Uuden projektin luominen
Kun Visual Studio on käynnistynyt, tehdään uusi projekti. Projekti on työtila, jossa käsitellään koodia ja peliin liittyviä grafiikka- ja musiikkitiedostoja. Seuraaksi kerrotaan, miten luodaan uusi projekti peliä varten. Jatkossa pelejä varten teet projektin samaan tapaan, mutta nimeksi voit valita mitä tahansa (mielellään kuitenkin vain englanninkielisiä aakkosia sekä numeroita nimessä) ja voit käyttää muitakin malleja kuin FysiikkaPeli (malleista lisää tuonnempana).
1. Uuden Jypeli Solutionin ja Projektin luominen Visual Studiossa
- Aukaise Visual Studio.
- Valitse aukeavasta ikkunasta
Create new project
. Mikäli Visual Studio on jo auki, niin sama onnistuu yläpalkistaFile / New / Project
(taiCtrl + Shift + N
). Mac: ValitseNew
alkuikkunasta tai yläpalkistaFile / New Solution
. - Valitse projektin tyypiksi
FysiikkaPeli (Farseer)
.- mikäli sinulla ei näy menussa Jypeliä, tämän dokumentin lopussa on ohjeet konsolisovelluksen tekemiseksi ilman Jypeli-projektimallia.
- Anna projektin nimi. Tämän esimerkin puitteissa se on
Portaat
. - Kirjoita tai selaa (
Browse
) poluksiC:\MyTemp\OMATUNNUS\ohj1\demot
(tai mikä onkaan oma demohakemistosi). HUOM! Yliopiston mikroluokissa suositellaan aina tekemistä ensin tietokoneen kiintolevylle.
esim.C:\MyTemp\omatunnus\...
. Muista siirtää lopuksi tiedostot talteen U-asemallesi tai muualle talteen. - Anna solutionin nimeksi
DemoX
. - Jätä
Place solution and project in the same directory
-boksi tyhjäksi. Mac: KlikkaaCreate a project directory within the solution directory
täytetyksi. - Klikkaa Create.
- Klikkaa Solution Explorerissa kooditiedoston
Portaat.cs
nimeä (tai vastaava, mikäli käytit eri nimeä). Koodissa pitäisi näkyä:
Tarvitseeko näitä kuvia havainnollistamaan, kun ei muihin kohtiin ole kuvia?
Onhan nuo vähän turhia yksinään ja vievät paljon tilaa. -AJL
—public class Portaat : PhysicsGame
{
public override void Begin()
{
// TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän
PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
}
}
- Korvaa TODO-rivi riveillä:
Level.Background.Color = Color.Black;
PhysicsObject pallo = new PhysicsObject(200, 200, Shape.Circle);
pallo.Color = Color.Blue;
Add(pallo);
- Muotoile sisennykset "kauniiksi" :
Edit / Advanced / Format Document
(voit vaikka opetella ulkoa tuon pikakomennonCtrl-K D
). Mac:Edit / Format / Format Document
. - Kirjoita luokan dokumentaatiokommentti näppäilemällä luokan esittelyrivin yläpuolelle kolme kauttaviivaa
///
. Kirjoita<summary>
-tagien väliin selvitys luokan toiminnasta (eli että piirretään portaita) - Kirjoita vastaavasti
Begin
-metodin kommentit. - Kokeile kääntää ja ajaa ohjelma painamalla
F5
tai yläpalkistaDebug / Start Debugging
. Mac: Paina vasemmasta ylälaidasta vihreää nuolta. - HUOM! Jos ajoyrityksessä (painamalla F5) tulee virheitä, niin Visual Studio ehdottaa, että ajetaanko viimeisin toimiva versio. Mutta tätähän me emme halua, vaan korjata ohjelmamme jotta se toimisi. Joten vastaa ''No''.
2. Konsoliprojekti
Oletetaan että sinulla on projekti jo olemassa. Lisätään solutioniin toinen projekti demo 2:n tehtävää 1 varten. (Mikäli ei ole Solutionia, niin voit aloittaaFile/New/Project
).
- Klikkaa Solution Explorerissa solutionin
demo2
nimeä hiiren oikealla. - Valitse
Add/New Project...
- Valitse
Jypeli/ConsoleMain
- Anna nimeksi
Lausekkeita
- Paina
Create
. - Jotta projekti voidaan ajaa, klikkaa Solution Explorerissa sen nimeä
Lausekkeita
hiiren oikealla ja valitseSet as StartUp Project
. - Solution Explorerissa tuplaklikkaa hiirellä tiedoston nimeä
Lausekkeita.cs
. - Lisää koodiin rivi, joka tulostaa jotakin:
- mene pääohjelman aaltosulkujen
{}
väliin - kirjoita
cw
ja painaTab Tab
- täydennä sulkujen sisään
"Terve!"
