Kuva: Pixabay
Kuva: Pixabay

Toiminta digitaalisessa ympäristössä 2 OSP

Toiminta digitaalisessa ympäristössä -opintojakso sisältyy ammatillisten perustutkintojen yhteiseen tutkinnon osaan. Niiden on tarkoitus vahvistaa työssä ja elämässä tarvittavia perustaitoja sekä valmiuksia jatko-opintoihin ja elinikäiseen oppimiseen. Tämän sivuston opintomateriaalin avulla opiskelijan on tarkoitus itsenäisesti opiskellen saavuttaa Opetushallituksen asettamat osaamistavoitteet.

Opiskelijalle: Onko TIM sinulle uusi oppimisalusta? Tutustu TIMin pikaohjeeseen.

Opettajalle: Hyödyntääksesi tätä kurssipohjaa sinun tulee kopioida tämä kurssi itsellesi. Ohjeet siihen löydät seuraavasta linkistä: TIM opettajan ohje
Ohjeissa on tietoa TIMin käytöstä, kuten miten voit tarkistaa opiskelijoiden palauttamia tehtäviä. Ohjeestä löydät myös vinkkejä, miten voit halutessasi muokata kurssia ja näin tehdä tästä omalle ryhmällesi sopivamman. Pystyt esimerkiksi lisäämään kurssin päivämäärät tai mahdolliset ohjausajat. Huomaathan, että TIMissä voit antaa opikelijoille palautetta tai vinkkejä myös VELP-lapuilla.

Jokaisen opiskelijan tulee olla myös kirjautunut TIMiin. Tässä on linkki ohjeeseen, miten saat avattua kurssin opiskelijoille: TIM opiskelijaryhmän luominen ja hallinta


Tekijät: Mereta Helin ja Maija Turpeinen

Materiaali on tehty syksyllä 2022 harjoitustyönä Jyväskylän yliopiston Oppimateriaali-kurssilla. Otathan huomioon, että tekijät eivät vastaa materiaalin päivittämisestä tai oikeellisuudesta jatkossa. Jokaisen opettajan on syytä tarkistaa materiaalin ajankohtaisuus ennen kurssipohjan hyödyntämistä.

Kurssin oppimateriaali on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Huomioithan, että osa tehtävistä on muualta lainattua, joten kunnioitathan alkuperäistä tekijää ja materiaalin käyttöoikeuksia eikä CC-lisenssi koske niitä.


Kurssin osaamistavoitteet

Tieto- ja viestintäteknisten laitteiden valinta ja käyttö

  • valitsee käyttötarkoituksenmukaiset laitteet ja sovellukset

  • käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia laitteita

Digitaalisten palveluiden ja sovellusten käyttö

  • hakee, käsittelee ja jakaa eri muotoista tietoa

  • arvioi digitaalisen sisällön luotettavuutta

  • käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia palveluita ja sovelluksia työtehtävissään

  • käyttää yleisimpiä tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysgrafiikkasovelluksia

Vastuullinen ja turvallinen toiminta

  • käyttää ja jakaa digitaalisia sisältöjä noudattaen tekijänoikeuksia

  • tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin

  • noudattaa tietosuoja- ja tietoturvaohjeistusta

  • suojaa henkilökohtaisia tietojaan ja yksityisyyttään

  • tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia


1. Johdanto

Kurssilla opiskellaan osaamistavoitteiden mukaisesti perusteita digitaalisesta toimintaympäristöstä. Kurssi on suunniteltu Windows-käyttöjärjestelmälle. Tehtävissä käytetään Microsoftin ohjelmia: Word, PowerPoint ja Excel.

Kurssin tehtävät tulee tehdä etenemisjärjestyksessä. Voit seurata omaa etenemistäsi "Task Summary" -kohdasta. "Total points:" näyttää paljonko sinulla on pisteitä ja "Total tasks:" montako tehtävää olet tehnyt. Voit saada tehtävistä erilaisia pistemääriä.

Arviointi:

Kurssin maksimipisteet ovat 33 pistettä ja kurssin läpäistääkseen on saatava vähintään 15 pistettä, joka vastaa arvosanaltaan ykköstä (1).

  • 0-14 pistettä = hylätty
  • 15-18 pistettä = 1 (välttävä)
  • 19-21 pistettä = 2 (tyydyttävä)
  • 22-25 pistettä = 3 (hyvä)
  • 26-29 pistettä = 4 (kiitettävä)
  • 30-33 pistettä = 5 (erinomainen)

Huomaathan, että osa materiaaleista on upotettua sisältöä eli sisältö on toisella sivustolla, mutta voit sen suorittaa TIM-näkymässä. Näistä tehtävistä tulee kirjata suorituksen pisteet tai palautukset käsin. Ohjeet löytyvät tehtäväkohtaisesti.

