Ohjelmointi 1, syksy 2024, luento05

# L05

5. luento: ma 16.9.2024 klo 12:15-14:00: Rider, aliohjelmat, muuttujat (vastaaminen luentokysymyksiin)

# tietokone

Kysymyksiä

  • muista laittaa zoom päälle ja ruutu jakoon
  • Vesan malli luennolle livenä
  • Vesan malli luennolle Zoomia varten: Vesa Aku Hupu

Ollaan aliohjelmia salissa

Ohjeet

  • Muodostakaa kolmen hengen ryhmiä vieruskavereiden tai lähiriveillä istuvien kanssa.
  • Jos joku jää yksin, toimii hän "aputestaajana" yhdessä kolmen hengen ryhmässä (lukee aina testaaja-henkilön ohjeita).
  • Jos jää kaksi yli, he muodostavat parin josta puuttuu testaaja.
  • Yksi ryhmäläinen aukaiseen vihreän, toinen keltaisen ja kolmas punaisen sivun (ks alla).
  • Ryhmä ottaa yhteensä n. 20 tyhjää valkoista lappua
  • Tarkoitus on että kukin on vuorollaan "pääohjelma", "funktio" ja "testaaja".
  • Pääohjelmana oleva aina aloittaa vuorossa olevan tehtävän lukemalla huolella (ei missään nimessä ääneen) saamansa ohjeen sisällön ja toimii sen mukaan.
  • Funktio tekee, kuten omassa ohjeessa lukee.
  • Testaaja katsoo että kaikki sujuu ja tarkistaa että tulokset ovat oikein.
  • Puhua saa vain testaaja silloin kun joku menee väärin. Tai Funktio jos siihen on erikseen annettu lupa.
  • Lukekaa ensin kukin omasta ohjeestanne vain Tehtävä 1 ja tehkää se.
  • Kun Tehtävä 1 on tehty kokonaan, kierrättäkää vuorot ja tehkää Tehtävä 2 jne.

Nyt aukaiskaa ohjesivut:

Ollaan aliohjelmia Zoomissa

  • Please to interact with this component.

    Olen nyt klo 12:15 Zoomissa paikalla luennolla 05 ja valmis aloittamaan harjoituksen

Zoomissa paikalla olevat jaetaan 3 hengen ryhmiin. Virkistäkää tämä sivu sitten kun olen ryhmät arponut. Sitten menkää alla olevasta linkistä omalle tehtäväsivullenne.


Avaa tästä ryhmäsi sivu:

Please to interact with this component.

{}

Kaikille: Mitä saitte tehtyä

Ruksikaa sitä mukaa kun tehtävät valmistuvat

Virkistä selain ja katso ruksit mitkä tehtävät saitte tehtyä
1:

Please to interact with this component.

   2:

Please to interact with this component.

   3:

Please to interact with this component.

  

# oppi
# arvoryhmat

Tehtävän tekeminen linkki "Forbidden"

16 Sep 24

Muuttujat

# muuttujanSijoitus

Oikeasti muutujien sisältönä on vain bittejä.

Mitä tarkoittaa esimerkiksi

0100 0001
char c = 'A';  
int n = 65;
# intylivuoto

Keskiarvo

Aliohjelman kirjoittaminen

  1. Jaa ongelma osiin.
  2. Mieti millaisella aliohjelmakutsulla pistät tietyn osaongelman ratkaisun käyntiin.
  3. Kirjoita aliohjelman kutsurivi ja mieti sen tarvitsemat parametrit.
  4. Kirjoita (aluksi manuaalisesti, myöhemmin generoi automaattisesti) aliohjelman esittelyrivi (otsikkorivi, eng. header).
    • mieti tarve public, static - sanoille
    • aliohjelman paluutyyppi void vai jotakin muuta?
    • aliohjelman nimi
    • parametrin lukumäärä sama kuin kutsussa
    • parametrien tyyppi sijoitusyhteensopivaksi kutsun kanssa.
  5. Tee aliohjelmasta syntaktisesti oikea tynkä joka kääntyy, esimerkiksi funktioaliohjelmassa pitää olla return-lause joka palauttaa lausekkeen (vaikka yksi luku) joka on samaa tyyppiä (tai muuntuu automaattisesti samaksi) kuin funktion tyyppi.
  6. Dokumentoi aliohjelma (nyt unohda mistä sitä kutsuttiin, sitä et enää saa ajatella).
  7. Kirjoita testit (TDD).
  8. Aja testit (pitää "feilata" = NÄE PUNAISTA).
  9. Muuta aliohjelma toimivaksi
  10. Aja testit (toista kohdat 8-10 kunnes toimii, = NÄE VIHREÄÄ)
  11. Siirry seuraavaan aliohjelmaan.
# Laskuja
    /// <summary>
    /// 
    /// </summary>
    /// <param name="a"></param>
    /// <param name="b"></param>
    /// <returns></returns>
    /// <example>
    /// <pre name="test">
    ///  
    /// </pre>
    /// </example>
~~~
     1
3 = 0011
2 = 0010
========
    0101

5 = 0101


5/2 = 0010 


7 / 10 
# lumiukko1

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.