TIM ja eEducation-hankkeet
TIM-materiaalialusta voi toimia alustana kauden 2015-2016 eEducation hankkeissa (ja jatkossakin :-).
Katso esimerkkejä TIMin mahdollisuuksista: Materiaali Peda Forum 2015 esitykseen
Jos haluat muokata tai kommentoida tätä materiaalia kirjaannu sisään painamalla ylhäällä TIM-kuvaketta, valitse sitten Korppi ja palaa sitten kirjaantumisen jälkeen tänne. Kun viet hiiren tekstin vasempaan reunaan, voit joko muokata (Edit) tai kommentoida (Comment).
Mitä TIM-ryhmä tarjoaa hankkeeseen osallistuvalle?
- alusta johon voi tehdä vuorovaikutteista materiaalia, esimerkiksi "lecture notes" tyylinen jonkin aiheen luentomoniste. Tai useammasta sivusta koostuvia viikkotehtäviä
- opettaja voi katsoa oppilaiden akttivisuutta, kommentoida oppilaiden tehtäviä ja vaikkapa siirtää tuloksia Korppiin arvostelua varten
- pikakoulutus jotta omaa materiaali pääsee aloittamaan
- materiaalia tehtäessä opastusta erilaisten vuorovaikutusten käyttämiseen ja toteuttamiseen TIMissä
- jos hankkeeseen osallistuvalla on pohjana vanha TeXillä tai Wordillä kirjoitettu materiaali, autetaan tämän konvertoimisessa TIM-muotoon. Tämän jälkeekin osallistujalle jää jonkin verran tehtävää muotoilun kanssa. Ja sitten erityisesti interaktioiden lisäämisessä.
- tukea silloin kun materaali otetaan varsinaiseen tuotantokäyttöön.
- TIM-ryhmä kehittää TIMiä käyttäjiltä saadun palautteen mukaan niin, että seuraavien mukaantulijoiden kynnys olisi vielä pienempi
- ulkoasu/käyttöliittymäparannuksia käyttäjiltä tulevien ehdotusten mukaisesti
- jos tulee selkeitä ylesihöydyllisiä komponentti-ideoita, niin niitä voidaan toteuttaa resurssien puitteissa.
- TIM-ryhmä kehittää samalla myös TIMiin suunniteltuja, vielä toteuttamattomia kehityskohteita kuten esimerkiksi materiaalin kääntäminen toiselle kielelle samoin kuin TIMin käyttöliittymän monikielistäminen.
- yksi kehityskohde on myös materiaalin tulostaminen painokelpoisena. Tähän liittyy myös loogisia haasteita siitä, miten tulostetaan ja miten käyttäjä valitsee mitä tulostetaan interaktiivisista komponenteista.
- TIMin esteettömyyden tutkiminen
Mitä TIM-ryhmä ei tarjoa?
- TIM-ryhmä ei tarjoa varsinaista materiaalin sisältötuotantoa, toki voi antaa ideoita siitä, miten heidän mielestään jokin asia voitaisiin esittää TIMissä
- kirjoittamisapua tai videotuotantoapua ei tarjota
- mikäli tulee tarpeeseen monimutkaisempia interaktioita, niin niiden toteuttamiseksi pitää perustaa oma projekti, jonka rahoitus (lähinnä opiskelijatyövoima palkka) ei ole pois itse TIM-projektilta
TIM kehitystarpeet hankeosallistujia varten
Alla on TIMiin ideoituja asioita ei-missään-järjestyksessä. Osa niistä on varmaan tarpeen tuleville hankkeille. Muuten nuo ovat pitkässä kehittämisidea-listassa. Tuo lista ei tarkoita että TIM ei toimisi, vaan jotta se täyttäisi ison osan haaveista, niin noita tarvitaan. Osaa ei varmaan koskaan ehditä toteuttaa.
- dokumentin muokkauseditorin parannukset:
- kappaleen siirto
- kielen kääntämisen käyttöliittymä jotta kaikki voivat tehdä monikielisiä materiaaleja
- käyttöliittymä kappaleen tai isomman osan lainaamiseksi toiseen dokumenttiin
- käyttäjän omat tekstipohjat
- Word ja TeX -tiedostojen automaattinen tuonti (nyt jokaista tuontia varten pitää jonkun TIM henkilön avustaa).
- estettömyyden varmistaminen
- automaattinen kappale/tehtävänumerointi
- dokumentin näyttäminen pienemmissä osissa => parantaa mobiililaitteilla suorituskykyä
- vakiofraasit tehtävien korjaamiseen palautteen annon nopeuttamiseksi (ja tenttien korjaamiseen)
- piirtokomponentin vastauksen tallentaminen (nyt piirtokomponentti on proof of concept, eli näyttää että voidaan piirtää, mutta piirros ei tallennu)
- oppilaan tehtävän vastaukseksi syöttämät kuvat ja PDF-dokumentit (menee hieman Optima/Moodle tontille, mutta olisi kätevää että kännykällä otettu kuva on suoraan vastaus johokin TIM-tehtävään, esim. kasvien tunnistukseen)
- koko TIM monikieliseksi niin, että voi valita käyttökielen (suomi/englanti/jne...)
- opettajan käyttöliittymän parantaminen arvostelua ja palautteen antamista varten
- aikarajat tehtäviin vastaamiselle (tätä on osa toivonut, nyt saa vastata aina)
- vertaisarvioinnin mahdollistaminen, eli opiskelijat voivat arvioida toistensa tehtäviä
- vastausten katsominen niin että vastaajat ovat anonyymejä (lisää oikeudenmukaisuutta mm tenttitehtävien korjaamisessa sekä silloin kun annetaan opiskelijoiden nähdä toistensa vastauksia)
- ryhmänä vastaaminen tehtäviin
- interaktiivisten luentokysymysten kehittäminen:
- sama kysymyseditori myös monisteen kysymyksiin
- interaktiivisten luentokysymysten pisteytys
- interaktiivisten luentokysymysten kopiointi toisella luennolle
- parempi tuki Peer Instruction tavalle (nyt vanha jakauma menee piiloon)
- interaktiivisten luentokysymysten tunnisteiden syöttö kysymysten aikana (nyt jos kysytään sama kysymys monta kertaa, ei muista mikä liittyy mihinkäkin)
- vielä helpompi tapa liittyä luennolle
- matemaattisten kaavojen syöttö myös luentokysymyksiin (kynnys matikan laitokselle, ehkä myös fys)
- oppilaalle: hyppää samaan kohtaan dokumenttia kuin missä opettaja on
- kysymysten arpominen isommasta joukosta kysymyksiä
- mallivastausten näyttäminen oppilaalle muustakin kuin monivalinnasta.
- sähköposti-ilmoitukset muutoksista tai uusista vastauksista
- muutosten näyttäminen (nyt näytetään että sisältö jostakin kpl on muuttunut, mutta ei sitä, mitä siinä on muuttunut)
- paperitulosteen tekeminen (vaatii jonkinverran-kohtuullisesti lisätyötä, että saadaan kunnollinen painokelpoinen tuloste, toki voidaan semmoisenaankin tulostaa, mutta se ei ole niin edustava kuin kunnollisen painotuotteen pitäisi olla).
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.