Kurssin laajuus on 2 osaamispistettä eli noin 30 tuntia. Kurssi on jaettu viiteen osa-alueeseen. Alla olevasta taulukosta näet, miten paljon aikaa on varattu eri osa-alueisiin. Aikatauluun on huomioitu myös orientoituminen ja johdanto kurssiin. Käytetty aika voi kuitenkin vaihdella lähtötasostasi riippuen.


1.1 Tervetuloa kurssille!

1.2 Tietokoneen ja oheislaitteiden perusteet

Lämmitellään aivoja hyvin alkuperusteilla!

Opiskele materiaalin avulla karkeat perusteet tietokoneista ja muista oheislaitteista.

Materiaalin lähde: Digiä mulle, sulle ja meille, jonka tekijä on Jussi Keränen, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Materiaalia on muokattu kopioitu ja muokattu käyttötarkoitukseen sopivaksi.


Tietokoneen rakenne


Tietokoneen rakenne


Keskusyksikkö


Käyttöjärjestelmä



Virta päälle



Oheislaitteet




Hiiri


Hiirellä raahaaminen

Näppäimistö


Näppäinten toimintoja


Näppäimistö tutuksi

Harjoitus

# Pisteet

2. Tiedonhaku ja tekijänoikeudet

2.1 Tiedonhaku

Tiedonhaku on tiedon etsimistä erilaisista tiedonlähteistä, erilaisista tietokannoista tai internetin hakupalvelusta.Tiedonhaussa voit käyttää kaikenlaisia hakusanoja aiheeseen liittyen. Tutustu tiedonetsintään ja tiedon luotettavuuden arviointiin painamalla neljää eri plussankuvaa alla olevasta kuvasta.

Tiedonhaku ja tiedon arviointi
Interaktiivisen kuvan koostanut: Mereta Helin

Lähteinä käytetty: How Library Stuff Works: Boolean Modifiers "", *, ( ) - McMaster Libraries, How Library Stuff Works: Boolean Operators (AND OR NOT) - McMaster Libraries, How to Use Google Scholar - The David L. Rice Library Tutorial, Tiedonhaku internetistä - Osuvat taidot.

2.2 Testaa tietosi - tiedonhaku

Jokaisesta oikeasta vastauksesta saa 0,3 pistettä. Maksimissaan tehtävästä voit saada 1,5 pistettä.

# Onkomielestsiallaolevatvitteettottavaitarua

2.3 Tekijänoikeudet

Tekijänoikeus antaa materiaalin tekijälle yksinoikeuden määrätä, miten hänen tuottamaa teosta käytetään. Tekijänoikeudet perustuvat lakiin ja kansainvälisiin sopimuksiin.

2.3.1 Oppimistehtävä tekijänoikeudet

Oppimistehtävänä on Kopiraittilan ammattikoululaisille tarkoitettu oppimispeli. Tutustu kaikkiin materiaaleihin ja opiskele sivuston ohjeiden mukaisesti. Suorita lopuksi Tekijänoikeuksien lopputentti.

Kopiraittilan sivuilla voit luoda itsellesi käyttäjätunnuksen. Kirjautuneena käyttäjänä Kopiraittilan sivulle jää muistiin, mitä olet materiaalista jo suorittanut ja voit tehdä pelit eri aikoina. Materiaalia on aika paljon, joten kirjautuminen ja pelien tekeminen osissa on suositeltava vaihtoehto.

Kopiraittilan sivuston upottamiseen saatu lupa 1.12.2022.

Kun saat Tekijänoikeuksien lopputentin hyväksytysti läpi, niin pidä itselläsi todistus (pdf) tallessa ja palauta kopio alla olevaan palautuslaatikkoon.

Voit myös hakea suorituksesta digitaalisen osaamismerkin. Osaamismerkki myönnetään Open Badge Factoryn kautta ja vaatii sähköpostiosoitteen täyttämisen lomakkeeseen pelin päätyttyä.

2.3.2 Palauta oppimistehtävä tähän.

# Plugin4
# PisteetKopiraittila

3. Word, Excel ja PowerPoint

3.1 Word

Seuraavaksi opiskellaan tekstinkäsittelyohjelma Wordin käyttöä. Pääset tutustumaan ja harjoittelemaan Wordin monipuolisia toiminnallisuuksia erilaisten harjoitusten kautta. Tutustu ensin ohjekuviin ja harjoituksiin. Tämän jälkeen voit tehdä oppimistehtävän. Lue ohjeet huolella, tee tehtävä hyödyntäen ohjekuvia ja palauta valmis tehtävä palautuslaatikkoon.

