Sinun täytyy ensin valita lukiosi päästäksesi tekemään tehtäviä!
Please
Ohjelmointi 1, Lukion toteutus
TIMin käytöstä:
- Punaiset palkit: Sivun oikeassa reunassa on punaisia palkkeja niissä kohti, joita et ole vielä lukenut. Ne auttavat sinua näkemään lukemattomat kohdat, jos pompit tekstiä eteenpäin. Klikkaa punainen pois sitä mukaa kun olet lukenut. Jos et voi sietää punaisia, on vasemmalla ylhäällä ratas, jonka takaa voi klikata kaikki kerralla luetuksi.
- Keltaiset palkit: Mikäli kappale muuttuu sen jälkeen kun olet sen lukenut, näkyy se keltaisena ja siinä on painike, jolla voit tarkistaa mitä on muuttunut.
- Kommentti: Jos jokin asia on epäselvä, on oikeassa reunassa kynän kuva tai C-merkki, josta voit lisätä kommentin. Joku kurssin ohjaajista vastaa kommenttiin. Lue vastaus siitä. Yläreunan Manage-kohdan alta voit tilata kustakin dokumentista postia sen mukaan jos dokumenttiin tulee muutoksia tai kommentteja.
- vasemman yläkulman hampurilaismenusta voit avata kirjanmerkki-valikon ja lisätä sinne itsellesi tarpeellisia linkkiä
- ÄLÄ paina jokaista näkemääsi linkkiä!
Tervetuloa opiskelemaan ohjelmointia! 😍
1. Kurssin osa-alueet ja edistyminen
Please
Osa-alue |
32 5.8. |
33 12.8. |
35 26.8. |
37 9.9. |
40 30.9. |
43 21.10. |
45 4.11. |
47 18.11. |
49 2.12. |
51 16.12. |
2 6.1. |
4 20.1. |
7 10.2. |
10 3.3. |
|
Luennot | 1&2 | 3&4 | 5&6 | 7&8 | 9&10 | 11&12 | 13&14 | 15&16 | 17&18 | 19&20 | 21&22 | 23&24 | |||
Deadlinet |
HT1 (suu- nnitelma) |
Väli- kysely |
Debug- näyte |
HT2 (50%) |
Tentti- ilmo |
HT3 (100%) |
|||||||||
Ohjaus | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||||||||
Demo | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Summa | d% | |
Pisteet |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
|
Korjattu |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
||||
Tunnit |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
Please |
2. Miten pääsee alkuun
- Vastaa esitietokyselyyn.
- Tee kurssin esi-demotehtävät.
- Lataa ja asenna kurssin työkalut.
- Katso kurssin avausluento.
3. Kurssin oppimistavoitteet
Kurssin aikana sinun on tarkoitus oppia seuraavia asioita (osaamisen taso sovelletulla Bloomin asteikolla: 1=muistaa, 2=ymmärtää, 3=osaa soveltaa, 4=osaa analysoida, 5=osaa arvioida, 6=osaa luoda)
Siirrä alla osaamisesi (punainen pallukka) aina sitä vastaavalle kohdalle. Keltainen ruutu on tavoite johon tulisi päästä kurssin lopuksi. Ruksaa ensin muokkaa.
Please
Osattava asia | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Rakenteisen ohjelmoinnin perusajatus | o | |||||
Algoritminen ajattelu | o | |||||
C#-kielen perusteet | o | |||||
Peräkkäisyys | o | |||||
Muuttujat | o | |||||
Aliohjelmat ja funktiot | o | |||||
Parametrin välitys | o | |||||
Ehtolauseet | o | |||||
Silmukat | o | |||||
Taulukot | o | |||||
Tiedostot ohjelmasta käytettynä | o | |||||
Olioiden käyttö | o | |||||
Yksikkötestit (TDD) | o | |||||
Debuggerin käyttö | o | |||||
Lukujärjestelmät, ASCII-koodi | o | |||||
Rekursio | o | |||||
Dokumentointi ja sen lukeminen | o |
4. Kurssin sisältö ja läpäiseminen
Opiskele seuraavasti:
Huomaa että lukion 2 viikkoa on aikataulussa yksi yliopistokurssin viikko. Eli kun alla puhutaan viikosta, se jakautuu lukiossa kahden viikon ajalle.
- Katso aina kukin viikon luentosivulta, mitkä M:-merkityt monisteen kohdat pitäisi lukea ennen luennon katsomista. Lue ko. monisteen luvut etukäteen.
- Katso ko. kerran luentovideo luentosivulta ja tee samalla siinä mahdollisesti olevia tehtäviä.
- Tee ko viikon pääteohjaustehtävät joissa harjoitellaan niitä teknisiä haasteita, jotka liittyvät ko kerran viikkotehtäviin (demoihin).
- Tee ko viikon demotehtävät.
- Kun demotehtävien takaraja (deadline) menee umpeen, katso ko tehtävien palautusvideo.
- Korjaa joko videon katsomisen aikana tai sen jälkeen omat vastaukset "oikeiksi". Eli jokaiselta demokerralta pitää olla lopuksi vähintään 7p.
- Jatka kohdasta 1. seuraavan viikon asioilla.
Pakolliset suoritukset
- Demotehtävät (eli viikkotehtävät)
(max 6 p)
- Tehdään kurssin osa-alueiden tehtäviä, joista ansaitaan pisteitä.
- Harjoitustyö
(läpi/ei)
- Tehdään peli/muu ohjelma, jossa hyödynnetään kurssin oppisisältöjä.
- Debuggausnäyte
(läpi/ei)
- Osoitetaan riittävä pätevyys debuggerin käytöstä.
- Tentti
(max 24 p)
- Tehdään kurssin oppimistavoitteita testaava tentti, josta ansaitaan pisteitä.
Oppimateriaali ja opetustapahtumat
- Moniste eli kurssin "oppikirja"
- Kurssin oppimateriaali aihealueittain.
- Luennot
- Edetään ja käydään kurssin asiat läpi opettajajohtoisesti aihe kerrallaan.
- Pääteohjaukset
- Tehdään kurssin tehtäviä ryhmässä tai itsenäisesti tuntiopettajien avustamana.
- HT ohjaukset
- Saadaan apua harjoitustyöhön liittyviin ongelmiin ja voidaan tarkistuttaa HT:n vaiheita.
5. Yhteystiedot
- Syksyllä: Vesa Lappalainen (vesal@jyu.fi)
- Keväällä: Antti-Jussi Lakanen (antti-jussi.lakanen@jyu.fi)
6. Kurssilla tehtyjä pelejä
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.