The referenced paragraph does not exist.

Ohjelmointi 2 2016 / Pääteohjaus 1

Aivan aluksi avaa komentorivi ja kirjoita komento

net use N: \\vesan-kurssit.ad.jyu.fi\vesal

joka yhdistää tarvittavan N-levyn (ellei se jo ole).

Oppimistavoitteet tässä ohjauksessa

  • harjoitustyön vaiheisiin 1-7 tutustuminen
  • oman harjoitustyön 1. vaiheen palauttaminen
  • jos jää aikaa: SceneBuilderin käytön aloittaminen

Voit tarvittaessa kerrata komentorivin käytön.

Tehtävät

1. Harjoitustyön vaiheisiin tutustuminen

  • mene komentorivillä C:-levyllä omaan hakemistoosi, jos sinulla ei ole, luo:
    c:\mytemp\ohj2\OMATUNNUS
  • katso aluksi: https://www.mit.jyu.fi/demowww/ohj2/ht14/vesal/vaihe7/ ja erityisesti linkki "Suunnitelma ja avustus Wikissä".
  • katso vaihe 1 - karkea suunnitelma ulkoasusta
  • katso vaihe 2 - ulkoasu suunniteltu "lopulliseksi"
  • katso ja kokeile vaihe 3 - näyttää oikealta ja kaikkia toimintoja voi kokeilla, juuri mikään ei toimi oikeasti
    • ota kerho.jar ja kokeile ajaa.
    • ota tarkoittaa tässä, että paina linkkiä hiiren oikealla ja tallenna omaan hakemistoosi
    • aja tarkoittaa, että kirjoita komentoriviltä
    java -jar kerho.jar
  • katso vaihe 4 - erityisesti CRC-kortit ja tietorakenteen kuva ovat uutta
  • kokeile vaihe 5.1 - osaa lisätä jäseniä (Paina Uusi jäsen), ei harrastuksia
  • katso ja kokeile vaihe 5 - osaa lisätä jäseniä (Paina Uusi jäsen), ja sille harrastuksia (valitse jäsen ja paina Lisää harrastus), mitään ei voi muokata
  • kokeile vaihe 6 - osaa lukea tiedostosta ja tallentaa sinne takaisin
    • ota kerho.jar
      (ennen ajoa kannattaa ottaa myös nimet.dat ja harrastukset.dat ja tallentaa ne kelmit -nimiseen alihakemistoon.)
    • poista tekstieditorilla tiedostosta nimet.dat henkilöitä niin, että jää ainoastaan kolme henkilöä jäljelle.
    • kokeile ajaa kerho.jar sekä lisäile jäseniä ja harrastuksia
    • sammuta ja käynnistä uudelleen, lisäykset pitäisi olla tallessa.
  • kokeile vaihe 7.1 - ota kerho.jar - katso miltä harrastukset näyttävät
  • kokeile vaihe 7.2 - ota kerho.jar - katso millaista harrastusten muokkaus on oletuksilla
  • katso ja kokeile vaihe 7 - ota kerho.jar ja kokeile ajaa, vastaa valmiiksi kelpaavaa työtä. Harrastusten editointi parempaa, poistot toimivat, samoin etsiminen ja lajittelu.
  • katso ja kokeile vaihe 8.2 - ota kerho.jar kokeile vaihtaa Muokkaa-menusta Käytä dialogia ja kokeile miten lisääminen ja muokkaminen nyt toimii. Tämä on melkein suositeltavampi tapa toteuttaa käyttöliittymä kuin se missä suoraan voi muokata.

2. Oman harjoitustyön 1. vaiheen palauttaminen

  • tee omaan hakemistoosi alihakemisto kuvat
  • talleta sinne: paaikkunak.png tai piirrä nopeasti joku vastaava itse
  • valitse harjoitustyöllesi projektinimi. Jos teet yksin, niin oma käyttäjätunnuksesi on hyvä nimi. Jos teet ryhmässä, niin jonkun ryhmäläisen (kunhan kaikki suostuvat) käyttäjätunnus on ok. Muuten keksikää joku sopiva akronyymi, jossa ei ole erikoismerkkejä (ei edes skandeja eikä välilyönteja), esim. kerho16. Jatkossa tähän valitsemaasi nimeen viitataan wikissä nimellä PROJNAME, eli aina kun näet tekstin PROJNAME, korvaa se työllesi valitsemalla tunnuksella (pienellä kirjoitettuna)
  • luo projektillenne Wiki-sivu
  • laita sivulle jonkin verran tekstiä, toistaiseksi ihan sama mitä, kuvan osoitteeksi vesal-tilalle tietty oman projektin nimi
  • kirjoita ohjeen mukaan files.txt tuohon C:\mytemp\ohj2\OMATUNNUS hakemistoon.
  • ohjeita svnht:n käyttöön: svnkomentojonoilla, alkuun erityisesti kohdat 2, 3 ja 5, sekä virhetilanteista kohta 6
  • lähetä tiedostosi SVN:ään kirjoittamalla komentoriville svnht PROJNAME Huom! Jos svnht-komennolla tulee valitus

    perl is not recognized as an internal or an external command, operable program or batch file

    niin katso ohje Perlin asettaminen polkuun.

  • (lue tarvittaessa tarkemmat palautusohjeet)

  • kokeile, että kuva näkyy tekemälläsi Wiki-sivulla

  • hae tiedostosi NettiDemoWWW:hen antamalla projektin (harjoitustyön) nimi. Oletuksena se on sama kuin käyttäjätunnuksesi. Paina lopuksi Päivitä index.html.

  • katso miten työ näkyy klikkaamalla index.html-linkkiä

  • jatkossa voit lisätä files.txt:hen muita kuvia ja toki vaihtaa oman piirtämäsi kuvan tuon mallikuvan tilalle

  • aina muutosten jälkeen

    1. komentoriviltä (samoin kun jos aloitat uudella koneella)
       svnht PROJNAME
    1. NettiDemoWWW:ssä paina Päivitä index.html.

3. Jos jää aikaa

  • jatka tekemällä suunnitelmaa SceneBuilderillä ohjeen mukaan
  • jos saat jotakin tallentamisen arvoista aikaiseksi, katso vaiheen 2 files.txt mallia ja muokkaa omaasi vastaavasti ja anna sitten komento svnht PROJNAME

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.