PedaForum 2015
Vesa Lappalainen, Jyväskylän yliopisto, Tietotekniikan laitos, vesal@jyu.fi
Mene osoitteeseen: r.jyu.fi/tim
Alkukysely
Perusidea: Nykyiset materiaalit ovat menneet kamaliksi linkkisotkuiksi, joista juonen löytäminen on vaikeaa. Tavoite on siis palata takaisin kirjamaiseen mietittyyn järjestykseen. Sellaiseen, josta tietää, että kun on materiaalin käynyt läpi, on asiasta jonkinlainen kokonaiskuva. TIMissä kirjaan lisätään vielä välitön vuorovaikutus.
Mikä on TIM?
TIM on "pilvipohjainen" alusta tällaisen vuorovaikutteisen oppimateriaalin tuottamiseksi.
- itsenäiseen opiskeluun
- MOOC-kursseille, toki myös SPOC
- perinteiseen luento-opetukseen
- Flipped Classroom
- Peer Instruction yms. opetukseen.
- kouluaste: vauvasta vaariin...
Tavoite
- opettajat tekisivät yhdessä materiaalia yhteiselle pohjalle, ihmisillä on hyviä ideoita, mutta ilman kunnon yhteistä alustaa ne jäävät omaan "nurkkaan".
- mahdollisesti myös oppilaat voivat osallistua materiaalin tekemiseen tai vähintään korjaamiseen
- eri kielisten materiaalien tuottaminen ja ylläpitäminen samasta pohjasta, jos lähdettä muutetaan, niin käännetyissä näkyy että tätä ei ole päivitetty
- samasta pohjasta voidaan tuottaa erilaisia, esimerkiksi lyhyempiä, materiaaleja. Esimerkiki osakurssi.
näkyy kaikille
—Uudet tekstit, joita lukija ei ole lukenut, näkyvät punaisella
Voidaan lisätä kommentteja julkisesti tai vain itselleen
—Ohjelmoinnin opetus
- Ohjelmointi 1/C#: Luentomoniste, Demot
- Ohjelmointi 1/videoiden hakemisto
- Tietokannat-luentomoniste
Tässä voisi katsoa oppilaidenkin vastauksia.
Kielet
1.1 e Villainbrott
Tjuvarna har vänt upp och ned på allt i barnrummet. I vardagsrummet ligger en bordslampa på golvet. Altandörren står öppen. Det är en tragisk syn som möter villaägarna som precis har kommit hem från semesterresan. Smycken är borta, liksom kontanter och klockor. Det är kaos. Villan som har haft inbrott blir sannolikt ytterligare en prick i statistiken över olösta ärenden. Det visar sig redan efter några minuter att chanserna för uppklarning är mycket små. Det finns inga spår av.
verktyg, inga fingeravtryck och ingen DNA. Dessutom har villaägarna gått runt i bostaden, vilket försvårar utredningen och bevisningen. Antalet bostadsinbrott har ökat markant det senaste decenniet och uppklarningen av inbrott är låg. Brottsplatsundersökaren Gunnel Forsberg är medveten om den låga uppklarningsprocenten. Enligt henne är ett av de största problemen att de som drabbas av bostadsinbrott har svårt att redogöra för vilka saker som har blivit stulna. En stor del av de inbrott som faktiskt klaras upp får inte sitt genombrott på brottsplatsen, utan när stöldgodset påträffas. Inom polisen finns en stor databas över alla saker som har försvunnit. När en person påträffas med stöldgods kan polisen göra sökningar i databasen och matcha stöldgodset med inbrotten. Till exempel genom serienummer på kameran eller texter på smycken. Källa: www.dn.se (10.8.2014)
23. Vad konstateras det om tjuvarna?
Liitä --
-merkillä seuraavan lauseen sanoja alla oleviin sanoihin: The cat is on the moon.
