Tämä on ohje XNA:lle, joka ei toimi vuodesta 2018 eteenpäin, eli saatat olla väärässä dokumentissa. Oikea on ehkä: Lumiukkko mono
- Tästä dokumentista on myös versio tehtävän tekemisestä MonoGame pohjaisella Jypelillä, jota käytetään pääasiallisena kirjastona vuodesta 2018 eteenpäin.
Lumiukko komentoriviltä XNA
(Tämä tehtävä liittyy Demo 1 -viikkotehtävään.)
Luo tiedosto Lumiukko.cs
ja avaa se tekstieditoriin. Kopioi siihen mallin mukainen sisältö.
// Otetaan käyttöön Jyväskylän yliopiston Jypeli-kirjasto
using Jypeli;
/// @author Antti-Jussi Lakanen, Vesa Lappalainen
/// @version 12.1.2012
///
/// <summary>
/// Luokka, jossa harjoitellaan piirtämistä lisäämällä ympyröitä ruudulle
/// </summary>
public class Lumiukko : PhysicsGame
{
/// <summary>
/// Pääohjelmassa laitetaan "peli" käyntiin Jypeli-kirjastolle
/// tyypilliseen tapaan
/// </summary>
public static void Main()
{
using (Lumiukko peli = new Lumiukko())
{
peli.Run();
}
}
/// <summary>
/// Aliohjelmassa piirretään ja zoomataan kamera siten että
/// kenttä näkyy hyvin ruudulla.
/// </summary>
public override void Begin()
{
Camera.ZoomToLevel();
Level.Background.Color = Color.Black;
PhysicsObject p1 = new PhysicsObject(2 * 100.0, 2 * 100.0, Shape.Circle);
p1.Y = Level.Bottom + 200.0;
Add(p1);
PhysicsObject p2 = new PhysicsObject(2 * 50.0, 2 * 50.0, Shape.Circle);
p2.Y = p1.Y + 100 + 50;
Add(p2);
PhysicsObject p3 = new PhysicsObject(2 * 30.0, 2 * 30.0, Shape.Circle);
p3.Y = p2.Y + 50 + 30;
Add(p3);
}
}
Mac/Linux-käyttäjät:
- tehkää joko TIMissä:
- lukekaa kääntämisen "teoriaa" sivulta kääntäminen komentoriviltä
- loikatkaa tässä ohjauksessa tehtävään Ukon värin ja ulkonäön muuttaminen
- tehkää tehtävä TIMissä kohtaan Demo 1, lumiukko
- tai ennemmin tai myöhemmin asenna työkalut ja tee Mac/Linux-ohjeilla
Windows käyttäjät:
Lataa jypeli.zip-tiedosto ja pura siitä x86
-kansiosta tiedosto Jypeli.dll
samaan kansioon Lumiukko.cs
-tiedoston kanssa. Purkamisesta: Windowsin tiedostonäkymässä voit tuplaklikata tiedostoa, jolloin voit copy-pastettaa oikeat tiedostot Lumiukon kanssa samaan paikkaan.
HUOM! Varmista, että olet purkanut oikean Jypeli.dll
-tiedoston. Oikea löytyy edellä mainitun zip
-tiedoston x86
-hakemistosta. Muussa tapauksessa peli kaatuu.
Kirjoita PowerShellillä (voit copy-pasteta tuon pitkän rimpsun)
csc Lumiukko.cs /reference:Jypeli.dll`;`"$env:XNAGSv4\References\Windows\x86\Microsoft.Xna.Framework.Game.dll`" /platform:x86
HUOM! Jos ylempi ei toimi, varmista että olet noudattanut ohjeita täältä.
Komentorivillä (cmd.exe
) vastaava komento olisi
csc Lumiukko.cs /reference:Jypeli.dll;"%XNAGSv4%References\Windows\x86\Microsoft.Xna.Framework.Game.dll" /platform:x86
Käännetyn ohjelman voi ajaa kirjoittamalla komentoriville allaolevan tekstin. Syntynyt "peli-ikkuna" saadaan pois painamalla Alt-F4
.
.\Lumiukko.exe
Jos tulee virhe
error CS0006: Metadata file
'%XNAGSv4%References\Windows\x86\Microsoft.Xna.Framework.Game.dll' could
not be found
niin kokeile kääntämistä PowerShell-komennolla
csc Lumiukko.cs /reference:Jypeli.dll`;`"$env:WINDIR\Microsoft.NET\assembly\GAC_32\Microsoft.Xna.Framework.Game\v4.0_4.0.0.0__842cf8be1de50553\Microsoft.Xna.Framework.Game.dll`" /platform:x86
Komentorivillä (cmd.exe) vastaava komento olisi
csc Lumiukko.cs /reference:Jypeli.dll;"C:\Windows\Microsoft.NET\assembly\GAC_32\Microsoft.Xna.Framework.Game\v4.0_4.0.0.0__842cf8be1de50553\Microsoft.Xna.Framework.Game.dll" /platform:x86
csk.bat
Yllä esitelty kääntämiskomento on varsin pitkä ja asioiden helpottamiseksi voikin kirjoittaa kotona tiedoston csk.bat
, jonka kopioi jonnekin hakemistoon joka on polussa (esimerkin tiedostolla ei tarvitse edes alkuosan polkujuttuja määritellä):
@echo off
SET ERRORLEVEL=
"%WINDIR%\Microsoft.NET\Framework\v4.0.30319\csc" %* /nologo /reference:Jypeli.dll;"%XNAGSv4%References\Windows\x86\Microsoft.Xna.Framework.Game.dll";"%XNAGSv4%References\Windows\x86\Microsoft.Xna.Framework.dll" /platform:x86 /define:WINDOWS
if ERRORLEVEL 1 goto loppu
%~n1
:loppu
Tässäkin voi kannattaa tuon %*
edellä (Windows 10) käyttää uudempaa kääntäjää:
c:\Program Files (x86)\MSBuild\14.0\Bin\csc.exe
Tämän jälkeen kääntäminen ja samalla ajaminen (jos käännös onnistuu) onnistuu komennolla
csk Lumiukko.cs
Agoran mikroluokissa csk-komento on valmiina N:\bin
hakemistossa ja pitäisi toimia jos sinulla on N-levy mountattuna.
