCrunch-laskin on silti käytettävissä. Edellisen laskun ja sen vastauksen saa erittäin helposti seuraavalla komennolla.
ncr(39;7) = 15380937
Erilaisten "6 + 1" -rivien lukumäärä?
Yhteensä erilaisia toivottuja ''6 + 1'' ratkaisuja on .
Lasketaan ''6 + 1'' tilanteen todennäköisyys.
Kirjoitetaan edellinen vielä SpeedCrunch-laskimella.
14 / ncr(39;7) = 0,00000091021762848388
Lasketaan todennäköisyys sääntöuudistuksen jälkeen, kun kuusi oikeaa numeroa voidaan valita seitsemällä eri tavalla ja yksi lisänumero yhdellä eri tavalla.
Yhteensä erilaisia toivottuja ''6 + 1'' ratkaisuja on .
Lasketaan todennäköisyys suoraan SpeedCrunch-laskimella.
7 / ncr(40;7) = 0,0000003754647717496
Kysytty todennäköisyys on siis noin .
Jälkipohdinta
Linkkejä
Vahvista keskeisten sisältöjen osaamistasi.
omaantahtiin.com/pitkamatikka/maa10
Tampereen yliopisto (TAU) on tehnyt LOPS2021-sisältöisen pitkän matematiikan kertauskurssin. Osaamistaan voi lisätä ja nykyisiä MAA10-sisältöjä peilata tehtyyn toteutukseen.
Yo-tehtäviä harjoiteltaviksi
Todennäköisyyden peruskaavat
K03/4, S07/8, K08/5, S08/8, K09/6, K10/6, S10/6, K11/6, K13/6, S13/8, S17/7, K18/7, S18/12, K19/6, S19/7
Odotusarvo
S09/7, S11/8, K12/6, S12/8, K14/7, S15/6, K16/5
Normaalijakauma
S14/7, K15/6
Voit etsiä edellä listattuja ja paljon muita yo-tehtäviä alla olevista linkeistä.
LOPS2021 --- MAA9
LOPS2021-opetussuunnitelmaluonnoksen keskeiset sisällöt
- aritmeettinen ja geometrinen lukujono ja niiden summat
- korkolaskut: koronkorko, talletukset ja lainat
- taloudellisiin tilanteisiin soveltuvia matemaattisia malleja, joissa hyödynnetään lukujonoja ja summia
GeoGebra-appletti LOPS2021 - 9.1
Harjoittele ja tutkit GeoGebra-appletin avulla seuraavia tehtäviä.
a) Kuinka paljon tilille pitää tallettaa vuoden 2019 alussa, jotta tilillä olisi vuoden 2030 lopussa 25 000 €? Tilin vuosikorkokanta on 2,7 %.
b) Maansiirtoyrittäjä aikoo hankkia kaivinkoneen. Hän saa tarvitsemalleen lainalle kaksi rahoitusvaihtoehtoa.
Hän maksaa heti 40 000 € ja kahden vuoden kuluttua 60 000 €.
Hän maksaa heti 30 000 €, vuoden kuluttua 30 000 € ja kahden vuoden kuluttua 40 000 €.
Kumpi vaihtoehto on yrittäjän kannalta halvempi, kun vuosikorkokanta on 5,00 %.
c) Vastaa, miten tällä appletilla lasketaan koronkorkolaskuja? Laske 5 000 €:n suuruisen talletuksen arvo 12 vuoden kuluttua, kun tilin vuosikorkokanta on 1,25 %.
Videoesimerkki LOPS2021 - 9.1
Määritä KHI:n avulla inflaatio 2008-2018.
Tiedot löytyvät Tilastokeskuksen sivuilta.
Videoesimerkki LOPS2021 - 9.2
Matti ja Maija ottavat 50 000 €:n asuntolainan neljän vuoden maksuajalla, korkokanta on 1,8 %. Lainaa lyhennetään joka kuukausi. Laske
a) tasaerän (annuiteetin) suuruus
b) tasalyhennyslainan erät.
c) Vertaa maksutapojen kokonaiskustannuksia toisiinsa.
Videoesimerkki LOPS2021 - 9.3
Ratkaise talousmatematiikan termeistä , , ja symbolisesti GeoGebralla. Käytä apunasi MAOL-taulukkokirjan s. 22.
Tehtäväesimerkki LOPS2021-9.1
Tasaerälyhenteinen asuntolaina on 141 600 €, laina-aika on kymmenen vuotta ja lainan korkokanta kokonaisuudessaan on 2,28 %. Lainaa lyhennetään kuukausittain. Laske
a) lainan tasaerän suuruus
b) ensimmäisen lyhennyksen suuruus
c) kokonaisuudessaan maksettujen korkojen summa
d) lainan määrä kahden vuoden jälkeen.
Ratkaisu
a) Lasketaan lainan kuukausikorko.
Lasketaan tasaerän eli annuiteetin suuruus, kun lainapääoma , korkotekijä ja maksukertojen lukumäärä .
b) Lasketaan ensimmäisen lyhennyksen suuruus ensimmäisen tasaerän avulla, kun siinä maksetaan korkoa koko lainamäärästä.
c) Lasketaan tasaerien ja lainan avulla maksettujen korkojen kokonaissumma.
d) Lasketaan lainan määrä kahden vuoden kuluttua, kun lainan lyhennyksiä on tehty .
Jälkipohdinta
Yo-tehtävä LOPS2021 - 9.1
Harjoitellaan syksyn 2019 yo-koetehtävän ratkaisu ilman teknisiä apuvälineitä.
