Nr = 3 Viikko = 38

Ohjaus 3

Agoran mikroluokat: Ag B212.2 (Mountains), Ag B213.1 (Lakes), (varalla jos tila loppuu Ag B211.1 (Sovjet), Ag B212.1 (Finland)).

Huomaa ajoista, että jos osallistujia on kovin vähän, tilaisuutta ei mahdollisesti pidetä. Jokaisessa ajassa on luku tyyliin +0, +1, +2. Tämä tarkoittaa paikalle tulevien ohjaajien määrää. Tarkista että tämä on vähintään +1, ennen kuin lähdet paikalle. Saat varmistettua ajan kun houkuttelet siihen useampia opiskelijoita.



Valitse tästä kalenterista lähiaika/aikoja Agoran mikroluokissa olevista ohjauksista. Et saa valita samoja aikoja sekä etä- että lähiohjauksesta.

# calPaate

Please to interact with this component.

Calendar



Valitse tästä kalenterista etäpääteohjausten etäaika/aikoja, jos haluat sellaisiin osallistua.

# calEta

Please to interact with this component.

Calendar
# opiskelijat

Please to interact with this component.

# ohjaajat

Please to interact with this component.

# statrunner
# showabsents
# jitsipaikalla

Paikallaolo ja Zoom/Jitsi-huone

Tämän paikallaolo-luvun sisällä älä ruksi tai muuta mitään jos et ole aidosti Zoomissa tai luokassa paikalla kun laitat ruksia

Ensin mene kurssin Zoomiin (salasana ohj2). Jos et saa huonetta Jitsiin tai tulet myöhässä, viesti tuolla Zoomissa!

Ohje allaolevien kenttien täyttämisestä

  • Please to interact with this component.

    Olen nyt etäpaikalla viikko 38 pe 10 tilaisuudessa.
  • Olen nyt lähipaikalla

    Please to interact with this component.

    luokassa

    Please to interact with this component.

    {}

    .

Etäpaikalla olevat täyttävät seuraavat:

  • Please to interact with this component.

    Haluan tehdä yksin, en halua paria.

  • Ryhmän nimi

    Please to interact with this component.

    {}

  • Viesti ohjaajille:

    Please to interact with this component.

    {}

  • Zoomin breakout-huoneesi numero, jos sinut on sellaiseen laitettu:

    Please to interact with this component.

    {}

  • Oma zoom (ks ohje) (tämä olisi suositeltava tapa, koska Jitsi on välillä hidas)

    Please to interact with this component.

    {}


    Kentän pitää olla muotoa : https://jyufi.zoom.us/..., ei mitään Join... tarinoita. Salasanaa ei saa olla tai se pitää olla piilotettu URL:ään (ks ohje). Jos haluat kaverin kanssa samaan, laita sama zoom-osoite. Zoom-osoite voittaa ryhmän nimen sekä arvonnan. Laita silti ryhmän nimi, niin ohjaajat näkevät paremmin ketkä ovat samassa ryhmässä. Eli Zoom-linkin laittaminen on sama kuin ruksisi Haluan tehdä yksin, ellei joku kaveri laita samaa linkkiä.


Huoneen osallistujat:

Please to interact with this component.

{}

Avaa tästä huoneesi:

Please to interact with this component.

{}

Merkitse liikennevaloilla avuntarpeesi:

Please to interact with this component.

{}

Älä häiritse

Please to interact with this component.

{}

Hyvin menee

Please to interact with this component.

{}

Apua

Please to interact with this component.

{}

Iso hätä

Please to interact with this component.

{}

Pois

Liikennevalojen merkitykset

  • Jotta saat huoneesi, virkistä selain kun ohjaaja on arponut!
# updateRunner
# runner

```


# timestamper
# runnerTeeHuoneet


# tableForm_table

Please to interact with this component.

# timestamper_varit
# timestamper3
# timestamper2
# aiheet
# paate1
# paate2
# paate3

Tämän 3. pääteohjauskerran tavoitteet

  1. Riderin käytön alkeet
  2. Fysiikan käyttö JyPelissä
  3. Aliohjelmat
  4. Breakpoint

Pääteohjaustehtävät

  1. Jos et ole vielä tähän mennessä tehnyt yhtään projektia Riderissa, niin lue miten Riderissa tehdään uusi solution ja projekti.

  2. Tee Lumiukko-esimerkki fysiikan kanssa Rider -projektina.

  3. Tee demotehtäviä, aloita tehtävästä 4, sitten 5. Ennen tehtävien tekemistä katso monisteesta luku 6.4 Aliohjelmat, metodit ja funktiot. Lisäksi luennolla käyty Laskuja.cs voi auttaa tehtävien tekemisessä. Harjoittele tehtävien 4 ja 5 yhteydessä debuggausta:

  • Aseta breakpoint sille riville, jossa kutsut aliohjelmaasi. Breakpoint asetetaan klikkaamalla Riderissa vasemmassa reunassa olevaa palkkia (rivi numeroa), jolloin ilmestyy punainen pallo. Aja ohjelma painamalla F5. Ajo pysähtyy breakpointilla merkitylle riville ennen aliohjelmaan siirtymistä. Mitä muuttujia ja arvoja näkyy "Threads & Variables" -välilehdellä?
  • Paina F11, jotta pääset aliohjelman suoritukseen. Mitä muuttujia ja arvoja nyt näkyy "Threads & Variables" -välilehdellä? Voit askeltaa (step) F10 painelemalla aliohjelman suorituksen loppuun, kunnes suoritus siirtyy taas pääohjelman puolelle aliohjelmakutsun riville. Miltä "Threads & Variables"-välilehden arvot nyt näyttävät?
  • Debuggaa ohjelmasi uudestaan, mutta tällä kertaa aliohjelman suorituksessa ollessasi muuta "Threads & Variables"-välilehdellä jonkin muuttujan arvoa. Tämä tapahtuu klikkaamalla arvon kohdalta ja painamalla F2 näppäintä (tai right click ja avautuneesta valikosta "Set Value") ja syöttämällä uusi arvo. Mitä tällöin tapahtuu?

Muistathan tehdä kaikki demotehtävät samaan solutioniin (esimerkiksi nyt demo3-niminen solution).

Uuden projektin lisääminen samaan solutioniin: Solutionin ollessa auki Riderissa klikkaa Explorerista solutionin nimen päällä hiiren oikealla näppäimellä ja valitse Add > New Project. Katso tarvittaessa luennon mallikoodeja (esim. luento5, luento6). Katso myös demo 2:n mallivastaukset.

# paate4
# paate5

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.