Vektorit
Mikä on vektori?
Vektori on suure, jolla on suuruus (vektorin pituus) ja suunta. Skalaarisuureen kuvailuun sen sijaan riittää vain yksi luku.
Vektori on luonnontieteissä mitattava suure. Vektorilla voidaan mallintaa ilmiöitä ja suureita, joiden tarkkaan kuvailuun ei riitä yksi reaaliluku. Esimerkiksi kappaleen nopeuden mallintamisessa kiinnostaa nopeuden suuruuden lisäksi myös se, mihin suuntaan nopeus on. Toisaalta taas kappaleen massan mallintamiseen riittää yksi luku.
Vektorisuureita ovat siis esimerkiksi
- nopeus , mitataan nopeuden suuruutta ja suuntaa,
- voima , mitataan voiman suuruutta ja suuntaa,
- pyörimismäärä , kun mitataan pyörimisnopeutta ja pyörimissuuntaa.
Niin kutsuttuja skalaarisuureitaSuure, jonka kuvailuun riittää vain yksi luku. Esimerkiksi massa tai korkeus merenpinnasta. ovat
- aika , mitataan aikaa,
- tilavuus , mitataan kappaleen viemää tilaa avaruudesta,
- massa , mitataan massaa.
Vektori koostuu niin sanotuista komponenteista. Kuvitellaan, että saat kaveriltasi reittiohjeet hänen uuteen asuntoonsa:
- Kävele:
- Kolme korttelia itään
- Yksi kortteli pohjoiseen
- Kaksi kerrosta ylös
Reittiohje koostuu pienemmistä osista, komponenteista. Komponenteissa on tieto siitä, montako korttelia tai kerrosta kuljetaan, sekä siitä, mihin suuntaan kuljetaan.
On järkevää sopia yhteiset kantavektorit, joiden avulla kaikki vektorit voidaan rakentaa. Sovitaan, että 3D-avaruudessa meillä on -koordinaatisto (kuva alla), missä
- akselien väliset kulmat ovat suoria kulmia
- on -akselin suuntainen yksikkövektori
- on -akselin suuntainen yksikkövektori ja
- on -akselin suuntainen yksikkövektori.
Tällöin jokaisen vektorin voi esittää kantavektoreiden ja avulla.
Esimerkiksi jos halutaan mallintaa reittiohjetta kaverisi luokse, sovitaan että
- -akseli on lännestä itään,
- -akseli on etelästä pohjoiseen ja
- akseli maanpinnasta ylöspäin.
Tällöin reittiohjeen voi kirjoittaa vektorina muodossa
Vektorin pituus voidaan tarvittaessa laskea Pythagoraan lauseella:
Vektorien peruslaskutoimitukset tulkitaan graafisesti seuraavalla tavalla:
Huomaa, että on reaaliluku, eikä vektori.
Vektori on luonnontieteissä mitattava suure, jolla on mukana myös yksiköt. Tavallisin vektorin yksikkö on pituus (esimerkiksi metreinä), jota ei usein merkitä vektoreille.
Suureita, joita mitataan vektoreilla, ovat esimerkiksi
Huomaa, että yksiköt voidaan merkitä sekä kantavektoria ennen tai jälkeen.
Usein fysiikassa vektorit piirretään paikkakoordinaatistoon, jolloin kantavektoreilla ei ole yksikköä. Tällöin ainoastaan vektorin suunnalla ja suhteellisella suuruudella on merkitystä. Esimerkkinä tästä olkoot seuraavan kuvan voimavektorit :
Voimavektorien pituuksista ei voida päätellä voimien suuruutta, sillä ne on piirretty paikkakoordinaatistoon. Kuitenkin vektorien välisistä pituuksista voidaan sanoa esimerkiksi että .
Mikäli vektorit piirretään koordinaatistoon, jossa kantavektoreille annetaan yksiköt, on piirretyillä pituuksilla väliä.
Vektorien merkinnöistä
Klikkaa merkintää tai käsitettä , josta haluat lisätietoja.
Kantavektoreilla tarkoitetaan koordinaattiakselien suuntaisia vektoreita, joiden pituus on yksi.
Yleisimmin fysiikassa käytetään kantavektorimerkintöjä , jotka kuvastavat vastaavassa järjestyksessä -, - ja - akselien suuntaisia yksikkövektoreita.
Yksikkövektori on vektori, jonka pituus on yksi. Toisin sanoen, jos , on yksikkövektori.