Materiaalin lähde: Digiä mulle, sulle ja meille, jonka tekijä on Jussi Keränen, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Word-materiaalin alkuperäinen lähde: Microsoft Support

3.1.1 Ohjeet - Word ja kappalevalikon toiminnot



Tekstinkäsittely


Aloittaminen


Word-ikkuna


Luettelon luominen


Luetteloharjoitus


Muita toimintoja


3.1.2 Ohjeet - Asiakirjan ehostaminen ja tyylit


Asiakirjan siistiminen


Jos sinulla ei ole tekstiä valmiina, voit kopioida tämän tekstin:

Tehdään asiakirjastamme siisti tasaamalla reunat. Reunojen tasaus onnistuu valintanauhan Aloitus- välilehdeltä löytyvästä Kappale -valikosta. Word asettaa tekstin oletuksena vasemmalle. Vaihdetaan tasausta niin, että kummatkin reunat ovat tasaiset ja siistit. Tasauksen voi myös tehdä näppäinyhdistelmällä Control + J. Saitko reunat tasattua? Hyvä! Nyt tekstiä on paljon mieluisampi lukea ja katsoa.

Olemme saaneet ohjeistuksen, että asiakirjan fontti tulisi olla Times New Roman. Fontin koko pitäisi puolestaan olla 12. Tehdään nämä muutokset valintanauhan Fontti -valikosta. Muista valita teksti muutosten toteutumiseksi. Ohjeistuksen mukaan suositeltu riviväli on joko 1,15 tai 1,5. Muistatko miten riviväliä muokataan? Apua rivivälien muuttamiseen löydät Digiä mulle, sulle ja meille -hankkeen Moodle-sivuilta moduulista 3: Tekstinkäsittely. Muista varmuuden vuoksi jälleen valita teksti ennen muutoksia.


Tekstin reunojen tasaus


Lisätään vielä ta-vu-tus


Word tekee kielenhuollollisia huomautuksia tekstiisi


Tyylit


Kirjoita tekstillesi otsikko


Ulkoasu-vinkkejä


3.1.3 Ohjeet - Kuvien ja objektien lisääminen


Kuvan liittäminen asiakirjaan


Miten kierrän ja käännän?

Kuvan siirtäminen onnistuu vetämällä. Kokoa puolestaan muutetaan vetämällä jostain kuvan reunoille ilmestyvistä palloista. Kierrä kuvaa vetämällä ylöpuolelle ilmestyvää kiertyvää nuolta.


Taulukon lisääminen


Rakenne ja Asettelu


Rakenne:


Asettelu:


SmartArt


Hyperlinkkien lisääminen


Mikäli haluat lisätä asiakirjaasi linkin, joka vie tietylle verkkosivulle, tee näin:


3.1.4 Ohjeet - Asiakirjan viimeistely:PDF-muoto


Hyvä tietää: Asettelu-välilehti


Sivunumerot



Rakenne-välilehti


Kansilehti


Sisällysluettelo




PDF-muotoon vieminen



3.1.5 Oppimistehtävä Word

Nyt pääset harjoittelemaan Wordin käyttöä oppimistehtävän avulla. Lataa oppimistehtävän tiedosto. Tee muokkauksia sivulta kaksi (2) alkavaan tekstiin ohjeiden mukaan. Hyödynnä tarpeen mukaan ohjekuvia, joihin juuri tutustuit. Palauta tehtävä, kun olet valmis. Muista poistaa ohjeet tiedostosta ennen palauttamista.

3.1.5.1 Lataa tämä oppimistehtävän tiedosto

Oppimistehtävä tekstinkäsittely

Muokkaa tekstiä näiden ohjeiden mukaisesti:

• Muuta tekstin kirjasinlajiksi Avenir Book koko asiakirjassa.
• Muuta riviväliksi koko tekstissä 1,5.
• Pääotsikon kooksi 16 pt, väliotsikot 14 pt ja muut tekstit kooksi 12 pt.
• Poista kirjoitusvirheet.
• Poista alleviivaukset, yliviivaukset, kursivoinnit ja lihavoinnit.
• Lisää automaattinen tavutus käyttöön.
• Muuta kaikki korostusvärillä merkityt (sisennetty) tekstit palloilla merkityksi luetteloksi.
• Poista korostusvärit tekstistä.
• Tekstin joukossa on kuva. Siirrä kuva tekstin alkuun pääotsikon alle ja keskitä kuva keskelle. Kuvan lähde: Pixabay
• Lihavoi pääotsikko ja väliotsikot.
• Poista ohjesivu.
• Tallenna työ nimellä Digidii_valmis

Valmista!

3.1.5.2 Palauta oppimistehtävä tähän.

# Plugin3
# Word

3.2 Excel

Lue ohjeet, tee oppimistehtävä ja palauta valmis työ palautuslaatikkoon.

Materiaalin lähde: Digiä mulle, sulle ja meille, jonka tekijä on Jussi Keränen, on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

3.2.1 Ohjeet - Taulukkolaskenta Excel-ohjelmalla


Microsoft Excel


Tältä näyttää tyhjä Excel-taulukko


Koko Excel-ikkuna näyttää tältä:


Laskutoimitukset Excelissä


Kokeile myös muita laskutoimituksia


Huomasitko että Excelin alareunassa on taulukko-välilehti?

