Huom! Nämä wikisivut ovat osittain vielä työn alla, osa sisällöstä saattaa olla puutteellista. Ongelmakohtien viereen voit jättää kommentin, yliopiston käyttäjät myös pystyvät (ja saavat) muokata sivuja.

Läpsylintu: Vaihe 1

Tässä ohjeessa neuvotaan Läpsylintu-nimisen pelin tekeminen. Pelissä ohjataan vasemmalta oikealle lentävää lintua, jonka siipiä voi räpyttää.

1. Projektin luominen

  • Jos et ole vielä asentanut tarvittavia työvälineitä, asenna ne nyt.
  • Avaa Rider ja klikkaa New Solution.
  • Valitse pohjaksi Tasohyppelypeli tuplaklikkaamalla Tasohyppelypeli-pohjan nimeä.
  • Anna solutionille nimeksi esimerkiksi Lapsylintu. Älä vielä paina Createa. (Nimissä ei kannata käyttää välilyöntejä tai erikoismerkkejä!)
  • Jos teet peliä yliopiston mikroluokassa, muista tallentaa hakemistoon C:\MyTemp\omanimi, ei Windowsin Omat tiedostot -hakemistoon! Omalla tietokoneella voit tallentaa projektin mihin haluat.
  • Paina Create.

Kokeile ajaa projektimallista luotu pelisi painamalla ctrl-F5, tai yläpalkista klikkaamalla .

2. Kenttätiedoston muokkaaminen

Avaa näytön oikeassa reunassa näkyvästä Solution Explorer:sta löytyvästä Content-kansiosta tiedosto kentta1.txt. Korvaa sen sisältö kokonaan seuraavalla tekstillä:

##################################################
..................................................
..............*.........................*.........
N...........................*.....................
.....*............................................
...................*..............................
..........................*................*......
..................................................
................................*.......*.........
..................................................
..................................................
##################################################

3. Pelaaja hyppäämään myös ilmassa

Avaa tiedosto Lapsylintu.cs.

Muokataan pelaajan hyppäämistä siten, että hypyn voi suorittaa myös ilmassa. Etsi aliohjelma Hyppaa() ja sen sisältä rivi:

pelaaja1.Jump(nopeus);

Ja muokkaa metodi Jump() muotoon ForceJump()

pelaaja1.ForceJump(nopeus);

4. Tutki!

Osaatko etsiä koodista mitä mikäkin näppäin tekee?

5. Kokeile!

Kokeile, kuinka peli toimii! Siirry sen jälkeen ohjeessa eteenpäin.

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.