Nr = 2 Viikko = 37

Ohjaus 2

Agoran mikroluokat: Ag B212.2 (Mountains), Ag B213.1 (Lakes), (varalla jos tila loppuu Ag B211.1 (Sovjet), Ag B212.1 (Finland)).

Huomaa ajoista, että jos osallistujia on kovin vähän, tilaisuutta ei mahdollisesti pidetä. Jokaisessa ajassa on luku tyyliin +0, +1, +2. Tämä tarkoittaa paikalle tulevien ohjaajien määrää. Tarkista että tämä on vähintään +1, ennen kuin lähdet paikalle. Saat varmistettua ajan kun houkuttelet siihen useampia opiskelijoita.



Valitse tästä kalenterista lähiaika/aikoja Agoran mikroluokissa olevista ohjauksista. Et saa valita samoja aikoja sekä etä- että lähiohjauksesta.

# calPaate

Please to interact with this component.

Calendar



Valitse tästä kalenterista etäpääteohjausten etäaika/aikoja, jos haluat sellaisiin osallistua.

# calEta

Please to interact with this component.

Calendar
# opiskelijat

Please to interact with this component.

# ohjaajat

Please to interact with this component.

# statrunner
# showabsents
# jitsipaikalla

Paikallaolo ja Zoom/Jitsi-huone

Tämän paikallaolo-luvun sisällä älä ruksi tai muuta mitään jos et ole aidosti Zoomissa tai luokassa paikalla kun laitat ruksia

Ensin mene kurssin Zoomiin (salasana ohj2). Jos et saa huonetta Jitsiin tai tulet myöhässä, viesti tuolla Zoomissa!

Ohje allaolevien kenttien täyttämisestä

  • Please to interact with this component.

    Olen nyt etäpaikalla viikko 37 ke 14 tilaisuudessa.
  • Olen nyt lähipaikalla

    Please to interact with this component.

    luokassa

    Please to interact with this component.

    {}

    .

Etäpaikalla olevat täyttävät seuraavat:

  • Please to interact with this component.

    Haluan tehdä yksin, en halua paria.

  • Ryhmän nimi

    Please to interact with this component.

    {}

  • Viesti ohjaajille:

    Please to interact with this component.

    {}

  • Zoomin breakout-huoneesi numero, jos sinut on sellaiseen laitettu:

    Please to interact with this component.

    {}

  • Oma zoom (ks ohje) (tämä olisi suositeltava tapa, koska Jitsi on välillä hidas)

    Please to interact with this component.

    {}


    Kentän pitää olla muotoa : https://jyufi.zoom.us/..., ei mitään Join... tarinoita. Salasanaa ei saa olla tai se pitää olla piilotettu URL:ään (ks ohje). Jos haluat kaverin kanssa samaan, laita sama zoom-osoite. Zoom-osoite voittaa ryhmän nimen sekä arvonnan. Laita silti ryhmän nimi, niin ohjaajat näkevät paremmin ketkä ovat samassa ryhmässä. Eli Zoom-linkin laittaminen on sama kuin ruksisi Haluan tehdä yksin, ellei joku kaveri laita samaa linkkiä.


Huoneen osallistujat:

Please to interact with this component.

{}

Avaa tästä huoneesi:

Please to interact with this component.

{}

Merkitse liikennevaloilla avuntarpeesi:

Please to interact with this component.

{}

Älä häiritse

Please to interact with this component.

{}

Hyvin menee

Please to interact with this component.

{}

Apua

Please to interact with this component.

{}

Iso hätä

Please to interact with this component.