Yksikkövektoria merkitään usein hattumerkillä ^.
Vektori on vektorin suuntainen yksikkövektori.
Kaikilla merkinnöillä kuvastetaan jotakin avaruuden vektoria. Merkinnät eivät ota kantaa siihen, minkä ulotteinen vektori on kyseessä, mutta yleensä käsitellyt vektorit fysiikassa ja kemiassa ovat 2- tai 3-ulotteisia.
Merkinnällä tarkoitetaan pisteiden ja välistä vektoria.
Vektori voidaan esittää kantavektoreiden avulla komponenttiesityksellä.
Vektoreilla lasketaan vektoreiden laskusääntöjen mukaisesti.
Vektorit esitetään tavallisimmin komponenttiesityksellä, eli komponenttien avulla.
Vektorin komponentiksi kutsutaan kantavektorin ja komponentin kertoimen muodostamaa vektoria.
Komponenttiesitys | -komponentti | -komponentti | -komponentti |
---|---|---|---|
Merkinnöillä tarkoitetaan vektorin pituutta tai suuruutta.
Vektorin pituus merkitään joskus suoraan , toisin sanoen .
Vektorin pituus lasketaan Pythagoraan lauseella komponenttiesityksestä:
Vektorien laskusäännöt
Merkitään sääntöjä varten
- ja ,
- , eli on vektorien ja välinen pienin kulma
Vektorien laskusäännöt voi halutessaan perustella pienenä harjoitustehtävänä.
Esimerkkejä vektoreista
Katso myös esimerkkejä pistetulosta ja ristitulosta.
Klikkaa esimerkkiä tarkastellaksesi vastausta.
Lasketaan summa komponenteittain:
Lasketaan erotus komponenteittain:
Lasketaan vektorin pituus:
Raketin vauhti on siis
Lasketaan vektorien ja pituudet:
Muodostetaan vektorin kanssa samansuuntainen yksikkövektori jakamalla vektori pituudellaan
Tehdään sama vektorille
Jotta saataisiin vektorille vastakkaissuuntainen vektori, täytyy tulosta kertoa vielä luvulla jolloin saadaan
Summavektorin selvittämiseksi täytyy selvittää sen -komponentti ja -komponentti. Kun merkitään vektorin -komponentin kerrointa ja vektorin -komponentin kerrointa niin
Selvitetään jokaisen annetun vektorin - ja -komponentit.
- : Kuvasta saadaan, että
- : Vektori on -akselin suuntainen, joten sen -komponentti on nolla. Siispä vektorin -komponentin on oltava vektorin pituus.
- : Vektorin ja -akselin välinen kulma mitataan aina alkaen -akselista myötäpäivään. Kuvasta voidaan tällöin lukea vektorin ja -akselin väliseksi kulmaksi , sillä kulmaa mitataan vastapäivään. Tällöin
Huomaa: Kulman voisi myös lukea suoraan positiivisena , mutta tällöin olisi ollut positiivinen. Merkki pitää tällöin korjata negatiiviseksi toteamalla, että vektorin suunta on koordinaatistossa alaspäin.
Sijoitetaan annettujen vektorien - ja -komponenttien suuruudet yhtälöihin:
Siispä summavektori on
Miksi pyöristetyt arvot? Vaikka vastauksen laskemiseen käytettiin pyöristettyjä arvoja, olisi vastaus tarkoilla arvoilla sama yhden Newtonin tarkkuudella. Pyöristetyillä arvoilla havainnollistetaan erityisesti sitä, minkä merkkinen vektorin - komponentti on (negatiivinen).
Vektorifunktioiden derivointi
Jos vektori riippuu yhdestä muuttujasta (esimerkiksi ajasta) ja on muotoa niin vektorifunktion derivaatta määritellään derivoimalla komponentteja Kantavektoreita käsitellään derivoinnin suhteen vakioina.
Jos käsiteltävä vektorifunktio on useamman muuttujan funktioFunktio, jolla on useita argumentteja. Esim: ., täytyy käyttää sivulta derivointi useammassa ulottuvuudessa löytyviä työkaluja.
Jos on kappaleen paikka tietyllä ajanhetkellä, niin on kappaleen nopeus ajanhetkellä ja on kappaleen kiihtyvyys ajanhetkellä .
Esimerkkejä vektorifunktioista
Vektorifunktio derivoidaan komponenteittain ja käsitellen kantavektoreita vakioina. Nopeus on tällöin
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.