- mene pääohjelman aaltosulkujen
- Ohjelman voit ajaa painamalla
Ctrl-F5
. Mikäli painatF5
, ohjelma vain välähtää. - Muuta pääohjelman koodiksi esimerkiksi:
int a = 1;
int b = 2;
int c = 3;
int x = a + b * ((2 - c) / a + b);
System.Console.WriteLine(x);
Pikaoppi debuggauksesta:
- klikkaa hiirellä rivin
int x
kohdalla harmaata vasenta marginaalia rivinumeroiden vasemmalla puolella. Pitäisi tulla punainen pallukka. - Voit myös siirtää kursorin haluamallesi riville ja painaa F9. (Tai shift+F10 -> Breakpoint -> Insert breakpoint)
- Aja ohjelma painamalla F5.
- Ajo pysähtyy riville ennen kuin x:lle on annettu arvo.
- Katso alalaidasta muuttujien arvoja.
- Paina
F10
niin suoritetaan rivix =
- Katso mitä on muuttujien arvot
- Jatka ajaminen loppuu painamalla
F5
3. Huomioita Jypeli-projekteista
Jypeli-projektissa Main-pääohjelma menee Ohjelma.cs-tiedostoon, joten jos copy-pastetat koodin, joka sisältää Main-pääohjelman, niin poista Main-pääohjelma Portaat
-luokan (tms. projektisi nimeä vastaava luokka) sisältä.
4. Uuden projektin lisääminen olemassa olevaan Solutioniin
- Avaa Solution johon haluat projekin lisätä (ellei se ole jo auki Visual Studiossa)
- Hiiren oikealla Solution Explorerissa solutionin nimen päällä (esim. Solution 'Portaat') ja sieltä
Add > New project
- Valitse haluamasi projektimalli kuten aiemminkin.
- Anna projektille nimi, jätä Location ennalleen.
- Klikkaa Solution Explorerissa hiiren oikealla sitä projektia, jonka haluat ajaa ja valitse
Set as startup project
. Tällöin ratkaisua ajaessa uudelleen (F5
) Visual Studio kääntää ja ajaa uuden projektin, eikä muita ratkaisun projekteja.
5. Konsoliprojekti ilman Jypeli-projektimallia
Projektin luominen Visual Studiossa
File \(\rightarrow\) New \(\rightarrow\) Project (tai Ctrl + Shift + N)
Valitse projektin tyypiksi
Visual C#/Console Application
. Mac:Other/.NET/Console Application
Anna projektin nimeksi
Laskutoimituksia
.Kirjoita tai selaa (Browse) poluksi
C:\MyTemp\OMATUNNUS\ohjaukset\ohjaus2
(tai mikä onkaan oma demohakemistosi). HUOM! Suositellaan aina tekemistä ensin paikalliselle levylle, esim.
C:\MyTemp\omatunnus\...
.
Muista siirtää lopuksi TÄRKEÄT tiedostot U-asemallesi (Agoran mikroluokissa)Klikkaa
Create new directory for solution
, jos siinä kohdalla ei ole vielä rastia.Anna solutionin nimeksi
demoX
(muokkaa X).Klikkaa Ok.
Muuta Solution Explorerissa kooditiedoston
Program.cs
nimeksiLausekkeita.cs
(Hiiren oikea nimen päällä). Vastaa Yes kun VS kysyy huomioidaanko muutos projektin muissakin tiedostoissa. Nyt luokan nimikin pitäisi olla muuttunut koodissa.Console Application on luonut "vähän turhaan" nimiavaruuden (namespace). Poista rivi jolla lukee namespace ja sitä seuraava aloittava aaltoulku
{
ja lopusta nimiavaruuden päättävä aaltosulku}
.Lisää
public
-määritys sekäMain
-metodin että luokan esittelyyn. Poista myös ylimääräisetusing
-lauseet. Muutosten jälkeen koodin tulisi näyttää tältä:using System; public class Lausekkeita { public static void Main(string[] args) { } }
Muotoile sisennykset "kauniiksi" :
Edit/Advanced/Format
Document (voit vaikka opetella ulkoa tuon pikakomennonCtrl-E D
). Mac:Edit / Format / Format Document
Lisää pääohjelmaan rivi, joka tulostaa jotakin näytölle.
Kirjoita luokan dokumentaatiokommentti näppäilemällä luokan esittelyrivin yläpuolelle kolme kauttaviivaa
///
. Kirjoita<summary>
-tagien väliin selvitys luokan toiminnasta.Kirjoita vastaavasti
Main
-funktion kommentit.Kokeile kääntää (F6), tai sitten voit tehdä käännös+ajon yhtä aikaa (Ctrl-F5)
HUOM! Jos ajoyrityksessä (painamalla Ctrl-F5) tulee virheitä, niin Visual Studio ehdottaa, että ajetaanko viimeisin toimiva versio. Mutta tätähän me emme halua, vaan korjata ohjelmamme jotta se toimisi. Joten vastaa ''No''.
Ajamisen voi tehdä myös
F5
, mutta silloin kuva vaan välähttää ellei koodissa ole keskytyskohtaa (breakpoint).
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.