3.2.2 Ohjeet - Laskukaavat


Kaavat


Kaavan osat


Harjoitellaan Summa-kaavan kirjoittamista.



Eri tapoja suorittaa funktioita



Muita käteviä kaavoja arvojen tarkasteluun

3.2.3 Ohjeet - Taulukon tekeminen ja analyysi


Taulukon tekeminen


Voit muokata taulukkosi ulkoasua Rakenne


Lisätään taulukkoomme eri tuotteiden hinnat ja lasketaan paljonko tämä lysti kustantaa.


Lisätään "kpl hinta" sarakkeeseen hinnat kaikille listan tuotteille.


Apua ->

Jotta saisimme selville kuinka paljon tietty määrä tuotteita maksaa, joudumme tietysti käyttämään kertolaskua.

Aloita laskutoimituksen kirjoittaminen summa-soluun kirjoittamalla ensin = Valitse sitten solut, jotka haluat kertoa keskenään eli Määrä * Hinta Paina lopuksi Enter.


Pika-analyysi taulukolle


Tee näin:



3.2.4 Ohjeet - Nimeäminen



Lisätään verot ja alennuskuponki


Alueen nimeäminen


Nimetään lisää alueita.


Nimien hallinta


Millaista kaavaa käyttämällä saisimme ratkaistua verollisen hinnan seuraavalle riville?


Valmis taulukko


3.2.5 Ohjeet - JOS-funktio


JOS-funktio




3.2.6 Ohjeet - Päivämäärät ja kellonajat Excelillä



Funktioita on moneen eri tarkoitukseen


Lasketaan päiviä


Työajan merkitseminen


Kokeile mitä tapahtuu jos valitset maanantai-sarakkeen ja vedät alakulmassa olevasta neliöstä oikealle?


Muita hyödyllisiä Excel-toimintoja


Muita hyödyllisiä Excel-toimintoja


Vinkki: Tiedosto > Vie > Luo PDF/XPS

3.2.7 Ohjeet - Tietojen lajittelu Excelillä


Tietojen lajittelu


Lajittele ja suodata.


Nyt taulukko on järjestetty aakkosittain ensin osaston mukaan ja sitten tuotteen mukaan.


Tekstiarvojen laskeminen LASKE.JOS -funktiolla


Harjoitellaan arvojen esiintymiskertojen laskemista selvittämällä, montako erilaista juoma- ja ruokavaihtoehtoa taulukossamme oikein on.


Laske arvot

3.2.8 Oppimistehtävä Excel

Hyödynnä oppimistehtävässä edellä olevia ohjeita. Tee tehtävät ohjeiden mukaan ja palauta valmis työ palautuslaatikkoon.

Tee opiskeluajan kuukausibudjetti

Budjetin täytyy sisältää:

  • tulot
  • vuokra
  • asumiskulut (sähkö, vesi, netti)
  • ruoka
  • harrastukset
  • muut mahdolliset menot (bussikortti, leffaliput jne)

Microsoftin sivuilta löytyy valmis pohja budjetin tekemiseen Oma opiskelubudjetti. Voit tehdä myös täysin oman pohjan. Palauta valmis opiskelubudjetti alla olevaan palautuslaatikkoon.

3.2.9 Palauta tähän oppimistehtävä.

# Plugin2
# PisteetExcel

3.3 PowerPoint

3.3.1 Esityksen luominen PowerPointissa

Kun sinulla on PowerPoint PC- tai Mac-tietokoneessa tai mobiililaitteessa, voit

  • luoda esityksiä alusta alkaen tai mallin pohjalta

  • lisätä tekstiä, kuvia, ClipArt-kuvia ja videoita

  • valita ammattimaisen mallin PowerPoint Designerin avulla

  • lisätä siirtymiä, animaatioita ja liikkuvaa kuvaa

  • tallentaa esitykset OneDriveen ja käyttää niitä tietokoneella, tabletilla tai puhelimella

  • jakaa ja tehdä yhteistyötä muiden käyttäjien kanssa heidän olinpaikoistaan riippumatta.


Esityksen luominen

  1. Avaa PowerPoint.

  2. Valitse vasemmanpuoleisessa ruudussa Uusi.

  3. Valitse vaihtoehto:

  • Jos haluat luoda esityksen alusta alkaen, valitse Tyhjä esitys.

  • Jos haluat käyttää valmista rakennetta, valitse jokin malleista.

  • Jos haluat nähdä vinkkejä PowerPointin käyttöön, valitse Esittely ja valitse sitten Luo.



