Ohjelmointi 1, syksy 2024, luento13

Olin tällä sivulla luennon aikana Agorassa

Please to interact with this component.

.
Olin tällä sivulla luennon aikana Zoomissa

Please to interact with this component.

.
Olin tällä sivulla videon katsomisen aikana

Please to interact with this component.

.
Katson sivua etukäteen

Please to interact with this component.

.

# runner
# L13

13. luento: ma 14.10.2024 klo 12:15-14:00: Merkkijonojen paloittelu. Harjoitustyön aloittaminen.

  • Tiernapoikapeli
  • AmebaDanceWars
# git

Luentoesimerkkien haku versionhallinnasta

  • siirry hakemistoon johon haluat esimerkit

  • ekalla kertaa (tai jos olet ennen su 19.10 hakenut niin tuhoa vanha)

    git clone https://gitlab.jyu.fi/tie/ohj1/2024s/esimerkit.git .

    jatkossa samassa hakemistossa

    git pull
  • kopsi tuo hakemisto tai ainakin sinua kiinnostava alihakemisto toiseen paikkaan

  • periaatteessa tuonne syntyneen solutionin voi avata sellaisenaankin, mutta jos siihen tekee muutoksia, niin seuraavalla pull-komennolla tulee helposti konflikti

Kurssin välikysely

  • kurssi on nyt yli puolenvälin, tsemptkaa ettei mene tehty työ hukkaan...
  • demo 11 on mallitentti
  • Ohjeita:
    • älkää ajatelko liian monimutkaisesti!
    • aloittakaa demot AJOISSA
    • käykää pääteohjauksissa
    • kyselkää enemmän!
    • käyttäkää kynää ja paperia!
    • ajakaa debuggerilla ja miettäkää muuttujien arvot ennen Step-painamista!
    • tehkää kimpassa! (mutta kaikki tekee)
    • käyttäkää hyväksenne demojen harjoittelusivua
    • käykää läpi miten Tauno-demojen palautuksissa tehtiin silmukoita
    • punaiset pois!
  • kurssin välikysely
    • sanasto
    • C#-pikasyntaksi
    • ComTest esimerkkejä
    • käyta Rideriä! Jos joku ei onnistu, käy ihmeessä pääteoohjauksissa (lähi/etä) ja selvitä ongelmat
    • suurin osa on ekaa kertaa kurssilla
    • tuntuu että oppiminen tulee 2-3 viikkoa perässä (se on tosi hienoa jos tuossa ajassa :-)
    • TIM pikaohje ja ohje kotisivulla
    • kurssilla vain pelejä (laskeppa montako % esim demoista ollut peleihin liittyviä...). Suurta osaa peleissäkin tehtyvä voi soveleltaa muualla
  • palautteesta keskustelu ja väärinkäsityksiä
    • TIM tuntuu edelleen hieman haastavalta navigoitavalta kun useat erinimiset linkit vievät samaan paikkaan ja linkkiviidakkoon saattaa jäädä pyörimään pitkäksikin aikaa. Samoja asioita saattaa olla myös sanottuna usealla eri sivulla. Eli semmoista selkeyttä kaipaisin, kaikki jollakin sivulle tai asiaan vievät linkit nimettäisiin samalla nimellä ja jokin tietty asia olisi vain sillä yhdellä ainoalla sivulla.
  • Oma lisäkurssi materiaalin parantamisesta (1 op)
  • päivämäärät myös omaan kalenteriin
  • konkreettinen ehdotus parannuksista:

Omassa päässä tämmönen näkymä kertoisi paremmin missä kohdassa kurssia mennään, ja mitä on tulossa Luennot ja demot samaan näkymään (etenemispalkki)

  • Ongelmissa yhteyttä opettajaan ja/tai hyviksiin:
    Viestiin opiskelija voi kirjoittaa vaikka vain, että "haluaisin varata ajan". (Monella jää viesti lähettämättä kun eivät tiedä, mitä kirjoittaa viestiin.)
# GLO_stat
# GLO_DemoN2

Mitä tulostaa

# Plugin1
# abcsummakuva
# muuttujankasvatus
# matriisit
# kasvatakuva

Merkkijonojen pilkkominen

# MjPilkkominen
# pilkottukuva

Kysymyksiä

HT:n aloittaminen ja tekeminen

Peli

Ei peli

Angry Lego

3. Kentän muokkaus matriisilla

# kenttakuva

TODO: vaihda kaikki public private

# kentanmuokkaus
# kenttastringkuva
  • AngryLego.cs - peli aluille, kenttä merkkijonosta (ks: ruutukenttä)
    • Vesa: muista näyttää GITiä
      • komentorivi
      • SmartGIT
      • TortoiseGIT
# angrylego2

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.