Kalevala
tim kaikille kahtomaksi
oppilaille ohjaamaksi
kivasti kokeiltavaksi
itse ihmeteltäväksi
opettajalle omaksi
materiaalin muokkaajaksi
tekijäksi tehtävien
oppimisen osoittajaksi
Historia
Maantieto yms
Biologia
Vastaa ihmisen biologiaa koskeviin väittämiin
"Kasvien keräily" - dokussa voisi olla vaikka korvasienen kuva ja oppilaan tehtävä olisi ottaa itsestään selfie luonnossa korvasienen kanssa ja liittää se vastaukseen.
Kasvatustiede/Psykologia
Vastaa seuraaviin väitteisiin
Katso alla oleva video ja vastaa sitten kysymyksiin.
Matematiikka
Olkoon \(x_1,x_2,...\) jono reaalilukuja. Sanotaan, että jono \((x_n)\) suppenee kohti reaalilukua \(a\), jos jokaisella \({\varepsilon}>0\) on olemassa luku \(N=N({\varepsilon},\text{jono})\in{N}\) siten, että \[|x_n-a|<{\varepsilon}\quad\text{ kaikilla }n\ge N.\] Tällöin \(a\) on jonon \((x_n)\) raja-arvo ja sitä merkitään \[{\lim_{n\to\infty}}x_n=a \quad\text{ tai }x_n\to a\text{ kun }n\to\infty.\] Funktio \(f:I\to{R}\), \(I\subset {R}\), on jatkuva pisteessä \({x_0}\in I\), jos jokaisella \({\varepsilon}>0\) on olemassa \(\delta>0\) siten, että \[|f(x)-f({x_0})|<{\varepsilon}\,,\text{ kun }|x-{x_0}|<\delta\quad(x,{x_0}\in I).\] Edelleen \(f:I\to{R}\) on jatkuva välillä \(I\), jos \(f\) on jatkuva jokaisessa pisteessä \({x_0}\in I\).
Funktio on jatkuva pisteessä $x_0$ jos
Matematiikan kirjoittamisen harjoittelu. \(¨\)
Tilastotiede
Kemia
Ideointi ja sisältö: Lauri Lehtovaara, Tiina Kiviniemi, Jussi Ahokas Simulaatio: Mindcraft Oy
Elektroniikka
Mitä opiskelijat sanovat
- TIM-luentomoniste on erinomainen.
- TIM on kivasti kirjoitettu. Asiat on TIM:ssä selkeästi esitettyinä. Se on paras "kurssimoniste" koskaan.
- TIM-verkkomoniste erinomainen
- TIM oli loistava
- Uudistunut luentomoniste (TIM) on mahtava!
- Tim on hyvä. En osaa parannusehdotuksia antaa.
- TIM-moniste on minun mielestäni todella oivallinen työkalu kurssille.
- TIM käyttää aidosti ja monella tavalla hyväkseen sitä, että se on sähköinen oppimateriaali/ moniste. Useinhan sähköiset oppimateriaalit ovat toiminnaltaan ja käytöltään lähes paperiversiota vastaavia, vastauksia vaan ehkä klikkaillaan kynällä kirjoittamisen sijasta, tai väärästä vastauksesta saa välittömän palautteen, tai ei tarvitse kääntää sivua... Mutta harva tähän mennessä näkemäni materiaali todella hyödyntää verkkoon liittyviä mahdollisuuksia tai esim. reaaliaikaisuutta. TIMin tyyppistä aidosti interaktiivista oppimateriaalia pitäisi saada jokaiselle koulutusasteelle (ongelmahan siinä monelle olisi, että opettajan pitäisi sitä itse päivittää). Liikeideaa jollekin firmalle... Ehkä opiskelijat eivät tiedosta (kuten en itsekään), kuinka pedagogisesti nerokas materiaali heillä on käytössään, mutta oppimista ja asioiden ymmärtämistä se varmasti jouduttaa.
Tutkimus
- tuottaa vaikka kuinka paljon informaatiota opettajille
- kuka lukenut ja mitä ja periaattessa milloin
- kuka tehnyt tehtäviä, mitä kussakin vaiheessa jne.
KYSYMYKSIÄ?
Kysymyksen varsinainen kysymys
Kivaa kirjoittaa
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.