avoin/avoin23
#
avoin
Huom! TÄMÄ ON AVOIMEN YLIOPISTON SIVU.
Et voi suorittaa kurssia, ellet ole ilmoittautunut täällä.
Ohjelmointi 1, avoin 2023, luento 06
LUENTO 6: Aliohjelman paluuarvo, funktio ja parametrin välitys
- Visual Studion käyttö jatkuu...
- M: 26.4 Negatiiviset binääriluvut
- M: 7. Muuttujat
- M: 28. Syntaksin kuvaaminen
- M: 9. Aliohjelman paluuarvo
- Keskiarvon laskeminen, funktioesimerkkejä
- Laskuja.cs - luennon esimerkki, jossa edellisen luennon paperitehtävän funktio toteutettu ja testattu.
- Funktioita.cs
- FunktioitaNC.cs - sama ilman kommentteja, jotta rakenne näkyy paremmin
- Esimerkki syntyneestä dokumentaatiosta, jossa ComTest-esimerkit mukana.
- Käyttäjän vuorovaikutus
- LumiukkoVoima.cs - lumiukko jossa käyttäjä voi vaikuttaa "peliin".
- Katso myös Voimia ja sitominen
- Harjoitustyön suunnitelma
- Luennolle tehdyt koodit versionhallinnassa
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 6. luento videona: Osa 1 ja 2 MP4 alkuperäinen, MP4 kännykkäversio
- luentoseinä
Kysymyksiä
#
Kokemus
#
Kuinkatykalujenasennusononnistunut
#
Ymmrsitk
#
Miksana
#
MItseuraavaksi
#
Montako
#
toimiiko
1-bit Wegematic 1000
Negatiiviset binääriluvut
#
muistiinpanoja
Syntaksista
Aliohjelmat ja funktiot
- Ollaan aliohjelmina
- T1: 155
- T2: 143
- T3: 115
- resepti aliohjelmien kirjoittamiseen
- Jaa ongelma osiin.
- Mieti millaisella aliohjelmakutsulla pistät tietyn osaongelman ratkaisun käyntiin.
- Kirjoita aliohjelman kutsurivi ja mieti sen tarvitsemat parametrit.
- Kirjoita (aluksi manuaalisesti, myöhemmin generoi automaattisesti) aliohjelman esittelyrivi (otsikkorivi, eng. header).
- mieti tarve
public
,static
- sanoille - aliohjelman paluutyyppi
void
vai jotakin muuta? - aliohjelman nimi
- parametrin lukumäärä sama kuin kutsussa
- parametrien tyyppi sijoitusyhteensopivaksi kutsun kanssa.
- mieti tarve
- Tee aliohjelmasta syntaktisesti oikea tynkä joka kääntyy, esimerkiksi funktioaliohjelmassa pitää olla return-lause joka palauttaa lausekkeen (vaikka yksi luku) joka on samaa tyyppiä (tai muuntuu automaattisesti samaksi) kuin funktion tyyppi.
- Dokumentoi aliohjelma (nyt unohda mistä sitä kutsuttiin, sitä et enää saa ajatella).
- Kirjoita testit (TDD).
- Aja testit (pitää "feilata" = NÄE PUNAISTA).
- Muuta aliohjelma toimivaksi
- Aja testit (toista kohdat 8-10 kunnes toimii, = NÄE VIHREÄÄ)
- Siirry seuraavaan aliohjelmaan.
/// <summary>
///
/// </summary>
/// <param name="luku1"></param>
/// <param name="luku2"></param>
/// <returns></returns>
/// <example>
/// <pre name="test">
///
/// </pre>
/// </example>
/// <summary>
///
/// </summary>
/// <param name="k"></param>
/// <param name="maara"></param>
/// <param name="isona"></param>
/// <returns></returns>
/// <example>
/// <pre name="test">
///
/// </pre>
/// </example>
XXX YYY ZZZ Monista(???)
{
StringBuilder tulos = new StringBuilder("");
char kirjain = Char.ToLower(k);
if (isona) kirjain = Char.ToUpper(k);
for (int i = 0; i < maara; i++)
tulos.Append(kirjain);
return tulos.ToString();
}
#
helloeka
Voimia peliin
#
lumiukko1
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.