OpenSCADin perusteet ja Pacman - vaihe 3

Jotta pystytään tekemään monimutkaisempia muotoja, on tarpeen pystyä myös kääntämään ja siirtämään asioita mallissa.

Siirtäminen onnistuu OpenSCADissa translate-komennolla ja se ottaa parametrikseen kolmiulotteisen vektorin. Lisää translate-komento aiemmin olleen koodin ympärille:

translate([5,0,0]){
    difference(){
        sphere(15);
        cube(22, true);
    }
}

Numerot vastaavat akseleita järjestyksessä X, Y ja Z. Katsomissuunnasta riippuen, voi eri akselilla liikkuminen näyttää, että mallia liikutettaisiin oikealle, ylös, tai kauemmas kamerasta.

Eri osia voi myös liikutta yksittäin, jotta leikkausalue muuttuu.

difference(){
    sphere(15);
    translate([15,0,0]){
        cube(22, true);
    }
}

Koodi tuottaa seuraavanlaisen pallon

Puuttuva reuna
Puuttuva reuna

Nyt saadaan pallosta jo suun kaltainen alue leikattua pois. Suu pitäisi saada vielä näyttämään enemmän suulta.

Kuutio tarvitsisi saada käännettyä poikittain, jotta pallosta leikkautuisi sopivan muotoinen pala. Tämä onnistuu rotate-komennolla. Lisää rotate translate-komennon sisälle seuraavasti:

difference(){
    sphere(15);
    translate([15,0,0]){
        rotate([0,45,0]){
            cube(22, true);
        }
    }
}

Tämä tuottaa jo hyvin suunkaltaisen kuvan, mutta suu jää vähän liian lyhyeksi reunoista. Kuution koon voi myös määritellä sivu kerrallaan. Vaihdetaan kuution koko cube(22, true) muotoon cube([20,30,20], true). Mallin pitäisi näyttää seuraavanlaiselta. Suu auki

Nyt malli alkaa näyttää jo hyvältä.

Koko koodi näyttää jotakuinkin seuraavalta lopuksi:

difference(){
    sphere(15);
    translate([15,0,0]){
        rotate([0,45,0]){
            cube([20,30,20], true);
        }
    }
}

Vielä silmät puuttuvat mallista.

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.