3. Toisen asteen polynomifunktio- ja yhtälö: tehtäviä

Tällä sivulla on tehtäviä, jotka liittyvät kappaleeseen Toisen asteen polynomifunktio ja -yhtälö. Tehtävät on ryhmitelty samojen otsikoiden alle kuin aiemmin mainitussa kappaleessakin.

3.1 Toisen asteen polynomifunktio: tehtäviä

Tämän kappaleen teoria.

3.1.1 Tehtävä

# p312

3.1.2 Tehtävä

# p313

3.1.3 Tehtävä

Funktion lauseke Nollakohdat

Yhdistä funktiot oikeisiin kuvaajiin ilman teknisiä apuvälineitä. Tehtävästä saa pisteet, kun funktion nimen sininen pallo osuu oikean kuvaajan alapuolella olevaan ruutuun.

# MAA5_1a

3.1.4 Tehtävä

  1. Toisen asteen polynomifunktiosta tiedetään, että se saa alla olevan taulukon mukaisia arvoja. Täydennä taulukkoon puuttuvat funktion arvot kuvaajan symmetrisyyttä hyödyntäen. Taulukossa ei ole automaattitarkistusta.
# taulukko4

Open plugin

Vihje

Ratkaisu


# p314

b) Mikä on kuvaajan huipun koordinaatti?

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.1.5 Tehtävä

Käy pelaamassa Super Mario Quadratics -peliä oheisesta linkistä. Pelissä tarkoituksena on muodostaa erilaisia toisen asteen yhtälöitä kerätäkseen kolikoita ja tähtiä Super Mario -tasoilta.



Peliin pääset tästä:
https://teacher.desmos.com/activitybuilder/custom/5c7614041509d870d4838bfd

3.2 Toisen asteen yhtälö: tehtäviä

Tämän kappaleen teoria.

Ratkaise tehtävät ilman laskinta. Hahmottele ratkaisusi paperille tai käytä tehtävien alta löytyvää Abitti-editoria. Jos yhtälöllä on kaksi ratkaisua, kirjoita ratkaisu muodossa x= or x=. Jos yhtälöllä ei ole ratkaisua, vastaa FF.

3.2.1 Tehtävä

Ratkaise täydelliset toisen asteen yhtälöt.

# p322a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# p322b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.2.2 Tehtävä

Ratkaise vaillinaiset toisen asteen yhtälöt.

# p323a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# p323b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.2.3 Tehtävä

Ratkaise vaillinaiset toisen asteen yhtälöt.

# p324a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# p324b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.2.4 Tehtävä

# Plugin1
# p329a

Ratkaise yhtälö vaiheita noudattaen.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.2.5 Tehtävä

Ratkaise toisen asteen yhtälöt.

# p326b

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# p326a

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.2.6 Tehtävä

# p326

Määritä lausekkeen nollakohdat.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.2.7 Tehtävä

San Fransiscossa sijaitsevan Golden Gate -sillan riippuköysi on paraabelin muotoinen. Köyden korkeutta metreinä merenpinnasta kahden pylonin välissä kuvaa likimain yhtälö , missä on etäisyys vaakasuunnassa ensimmäiseen pyloniin. Pyloni tarkoittaa kannatinpylvästä, johon siltaa kannattavat köydet tukeutuvat.



Vastaa jokaiseen kohtaan kymmenen metrin tarkkuudella.

# gatea

a) Kuinka korkealla köysi on merenpinnasta metrin päässä pylonista?

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# gateb

b) Kuinka pitkä on kahden pylonin väli? Pylonit ovat samankorkuisia.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

# gatec

c) Kuinka korkealla köysi on sen matalimmassa kohdassa?

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

3.2.8 Tehtävä



Kultaisessa leikkauksessa jana jaetaan kahteen osaan niin, että lyhyemmän osan suhde pidempään osaan on sama kuin pidemmän osan suhde koko janaan. Kultaista leikkausta noudattavat pituudet ja muodot koetaan usein esteettisesti miellyttävänä. Tämän takia kultaista leikkausta on Antiikin ajoista lähtien paljon taiteessa ja arkkitehtuurissa.

Jotta ihmiskeho hipoisi täydellisyyttä, pitäisi navan jakaa vartalo pituussuunnassa kultaisen leikkauksen suhteessa. Antiikin kreikkalainen veistos Milon Venus edustaa tällaista ihmiskehoa. Mitkä ovat veistoksen "kultaiset mitat", kun patsaan korkeus on metriä? Vastaa sentin tarkkuudella.