{}

Pois

Liikennevalojen merkitykset

  • Jotta saat huoneesi, virkistä selain kun ohjaaja on arponut!
# updateRunner
# runner

```


# timestamper
# runnerTeeHuoneet


# tableForm_table

Please to interact with this component.

# timestamper_varit
# timestamper3
# timestamper2
# aiheet
# paate1
# paate2

Pääteohjauskerran tavoitteet

  1. Tutustua kurssin työkaluihin
  2. Konsoliprojektin tekeminen, kääntäminen ja ajaminen
  3. JyPeli-projektin tekeminen, kääntäminen ja ajaminen
  4. JetBrains Riderin käytön alkeet

Pääteohjaustehtävät

Voit tehdä tämän kertaiset demotehtävät vielä tekstieditorilla, tai sitten Riderilla. Jos haluat jo nyt kokeilla Riderin käyttöä, niin lue seuraava ohje. Viimeistään ensi viikolla siirrymme lopullisesti Riderin käyttöön. Jos kuitenkin haluat vielä jatkaa tavallisella tekstieditorilla, voit siirtyä suoraan tekemään demotehtäviä.

Tehdään ensimmäisenä tehtävät

  • demojen tehtävä 5 alla olevilla Jypelin ohjeilla
  • demojen tehtävä 1 ensin pohtien mitä tulostaa ja sitten alla olevilla Konsoliprojektin ohjeilla tehdään konsolisovellus, jolla tarkistetaan omat "arvaukset"
  • kun molemmat projektityypit osataan tehdä, saa jatkaa muilla demoilla

Alle kirjoitetut ohjeet ovat JetBrains Riderille, mutta Visual Studion prosessi on hyvin samankaltainen.

Tarkemmat ohjeet Riderin käytöstä löytyvät työkalut-sivulta.

JetBrains Rider

Vaikka Rider tekee meidän puolesta monia asioita automaattisesti on kuitenkin tärkeää että ymmärrämme mitä "taustalla" tapahtuu, ja siksi olemme tähän asti operoineet ilman graafista käyttöympäristöä.

Rider on IDE, eli Integrated development environment, suomeksi yleensä vain tylsästi 'ohjelmointiympäristö'. ''Integrated''-sana tarkoittaa lyhyesti sanottuna, että samassa paketissa on monta ohjelmaa, yleensä mm. koodieditori, debuggeri (eli virheenjäljittäjä, johon tutustumme tarkemmin tulevien viikkojen aikana) ja kääntäjä.

(Integroidun) ohjelmointiympäristön käyttämisestä on monia hyötyjä, kuten se, ettemme enää joudu tekemään ohjelman kääntämistä ja kääntämisen jälkeistä suorittamista manuaalisesti. Kuitenkin, jos olisimme suoraan aloittaneet Riderista, olisi kokonaisuuden ymmärtäminen jäänyt puutteelliseksi.

IDE:jen toiminnasta voi lukea lisää kurssimonisteesta, josta löytyy oma kappale IDE:ille.

Rider opiskelijalisenssi

The referenced paragraph does not exist.

Asennus ja käyttöönotto

  1. Lataa Rider klikkaamalla Download sivulla https://www.jetbrains.com/rider/
  2. Käytä oletusasetuksia, eli klikkaile Next ja lopuksi Install.
  3. Käynnistä Rider. Hyväksy käyttöehdot.
  4. Riderin kustomointiasetuksissa Environment välilehdellä asenna .NET.
    • Muuten kustomointiasetukset voit asettaa oman maun mukaan. Näppäinoikoteiden asetuksiksi kannattaa valita Visual Studio 2022. Näppäinoikoteitä voi säätää myös jälkikäteen kohdasta Settings -> Keymap. Plugineja ei tarvitse ladata.
  5. Kirjaudu sisään JetBrain-käyttäjänä ja aktivoi lisenssi.

Uuden Solutionin/Projektin luominen Riderissa

Valitse New Solution. Tämän jälkeen .NET/.NET Core alta valitse Console Application ja paina Create. Korvaa Program.cs tiedoston sisältö seuraavalla:

Console.WriteLine("Toimii :-)");

ja valitse ylävalikosta Run TAI käytä näppäinoikotietä Ctrl-F5 (macOS:ssa F5 tai fn-F5). Riderin alaosaan pitäisi avautua konsoli, jossa lukee Riderin suorittama komento ohjelman ajamiseksi ja sen jälkeen "Toimii :-)".

Solutionin ja projektien luomiseksi on yksityiskohtaisemmat ohjeet täällä.


Vastaava ohje löytyy myös videolla:

# paate3
# paate4
# paate5

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.