Dian lisääminen

  1. Valitse vasemman ruudun pikkukuvista dia, jota haluat uuden dian seuraavan.

  2. Valitse Aloitus-välilehdenDiat-osassaUusi dia.

  3. Valitse Diat-osassa Asettelu ja valitse sitten haluamasi asettelu valikosta.



Tekstin lisääminen ja muokkaaminen

  1. Aseta kohdistin tekstiruudun sisään ja kirjoita sitten jotain.

  2. Valitse teksti ja valitse sitten aloitusvälilehden Fontti-osasta yksi tai useampi vaihtoehto, kuten Fontti, Suurenna fonttikokoa, Pienennä fonttikokoa, Lihavoi, Kursivoi, Alleviivaa jne.

  3. Voit luoda luettelomerkityn tai numeroidun luettelon valitsemalla tekstiä ja valitsemalla sitten Luettelomerkit tai Numerointi.



Kuvan, muodon ja muiden lisääminen

  1. Siirry Lisää-välilehteen.

  2. Kuvan lisääminen:

  • Valitse Kuvat-osassa Kuvat.

  • Valitse Lisää kuva kohteesta -valikosta haluamasi lähde.

  • Etsi haluamasi kuva selaamalla, valitse se ja valitse sitten Lisää.

  1. Kuvien lisääminen:
  • Valitse Kuvat-osassa Muodot, Kuvakkeet, 3D-mallit, SmartArt taiKaavio.

  • Valitse haluamasi kohde valintaikkunassa, joka avautuu, kun napsautat jotakin kuvatyyppiä, ja lisää se noudattamalla kehotteita.


Lähde:Microsoft

3.3.2 PowerPoint oppimistehtävä

Tee oma PowerPoint- esitys aiheesta "Minun digitaalinen ympäristö", joka sisältää vähintään alla olevat ehdot:

  • vähintään kaksi erilaista asettelua
  • kokonaisuus vähintään 3 diaa, mutta enintään 10 diaa
  • mitä teknisiä laitteita käytät päivittäin
  • mitä sosiaalisen median palveluita käytät
  • fonttia on muotoiltu vähintään kahdella eri tavalla (esim. fontti muutettu ja kursivoitu)
  • sisältää vähintään yhden kuvan


Palauta valmis oppimistehtävä alla olevaan palautuslaatikkoon.

# Plugin5
# PisteetPP

4. Digitaaliset palvelut ja sovellukset

Sovellukset on tarkoitettu työkaluiksi ja ne on ohjelmoitu suorittamaan erilaisia tehtäviä. Sovelluksista voidaan puhua myös ohjelmina. Sovelluksia on olemassa valtavan suuri valikoima moniin eri käyttötarkoituksiin. Opiskelussa, arki- ja työelämässä tarvitset paljon erilaisia sovelluksia. Tälläkin kurssilla olet hyödyntänyt jo esimerkiksi internet-selainta, tekstinkäsittelyohjelmaa ja taulukkolaskentaohjelmaa. Omaa älypuhelintasi katsomalla huomaat, että sinulla saattaa olla jo pelkästään yhteydenpitoon useampia erilaisia sovelluksia. Kaikkia ohjelmia ei tarvitse ladata tietokoneelle tai mobiililaitteelle, vaan niitä voi käyttää myös selaimen kautta.

Alla on esimerkkejä erilaisista sovelluksista. Monet niistä voisivat sopia useamman otsikon alle, sillä niitä voidaan käyttää monissa käyttötarkoituksissa. Kuinka moni on sinulle tuttu tai käytät itse?

Sähköposti: Outlook, Gmail, Hotmail.
Selaimia: Chrome, Edge, Safari, Firefox.
Sosiaalisen median sovelluksia: Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn.
Videopalveluita: Vimeo, YouTube.
Viestintään: WhatsApp, Telegram, Signal, Messenger, Teams, Zoom.
Oppimisympäristöjä: Moodle, TIM, Optima, Peda.net, blogipalvelut.
Pilvipalvelut tiedon säilyttämiseen: Drive, OneDrive, Dropbox.
Tunnistautuminen: Mobiilivarmenne, pankkisovellukset.
Toimisto-ohjelmia: Word, Excel, Sway, Powerpoint
Ajanhallintaan: Togl, Trello, Pomorodo, kalenteri
Projektinhallinta: Visma, Jira, Microsoft Project
Taloushallinta: Asteri, Netvisor
Muita apuvälineitä: Laskin, kääntäjä

Pohdi kuinka tarpeellisia sovellukset ovat sinulle arjessa. Onko kaikki hyödyllisiä? Voisitko hyötyä joistain muista sovelluksista?

# sovellukset

4.1 Vastuullisuus netissä

Netissä tulee noudattaa lainsäädännön lisäksi hyviä käytöstä tapoja. Katso alta Osuvat taidot -hankkeen video netiketistä.

