Ohjelmointi 2 2016 / Demo 3
Ne tehtävät, jotka ehdottomasti kannattaa tehdä on merkitty tähdellä (*).
Viitteissä tyyliin "Luvun 7.5" noudatetaan luentomonisteen numerointia. Demoissa saa käyttää vapaasti aliohjelmapaketteja ohj2/ali. Hakemistossa on kirjaston käyttöohje. Sitä onkin käytetty tehtäviin 5 ja 6 liittyvissä Java-tiedostoissa sekä sivun lopussa olevissa vinkeissä. Java-ohjelmien testit saa tehdä aina myös ComTestiä tai JUnittia käyttäen, eli ei ole pakko kirjoittaa pääohjelmaa jos sitä ei erikseen vaadita.
Mitä palautetaan? Itse tehdyt tiedostot. Eli Javasta .java. Jos testit tehdään ComTestillä, niin se generoi toisen *Test.java
tiedoston, joka siis ei ole itse kirjoitettu ja tätä EI palauteta. Mutta jos testit tehdään JUnitilla ja ITSE kirjoitetaan tuo testitiedosto, niin silloin se toki palautetaan. *.class
-tiedostoja EI MISSÄÄN NIMESSÄ palauteta.
Olis kätevää, jos tämän 'tehtävän' yhteydessä olis aina tuo asianomainen (eli edellisen demon) linkki.
—vl: se linkki on tuossa 10 cm ylempänä
—VIDEO 1
Muista että voit saada demopisteitä myös indeksoimalla luento/demovideoita, ks: videohakemisto. Demopisteen saat lisäämällä vähintään 3 linkkiä. Video-tehtävä ei saa olla yksi pakollisesta kahdesta tehtävästä.
Tauno T1 (0.5 p)
Katso Taunon käyttöohjeita.
Kunkin Tauno-tehtävän aluksi klikkaa Click here to show Tauno
-linkkiä. Lopuksi muista ajaa Test
.
Ville V1 (0.5 p)
Tee JAVA Villestä tehtävät 4.1-4.6 Ehtolauseet.
Palauta tehtävä kirjoittamalla alla olevaan tekstilaatikkoon mitä opit ja mitä mieltä olit kerran Ville-tehtävistä ja auttoivatko Ville-tehtävät sinua yhtään. Muutama rivi riittää.
Tehtävä 1. Algoritmi: Jokerimerkki ?
Kirjoita algoritmi joka tarkistaa onko merkkijono sama kuin kysymysmerkkejä sisältävä merkkijono (? = mikä merkki vaan). Kysymysmerkki tarkoittaa siis mitä tahansa yhtä merkkiä.
Ohje: Kirjoita ensin ihan sanallinen kuvaus ja sen jälkeen sellainen missä on muutettu numeroiduiksi kohdiksi.
TDD: keksi lisää erilaisia testattavia asioita.
jono maski
"Kissa" "K?ss?" => samat
"Kiss" "K?ss?" => ei samat
"Kissa" "Kassa" => ei samat
Tehtävä 2. Java: Jokerimerkki ?
TDD: Java-toteutus ja testipääohjelma edelliselle algoritmille. Testin saa tehdä myös ComTestiä tai JUnittia
käyttäen.
funktion esittely:
public static boolean onkoSamatKysymysmerkilla(String jono, String maski)
... ja funktiota voidaan kutsua esim:
if ( onkoSamatKysymysmerkilla("Kissa","K?ss?") ) ...
Vinkki: yhden merkin ottaminen merkkijonosta ks: String-luokan dokumentaatio.
HUOM! Testin ajaminen vaatii että koodiin on ITSE kirjoitettu ComTest testejä. Muuten valittaa puutuvasta koodista.
Tehtävä 3. Poista jonosta kaikki esiintymät
Kirjoita algoritmi, jolle annetaan kaksi merkkijonoa ja joka poistaa toisesta jonosta kaikki toisen jonon esiintymät. Huom. Tehtävässä on tarkoitus poistaa nimenomaan koko merkkijono, ei yksittäisiä kirjaimia. Lopputulokseen ei saa jäädä enää yhtään poistettavan merkkijonon esiintymää (vihje: tee "runsaasti" apualiohjelmia):
jono poista tulos
Catcat at => Cc
Paatti at => Pi
Puatit at => Puit
TDD: keksi lisää esimerkkejä jotka pitää testata.
Kokeile osaatko tehdä Java-toteutusta jossa on automaattinen testi (kuten edellä) (vapaaehtoinen +1 bonuspiste).
Vinkki StringBuildereilta löytyy hyödyllisiä metodeja Stringien tutkimiseen ja osien poistamiseen.
