avoin/avoin23
#
avoin
Huom! TÄMÄ ON AVOIMEN YLIOPISTON SIVU.
Et voi suorittaa kurssia, ellet ole ilmoittautunut täällä.
Ohjelmointi 1, avoin 2023, luento 13
#
L13
13. luento: ma 16.10.2023 klo 12:15-14:00: Merkkijonojen paloittelu. Harjoitustyön aloittaminen.
- M: 17. Merkkijonojen paloittelu
- Pelikenttä merkkijonosta:
- Matriisit.cs - matriisiesimerkkejä
- KentanMuokkaus - muutetaan taulukko merkkijonoksi, erot luennon 12 versioon
- AngryLego.cs - peli aluille, kenttä merkkijonosta (ks: ruutukenttä)
- Katso myös video GalaxyTripin tekemisestä ja sen lähdekoodi.
- Muita "livenä tehtyjä" harjoitustyön tasoisia "pelejä":
- Tiernapoikapeli yliopiston pikkujouluja varten 2013:
- 2013 esimerkki: AmebaDanceWars refaktorointi, if-lauseiden vähentäminen olioita käyttämällä
- pohjaksi AmebaDanceWars.cs
- koko muutoshistoria
- .cs (diff) - lisätty Ameba-luokka ja omaAmeba osaa tanssia
- .cs (diff) - lisätty !VastusAmeba-luokka, joka osaa arpoa ja tehdä omat liikeensä
- .cs (diff) - lisätty !OmaAmeba-luokka, joka osaa tallettaa omat suoritukset ja periaatteessa laskea pisteet
- .cs (diff) - lisätty !SuoritusValmis-delegaatti -tyyppi, jolla ameba voi ilmoittaa, että pyydetty homma on tehty
- .cs (diff) - vaihdettu luokan nimeksi !TanssiAmeba ja lisätty joukko taustatanssijoita, korjattu myös että arpoo liikkeitä tason mukaan (ennen otti määrän aina Begin-metodin suoritushetkellä).
- muunneltu versio olioilla AmebaDanceWars.cs
- Luennon koodit versionhallinnassa (valmista ohjelmaa varten ota hakemistosta .exe, .dll ja content-kansion kaikki tiedostot).
- luento videona MP4 alkuperäinen, MP4 kännykkäversio
- Kuvaaja.cs - pohja demo 7 tehtäville
- Taulukot.cs - pohja taulukkotehtäville
- AngryLego.cs - luentojen yksinkertaisin versio, muutama seinä, ei vielä liikettä
- Luennolle tehdyt koodit versionhallinnassa
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 13. luento videona Osa 1 ja2 MP4 alkuperäinen
#
git
Luentoesimerkkien haku versionhallinnasta
siirry hakemistoon johon haluat esimerkit
ekalla kertaa (tai jos olet ennen su 19.10 hakenut niin tuhoa vanha)
git clone https://gitlab.jyu.fi/tie/ohj1/avoin23/esimerkit.git .
jatkossa samassa hakemistossa
git pull
kopsi tuo hakemisto tai ainakin sinua kiinnostava alihakemisto toiseen paikkaan
periaatteessa tuonne syntyneen solutionin voi avata sellaisenaankin, mutta jos siihen tekee muutoksia, niin seuraavalla
pull
-komennolla tulee helposti konflikti
Kurssin välikysely
- kurssi on nyt yli puolenvälin, tsemptkaa ettei mene tehty työ hukkaan...
- demo 11 on mallitentti
- Ohjeita:
- älkää ajatelko liian monimutkaisesti!
- aloittakaa demot AJOISSA
- käykää pääteohjauksissa
- kyselkää enemmän!
- tehkää kimpassa! (mutta kaikki tekee)
- käyttäkää hyväksenne demojen harjoittelusivua
- käykää läpi miten Tauno-demojen palautuksissa tehtiin silmukoita
- punaiset pois!
- kurssin välikysely
- palautteesta keskustelu ja väärinkäsityksiä
- TIM tuntuu edelleen hieman haastavalta navigoitavalta kun useat erinimiset linkit vievät samaan paikkaan ja linkkiviidakkoon saattaa jäädä pyörimään pitkäksikin aikaa. Samoja asioita saattaa olla myös sanottuna usealla eri sivulla. Eli semmoista selkeyttä kaipaisin, kaikki jollakin sivulle tai asiaan vievät linkit nimettäisiin samalla nimellä ja jokin tietty asia olisi vain sillä yhdellä ainoalla sivulla.
- Oma lisäkurssi materiaalin parantamisesta (1 op)
- päivämäärät myös omaan kalenteriin
- konkreettinen ehdotus parannuksista:
Omassa päässä tämmönen näkymä kertoisi paremmin missä kohdassa kurssia mennään, ja mitä on tulossa
- Ongelmissa yhteyttä opettajaan ja/tai hyviksiin: hyvis-it@jyu.fi
Viestiin opiskelija voi kirjoittaa vaikka vain, että "haluaisin varata ajan". (Monella jää viesti lähettämättä kun eivät tiedä, mitä kirjoittaa viestiin.)
Mitä tulostaa
#
Plugin1
#
mitatulostaa1
#
abcsummakuva
#
muuttujankasvatus
#
matriisit
#
Mittulostaa
#
kasvatakuva
Merkkijonojen pilkkominen
- Miksi? Katso esim Korpin kalenteri
- myös demo 7 Kuvaaja
- merkkijonon pilkkominen split-funktiolla
#
MjPilkkominen
#
pilkottukuva
Kysymyksiä
#
Mikseuraavaksi
HT:n aloittaminen ja tekeminen
- Jypeli:
- Jypelin ohjeet
- Jypelin "arkkitehtuurikuva"
- GameObject
- Jypelin suoritus -kaavio miten oma koodi on suhteessa Jypelin-koodiin (Framework)
Peli
- ks. kolmioiden metsästys ja eteneminen demoissa
- Pong
- Läpsylintu
Ei peli
Angry Lego
- aloittamisesta katso vinkkejä
- KentanMuokkaus - muutetaan taulukko merkkijonoksi, erot luennon 12 versioon
#
kenttastringkuva
- AngryLego.cs - peli aluille, kenttä merkkijonosta (ks: ruutukenttä)
- Vesa: muista näyttää GITiä
- komentorivi
- SmartGIT
- TortoiseGIT
- Vesa: muista näyttää GITiä
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.