Netiketti

4.1.1 Oppimistehtävä

Pohdi miten itse toimit somessa. Täytä itsellesi itsearviointilomake. Ota kolme sinulle tärkeintä kohtaa ja pyri kehittämään niitä tulevan kuukauden aikana.

Lähde: Mediakasvatusseura. Materiaali on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

# Mitkkolme3kohtaavalitsitMitenniisskehittyminenonnistui

5. Digihyvinvointi

Katso Mediakasvatusseuran videolta, mitä on digihyvinvointi?

Pohdi samalla seuraavia asioita:

  • Mitä tasapainoinen mediasuhde sinulle tarkoittaa ja merkitsee?

  • Minkälaiselta sinun media-arkesi tällä hetkellä näyttää? Minkälaisia laitteita tai sovelluksia käytät päivittäin?

  • Mitkä asiat kuormittavat hyvinvointiasi tällä hetkellä? Onko niillä jotain tekemistä digiteknologian tai median käytön kanssa?

  • Ovatko jotkin kuormittavista tekijöistä sellaisia, joihin pystyisit itse vaikuttamaan?

  • Mitkä asiat kuormittavat ihmisten hyvinvointia mielestäsi eniten digitalisoituneessa yhteiskunnassamme?

Lähde: Mediakasvatusseura, Materiaalin tuottaja: Mediakasvatusseura / Jenni Honkanen ja Reetta Haverinen. Mediakasvatusseuran materiaali on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Tee alla oleva Mediakasvastusseuran Aivohuoltomuistipeli. Hyvää pikkujumppaa aivoille ja tietoiskuja!

Aivohuoltomuistipeli

5.0.1 Oppimistehtävä

Ota vielä haaste tulevalle viikolle ja pyri lisäämään hyvinvointiasi. Haasta mukaan myös kavereita tai perheenjäseniä!

Hyvinvointibingo
Hyvinvointibingo

Saat jokaisesta bingosta yhden pisteen. Voit kerätä maksimissaan kolme (3) pistettä.

# Kirjoitamistkohdistasait1bingon
# Kirjoitamistkohdistasait2bingon
# Kirjoitamistkohdistasait3bingon

6. Kyberturvallisuus ja tietoturva

6.1 Mikä on tieto- ja kyberturvallisuuden ero?

Kaksi toisiinsa helposti sekoitettavaa käsitettä ovat kyberturvallisuus ja tietoturvallisuus. Näitä voidaankin käyttää arkipuheessa usein synonyymeinä toisilleen. Tietoturvallisuudesta käytetään myös yksinkertaisempaa nimitystä tietoturva. Vaikka käsitteitä käytetään usein samaan tarkoitukseen, tieto- ja kyberturvallisuuden välillä on kuitenkin eroja.

Kyberturvallisuus keskittyy tiedon, tietojärjestelmien ja laitteiden turvallisuuden takaamiseen verkkoympäristössä. Tietoturvallisuus kattaa tiedon turvaamisen laajemmin. Tietoturvaan kuuluvat myös tiedon fyysinen tallentaminen ja tietoon pääsyn rajoittaminen digitaalisen ympäristön ulkopuolella. Kyberturvallisuuden ja tietoturvan uhat ovat osin erilaisia. Siinä missä kyberturvallisuus pyrkii estämään haittaohjelmien kaltaisten haittojen aiheuttamia vahinkoja, tietoturvaan kuuluu myös kaikenlaisen tiedon levittämisen sekä väärän tiedon torjunta. Näiden erojen valossa kyberturvallisuutta voi pitää tietoturvan yhtenä osa-alueena. Tämän lisäksi tietoturvallisuuteen sekoittuu helposti tietosuoja, jolla viitataan henkilötietojen asianmukaiseen ja lakeja noudattavaan käyttöön sekä keräämiseen.

Lähde: F-Secure Mitä on kyberturvallisuus?

6.2 Digitaalinen käyttäytyminen

Tee kaksi alla olevaa testiä ja vastaa mitä sait tulokseksi testeistä.

6.2.1 Millaisen jäljen sinä jätät verkkoon?

Pääset tekemään testin YLEn sivuilla seuraavasta linkistä: MILLAISEN JÄLJEN SINÄ JÄTÄT VERKKOON? | YLE

# Millainenolettestinmukaandigitaalisessamaailmassa

6.2.2 Selvitä oma digiprofiilisi!

Tee Sitran Selvitä oma digiprofiilisi! -testi.