Tehtävä 4*. Päivämäärä-olio
Toteuta luokka, jolla kuvataan päivämäärä. Kirjoita ainakin sopiva muodostaja ja metodi toString
, jolla päivämäärä saadaan merkkijonoksi. Luonnollisesti testit tavalla tai toisella. Katso mallia: Aika.java. Pääohjelman voit kopioida vaikka luentojen mallista Aika.java. Toimintona riittää että päivämäärä syntyy ja saadaan tulostettua (ei tarvita mitään Lisaa
-metodeja).
Tehtävä 5*. Huoneen mitat
Helpoin tapa on laittaa FXMLPackage-plugin.
Toinen tapa on piilottaa projekti hetkeksi ja "luoda uusi projekti":
- Oletetaan että meillä on projekti nimeltä
demot
(muista huolella sen sijainti). - Mene projektin nimen päälle ja hiiren oikealla valitse
delete
. - Olehuolellinen että et tuhoa sisältöä, ainostaan poistat Workspacesta.
- Luo uusi JavaFx projekti samalla nimelle samaan sijaintiin mutta pacakage nimeen jota ei ole vielä käytössä SceneBuilderin ohjeilla.
- Näin projektin vanhat tiedosto säilyvät ja uudet tiedostot tulevat rinnalle.
Kolmas tapa on tehdä ihan uusi projekti jokaista JavaFx-projektia varten. Neljäs tapa on käsin lisätä olemassa olevan projektin alle JavaFX:än tarvitsemat 4 tiedostoa. Viides tapa on kopioida olemassa olevan valmiin projektin 4 tiedostoa johonkin toiseen packageen ja vaihtaa niiden nimet sitten ja sitten muokata sisältöä.
Suunnittele SceneBuilderillä ja sitten täydennä Java-ohjelma, jossa on dialogi (ikkuna) huoneesta mitattujen tietojen syöttämiseksi. Sitten näiden tietojen perusteella lasketaan ja näytetään huoneen pinta-ala ja tilavuus. Toteuta ohjelma luennon esimerkin ja monisteen 7.11 Mittakaavaohjelma graafisena -luvun mukaisesti aliohjelmia käyttäen. Katso malliksi matkaFX.
HUOMAUTUS: Ole huolellinen tiedostojen nimien kanssa kun palautat. Mikäli paketin nimi on vaikkapa demo.d3.fx
, niin tallenna HuoneGUIView.fxml
nimelle demo/d3/fx/HuoneGUIView.fxml
ja vastaavasti .css
tiedostolle. Mikäli paketin nimi on demo3
, kelpaa oletusnimet.
Pitikö myös laskennan toimia ajamisen jälkeen?
- VL: TIM nappaa käyttöliittymsätä kuvan n. 0.5 sek sen jälkeen kun ohjelman on lähtenäyt käyntiin ja sen enempää toimintaa näihin graaafisiin ei saa. Toki sillä tavalla että ohjelmassa tai -fxml
-tiedostossa on annettu jotkut arvot syöttöruutuihin ja ohjelman käynistyessä (vaikka Initialize
) käydään suorittamassa laseknta niillä arvoilla. Mutta sen enempää ei voi saada äärillisellä vaivalla toimimaan.
Tehtävä 6*. Samanlaisen koodin muuttaminen yhdeksi aliohjelmaksi
Demokerran 2 mallivastauksessa Etusuku.java:ssa on kaksi samankaltaista aliohjelmaa. Muuta nämä yhdeksi aliohjelmaksi vaihdaAlkuLoppu
(sopiva määrä parametrejä, mieti mitä) ja toteuta sitten alkuperäiset kaksi aliohjemaa yhden rivin aliohjelmina jotka kutsuvat vaihdaAlkuLoppu
.
Tehtävä 7*. Muuttujiin viittaaminen
M: 7.4 Viitteet
Lue monisteen luku: 7.4 Viitteet. Näytä kuvan avulla (piirrä kuva kunkin sijoituksen jälkeen uudelleen) mitä ovat muuttujien arvot seuraavien sijoitusten jälkeen (kun muuttujat ovat sijoittuneet muistipaikkoihin kuten kuvassa). Piirrä kuvaan myös mihin viitteet b, c ja p loogisesti aina "osoittavat".
ks. Viitteet.java:
int a;
StringBuilder b = new StringBuilder("1");
StringBuilder c = new StringBuilder("2");
StringBuilder p;
a = 19;
p = b;
p.append("0");
p = c;
p.append(a);
c = b;
c.append("3");
Vinkki: Laita editori Highlight
-tilaan ja paina Ins
niin, että kursori on alleviiva. Silloin kirjoittaminen ei lisää sarakkeita. Highlight
-tilassa voi tehdä useita pystyviivoja kerralla niin, että Alt
pohjassa maalaa yhden kirjaimen levyisen ja korkuisen suorakulmion ja painaa siihen |
.
Tehtävä 8. Järjestä 1. ja 2.
