# timOhjeet
# pedaforum-2015

PedaForum 2015

Vesa Lappalainen, Jyväskylän yliopisto, Tietotekniikan laitos, vesal@jyu.fi


# V3
TIM esittely 20.8.2015 "Peda-forum päiviltä" videoituna (anteeksi videotykin välkkyminen) TIM (31m26s)

Mene osoitteeseen: r.jyu.fi/tim Näytä tätä puhelimelle

# alkukysely

Alkukysely


Perusidea: Nykyiset materiaalit ovat menneet kamaliksi linkkisotkuiksi, joista juonen löytäminen on vaikeaa. Tavoite on siis palata takaisin kirjamaiseen mietittyyn järjestykseen. Sellaiseen, josta tietää, että kun on materiaalin käynyt läpi, on asiasta jonkinlainen kokonaiskuva. TIMissä kirjaan lisätään vielä välitön vuorovaikutus.

# mikä-on-tim

Mikä on TIM?

TIM on "pilvipohjainen" alusta tällaisen vuorovaikutteisen oppimateriaalin tuottamiseksi.

  • itsenäiseen opiskeluun
  • MOOC-kursseille, toki myös SPOC
  • perinteiseen luento-opetukseen
  • Flipped Classroom
  • Peer Instruction yms. opetukseen.
  • kouluaste: vauvasta vaariin...
# tavoite

Tavoite

  • opettajat tekisivät yhdessä materiaalia yhteiselle pohjalle, ihmisillä on hyviä ideoita, mutta ilman kunnon yhteistä alustaa ne jäävät omaan "nurkkaan".
  • mahdollisesti myös oppilaat voivat osallistua materiaalin tekemiseen tai vähintään korjaamiseen
  • eri kielisten materiaalien tuottaminen ja ylläpitäminen samasta pohjasta, jos lähdettä muutetaan, niin käännetyissä näkyy että tätä ei ole päivitetty
  • samasta pohjasta voidaan tuottaa erilaisia, esimerkiksi lyhyempiä, materiaaleja. Esimerkiki osakurssi.

näkyy kaikille

11 Nov 15 (edited 23 Dec 15)

Uudet tekstit, joita lukija ei ole lukenut, näkyvät punaisella

Voidaan lisätä kommentteja julkisesti tai vain itselleen

28 Oct 15 (edited 28 Oct 15)
# ohjelmoinnin-opetus

Ohjelmoinnin opetus


# jsLumiukko2

Tehtävä: Lumiukko

Muokkaa alla olevan lumiukko-ohjelman numeerisia arvoja ja tutki mikä vaikuttaa mihinkäkin. Voit myös kokeilla muuttaa pään väriä.

//
  var x1 = 100;
  var y1 = 200;
  circle(ctx, x1, y1, 50);

  var x2 = x1;
  var y2 = y1 - 50 - 30;
  circle(ctx, x2, y2, 30);

  var x3 = x2 + 10;  // Vaihda tähän arvoa
  var y3 = y2 - 30 - 20;
  ctx.fillStyle = "yellow";
  circle(ctx, x3, y3, 20);

 


Tässä voisi katsoa oppilaidenkin vastauksia.

# fahrenheit

Tehtävä4a. Fahrenheit

Kirjoita funktio nimeltä FahrenheitToCelsius, joka palauttaa parametrina viedyn fahrenheit lämpötilan celsius asteina.

//
    public static double FahrenheitToCelsius(double f)
    {
        return 0;
    }

 


# kaannataulukko

Käännä taulukko

Tee Taunolla alkioita raahaamalla ohjelma, jolla käännetään 4-paikkainen taulukko t päinvastaiseen järjestykseen. Lisää tarvittaessa apumuistipaikkoja.

Kun olet ajanut, kokeile vielä Test. Saatko vihreän palkin?

 