Vaikka aineisto on annettu sähköisesti, ei tehtävän ratkaisussa tarvita tavallista nelilaskinta monimutkaisempaa välinettä.
Tehtäväratkaisu antaa valmiuksia matematiikan yo-kokeen A-osaan, jossa ei ole käytössä teknisiä apuvälineitä.
Tehtävänanto
Aineistossa 7.A on Helsingin pörssin kolmen eri osakkeen osakekurssit, joiden mukaisin hinnoin Roope osti ja myi osakkeita. Hän ostaa 1.2.2018 klo 14.00 osaketta B yhteensä 1 000 eurolla. Hän vaihtaa 2.2.2018 klo 10.00 kaiken osakkeeseen C, ja samana päivänä klo 18.00 hän vaihtaa edelleen kaiken osakkeeseen A. Hän myy kaiken 3.2.2018 klo 16.00. Jokaisesta osto- ja myyntitoimeksiannosta Roope maksaa 4,00 euroa välityspalkkiota. Vaihdon yhteydessä tapahtuu sekä myynti- että ostotoimeksianto. Kuinka paljon Roopella on rahaa osakkeet myytyään?
Ratkaisu
Valitse Roopen saamien osakkeiden lukumäärä.
Lasketaan ensin Roopen ostamien B-osakkeiden lukumäärä. Huomioidaan välityspalkkio ja osakkeen hinta.
Lasketaan seuraavaksi Roopen vaihtamien C-osakkeiden lukumäärä. Huomioidaan välityspalkkiot ja osakkeiden hinnat.
Lasketaan vielä Roopen vaihtamien A-osakkeiden lukumäärä. Huomioidaan välityspalkkiot ja osakkeiden hinnat.
Lasketaan lopuksi Roopen myymien A-osakkeiden arvo. Huomioidaan välityspalkkio ja osakkeen hinta.
Roopella on lopuksi rahaa 883,60 €. Osakekaupat eivät olleet ainakaan hänelle taloudellisesti kannattavia.
Linkkejä
Vahvista keskeisten sisältöjen osaamistasi.
Tampereen yliopisto (TAU) on tehnyt LOPS2021-sisältöisen pitkän matematiikan kertauskurssin. Osaamistaan voi jo ennakkoon petrata tehdyn toteutuksen avulla. toteutukseen.
Yo-tehtäviä harjoiteltaviksi
Listaus perustuu lyhyen matematiikan yo-tehtäviin, koska pitkässä matematiikassa talousmatematiikkaa ei ole lähihistoriassa ollut.
S19/7, K19/7, S18/6, K18/8, S17/5, K17/5+10, S16/11, K16/5+10, S15/14, K15/14, S14/14, S13/14, S12/13, K12/13, S11/5+14, K11/14, S10/5+14, K10/5+14, S09/4+15, K09/8, S08/4+14, K08/11+14, S07/14, K07/4, S06/13, K06/5+14, S05/15, K05/8+14, S04/7+14, K04/8+15, S03/8+14, K03/4+12+14, S02/7+14, K02/14
Voit etsiä edellä listattuja ja paljon muita yo-tehtäviä alla olevista linkeistä.
Ohjelmia avuksi matematiikkaan
Alla on muutamia ohjelmia, joista on apua ja hyötyä varsinkin matematiikan yo-kokeen B-osan tehtävissä, joissa kaikki sähköisen Abitti-järjestelmän ohjelmat on käytettävissä.
Ohjelmat on listattu aakkosjärjestyksessä.
GeoGebra
GeoGebra on hyvä ja toimiva kompromissi lähes kaikkiin lukion pitkän matematiikan virittämiin tarpeisiin.
Ohjelman voi ladata osoitteesta
GeoGebraa voi käyttää myös suoraan selaimessa, mutta on huomattava mahdolliset eroavaisuudet työpöytäsovellukseen verrattuna.
LibreOffice Calc
LibreOffice Calc hyvä ja helposti opittava ohjelma taulukkolaskentaan ja tilastollisen aineiston piirtoon. Calcilla voi kirjoittaa soluihin funktioita, tehdä viittauksia toisiin soluihin, laskea solualueista tilastollisia tunnuslukuja ja piirtää tilastokuvaajia. Ohjelmalla onnistuu myös erilaisten käyrien sovittaminen annettuun pistejoukkoon. Se ei kuitenkaan ole ns. raskaan sarjan plottausohjelma.
Tämän avoimen lähdekoodin ja ilmaisen ohjelman voi ladata osoitteesta
LoggerPro
LoggerPro on erittäin hyvä ohjelma numeerisen aineiston käsittelyyn. Toisin kuin LibreOffice Calc, on LoggerPro vaativampiin tarpeisiin soveltuva plottausohjelma.
Tämän maksullisen ohjelman voi ostaa osoitteesta
vernier.com/products/software/lp
Tiedustele opettajaltasi mahdollisuutta mahdollisesti ilmaiseen oppilaitoslisenssiin.
Pinta
Pinta ei ole pelkkää liitoa, vaan yksinkertainen Abitti-koejärjestelmästä löytyvä rasterigrafiikan piirto-ohjelma.
Tämän avoimen lähdekoodin ja ilmaisen ohjelman voi ladata osoitteesta
SpeedCrunch
SpeedCrunch on erittäin monipuolinen, kustomoitava ja käyttöhistorialtaan muokattava laskinohjelma. Laskin on käytettävissä myös matematiikan yo-kokeen A-osassa.
Tämän avoimen lähdekoodin ja ilmaisen ohjelman voi ladata osoitteesta
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.