Ukon värin ja ulkonäön muuttaminen
HUOM! Seuraavat koodinpätkät kirjoitetaan tekstieditorissa ohjelmakoodiin! Kokeile palloille erilaisia värejä. Esimerkiksi
p2.Color = Color.HotPink;
Rivin voit lisätä mihin tahansa sen jälkeen kun muuttuja p2
on esitelty. Kuitenkin ennen aliohjelman lopettavaa aaltosulkua }
. Paras paikka on siellä, missä muutenkin käsitellään p2
muuttujaa (siis ennen kuin p3
on esitelty).
Käytössä olevat valmiit värien nimet näet esimerkiksi Jypelin dokumentaatiosta tai ohjeista.
Minkä tahansa värin voit itse tehdä kutsulla tyyliin:
p3.Color = new Color(173, 255, 47, 10);
missä parametrit ovat järjestyksessä Red
, Green
, Blue
, Alpha
. Kukin arvo voi vaihdella välillä 0-255. Alpha tarkoittaa läpinäkyvyysarvoa, 0 täysin läpinäkyvä, 255 täysin läpinäkymätön.
Luonnollisesti voit vaihtaa myös taustan värin sellaiseksi kuin haluat -- kokeile.
Kokeile kirjaston ohjeiden mukaan vaihtaa alin pallo kaksi kertaa leveämmäksi. Älä muuta "pallon" korkeutta.
Piirrä ukolle silmät.
Lisätehtävä: Voimia peliin
Lisää Begin
-aliohjelman loppuun rivi (muistathan, että Begin
-metodi alkaa Begin
-rivin jälkeisestä aaltosulusta, ja päättyy vastaavasti metodin sulkevaan aaltosulkuun, eli "aliohjelman loppuun" tarkoittaa ennen sen lopettavaa aaltosulkua):
Gravity = new Vector(0, -400);
- käännä ja aja
- kokeile muita lukuja -400:n paikalle
Lumiukon kääntäminen ja ajaminen Linuxissa
Oletetaan että Monodevelop ja Jypeli on asennettu ohjeiden mukaan
Luo ja siirry vaikkapa hakemistoon
lumiukko
omassa hakemistossasi (esimerkissä/home/vesal
)Kirjoita tiedosto
Lumiukko.cs
jollakin editorilla ja tallenna se
Mono on mulla asentanut kirjastot osoitteeseen (tarkista itseltäsi tarkka osoite)
/home/vesal/.local/share/MonoDevelop-5.0/LocalInstall/Addins/MonoDevelop.Jypeli.6.5.9/assemblies/Linux/
Tämä on aivan liian pitkä kirjoitettavaksi kääntämiskomentoihin ja siksi tehdään symbolinen linkki:
ln -s ~/.local/share/MonoDevelop-5.0/LocalInstall/Addins/MonoDevelop.Jypeli.6.5.9/assemblies/Linux/ lib
Asetetaan vielä Monodevelopin polku:
export MONO_PATH=lib
Itse kääntäminen komenolla:
mcs /r:lib/Jypeli.dll /r:lib/Jypeli.Physics2d.dll /r:lib/MonoGame.Framework.dll /r:lib/OpenTK.dll /r:lib/Tao.Sdl.dll /r:System.Numerics /r:System.Drawing Lumiukko.cs
Lumiukon tapauksessa tosin riittää vähempikin kirjastoja
mcs /r:lib/Jypeli.dll /r:lib/Jypeli.Physics2d.dll /r:lib/MonoGame.Framework.dll Lumiukko.cs
Ajaminen komennolla:
mono Lumiukko.exe
Vastaavasti kuin Windowsissa voisi kirjoittaa tälle kaikelle komentojonon vaikkapa nimelle
csk.sh
jonka sisältö olisi:#/bin/bash rm -f Lumiukko.exe >/dev/null if [ ! -L $mda ]; then ln -s ~/.local/share/MonoDevelop-5.0/LocalInstall/Addins/MonoDevelop.Jypeli.6.5.9/assemblies/Linux/ lib fi export MONO_PATH=lib mcs /r:lib/Jypeli.dll /r:lib/Jypeli.Physics2d.dll /r:lib/MonoGame.Framework.dll /r:lib/OpenTK.dll /r:lib/Tao.Sdl.dll /r:System.Numerics /r:System.Drawing Lumiukko.cs mono Lumiukko.exe
- Ja sitten tuolle pitäisi antaa suoritusoikeudet:
chdmod 755 csk.sh
- Ja tällöin ajaminen:
./csk.sh
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.