1. Ensimmäinen käyttökerta
- Rivinumeroiden käyttöönotto: Tools -> Options -> Text Editor -> C# -> Line Numbers -täppä
- Ota
Error list
-ikkuna käyttöön: View -> Error List
2. Solutionit ja projektit
Visual Studiossa on solutioneja ja projekteja. Yhdessä solutionissa voi olla monta projektia ja jokaisen projektin täytyy kuulua jonkin solutioniin. Uuden ohjelman kirjoittaminen alkaa aina projektin perustamisella johonkin solutioniin, jolloin myös solution luodaan, ellei sitä ole jo tehty. Hierarkia ei ole kiveen hakattu, mutta tällä kurssilla kätevintä on ehkä tehdä seuraavasti.
- Luo jokaiselle demokerralle (vastaavasti ohjauskerralle) uusi Solution, eli kun aloitat tekemään ensimmäistä demotehtävää (ohjaustehtävää) niin toimi seuraavasti
- Klikkaa File -> New project (Ctrl+Shift+N),
- Valitse projektin tyyppi: Jos teet konsoliohjelmaa niin valitse C#-kohdasta
Console Application
(tai Jypelin mukana tulevaConsoleMain
). Jos teet Jypeli-peliä, valitse Jypeli-kohdasta haluamasi projektimalli (Fysiikkapeli
taiPerusPeli
). - Laita Location-kohtaan demotehtäviesi juuripolku, eli vaikkapa
C:\MyTemp\ohj1\OMATUNNUS\
, jossa korvaat OMATUNNUS sanan yliopiston käyttäjätunnuksella. Ei ääkkösiä eikä välilyöntejä kansioiden eikä tiedostojen nimissä. - Valitse Solution-valikosta Create new Solution ja paina Create directory for solution (tärkeä)
- Laita Solution Name kohtaan demoN (N = demokerran numero), esimerkiksi
demo3
- Anna projektille (eli tehtävälle) nimi kohtaan Name (esimerkiksi
Lumiukko
taiHelloWorld
), - Nyt sinulle on luotu uusi Solution ja yksi projekti.
- Kun haluat lisätä demotehtäviä (projekteja) tiettyyn demokertaan (Solutioniin) toimi näin
- Avaa sen demokerran Solution johon haluat tehtävän lisätä (ellei se ole jo auki Visual Studiossa)
- Hiiren oikealla Solution Explorerissa solutionin nimen päällä ja sieltä Add/New project
- Anna projektille nimi, jätä Location ennalleen.
Näin tehtynä kaikki yhden demokerran tehtävät löytyvät "saman katon alta" eli yhden Solutionin kaikki projektit menevät samaan kansioon. Resurssienhallinnassa hakemistopuusi voisi näyttää esimerkiksi tältä
ohj1
|
+-demot
| +-demo1
| | +-HelloWorld
| | '-Lumiukko
| |
| '-demo2
| +-Lumiukko2
| '-LukujenLaskemista
|
'-ohjaukset
+-ohjaus1
| +-HelloWorld
| '-Lumiukko
'-ohjaus2
Jos käytät namespacea (esim. Console Application template tekee tämän etkä halua sitä poistaa), niin ole tarkkana että namespacella ja luokalla (class) on eri nimi.
3. Projektien kooditiedostojen sijainti
Kun olet luonut projektin, luodaan sille seuraavanlainen hakemistorakenne (tässä esimerkkinä Lumiukko
.
+-Lumiukko
+-bin
+-obj
+-Properties
+-Lumiukko.csproj
'-Lumiukko.cs
Joista bin
, obj
ja Properties
ovat kansioita, Lumiukko.csproj
ja Lumiukko.cs
ovat tiedostoja.
bin
-kansioon tulee mm. exe-tiedosto, joka kääntämisen seurauksena syntyyobj
-kansio sisältää debuggauksen aikana syntynyttä tietoaProperties
-kansiossa on projektin yleisiä tiedostoja, kuten Copyright-merkintöjä yms.
Lumiukko.cs
sisältää lähdekoodin, ja se on palautettava tiedosto. Muita tiedostoja ei tarvitse palauttaa, ellei niitä erikseen pyydetä palautettavaksi.
Huom! Jypeli-projektimalleista luoduissa ohjelmissa projektikansion sisään luodaan automaattisesti myös ProjektiContent
-kansio, esimerkiksi LumiukkoContent
. Visual Studio luo peleissä käytettävälle sisällölle (kuville, videoille, äänille, yms) oman projektinsa.
4. Tiedostojen tallentaminen U:-asemalle
Koska mikroluokissa C#-projektit tehdään C:\MyTemp\
hakemistoon, täytyy projektin tiedostot kopioida erikseen U:-levylle, jos niitä halutaan käyttää myöhemmin. Tietokoneen C:-asema on konekohtainen eli sinne tallennetut tiedostot näkyvät vain ko. koneella.
Tärkeimmät tiedostot, jotka kannattaa tallentaa U:-levylle ovat .cs-päätteisiä, esimerkiksi aiemmissa tehtävissä olleet Lumiukko.cs
tai HelloWorld.cs
.
Tiedostot kannattaa tallentaa Demo 1:ssä tekemääsi kansioon sopivaan paikkaan. Voit siirtää tiedostot esimerkiksi hiirellä raahaamalla tai komentoriviä käyttäen. Ohjeita komentorivin käyttöön löytyy täältä.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.