Kirjoita Java-ohjelma, joka lukee yhden merkkijonon (rivin) ja tulostaa toisen merkkijonon siten, että merkkijonon 1. ja 2. sana ovat aakkosjärjestyksessä. Tulostetaan aina vain kaksi sanaa, vaikka syötetyssä merkkijonossa olisi useampikin sana. Toteutus mielellään funktion jarjesta1ja2
-avulla (eli kirjoita ko. funktio, vrt Etusuku.java).
TDD: Kirjoita "kaikki mahdolliset" testattavat tapaukset. Jos teet "automaattisen" testin, ei tarvitse kysyä merkkijonoa. Merkkijonon saa ottaa ja näyttää myös graafisessa käyttöliittymässä jos haluaa.
Kesä2016: Ei pääse sisään korppitunnuksilla. Millä pitäisi kirjautua?
—Tehtävä B1. Jokeri *
Kirjoita algoritmi (vrt. tehtävä 1) joka tarkistaa, onko merkkijono sama kuin mahdollisesti YHDEN (tai ei yhtään, mutta ei enempää, jos saa olla monta *
, niin asia vaikeutuu oleellisesti) *
-merkin sisältävä jono (*
:n kohdalla voi siis olla miten monta, myös 0, ja mitä merkkiä tahansa).
jono maski
"Kissa" "K*a" => samat
"Kissa" "Kassa" => ei samat
"Joutsen" "Jo*sen => samat
"Kissa" "K*i" => ei samat
"Kissa" "K*" => samat
"Lintu" "K*" => ei samat
Mikäli kuitenkin haluat kokeilla useamman tähden toteutusta, niin vinkiksi yksi sana: rekursio.
Joono en ite ainakaa saanu tota rekursiivista toimimaa järkevästi, jos puhutaan sadoista tuhansista tähdistä maskissa. Ois kiva tosiaa nähä joku rekursiivinen ratkasu siihen.
—Olisin testannut 100000 *-merkillä mutta jos käytetään merkkijonoja niin javac huutaa error: constant string too long
ja jos käyttää taulukoita niin javac huutaa error: code too large
993 tähteä :)
Tehtävä G1-2 Tiedosto
Hae tiedosto users.html:
ja tee sitten ohjelma, joka lukee tiedoston ja tulostaa sen muodossa:
93 Vesa Lappalainen = 8.5 - vesal
94 Matti Meikäläinen = 8 - mattim
95 Teppo Teikäläinen = 9 - teppot
eli riisuu pois kaikki rivit, joissa ei ole linkkiä ja linkkiriveistä tulostetaan em. tiedot em. muodossa.
aavielon: Testiä ajaessa tulee virheilmoitus
...error: cannot find symbol...
symbol: class List
location: class TiedostoTest`
Veikkaan että johtuu siitä että testitiedostoon ei synny importti riviä Listille?
-vl: joo, importit pitää itse laittaa. kyllä eclipse ehdottaa kun tekee siellä.
—Ongelma on TIMin luomassa testitiedostossa, josta puuttuu importti. Itsekirjoittama koodi kyllä importtaa kaiken ja Eclipsessä ohjelma toimii hyvin 8)
-vl: Mikäli käytätte ComTest-koodissa listoja tms, pitää ne testisä itse importata. Eli ComTest riveillä pitää olla #import...
Aah, nyt selkis, kiitos
—java.io.FileNotFoundException: users.html (No such file or directory) at java.io.FileInputStream.open0(Native Method) at java.io.FileInputStream.open(FileInputStream.java:195) at java.io.FileInputStream.(FileInputStream.java:138) at java.io.FileInputStream.(FileInputStream.java:93) at demo.d3.HtmlToTaulukko.main(HtmlToTaulukko.java:24)
timin ajohakemistossa ei ole users.html-tiedostoa
— Paina tallenna users.html laatikon alta
—JUnit-testien palautukset
Mikäli joku haluaa palauttaa JUnitilla tehtyjä testejä, niin palauta ne tähän. Voit kerätä samaan testiluokkaan useampiakin testcaseja ja vaikka eri tehtävistä.
Java vinkkejä
Miten merkkijono luetaan:
String s = Syotto.kysy("Anna jono");
System.out.println("Jono oli: \"" + s + "\"");
Tiedosto luetaan (TiedostonLukeminenJ7.java):
Katso myös vaihtoehtoiset tavat lukea tiedosto: * TiedostonLukeminenList.java:
(Jos tiedoston lukemisessa ongelmia, varmista että tiedosto on projektin root-kansiossa. Jos ko. tiedosto on esim. samassa packagessa kuin itse ohjelma, niin tiedoston lukeminen ei onnistu.)
Merkkijonon muuttaminen numeroksi:
String s = "123";
int i = Mjonot.erotaInt(s,0);
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.