# kielet

Kielet

# lause2
# e-villainbrott

1.1 e Villainbrott

Tjuvarna har vänt upp och ned på allt i barnrummet. I vardagsrummet ligger en bordslampa på golvet. Altandörren står öppen. Det är en tragisk syn som möter villaägarna som precis har kommit hem från semesterresan. Smycken är borta, liksom kontanter och klockor. Det är kaos. Villan som har haft inbrott blir sannolikt ytterligare en prick i statistiken över olösta ärenden. Det visar sig redan efter några minuter att chanserna för uppklarning är mycket små. Det finns inga spår av.
verktyg, inga fingeravtryck och ingen DNA. Dessutom har villaägarna gått runt i bostaden, vilket försvårar utredningen och bevisningen. Antalet bostadsinbrott har ökat markant det senaste decenniet och uppklarningen av inbrott är låg. Brottsplatsundersökaren Gunnel Forsberg är medveten om den låga uppklarningsprocenten. Enligt henne är ett av de största problemen att de som drabbas av bostadsinbrott har svårt att redogöra för vilka saker som har blivit stulna. En stor del av de inbrott som faktiskt klaras upp får inte sitt genombrott på brottsplatsen, utan när stöldgodset påträffas. Inom polisen finns en stor databas över alla saker som har försvunnit. När en person påträffas med stöldgods kan polisen göra sökningar i databasen och matcha stöldgodset med inbrotten. Till exempel genom serienummer på kameran eller texter på smycken. Källa: www.dn.se (10.8.2014)

# mmcq23b1

23. Vad konstateras det om tjuvarna?


Liitä -- -merkillä seuraavan lauseen sanoja alla oleviin sanoihin: The cat is on the moon.

# binaaripuu
esimerkki -- example
kuu
kissa
on

 

# kalevala

Kalevala

tim kaikille kahtomaksi
oppilaille ohjaamaksi
kivasti kokeiltavaksi
itse ihmeteltäväksi

opettajalle omaksi
materiaalin muokkaajaksi
tekijäksi tehtävien
oppimisen osoittajaksi


# kalevala
# historia

Historia

# tapahtumat

Maantieto yms

# biologia

Biologia

# mcq2

Vastaa ihmisen biologiaa koskeviin väittämiin


Korvasieni (Wikipedia)
Korvasieni (Wikipedia)

"Kasvien keräily" - dokussa voisi olla vaikka korvasienen kuva ja oppilaan tehtävä olisi ottaa itsestään selfie luonnossa korvasienen kanssa ja liittää se vastaukseen.

# kasvatustiedepsykologia

Kasvatustiede/Psykologia

# mcq11a

Vastaa seuraaviin väitteisiin


Katso alla oleva video ja vastaa sitten kysymyksiin.

# V2

Lapset keskustelevat

# Kehitys
# pohtimiskaavio
# matematiikka

Matematiikka

Olkoon \(x_1,x_2,...\) jono reaalilukuja. Sanotaan, että jono \((x_n)\) suppenee kohti reaalilukua \(a\), jos jokaisella \({\varepsilon}>0\) on olemassa luku \(N=N({\varepsilon},\text{jono})\in{N}\) siten, että \[|x_n-a|<{\varepsilon}\quad\text{ kaikilla }n\ge N.\] Tällöin \(a\) on jonon \((x_n)\) raja-arvo ja sitä merkitään \[{\lim_{n\to\infty}}x_n=a \quad\text{ tai }x_n\to a\text{ kun }n\to\infty.\] Funktio \(f:I\to{R}\), \(I\subset {R}\), on jatkuva pisteessä \({x_0}\in I\), jos jokaisella \({\varepsilon}>0\) on olemassa \(\delta>0\) siten, että \[|f(x)-f({x_0})|<{\varepsilon}\,,\text{ kun }|x-{x_0}|<\delta\quad(x,{x_0}\in I).\] Edelleen \(f:I\to{R}\) on jatkuva välillä \(I\), jos \(f\) on jatkuva jokaisessa pisteessä \({x_0}\in I\).


# mcq31

Funktio on jatkuva pisteessä $x_0$ jos


Matematiikan kirjoittamisen harjoittelu. \(¨\)

# mp1

Tehtävä: Pythagoraan lause

Kirjoita TeXillä alla olevan toisen asteen yhtälön ratkaisukaavan tilalle Pythagoraan lause

$$
x = \frac {-b \pm \sqrt{b^2 - 4ac}}{2a}
$$

 


# vapaa1

Piirrä esimerkki epäjatkuvasta funktiosta


# jsIntegraali2

Määrätty intergaali

 


# sageP1

Esimerkki derivaatasta, integraalista ja yhtälön ratkaisusta

f = x^2+3*x-5
df = diff(f,x)
F = integrate(f,x)
x, a, b, c = var('x a b c')
r = solve([a*x^2 + b*x + c == 0],x)

 


# sage1

Kirjoita piirrettävä funktio

f = sin(x)
plot(f,-3,3)

 

# sage2

Paina Aja ja raahaile liukuria

f = sin(1/x)
@interact
def _(x2=slider(map(lambda x:x.n(digits=3),srange(0.001,2,0.001)),default=1.0)):
    p = plot(f, (x, 0, x2))
    pretty_print(html('$f(x)\\;=\\;%s$'%latex(f)))
    show(p)

 


# jsMokki1

Mökin kuvautuminen

Piirrä mökki kuvattuna kuvauksella A. Vaihtele kerroinmatriisin alkioiden arvoja ja katso mitä kuvalla tapahtuu. Sarakkeet erotellaan välilyönnillä ja rivit rivinvaihdolla.

