2. Potenssi ja juuri: tehtäviä

Tällä sivulla on tehtäviä, jotka liittyvät kappaleeseen Potenssi ja juuri. Tehtävät on ryhmitelty samojen otsikoiden alle kuin aiemmin mainitussa kappaleessakin.

2.1 Potenssifunktio ja -yhtälö: tehtäviä

Tämän kappaleen teoria.

2.1.1 Tehtävä

Yhdistä funktiot oikeisiin kuvaajiin ilman teknisiä apuvälineitä. Tehtävästä saa pisteet, kun funktion nimen sininen pallo osuu oikean kuvaajan alapuolella olevaan ruutuun.

# t211

2.1.2 Tehtävä

Lasse on ratkaissut mielestään oikein matematiikan koetehtävän. Opettaja antoi Lasselle kuitenkin tehtävästä pistettä. Missä virhe? Tehtävässä oli tarkoitus ratkaista potenssiyhtälö muuttujan suhteen.

# Potenssiyhtalovirhe

2.1.3 Tehtävä

Määritä juuren arvo kahden desimaalin tarkkuudella.

# MAA2potenssijajuuri1a

a) Luvun viides juuri

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2potenssijajuuri1b

b) Luvun kahdeksas juuri

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2potenssijajuuri1c

c) Luvun yhdestoista juuri

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2potenssijajuuri1d

d) Luvun 0 sadas juuri

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.1.4 Tehtävä

Ratkaise potenssiyhtälö. Komennolla root(n)(a) saat :s juuren luvusta . Ilmoita vastaus tarkkana arvona! Yleisesti ottaen jatkossa, jos tehtävässä pyydetään ratkaisemaan yhtälö, niin vastaus tulee ilmoittaa tarkkana arvona.

# MAA2potenssijajuuri2a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2potenssijajuuri2b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2potenssijajuuri2c

c)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2potenssijajuuri2d

d)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.1.5 Tehtävä

Ratkaise potenssiyhtälö.

# MAA2potenssijajuuri3a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2potenssijajuuri2a2

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2potenssijajuuri3c

c)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.1.6 Tehtävä

Ratkaise potenssiyhtälö.

# MAA2potenssijajuuri3d

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2potenssijajuuri4b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.1.7 Tehtävä

Olli Opiskelija nosti ensimmäisenä opintovuonna euron suuruisen opintolainan, joka on vuoden kuluessa kasvanut noin euron suuruiseksi.



# MAA2potenssijajuuri15

Mikä on lainan korkoprosentti? Ilmoita vastaus prosentin kymmenyksen tarkkuudella ilman prosenttimerkkiä.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.1.8 Tehtävä

Kalle keittää kahvia neljä kertaa päivässä, aamulla, päivällä, iltapäivällä ja illalla samoista kahvipuruista. Hän arvioi, että iltakahvin voimakkuus on noin neljäsosa aamukahvin voimakkuudesta. Oletetaan, että kahvipurut suodattuvat tasaisesti. Toisin sanoen, kullakin kerralla sen hetkisestä purujen määrästä vähenee sama prosentuaalinen osuus.



# MAA2potenssijajuuri16

a) Kuinka monta prosenttia kahvia suodattuu kullakin keittämiskerralla? Ilmoita vastaus yhden desimaalin tarkkuudella, ilman prosenttimerkkiä.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

Ratkaisu

# MAA2potenssijajuuri17b

b) Kuinka monta kertaa kahvia täytyy vähintään suodattaa, jotta siitä on jäljellä vähemmän kuin prosentti alkuperäisestä määrästä?

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

2.1.9 Tehtävä

Funktio on parillinen, jos

ja funktio on pariton, jos


Mitkä seuraavista funktion kuvaajista ovat parillisia ja mitkä parittomia?

# Parilparit1

2.1.10 Tehtävä

Alapuolella on osoitettu, että jokainen parillinen potenssifunktio on parillinen funktio. Numeroi osoituksen vaiheet oikeaan järjestykseen .

# 2110c
On siis voimassa .
Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 2110a
Parillisia luonnollisia lukuja voidaan merkitä muodossa , missä on luonnollinen luku.
Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 2110e
Jokainen parillinen potenssifunktio on siis parillinen funktio.
Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 2110d
Nyt
Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 2110b
Parillinen potenssifunktio on siis muotoa , missä on luonnollinen luku.
Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

2.2 Juurifunktio ja -yhtälö: tehtäviä

Tämän kappaleen teoria.

2.2.1 Tehtävä

Yhdistä funktiot oikeisiin kuvaajiin ilman teknisiä apuvälineitä. Tehtävästä saa pisteet, kun funktion nimen sininen pallo osuu oikean kuvaajan alapuolella olevaan ruutuun.

# t221

2.2.2 Tehtävä

Anne oli tehnyt läksynä tulleen juuritehtävän hieman väärin. Missä virhe? Tehtävässä oli tarkoitus ratkaista juuriyhtälö muuttujan suhteen.

# Juuriyhtalovirhe

2.2.3 Tehtävä

# p223

2.2.4 Tehtävä

Ratkaise juuriyhtälöt.

# MAA2juuriyhtalot1a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2juuriyhtalot1b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2juuriyhtalot1c

c)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.2.5 Tehtävä

Järjestä yhtälön ratkaisun vaiheet oikeaan järjestykseen.