# 337a

a) Etäisyys lattiasta napaan.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# 337b

b) Etäisyys navasta päälaelle.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

3.3 Diskriminantti: tehtäviä

Tämän kappaleen teoria.

3.3.1 Tehtävä

Yllä on näkyvissä toisen asteen polynomifunktioiden kuvaajia. Päättele kuvaajan avulla funktion nollakohtien lukumäärä. Päättele myös, onko yhtälön diskriminantti positiivinen, negatiivinen vai nolla, ja täydennä nämä tiedot taulukkoon. Tehtävässä ei ole automaattitarkistusta.

# taulukko2

Open plugin

3.3.2 Tehtävä

Tarkastellaan yhtälöä .

# p332

a) Laske diskriminantti.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2_6

b) Montako ratkaisua yhtälöllä on?

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.3.3 Tehtävä

Tarkastellaan funktiota .

# MAA2_7a

a) Laske diskriminantti.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2_7b

b) Montako juurta funktiolla on?

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.3.4 Tehtävä

# p327

Millä vakion arvoilla yhtälöllä on tasan yksi ratkaisu?

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

3.3.5 Tehtävä

# MAA2_8

Millä vakion arvolla funktiolla on yksi juuri?

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.3.6 Tehtävä

Tarkastellaan funktiota .

# p330

Määritä se , jolla funktion kuvaaja on kokonaan -akselin yläpuolella. Tehtävässä ei ole automaattitarkistusta.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

Vastaus

3.3.7 Tehtävä

Funktion kuvaaja on muodoltaan ylöspäin aukeava paraabeli.

# p331

Millä arvolla paraabelin huippu on -akselilla?

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.4 Toisen asteen polynomin jakaminen tekijöihin: tehtäviä

Tämän kappaleen teoria.

3.4.1 Tehtävä

Polynomin nollakohdat ovat ja .

# pl341

Tällöin polynomi jaettuna tekijöihinsä on muotoa

3.4.2 Tehtävä

Lausekkeen nollakohdat ovat ja .

# p122a6

Jaa lauseke tekijöihin.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.4.3 Tehtävä

Toisen asteen yhtälöllä on vain yksi ratkaisu .

# p122a2

Jaa lauseke tekijöihin.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.4.4 Tehtävä

Jaa lauseke tekijöihin muistikaavojen avulla.

# p122a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# p122a4

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.4.5 Tehtävä

Tarkastellaan polynomia .

# p345a

a) Selvitä polynomin nollakohdat.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# p122a3

b) Jaa polynomi tekijöihin.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.4.6 Tehtävä

Supista murtolauseke.

# p122a7

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

# p122a8

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

3.4.7 Tehtävä

Jaa lauseke tekijöihin.

# p122a10

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# p122a9

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

Ratkaisu

3.5 Toisen asteen epäyhtälö: tehtäviä

Tämän kappaleen teoria.

3.5.1 Tehtävä

# p351a

a) Ratkaise yhtälö .

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

b) Hahmottele funktion kuvaaja. Riittää, että kuvaajasta näkyy paraabelin aukeamissuunta ja nollakohdat.

# p351b
# p351c

c) Ratkaise epäyhtälö . Tehtävässä ei ole automaattitarkistusta.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.5.2 Tehtävä

Valitse kuvaajaan sopiva epäyhtälö.

# p352a
# p352b

3.5.3 Tehtävä

Ratkaise edellisen tehtävän epäyhtälöt kuvaajien perusteella.

# p353a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# p353b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.5.4 Tehtävä

Ratkaise epäyhtälö ilman teknisiä apuvälineitä. Tarkista tulos symbolisen laskennan ohjelmalla.

# p354a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# p354b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

3.5.5 Tehtävä

Ohessa on funktion kuvaaja. Valitse epäyhtälöihin oikea ratkaisu.


# p355a
# p355b
# p355c
# p355d

3.5.6 Tehtävä

Markus myy Berliinissä pretzeleitä turisteille. Jos pretzeleiden myyntihinta on , Markus myy niitä päivässä . Hinnan nostaminen sentillä vähentää myytyjen pretzeleiden lukumäärää neljällätoista.

# p356a

a) Muodosta funktion lauseke, joka kuvaa kokonaismyyntiä tilanteessa, jossa bretzelin hintaa on nostettu sentillä kertaa.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# p356b

b) Millä bretzelin hinnalla myyntitulot ovat vähintään ? Tehtävässä ei ole automaattitarkistusta.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.