 


# lauseke

# jsLauseke

Kirjoita alueeseen jokin lasku, esimerkiksi 5+3

 

# tilastotiede

Tilastotiede

# rData1

Tallenna data

1.28 -1.84 1.47 6.1 10.36 6.68 1.49 -1.54 4.49 3.35 -0.1 2.33
-0.92 1.75 4.48 1.99 4.73 0.88 -0.78 -0.93 -2.46 -1.18 -0.45 4.71
-1.09 1.08 4.61 1.1 6.16 1.8 -2.94 -1.95 2.17 -2.89 3.4 -0.85
-0.74 1.63 -5.28 1.56 2.24 0.77 6.66 3.69 4.4 5.26 0.4 6.35 1.49
2.62 0.3 -3.3 4.19 5.44 1.61 0.18 2.64 4.46 0.77 6.53 -4.02 4.14
-0.89 2.84 3.12 4.09 3.14 6.99 -0.44 1.64 -2.84 5.28 0.5 -1.27
-3.81 3.91 4.47 6.7 5.17 1.44 7.18 1.33 6.05 -3.36 0.45 5.49 2.21
1.48 -2.18 3.54 -2.5 3.77 1.29 0.17 5.4 2.01 8.19 2.91 1.38 1.92
-0.53 2.64 4.13 2.31 3.28 2.75 0.11 6.15

 

# sageP02
y <- scan("data1.dat")

 


# sageP05
mean(y)
var(y)

 

# sageP07
png()
hist(y)

 

# kemia

Kemia

# buffer

Ideointi ja sisältö: Lauri Lehtovaara, Tiina Kiviniemi, Jussi Ahokas Simulaatio: Mindcraft Oy

# elektroniikka

Elektroniikka

# simcirtest

Testaa Simcir:n toimintaa

Kytkentää voi muokata raahaamalla komponentin ulostulosta johtimen jonkin toisen komponentin sisäänmenoon.

 

# mitä-opiskelijat-sanovat

Mitä opiskelijat sanovat

  • TIM-luentomoniste on erinomainen.
  • TIM on kivasti kirjoitettu. Asiat on TIM:ssä selkeästi esitettyinä. Se on paras "kurssimoniste" koskaan.
  • TIM-verkkomoniste erinomainen
  • TIM oli loistava
  • Uudistunut luentomoniste (TIM) on mahtava!
  • Tim on hyvä. En osaa parannusehdotuksia antaa.
  • TIM-moniste on minun mielestäni todella oivallinen työkalu kurssille.

  • TIM käyttää aidosti ja monella tavalla hyväkseen sitä, että se on sähköinen oppimateriaali/ moniste. Useinhan sähköiset oppimateriaalit ovat toiminnaltaan ja käytöltään lähes paperiversiota vastaavia, vastauksia vaan ehkä klikkaillaan kynällä kirjoittamisen sijasta, tai väärästä vastauksesta saa välittömän palautteen, tai ei tarvitse kääntää sivua... Mutta harva tähän mennessä näkemäni materiaali todella hyödyntää verkkoon liittyviä mahdollisuuksia tai esim. reaaliaikaisuutta. TIMin tyyppistä aidosti interaktiivista oppimateriaalia pitäisi saada jokaiselle koulutusasteelle (ongelmahan siinä monelle olisi, että opettajan pitäisi sitä itse päivittää). Liikeideaa jollekin firmalle... Ehkä opiskelijat eivät tiedosta (kuten en itsekään), kuinka pedagogisesti nerokas materiaali heillä on käytössään, mutta oppimista ja asioiden ymmärtämistä se varmasti jouduttaa.
# tutkimus

Tutkimus

  • tuottaa vaikka kuinka paljon informaatiota opettajille
  • kuka lukenut ja mitä ja periaattessa milloin
  • kuka tehnyt tehtäviä, mitä kussakin vaiheessa jne.
# kysymyksiä

KYSYMYKSIÄ?

# scenejs
# PLUGINNAMEHERE

Kysymyksen varsinainen kysymys

Kivaa kirjoittaa

# PLUGINNAMEHERE
WRITE THE MAIN C# PROGRAM HERE

 

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.