# 225c

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 225e

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# t225a

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 225d

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 225b

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

2.2.6 Tehtävä

Dermatomyosiitti on on harvinaislaatuinen lihasten autoimmuuninen tulehdussairaus, joka luokitellaan reumaksi. Tiivistettynä tämä tarkoittaa sitä, että jokin laukaiseva tekijä saa elimistön immuunijärjestelmän hyökkäämään omia soluja vastaan, joka aiheuttaa lihastulehduksen. Dermatomyosiitin hoitoon kuuluu lähes poikkeuksetta kortisonilääkkeet, joiden annostusta pyritään vähentämään ajan mukaan. Lääkityksen vaikutusta voidaan mallintaa juurifunktiolla

missä , . Funktio ilmoittaa kuinka paljon tulehdustilan voimakkuus on alkuperäisestä tulehduksen määrästä.



# MAA2juuriyhtalotdermatomyos

Kuinka monta päivää lääkitystä täytyy jatkaa milligramman päiväannostuksella, että tulehdustila on kymmenesosan alkutilanteesta? Ilmoita vastaus päivän tarkkuudella.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

Ratkaisu

2.2.7 Tehtävä (yo lyhyt/s2012)

Saksalainen tähtitieteilijä Johannes Kepler keksi planeetan etäisyyden ja kiertoajan välisen yhteyden. Planeetan kiertoaikaa Auringon ympäri merkitään symbolilla ja sen etäisyyttä Auringosta symbolilla . Alla olevassa taulukossa on viiden Aurinkoa lähinnä olevan planeetan kiertoaika vuosina ja etäisyys astronomisen yksikön avulla lausuttuna.



a) Täydennä taulukkoon puuttuvat kohdat kolmen desimaalin tarkkuudella. Tehtävässä ei ole automaattitarkistusta.

# taulukko4

Open plugin

b) Päättele, mikä on Keplerin kaava etäisyydelle kiertoajan avulla lausuttuna.

# t227

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

c) Saturnuksen kiertoaika on vuotta. Mikä on sen etäisyys Auringosta?

# t227c

Vastaa astronomisessa yksikössä kolmen desimaalin tarkkuudella.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.2.8 Tehtävä

Ratkaise juuriyhtälö.

# MAA2juuriyhtalot2a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2juuriyhtalot2b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.3 Murtopotenssi: tehtäviä

Tämän kappaleen teoria.

2.3.1 Tehtävä

Ilmaise juurina potenssit. Luvun saa komennolla root(n)(a).

# MAA2murtopotenssi1a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2murtopotenssi1b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2murtopotenssi1c

c)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2murtopotenssi1d

d)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.3.2 Tehtävä

Ilmaise potensseina juuret.

# MAA2murtopotenssi2a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2murtopotenssi2b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2murtopotenssi2c

c) Ilmaise luvun potensseina juuri

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2murtopotenssi2d

d) Ilmaise luvun potensseina juuri

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.3.3 Tehtävä

Valitse samaa tarkoittava muoto. Oletetaan, että

# p233a
# p233b
# p233c
# p233d

2.3.4 Tehtävä

Sievennä. Kannattaa muuttaa juuret potenssimuotoon ja hyödyntää laskusääntöjä.

# MAA2murtopotenssi4a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2murtopotenssi4b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2murtopotenssi4c

c)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2murtopotenssi4d

d)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.3.5 Tehtävä

Perustele omin sanoin

# murtopotenssitekaavoina

a) miksi luvun murtopotenssia ei määritelty.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# murtopotenssitekaavoinb

b) miksi negatiivisten lukujen murtopotenssia ei määritelty.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.3.6 Tehtävä

Ratkaise yhtälö. Ilmoita tarkka vastaus.

# MAA2Murtopotenssit8a

a)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

# MAA2Murtopotenssit8b

b)

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

2.3.7 Tehtävä

Radioaktiivisen isotoopin määrä väheni radioaktiivisen hajoamisen seurauksena tunnissa milligrammasta milligrammaan. Hajoamiselle on ominaista, että määrä pienenee samanmittaisessa ajanjaksossa aina yhtä monta prosenttia.



# MAA2murtopotenssi9

Kuinka monta prosenttia aineen määrä pienenee tunnissa? Ilmoita vastaus prosentin tarkkuudella ilman prosenttimerkkiä.

Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

 

Vihje

2.3.8 Tehtävä

Olkoot sekä ja positiivisia kokonaislukuja. Alapuolella on osoitettu, että

Numeroi osoituksen vaiheet oikeaan järjestykseen .


# 238e
Edelleen potenssin potenssin kaavan perusteella saadaan .
Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 238f
Näin ollen
Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 238a
Yleisen juuren määritelmän nojalla yhtälön oikea puoli on sellainen luku, joka korotettuna potenssiin on luku .
Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 238c
Korotetaan potenssiin ja sievennetään murtopotenssin laskusääntöjen mukaan.
Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 238b
Täytyy siis osoittaa, että myös yhtälön vasen puoli korotettuna potenssiin on luku .
Avaa tehtävä viemällä kursori tähän
# 238d
Saadaan .
Avaa tehtävä viemällä kursori tähän

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.