2. Yhtälö: tehtäviä
Tällä sivulla on tehtäviä, jotka liittyvät kappaleeseen Yhtälö. Tehtävät on ryhmitelty samojen otsikoiden alle kuin aiemmin mainitussa kappaleessakin.
2.1 Peruskäsitteitä: tehtäviä
Tämän kappaleen teoria.
2.1.1 Tehtävä
2.1.2 Tehtävä
2.1.3 Tehtävä
Osoita, että on yhtälön
ratkaisu. Tee osoitus valitsemallasi ohjelmistolla ja palauta alle.
2.2 Ensimmäisen asteen yhtälö: tehtäviä
Tämän kappaleen teoria.
2.2.1 Tehtävä
Voiko yhtälön esittää muodossa , jossa
?
Ratkaise tehtävät ja
ilman laskinta. Kirjoita ratkaisun välivaiheet näkyviin syöttökenttään.
2.2.2 Tehtävä
Ratkaise yhtälöt.
2.2.3 Tehtävä
Ratkaise yhtälöt.
2.2.4 Tehtävä (s2017/2a)
Hannele on ratkaissut yhtälön , mutta välivaiheet ovat menneet sekaisin. Järjestä välivaiheet niin, että ne muodostavat yhtälön loogisesti etenevän ratkaisun.
2.2.5 Tehtävä
2.2.6 Tehtävä
Sijoitetaan yhtälöön ja ratkaistaan muuttuja
.
2.2.7 Tehtävä
Ratkaise yhtälöt.
2.2.8 Tehtävä
Ratkaise yhtälöt.
- Lavennetaan termien nimittäjät samannimisiksi tai kerrotaan yhtälö puolittain luvulla
. Saadaan yhtälö muotoon
- Lavennetaan termien nimittäjät samannimisiksi tai kerrotaan yhtälö puolittain luvulla
. Saadaan yhtälö muotoon
- Lavennetaan termien nimittäjät samannimisiksi tai kerrotaan yhtälö puolittain luvulla
. Saadaan yhtälö muotoon
2.2.9 Tehtävä
Millä vakion arvolla
Kaikki luvut toteuttavat yhtälön, jos se sievenee muotoon . Sievennetään yhtälöä
Yhtälöllä ei ole ratkaisua, jos muuttujan sisältävä termi sievenee pois. Siis tulee olla
2.2.10 Tehtävä
Rivillä (
) jaetaan termillä
. Koska
, viidennellä rivillä siis jaetaan nollalla. Tässä tehdään virhe.
2.3 Yhtälö sovelluksissa: tehtäviä
Tämän kappaleen teoria.
2.3.1 Tehtävä
Ratkaise fysiikan kaavat kiihtyvyyttä kuvaavan muuttujan suhteen.
- voima:
- matka:
- matka:
2.3.2 Tehtävä
Grillibileisiin kaikille vieraille varataan maissi,
kanapihviä ja
makkaraa. Yhteensä ruokatarvikkeita on
.
2.3.3 Tehtävä
Perheenjäsenten ikien summa on vuotta. Isosisko on
vuotta vanhempi kuin pikkuveljensä. Perheen äiti on iältään kaksi kertaa niin paljon kuin isosisko. Perheen isä on
vuotta vanhempi kuin äiti. Kuinka vanha kukin on?
Olkoon . Tällöin saadaan lausekkeet kunkin iälle:
Veljen ikä:
Äidin ikä:
Isän ikä:
Näiden summan tulaa olla , joten saadaan yhtälö:
2.3.4 Tehtävä
League of Legends videopelissä erittäin keskeinen osa pelin voittamista on vastustajan mestarin vahingoittaminen, jota kuvaa yhtälö
missä on mestariin tehty vahingon määrä,
vahinkokerroin ja
on taitokerroin.
Pelissä on myös mahdollista suojautua vahingolta ostamalla suojuksia, joita kuvaa yhtälö
missä on vahinkokerroin ja
on vastustajan mestarin suojauksen arvo.
Ratkaise ensin vahinkokerroin yhtälöstä
. Tämän jälkeen ratkaise suojauksen arvo
yhtälöstä
.