Sitran testiä on ollut tekemässä kumppanit: Kööpenhaminan IT-yliopisto, Oulun yliopisto, Opetushallitus. Mukana myös: TEK - Tekniikan akateemiset, TIEKE-Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry., MyData Global, DataFund

Selvitä oma digiprofiilisi! | Sitra

# Mink

6.3 Turvallisesti netissä

Interaktiivisen kuvan kooste: Mereta Helin
Sisällön lähde: Kyberturvallisuuskeskus

6.3.1 Katso seuraavat kaksi videota

6.3.1.1 Hakkerin tietoisku: Kuinka paljon tietoturvasta pitää olla huolissaan? | YLE | 01:14


6.3.1.2 Käy katsomassa YouTubesta Helsingin sanomien "Lyhyesti selitettynä" -video: Mikä on NFT?

Linkki videoon: Mikä on NFT?

6.3.2 Onko tietosi joutunut vääriin käsiin?

Tarjolla on palveluita, joista voi tarkistaa, ovatko tietosi mahdollisesti joutuneet vääriin käsiin. Se ei välttämättä kuitenkaan tarkoita, että varastettua tietoa olisi käytetty väärin.

Palveluissa, jotka on ilmoitettu tietovuodon kohteeksi ja joissa käytät samaa salasanaa, on syytä vaihtaa salasana.

6.3.2.1 Tässä on kaksi linkkiä sivustoille, joiden kautta voit tarkistaa onko sinun tiedot mahdollisesti vuotaneet väärään paikkaan:

Onko tietosi joutunut vääriin käsiin?
Onko tietosi joutunut vääriin käsiin?

Kuva: Mereta Helin
Materiaalin lähde: Kyberturvallisuuskeskus

6.3.3 Kerro alle, millaiset tulokset palvelut (haveibeenpwned.com ja badrap.io) antoivat. Vastauksesta saa 0,5 pistettä.

# Plugin1
# PisteetKopiraittila2

6.4 Kyberturvallisuuden perussanasto

Lähde: Kyberturvallisuuskeskus

6.4.1 Mikä on palomuuri?

Lähde: Laura Klusaitė, (2020). Mikä on palomuuri?

Mitä palomuuri tekee?

Palomuuri on kyberturvallisuustyökalu, joka suodattaa saapuvaa ja lähtevää verkkoliikennettä. Palomuuri on monelle tuttu erityisesti Windows-tietokoneista, mutta samanlaisia tietoliikenteen suodatusjärjestelmiä on käytössä useassa muussakin paikassa. Palomuuri voi olla hyödyllinen lisä myös puhelimeen tai tablettiin. Palomuurin tavoitteena on estää haitallinen liikenne – näin virus, haittaohjelma tai hakkeri ei pääse verkkoon, ja sitä kautta laitteisiin käsiksi. Ennen kaikkea palomuurin tarkoitus on estää avoimesta internet-verkosta paikalliseen lähiverkkoon tulevat hyökkäykset. Miten palomuuri toimii?

Ulkopuolinen internet-liikenne voi päästä salaiseen lähiverkkoon vain tiettyjen yhdyspisteiden eli porttien kautta. Palomuuri toimii muurina välissä, joko päästäen liikenteen läpi tai pysäyttäen sen. Se toimii asetettujen sääntöjen mukaan, ja sulkee pois tiettyjä yhteydenottopyyntöjä esimerkiksi IP-osoitteeseen, domain-nimeen, porttiin, protokollaan, ohjelmaan tai avainsanaan perustuen. Toisinaan tietokoneen palomuuri saattaa pyytää käyttäjältä vahvistusta tietyn pyynnön läpipäästämiseksi.

Palomuurityypit

On olemassa erilaisia palomuurityyppejä, joista jokaisella on hyvät ja huonot puolensa: Eri käyttökohteet:

  1. Ohjelmistopalomuurit

Ohjelmistopalomuuri asennetaan tietylle laitteelle siitä löytyvän ohjelmiston kautta. Esimerkiksi Windowsin palomuuri on tällainen palomuuri. Ohjelmistopalomuuri suojaa vain yhtä laitetta, eikä koko verkkoa. Tämä vaihtoehto sopii hyvin yksityisille käyttäjille, mutta esimerkiksi yrityksille lukuisten yksittäisten palomuurien hallinnointi voi olla hankalaa ja aikaa vievää.

  1. Laitteistopalomuuri

Laitteistopalomuurit ovat fyysisiä palomuureja. Oikeiden tulipalojen sijaan ne tarkastavat kuitenkin tietoliikennepaketteja ennen kuin ne pääsevät lähiverkkoosi. Fyysiset palomuurit ovat oiva vaihtoehto esimerkiksi yrityksille, mutta ne eivät aina ole käytännöllisiä, ja niiden kiertäminen voi onnistua järjestelmän sisältä helpommin.

  1. Pilvipohjaiset palomuurit

Pilvipohjaiset palomuurit toimivat usein välityspalvelimen sisällä. Pilvipohjaiset palomuurit ovat helpoin ratkaisu etenkin yrityksille, jotka haluavat laajentaa toimintaansa. Silloin yrityksen ei tarvitse huolehtia laitekohtaisista tai edes reititinkohtaisista palomuureista, vaan tietoliikennettä voidaan suodattaa pilven kautta.

