# timOhjeet

TIM ja eEducation-hankkeet

TIM-materiaalialusta voi toimia alustana kauden 2015-2016 eEducation hankkeissa (ja jatkossakin :-).

Katso esimerkkejä TIMin mahdollisuuksista: Materiaali Peda Forum 2015 esitykseen

Jos haluat muokata tai kommentoida tätä materiaalia kirjaannu sisään painamalla ylhäällä TIM-kuvaketta, valitse sitten Korppi ja palaa sitten kirjaantumisen jälkeen tänne. Kun viet hiiren tekstin vasempaan reunaan, voit joko muokata (Edit) tai kommentoida (Comment).

# v1
# v1
# v1

Mitä TIM-ryhmä tarjoaa hankkeeseen osallistuvalle?

  • alusta johon voi tehdä vuorovaikutteista materiaalia, esimerkiksi "lecture notes" tyylinen jonkin aiheen luentomoniste. Tai useammasta sivusta koostuvia viikkotehtäviä
  • opettaja voi katsoa oppilaiden akttivisuutta, kommentoida oppilaiden tehtäviä ja vaikkapa siirtää tuloksia Korppiin arvostelua varten
  • pikakoulutus jotta omaa materiaali pääsee aloittamaan
  • materiaalia tehtäessä opastusta erilaisten vuorovaikutusten käyttämiseen ja toteuttamiseen TIMissä
  • jos hankkeeseen osallistuvalla on pohjana vanha TeXillä tai Wordillä kirjoitettu materiaali, autetaan tämän konvertoimisessa TIM-muotoon. Tämän jälkeekin osallistujalle jää jonkin verran tehtävää muotoilun kanssa. Ja sitten erityisesti interaktioiden lisäämisessä.
  • tukea silloin kun materaali otetaan varsinaiseen tuotantokäyttöön.
  • TIM-ryhmä kehittää TIMiä käyttäjiltä saadun palautteen mukaan niin, että seuraavien mukaantulijoiden kynnys olisi vielä pienempi
  • ulkoasu/käyttöliittymäparannuksia käyttäjiltä tulevien ehdotusten mukaisesti
  • jos tulee selkeitä ylesihöydyllisiä komponentti-ideoita, niin niitä voidaan toteuttaa resurssien puitteissa.
  • TIM-ryhmä kehittää samalla myös TIMiin suunniteltuja, vielä toteuttamattomia kehityskohteita kuten esimerkiksi materiaalin kääntäminen toiselle kielelle samoin kuin TIMin käyttöliittymän monikielistäminen.
  • yksi kehityskohde on myös materiaalin tulostaminen painokelpoisena. Tähän liittyy myös loogisia haasteita siitä, miten tulostetaan ja miten käyttäjä valitsee mitä tulostetaan interaktiivisista komponenteista.
  • TIMin esteettömyyden tutkiminen

Mitä TIM-ryhmä ei tarjoa?

  • TIM-ryhmä ei tarjoa varsinaista materiaalin sisältötuotantoa, toki voi antaa ideoita siitä, miten heidän mielestään jokin asia voitaisiin esittää TIMissä
  • kirjoittamisapua tai videotuotantoapua ei tarjota
  • mikäli tulee tarpeeseen monimutkaisempia interaktioita, niin niiden toteuttamiseksi pitää perustaa oma projekti, jonka rahoitus (lähinnä opiskelijatyövoima palkka) ei ole pois itse TIM-projektilta

TIM kehitystarpeet hankeosallistujia varten

Alla on TIMiin ideoituja asioita ei-missään-järjestyksessä. Osa niistä on varmaan tarpeen tuleville hankkeille. Muuten nuo ovat pitkässä kehittämisidea-listassa. Tuo lista ei tarkoita että TIM ei toimisi, vaan jotta se täyttäisi ison osan haaveista, niin noita tarvitaan. Osaa ei varmaan koskaan ehditä toteuttaa.

  • dokumentin muokkauseditorin parannukset:
    • kappaleen siirto
    • kielen kääntämisen käyttöliittymä jotta kaikki voivat tehdä monikielisiä materiaaleja
    • käyttöliittymä kappaleen tai isomman osan lainaamiseksi toiseen dokumenttiin
    • käyttäjän omat tekstipohjat
    • Word ja TeX -tiedostojen automaattinen tuonti (nyt jokaista tuontia varten pitää jonkun TIM henkilön avustaa).
  • estettömyyden varmistaminen
  • automaattinen kappale/tehtävänumerointi
  • dokumentin näyttäminen pienemmissä osissa => parantaa mobiililaitteilla suorituskykyä
  • vakiofraasit tehtävien korjaamiseen palautteen annon nopeuttamiseksi (ja tenttien korjaamiseen)
  • piirtokomponentin vastauksen tallentaminen (nyt piirtokomponentti on proof of concept, eli näyttää että voidaan piirtää, mutta piirros ei tallennu)
  • oppilaan tehtävän vastaukseksi syöttämät kuvat ja PDF-dokumentit (menee hieman Optima/Moodle tontille, mutta olisi kätevää että kännykällä otettu kuva on suoraan vastaus johokin TIM-tehtävään, esim. kasvien tunnistukseen)
  • koko TIM monikieliseksi niin, että voi valita käyttökielen (suomi/englanti/jne...)
  • opettajan käyttöliittymän parantaminen arvostelua ja palautteen antamista varten
  • aikarajat tehtäviin vastaamiselle (tätä on osa toivonut, nyt saa vastata aina)
  • vertaisarvioinnin mahdollistaminen, eli opiskelijat voivat arvioida toistensa tehtäviä
  • vastausten katsominen niin että vastaajat ovat anonyymejä (lisää oikeudenmukaisuutta mm tenttitehtävien korjaamisessa sekä silloin kun annetaan opiskelijoiden nähdä toistensa vastauksia)
  • ryhmänä vastaaminen tehtäviin
  • interaktiivisten luentokysymysten kehittäminen:
    • sama kysymyseditori myös monisteen kysymyksiin
    • interaktiivisten luentokysymysten pisteytys
    • interaktiivisten luentokysymysten kopiointi toisella luennolle
    • parempi tuki Peer Instruction tavalle (nyt vanha jakauma menee piiloon)
    • interaktiivisten luentokysymysten tunnisteiden syöttö kysymysten aikana (nyt jos kysytään sama kysymys monta kertaa, ei muista mikä liittyy mihinkäkin)
    • vielä helpompi tapa liittyä luennolle
    • matemaattisten kaavojen syöttö myös luentokysymyksiin (kynnys matikan laitokselle, ehkä myös fys)
    • oppilaalle: hyppää samaan kohtaan dokumenttia kuin missä opettaja on
  • kysymysten arpominen isommasta joukosta kysymyksiä
  • mallivastausten näyttäminen oppilaalle muustakin kuin monivalinnasta.
  • sähköposti-ilmoitukset muutoksista tai uusista vastauksista
  • muutosten näyttäminen (nyt näytetään että sisältö jostakin kpl on muuttunut, mutta ei sitä, mitä siinä on muuttunut)
  • paperitulosteen tekeminen (vaatii jonkinverran-kohtuullisesti lisätyötä, että saadaan kunnollinen painokelpoinen tuloste, toki voidaan semmoisenaankin tulostaa, mutta se ei ole niin edustava kuin kunnollisen painotuotteen pitäisi olla).

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.