Ohjelmointi 1, k 2025, luento 01

# L01

LUENTO 1: Alkubyrokratia, komentorivi, yksinkertaisin C#-ohjelma

Huom! Luennolla puhutaan paljon aikatauluista, mutta ne on tarkoitettu vain varsinaisen kurssin toteutukselle, eivätkä koske avoimen yliopiston opiskelijoita. Lisää tietoa aikatauluista täältä.

"Kurssin kotisivujen ja pelisääntöjen läpikäynti" linkki ei vie minnekkään

VL: korjattu.

05 Oct 23 (edited 05 Oct 23)
  • Esimerkkejä mitä ohjelmoinnilla voi tehdä

ATK

  • voidakseen käsitellä tietoa automaattisesti pitää ensin osata käsitellä sitä itse!

Mikä huipputekninen väline on tärkein kurssilla?

Puuttunut aikaisempina vuosina!

Mikä huipputekninen väline on tärkein kurssilla?

Puuttunut aikaisempina vuosina!

  • taulukot, viitteet

Mitä muuta tarvitaan?

Mikä on vaikeinta ohjelmoinnissa?

  • uskoa että sen opiskeluun tarvitaan AIKAA

  • uskoa että sen opiskeluun tarvitaan TYÖTÄ

  • tässä etämoodissa haasteeksi tulee vielä itsekuri

    • demotehtäviä ei saa aloittaa ennen kuin muut viikon tehtävät on tehty

Pääteohjaukset

  • pääteohjauksissa harjoitellaan sitä tekniikkaa, mitä luennolla on näytetty. Ohjauksiin liittyvät tehtävät on tehtävä joko ohjausryhmissä tai itsenäisesti
  • ohjauksiin ilmoittaudutaan joka viikolle erikseen: Pääte 1, vko 36
  • kun ohjaustehtävät on tehty, voi jatkaa tekemällä demotehtäviä

Demot

  • demot (eli viikkotehtävät) ovat viikoittaisia kotitehtäviä, joista saa kurssilla hyvityspisteitä tenttiin
  • demot tehdään itsenäisesti tai keskustellen pienryhmissä
  • demoihin liittyy palautustilaisuus (ma 14-16 ja 16-18), jossa katsotaan mitä olisi pitänyt vastata ja mitä parannettavaa on tehdyissä vastauksissa
# demotJs2

Kun tehtävien vastaukset on julkistettu (esim demopalautuksissa), pitää jokaisen korjata omat vastauksensa niin, että ainakin Tauno ja perustehtävät 1-6 tuottavat vähintään 1p kukin. Eli demon palautuksen jälkeen pitää demosivun näyttää 7 p.

Siis esim. ennen demo 2 tehtävien aloittamista pitää demoista 1 tulla mainittu pistemäärä.

# GLO_DemoN2

Harjoitustyö

# Video3

TIMin käyttöä:

  • punaiset vs keltaiset
  • kurssin laittaminen omiin kursseihin
  • hampurilaismenu
  • ulkoasun muokkaaminen
  • kirjanmerkit
  • kommentit
  • manage ja muutosten tilaaminen
  • velpit
  • haku
  • luentoseinä
  • lunttilapun teko, MD ja erityisesti miten koodia lisätään, muokkaus, oppimappi

Sivujen läpikäynti!

# goaltable2

Please to interact with this component.

Osattava asia123456
Rakenteisen ohjelmoinnin perusajatus o
Algoritminen ajattelu o
C#-kielen perusteet o
Peräkkäisyys o
Muuttujat o
Aliohjelmat ja funktiot o
Parametrin välitys o
Ehtolauseet o
Silmukat o
Taulukot o
Tiedostot ohjelmasta käytettynä o
Olioiden käyttö o
Yksikkötestit (TDD) o
Debuggerin käyttö o
Lukujärjestelmät, ASCII-koodi o
Rekursio o
Dokumentointi ja sen lukeminen o

Omia muistiinpanoja

Ohjelmia

# firstParsonsProgram
# hello
# punainenympyra
# vpython2
# kaikkisamaksi

Komentorivi ja kääntäminen

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.