6.4.2 Viisi yleistä haittaohjelmaa

Lähde: Nieminen, Digitreenit: Kirotut haittaohjelmat – kuinka tunnistan, onko laitteeni saastunut?

1. Virukset

Virus on ohjelma, joka leviää laitteesta toiseen ja pyrkii häiritsemään laitteiden toimintaa. Vähäisimmillään virukset voivat olla kiusallisia, mutta ne voivat aiheuttaa myös oikeaa tuhoa käyttöjärjestelmälle tai laitteelle.

Tietokonevirukset leviävät usein liitteinä sähköposteissa ja pikaviesteissä. Jos et tunnista viestin lähettäjää, tai saat odottamatta liitetiedostoja sähköpostiisi, älä avaa tiedostoa. Virus voi tulla myös netistä ladattavien ohjelmien mukana. Harkitse, millaisilta sivustoilta lataat ohjelmia.

2. Kiristyshaittaohjelmat

Yleisiä haittaohjelmia ovat myös kiristysohjelmat (ransomware). Usein ne naamioidaan viranomaisen viesteiksi, joissa vaaditaan sakkoja jostain käyttäjän väitetystä toiminnasta. Toinen yleinen kiristäjien toimintatapa on ilmoittaa käyttäjälle, että hänestä on olemassa arkaluontoista tai muuten tärkeää materiaalia, jonka vastineeksi vaaditaan lunnaita. Oikeasti aineistoa ei yleensä ole.

Joissakin tapauksissa kiristysohjelma on lukinnut käyttöjärjestelmän ja vaatii rahaa sen avaamisesta. Suostuminen saattaa avata laitteen, mutta haittaohjelma pysyy. Maksaminen parantaa rikollisuuden tuottavuutta, joten sitä ei voi suositella. Asiantuntijan avulla tietosi voidaan pelastaa lukitultakin laitteelta.

Kiristyksestä kannattaa tehdä rikosilmoitus Poliisin sähköisessä palvelussa.

3. Troijan hevonen eli troijalainen

Kuten nimestä voi päätellä, troijalainen on piilossa jossain ihan tavallisessa ohjelmassa tai tiedostossa, esimerkiksi videossa.

Troijalaisen avulla nettirikollinen saa pääsyn laitteellesi, ja voi käyttää sitä esimerkiksi levittämään haittaohjelmia ja roskapostia. Pahimmassa tapauksessa hakkeri pääsee lukemaan tallennetut salasanasi ja muita yksityisiä tietoja.

4. Mainosohjelmat

Ohjelma, joka automaattisesti toistaa tai näyttää mainoksia tai lataa mainoksia laitteellesi. Mainosohjelma voi kaapata selaimen ja ohjata sivuille, joista tarttuu lisää haittaohjelmia.

Mainosohjelmat voivat toimia myös huomaamattomasti, ja vain kerätä tietoja kuten IP-osoitteesi, avatut nettisivut, selaimen tiedot, vieraillut osoitteet ja hakukoneen haut.

Mainosohjelman tunnistaa koneelle avautuvista ylimääräisistä ikkunoista, hidastuneesta selaimesta tai selaimen ohjautumisesta väärille sivuille.

5. Vakoiluohjelmat

Vakoiluohjelmat keräävät laitteeltasi esimerkiksi henkilötietoja, joita voidaan käyttää mainostamisessa. Vaikoiluohjelmat voivat myös seurata netinkäyttöäsi. Usein näitä tietoja käytetään roskapostin levittämiseen.

Muistathan, että digilaitteita on suhteellisen turvallista käyttää, kun noudatat perusohjeita ja käytät netissä toimiessasi harkintaa. Paniikki ja kiire siis pois.

6.5 Testaa tietosi - tietoturva ja kyberturvallisuus

Jokaisesta oikeasta vastauksesta saa 0,2 pistettä. Eli maksimissaan tehtävästä voi saada 3 pistettä.

# testitoka
# tableForm_table

Please to interact with this component.

7. Itsearviointi

# Plugin6
# PisteetExcel2

8. Kurssipalaute

Kurssin lopuksi viimeisenä tehtävänä on antaa palautetta kurssista. Vastatessasi jokaiseen kohtaa, saat vielä kaksi pistettä kurssin kokonaisarvioon. Arvioi jokainen kurssin kohta pohtien, kuinka hyvin kyseinen osio auttoi sinua oppimisessa. Kiitos palautteestasi.

# KurssinlopuksiviimeisentehtvnonantaapalautettakurssistaVastatessasijokaiseenkohtaasaatvielkaksipistettkurssinkokonaisarvioonArvioijokainenkurssinkohtapohtienkuinkahyvinkyseinenosioauttoisinuaoppimisessaKiitospalautteestasi

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.