2.3.5 Tehtävä
Elmeri tankkaa aina viikonloppuisin mopoautonsa tankkiin sen verran polttoainetta mitä viikkorahoilla sen hetkisellä hintatasolla saa. Tällä viikolla polttoaineen litrahinta oli laskenut senttiä, minkä vuoksi Elmeri sai tankattua viime viikon
litran sijaan
litraa. Elmeri sai saman verran viikkorahaa kuin viime viikollakin.
Olkoon . Tällöin voidaan muodostaa lausekkeet Elmerin viikkorahoista:
Tällä viikolla:
Viime viikolla:
Muodostetaan yhtälö, kun tiedetään, että Elmerin viikkorahan suuruus säilyy:
2.3.6 Tehtävä
Klassisessa voimanostossa on tapana verrata eri painoluokkien tuloksia niin sanotun Wilks-tuloksen avulla. Wilks tulos voidaan laskea kaavalla
missä on Wilks-kerroin ja
on nostajan yhteistulos (penkkipunnerrus+kyykky+maastaveto) kilogrammoina. Kerroin
saadaan kaavasta
Parametrit (miesten) saadaan seuraavasta taulukosta:
parametri | arvo |
---|---|
a | |
b | |
c | |
d | |
e | |
f |
Voimanostajan Wilks-tulos opiskelijoiden voimanoston avoimessa sarjassa oli ja massa
.

Ratkaise ensin sijoittamalla yhtälöön
taulukon arvot
sekä voimanostajan massa
.
Tämän jälkeen ratkaistaan yhtälöstä
ja voidaan sijoittaa
ja
ratkaistuun yhtälöön
2.3.7 Tehtävä
Lil Pumpin kappaleessa Gucci gang toistetaan sanoja gucci gang ja ooh monia kertoja. Yhteensä kappaleen aikana toistetuissa gucci, gang ja ooh sanoissa on kirjainta. Sanaparia gucci gang sanotaan
-kertainen määrä verrattuna sanaan ooh. Kuinka monta kertaa kappaleessa sanotaan nämä sanat?

Merkitään muuttujalla kappaleesta löytyvien ooh-sanojen määrää. Tällöin gucci gang-sanaparia toistuu kappaleessa
kertaa. Tiedetään, että sanoissa gucci gang on
kirjainta, sanassa
kirjainta ja kaikissa sanoissa on yhteensä
kirjainta, joten voidaan muodostaa yhtälö.
2.4 Yhtälöpari: tehtäviä
Tämän kappaleen teoria.
Ratkaise tehtävät ilman laskinta. Jos yhtälöparilla ei ole ratkaisua, vastaa syöttökenttiin
ja
tilalle
. Hahmottele halutessasi vastaukset Abitti-editorilla, joka löytyy tehtävien alta.
2.4.1 Tehtävä
Ratkaise yhtälöparit
- \[\begin{cases} 4x-3y=9\\ x+3y=6 \end{cases}\]
- \[\begin{cases} x-2y=-1\\ x+3y=2 \end{cases}\]
2.4.2 Tehtävä
- \[\begin{cases} 7x-2y=25\\ 2x-y=8 \end{cases}\]
- \[\begin{cases} 2a+3b=8\\ 6a+2b=-4 \end{cases}\]
2.4.3 Tehtävä
Määritä kuvan perusteella yhtälöparin ratkaisu.
2.4.4 Tehtävä
Ratkaise yhtälöparit.
- \[\begin{cases} 32x+8y-64=0 \\ 5y=-20x+40 \end{cases}\]
- \[\begin{cases} 4x=3y+1 \\ \frac{1}{3}x=\frac{1}{4}y+1 \end{cases}\]
2.4.5 Tehtävä
Ratkaise yhtälöpari
\[\begin{cases} 2x+y=11 \\ 3y-4x=3 \end{cases}\]graafisesti Geogebralla ja syötä vastaukset alapuolella oleviin vastauskenttiin.
2.4.6 Tehtävä
Merkitään muuttujalla strutseja ja muuttujalla
seeproja. Yhtälöpariksi saadaan
2.4.7 Tehtävä
Jalkapallopelin lipputulot olivat , kun aikuisten lippu maksoi
ja lasten lippu
. Kävijöitä oli yhteensä
. Muodosta yhtälöpari ja laske, kuinka monta aikuista ja lasta tapahtumassa kävi?
