Huom! Nämä wikisivut ovat osittain vielä työn alla, osa sisällöstä saattaa olla puutteellista. Ongelmakohtien viereen voit jättää kommentin, yliopiston käyttäjät myös pystyvät (ja saavat) muokata sivuja.
Läpsylintu: Vaihe 1
Tässä ohjeessa neuvotaan Läpsylintu-nimisen pelin tekeminen. Pelissä ohjataan vasemmalta oikealle lentävää lintua, jonka siipiä voi räpyttää.
1. Projektin luominen
- Jos et ole vielä asentanut tarvittavia työvälineitä, asenna ne nyt.
- Avaa Rider tai joku muu C#-kielellä toimiva ohjelmointiympäristö ja klikkaa New Solution.
- Valitse pohjaksi Tasohyppelypeli klikkaamalla yhden kerran Tasohyppelypeli-pohjan nimeä.
- Anna solutionille nimeksi esimerkiksi Lapsylintu. Älä vielä paina Createa. (Nimissä ei kannata käyttää välilyöntejä tai erikoismerkkejä!)
- Jos teet peliä yliopiston mikroluokassa, muista tallentaa hakemistoon
C:\MyTemp\omanimi
, ei Windowsin Omat tiedostot -hakemistoon! Omalla tietokoneella voit tallentaa projektin mihin haluat. - Paina Create.
Kokeile ajaa projektimallista luotu pelisi painamalla ctrl-F5 (joillakin laitteilla pitää painaa fn-näppäintä ctrl ja F5 kanssa), tai yläpalkista klikkaamalla ▶.
2. Kenttätiedoston muokkaaminen
Avaa näytön oikeassa reunassa näkyvästä Solution Explorer:sta
löytyvästä Content
-kansiosta tiedosto kentta1.txt
. Korvaa sen sisältö kokonaan seuraavalla tekstillä:
##################################################
..................................................
..............*.........................*.........
N...........................*.....................
.....*............................................
...................*..............................
..........................*................*......
..................................................
................................*.......*.........
..................................................
..................................................
##################################################
3. Pelaaja hyppäämään myös ilmassa
Avaa tiedosto Lapsylintu.cs
.
Muokataan pelaajan hyppäämistä siten, että hypyn voi suorittaa myös ilmassa. Etsi aliohjelma Hyppaa()
ja sen sisältä rivi:
Ja muokkaa metodi Jump()
muotoon ForceJump()
4. Tutki!
Osaatko etsiä koodista mitä mikäkin näppäin tekee?
5. Kokeile!
Kokeile, kuinka peli toimii! Siirry sen jälkeen ohjeessa eteenpäin.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.