Uuden projektin luominen

Kun Visual Studio on käynnistynyt, tehdään uusi projekti. Projekti on työtila, jossa käsitellään koodia ja peliin liittyviä grafiikka- ja musiikkitiedostoja. Seuraaksi kerrotaan, miten luodaan uusi projekti peliä varten. Jatkossa pelejä varten teet projektin samaan tapaan, mutta nimeksi voit valita mitä tahansa (mielellään kuitenkin vain englanninkielisiä aakkosia sekä numeroita nimessä) ja voit käyttää muitakin malleja kuin FysiikkaPeli (malleista lisää tuonnempana).

# videovs
# Plugin1

1. Uuden Jypeli Solutionin ja Projektin luominen Visual Studiossa

  • Aukaise Visual Studio.
  • Valitse aukeavasta ikkunasta Create new project. Mikäli Visual Studio on jo auki, niin sama onnistuu yläpalkista File / New / Project (tai Ctrl + Shift + N). Mac: Valitse New alkuikkunasta tai yläpalkista File / New Solution.
  • Valitse projektin tyypiksi FysiikkaPeli (Farseer).
    • mikäli sinulla ei näy menussa Jypeliä, tämän dokumentin lopussa on ohjeet konsolisovelluksen tekemiseksi ilman Jypeli-projektimallia.
  • Anna projektin nimi. Tämän esimerkin puitteissa se on Portaat.
  • Kirjoita tai selaa (Browse) poluksi C:\MyTemp\OMATUNNUS\ohj1\demot (tai mikä onkaan oma demohakemistosi). HUOM! Yliopiston mikroluokissa suositellaan aina tekemistä ensin tietokoneen kiintolevylle.
    esim. C:\MyTemp\omatunnus\.... Muista siirtää lopuksi tiedostot talteen U-asemallesi tai muualle talteen.
  • Anna solutionin nimeksi DemoX.
  • Jätä Place solution and project in the same directory-boksi tyhjäksi. Mac: Klikkaa Create a project directory within the solution directory täytetyksi.
  • Klikkaa Create.
  • Klikkaa Solution Explorerissa kooditiedoston Portaat.cs nimeä (tai vastaava, mikäli käytit eri nimeä). Koodissa pitäisi näkyä:

Tarvitseeko näitä kuvia havainnollistamaan, kun ei muihin kohtiin ole kuvia?

Onhan nuo vähän turhia yksinään ja vievät paljon tilaa. -AJL

21 Jan 21 (edited 21 Jan 21)
public class Portaat : PhysicsGame
{
    public override void Begin()
    {
        // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän

        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
    }
}
  • Korvaa TODO-rivi riveillä:
        Level.Background.Color = Color.Black;
        PhysicsObject pallo = new PhysicsObject(200, 200, Shape.Circle);
        pallo.Color = Color.Blue;
        Add(pallo);
  • Muotoile sisennykset "kauniiksi" : Edit / Advanced / Format Document (voit vaikka opetella ulkoa tuon pikakomennon Ctrl-K D). Mac: Edit / Format / Format Document.
  • Kirjoita luokan dokumentaatiokommentti näppäilemällä luokan esittelyrivin yläpuolelle kolme kauttaviivaa ///. Kirjoita <summary>-tagien väliin selvitys luokan toiminnasta (eli että piirretään portaita)
  • Kirjoita vastaavasti Begin -metodin kommentit.
  • Kokeile kääntää ja ajaa ohjelma painamalla F5 tai yläpalkista Debug / Start Debugging. Mac: Paina vasemmasta ylälaidasta vihreää nuolta.
  • HUOM! Jos ajoyrityksessä (painamalla F5) tulee virheitä, niin Visual Studio ehdottaa, että ajetaanko viimeisin toimiva versio. Mutta tätähän me emme halua, vaan korjata ohjelmamme jotta se toimisi. Joten vastaa ''No''.

2. Konsoliprojekti

Oletetaan että sinulla on projekti jo olemassa. Lisätään solutioniin toinen projekti demo 2:n tehtävää 1 varten. (Mikäli ei ole Solutionia, niin voit aloittaaFile/New/Project).

  • Klikkaa Solution Explorerissa solutionin demo2 nimeä hiiren oikealla.
  • Valitse Add/New Project...
  • Valitse Jypeli/ConsoleMain
  • Anna nimeksi Lausekkeita
  • Paina Create.
  • Jotta projekti voidaan ajaa, klikkaa Solution Explorerissa sen nimeä Lausekkeita hiiren oikealla ja valitse Set as StartUp Project.
  • Solution Explorerissa tuplaklikkaa hiirellä tiedoston nimeä Lausekkeita.cs.
  • Lisää koodiin rivi, joka tulostaa jotakin:
    • mene pääohjelman aaltosulkujen {} väliin
    • kirjoita cw ja paina Tab Tab
    • täydennä sulkujen sisään "Terve!"
  • Ohjelman voit ajaa painamalla Ctrl-F5. Mikäli painat F5, ohjelma vain välähtää.
  • Muuta pääohjelman koodiksi esimerkiksi:
           int a = 1;
           int b = 2;
           int c = 3;
           int x = a + b * ((2 - c) / a + b);
           System.Console.WriteLine(x);

Pikaoppi debuggauksesta:

  • klikkaa hiirellä rivin int x kohdalla harmaata vasenta marginaalia rivinumeroiden vasemmalla puolella. Pitäisi tulla punainen pallukka.
  • Voit myös siirtää kursorin haluamallesi riville ja painaa F9. (Tai shift+F10 -> Breakpoint -> Insert breakpoint)
  • Aja ohjelma painamalla F5.
  • Ajo pysähtyy riville ennen kuin x:lle on annettu arvo.
  • Katso alalaidasta muuttujien arvoja.
  • Paina F10 niin suoritetaan rivi x =
  • Katso mitä on muuttujien arvot
  • Jatka ajaminen loppuu painamalla F5

3. Huomioita Jypeli-projekteista

Jypeli-projektissa Main-pääohjelma menee Ohjelma.cs-tiedostoon, joten jos copy-pastetat koodin, joka sisältää Main-pääohjelman, niin poista Main-pääohjelma Portaat-luokan (tms. projektisi nimeä vastaava luokka) sisältä.

4. Uuden projektin lisääminen olemassa olevaan Solutioniin

  • Avaa Solution johon haluat projekin lisätä (ellei se ole jo auki Visual Studiossa)
  • Hiiren oikealla Solution Explorerissa solutionin nimen päällä (esim. Solution 'Portaat') ja sieltä Add > New project
  • Valitse haluamasi projektimalli kuten aiemminkin.
  • Anna projektille nimi, jätä Location ennalleen.
  • Klikkaa Solution Explorerissa hiiren oikealla sitä projektia, jonka haluat ajaa ja valitse Set as startup project. Tällöin ratkaisua ajaessa uudelleen (F5) Visual Studio kääntää ja ajaa uuden projektin, eikä muita ratkaisun projekteja.

5. Konsoliprojekti ilman Jypeli-projektimallia

Ohjeet jos ei ole Jypeli-mallia

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.