Merkitään muuttujalla aikusia ja muuttujalla
lapsia. Tiedetään, että kävijöitä oli
, joten tästä saadaan ensimmäinen yhtälö
. Lisäksi tiedetään, että lipputulot olivat
, joten tästä saadaan toinen yhtälö
. Ratkaistava yhtälöpari on siis
2.4.8 Tehtävä
SM-liigan runkosarjassa kaudella pelattiin
ottelua. Voitetusta ottelusta joukkue saa kolme pistettä ja tasapelistä yhden pisteen. Tapparalla oli runkosarjan jälkeen pisteitä
. Tappara hävisi runkosarjan aikana
ottelua.

Merkitään voitettuja pelejä muuttujalla ja tasapelejä muuttujalla
.
Voitettuja pelejä ja tasapelejä oli yhteensä , joten ensimmäinen yhtälö on
Pisteitä joukkue sai
, joten toinen yhtälö on
2.4.9 *Tehtävä
Yhtälöryhmäksi kutsutaan ryhmää, jossa tarkasteltavia yhtälöitä on enemmän kuin kaksi. Vastaavasti kuin yhtälöparinkin tapauksessa, tulee yhtälöryhmän kohdalla varmistaa, että yksittäisen yhtälön toteuttava ratkaisu toteuttaa kaikki ryhmän yhtälöt. Ratkaise yhtälöryhmä
\[\begin{cases} y+x=5 \\ y=\dfrac{1}{3}x+1 \\ y+4=2x \end{cases}\]- algebrallisesti
Ratkaise yhtälöpari
\[\begin{cases} y+x=5 \\ y=\dfrac{1}{3}x+1 \end{cases}\]ja tutki toteuttaako ratkaisu yhtälöryhmän alimman yhtälön . Jos toteuttaa, niin kyseessä on yhtälöryhmän ratkaisu.
ratkaisuksi saadaan ja
. Sijoitetaan piste
alimpaan yhtälöön, jolloin
ratkaisu on ja
.
- graafisesti
Punainen suora on , musta suora
ja vihreä suora
. Suorat leikkaavat kuvan perusteella pisteessä
.
2.4.10 *Tehtävä
Ratkaise kolmen muuttujan yhtälöryhmä
\[\begin{cases} -x+y+2z=-5 \\ 2x-y-z=3 \\ 3x+2y+z=4 \end{cases}\]Ratkaistaan 3.yhtälöstä
, eli sievennetään
vasemmalle ja muut termit yhtälön oikealle puolelle.
Tämän jälkeen sijoitetaan ratkaistu
. ja
yhtälöön, jolloin saamme kahden muuttujan yhtälöparin, josta voimme ratkaista
:n ja
:n.
Kyseisten
:n ja
:n arvojen tulee nyt toteuttaa myös
. yhtälö, joten sijoittamalla nämä arvot
. yhtälöön saamme lopulta myös
:n ratkaistua.
Tuloksen voi vielä tarkistaa sijoittamalla ratkaistut
,
ja
jokaiseen yhtälöryhmän yhtälöön ja toteamalla, että yhtälöistä tulee identtisesti todet!
Ratkaistaan ensin yhtälöryhmän yhtälö muuttujan
suhteen.
Tämän jälkeen voidaan sijoittaa ratkaistussa muodossa oleva kahteen yhtälöpariin, jonka muodostavat yhtälöt
ja
Sijoitetaan ratkaistu yhtälöparin ylempään yhtälöön.
Sijoitetaan ja
muuttujan
suhteen ratkaistussa muodossa olevaan yhtälöön.
Näin ollen on yhtälöryhmän ratkaisu. Ratkaisun voi vielä tarkistaa sijoittamalla pisteen
alkuperäiseen yhtälöryhmään.
Vastaus: ,
ja
Geometrisesti tämä tarkoittaa yhtälöryhmän yhtälöiden leikkauspistettä. Kyseiset yhtälöt voidaan tulkita kolmiulotteisen avaruuden tasoina. Eli ratkaisu voidaan tulkita näiden tasojen leikkauspisteenä. Aiheeseen palataan lukion pitkän matematiikan vektorit -kurssilla, joten ei kannata todellakaan murehtia jos oheisen kuvan merkitys ei nyt aukea!
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.