TIM (The Interactive Material) on monikäyttöinen oppimisalusta, jonka avulla voidaan luoda interaktiivisia ja avoimia sähköisiä oppimateriaaleja. Se on suunniteltu kaiken kattavaksi keskitetyksi alustaksi, jonka avulla opettajat, opiskelijat ja muut sisällöntuottajat voivat luoda ja säilyttää erilaisia oppimateriaaleja. TIM on avoimen lähdekoodin MIT-lisensoitu ohjelmisto, jonka aktiivisesta ylläpidosta vastaa Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunta. Vuodesta 2014 lähtien järjestelmää on käyttänyt yli 20 000 käyttäjää ja sen avulla on rakennettu kymmeniä kursseja yliopistoissa ja lukioissa.

TIMin oleellisin ominaisuus on laaja valikoima etä- ja verkko-oppimiseen suunnattuja työkaluja, jotka kaikki sijaitsevat yhden järjestelmän sisällä. TIMiä on käytetty perinteisten luentopohjaisten kurssien lisäksi käänteiseen oppimiseen, sulautuvaan oppimiseen ja MOOC-kursseilla. Sitä on käytetty myös kansallisten tietotekniikan pääsykokeiden alustana. Järjestelmään on sisäänrakennettu paljon erilaisia tehtäväkomponentteja, joista moni­valinta­tehtävät, avoimet kysymykset, piirtotehtävät ja ohjelmointitehtävät ovat vain pieni osa siitä, mikä on mahdollista. Tehtävien tarkistaminen ja pisteytys voidaan automatisoida tai opettaja voi toteuttaa ne manuaalisesti. Myös anonyymi vertaisarviointi on mahdollista.

TIM perustuu dokumenttipohjaiselle suunnittelulle. Kaikki sivut ovat dokumentteja, jotka sisältävät tekstiä ja uudelleenkäytettäviä lohkoja (esim. tehtävälohkot). Käyttäjät voivat luoda malleja ja mukautettuja tyylejä, joiden avulla on mahdollista luoda kokonaisia kursseja, kirjoja, kyselyitä, kokeita ja keskustelualueita. Myös kurssin suoritusten seuranta ja oppimisdatan visualisointi onnistuu suoraan alustan sisällä. TIM poistaa tarpeen hypätä oppimisjärjestelmästä toiseen ja vähentää näin ollen sekä opiskelijoiden että opettajien kognitiivista kuormitusta.

TIMin ominaisuuksia

• Ilmainen (pl. suuret organisaatiot, jotka tarvitsevat lisää palvelinkapasiteettia)
  • Avoin lähdekoodi (MIT-lisenssi, GitHub)
  • Toimii eri laitteilla ja selaimilla
  • Interaktiivisten oppimateriaalien rakentaminen
  • Tentit ja pääsykokeet
  • Oppimisanalytiikka (Kurssin suoritusten seuranta)
  • Luentojen aikainen chat
  • Ohjauksiin ja ryhmiin ilmoittautuminen
  • Matematiikan kirjoittaminen TeXillä
  • SISU-integraatio

Helppo muokkaaminen

• Monipuolinen editori
  • Sisältöjä voidaan lainata toisista dokumenteista
  • Muokkausoikeuksia voidaan myöntää kenelle tahansa
  • Ulkoasun muokkaaminen CSS ja SCSS avulla
  • Erikielisten dokumenttien ylläpito ja automaattinen pohjakäännös
  • Vuosittain toistuvien materiaalien helppo ylläpito makrojen avulla
  • Lukujen, kaavojen, kuvien ja ristiviittausten automaattinen numerointi
  • Kattavat ohjeet sisällöntuottajalle

Monipuoliset tehtävät

• Monivalinnat
  • Avoimet kysymykset
  • Raahaustehtävät
  • Piirtotehtävät
  • Suoraan selaimessa ajettavat ohjelmointitehtävät kymmenillä eri ohjelmointikielillä
  • Live-tehtävät luentojen aikana
  • Tehtävien automaattinen tarkistus ja pisteytys
  • Anonyymi vertaisarviointi

Tutustu ominaisuuksiin videon avulla

Mitä opiskelijat ja opettajat sanovat?

Olen käyttänyt kursseilla TIMiä Win-kannettavalla, iPadilla, Androidin tabletilla ja kännykällä sekä iPhonella hyvällä menestyksellä. TIM on yksi interaktiivisimmista opiskeluympäristöistä, mitä olen käyttänyt ja sen monipuolisuus on hatunnoston arvoinen huomio.

Opiskelija Jyväskylän yliopisto

Paras ominaisuus opettajalle on vapaus luoda monipuolisia tehtäviä ja tarkistimia, jotka automaattisesti pisteyttävät tehtävät ja antavat palautetta opiskelijalle. Opiskelija näkee onnistumisensa heti ja palautteen perusteella voi vaikka parantaa vastaustaan.

Opettaja Jyväskylän yliopisto

TIM on ensimmäinen kohtaamani verkkoalusta, jonka voi aidosti laittaa palvelemaan pedagogiikkaa. Esimerkiksi Moodlea käytettäessä täytyy usein aloittaa kysymyksestä “Mihin Moodle kykenee?”, kun taas TIMin kanssa voi aina aloittaa kysymyksestä “Mitä haluan saada tehtyä?".

Opettaja Jyväskylän yliopisto

TIM käyttää aidosti ja monella tavalla hyväkseen sitä, että se on sähköinen oppimateriaali. Useinhan sähköiset oppimateriaalit ovat toiminnaltaan ja käytöltään lähes paperiversiota vastaavia. TIMin tyyppistä aidosti interaktiivista oppimateriaalia pitäisi saada jokaiselle koulutusasteelle.

Opiskelija Jyväskylän yliopisto

Tutustu TIMillä tehtyihin materiaaleihin

Aloita sisältöjen tuottaminen

1. Rekisteröidy käyttäjäksi
  2. Laita sähköpostia osoitteeseen tim@jyu.fi, niin saat kansion omille kursseillesi
  3. Aloita materiaalin tuottaminen ohjeiden avustuksella

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.