Nr = 3 Viikko = 38
Ohjaus 3
Agoran mikroluokat: Ag B212.2 (Mountains), Ag B213.1 (Lakes), (varalla jos tila loppuu Ag B211.1 (Sovjet), Ag B212.1 (Finland)).
Huomaa ajoista, että jos osallistujia on vähän (<3), tilaisuutta ei mahdollisesti pidetä. Jokaisessa ajassa on luku tyyliin +0, +1, +2. Tämä tarkoittaa paikalle tulevien ohjaajien määrää. Tarkista että tämä on vähintään +1, ennen kuin lähdet paikalle. Saat varmistettua ajan kun houkuttelet siihen useampia opiskelijoita.
Valitse tästä kalenterista lähiaika/aikoja Agoran mikroluokissa olevista ohjauksista. Et saa valita samoja aikoja sekä etä- että lähiohjauksesta.
Please
Valitse tästä kalenterista etäpääteohjausten etäaika/aikoja, jos haluat sellaisiin osallistua.
Please
Please
Please
Paikallaolo ja Zoom/Jitsi-huone
Tämän paikallaolo-luvun sisällä älä ruksi tai muuta mitään jos et ole aidosti Zoomissa tai luokassa paikalla kun laitat ruksia
Ensin mene kurssin Zoomiin (salasana ohj2
). Jos et saa huonetta Jitsiin tai tulet myöhässä, viesti tuolla Zoomissa!
Ruksi että olet paikalla tähän aikaan. Jos jatkat seuraavaan ryhmään, niin virkistä sivu klo xx:05 jälkeen ja ruksi uudelleen.
Valitse haluatko tehdä yksin vai ryhmässä. Kaikkien jäsenten on kirjoitettava ryhmän nimi täsmälleen samalla tavalla. Jätä tyhjäksi, jos haluat että sinulle arvotaan pari.
Voit kirjoittaa ohjaajille viestin jos sinulla on yhteysongelmia, haluat antaa debug-näytteen, tai muuta vastaavaa.
Kun kaikki ovat paikalla, niin opettaja arpoo sinulle Jitsi-huoneen. Jitsi on selainpohjainen etäpalaverisovellus, ja hieman Zoomia kätevämpi pääteohjaustilanteessa.
Kun opettaja on arponut huoneet, niin virkistä tämä sivu, jolloin Jitsi-huoneesi linkki näkyy kohdassa
Avaa tästä huoneesi
.Mene Jitsihuoneeseesi, mutta jää joka tapauksessa Zoomiin yhteydenpidon vuoksi. Jos et pääse Jitsiin, niin nosta Zoomissa käsi ja laita Zoomin chattiin käyttäjätunnuksesi (JYU-tunnus).
Jos Jitsi ei toimi, niin tehdään Zoomiin breakout-huoneita, koska siellä on monesti parempi yhteys. Merkitse silloin oman huoneesi numero breakout-kenttään.
Jitsissä jaa näyttösi vasemman alakulman ruudun kuvasta. Jos teet ryhmässä, niin keskustele ja tee tehtäviä parisi kanssa. Katselkaa vuorotellen toistenne näyttöjä ja auttakaa toisianne.
Ohjauksen aikana ruksi "liikennevaloja" avuntarpeesi mukaan. Ei kuitenkaan etukäteen, vaan vasta kun "tilanne on päällä". Ohjaaja tulee Jitsiin auttamaan teitä heti kun ehtii.
Please
to interact with this component. - Olen nyt lähipaikalla
Please
to interact with this component. Please
to interact with this component.
Etäpaikalla olevat täyttävät seuraavat:
Please
to interact with this component. Ryhmän nimi
Please
to interact with this component. Viesti ohjaajille:
Please
to interact with this component. Zoomin breakout-huoneesi numero, jos sinut on sellaiseen laitettu:
Please
to interact with this component. Oma zoom (ks ohje)
Please
to interact with this component.
Kentän pitää olla muotoa :https://jyufi.zoom.us/...
, ei mitäänJoin...
tarinoita. Salasanaa ei saa olla tai se pitää olla piilotettu URL:ään (ks ohje). Jos haluat kaverin kanssa samaan, laita sama zoom-osoite. Zoom-osoite voittaa ryhmän nimen sekä arvonnan. Laita silti ryhmän nimi, niin ohjaajat näkevät paremmin ketkä ovat samassa ryhmässä. Eli Zoom-linkin laittaminen on sama kuin ruksisiHaluan tehdä yksin
, ellei joku kaveri laita samaa linkkiä.
Älä häiritse
: Ohjaajat eivät käy lainkaan paikalla, ellet valitse toista väriä. Samassa huoneessa olevien tulisi käyttää tätä tilaa samalla tavalla.Hyvin menee
: Ohjaajat käyvät välillä paikalla, jos ei ole kiireisempiä tapauksia.Apua
: Kaipaat apua, mutta pystyt odotellessasi jatkamaan pohdintaa tai tekemään muita tehtäviä.Iso hätä
: Et pysty etenemään, ja tarvitset ohjaajaa pikimmiten.Pois
: Poistut pääteohjauksesta. Muista vaihtaa muuksi väriksi kun saavut pääteohjaukseen toisella kertaa!
- Jotta saat huoneesi, virkistä selain kun ohjaaja on arponut!
```
Please
Tämän 3. pääteohjauskerran tavoitteet
- Riderin käytön alkeet
- Fysiikan käyttö JyPelissä
- Aliohjelmat
- Breakpoint
Pääteohjaustehtävät
Jos et ole vielä tähän mennessä tehnyt yhtään projektia Riderissa, niin lue miten Riderissa tehdään uusi solution ja projekti.
Tee Lumiukko-esimerkki fysiikan kanssa Rider -projektina.
Tee demotehtäviä, aloita tehtävästä 4, sitten 5. Ennen tehtävien tekemistä katso monisteesta luku 6.4 Aliohjelmat, metodit ja funktiot. Lisäksi luennolla käyty Laskuja.cs voi auttaa tehtävien tekemisessä. Harjoittele tehtävien 4 ja 5 yhteydessä debuggausta:
- Aseta breakpoint sille riville, jossa kutsut aliohjelmaasi. Breakpoint asetetaan klikkaamalla Riderissa vasemmassa reunassa olevaa palkkia (rivi numeroa), jolloin ilmestyy punainen pallo. Aja ohjelma painamalla F5. Ajo pysähtyy breakpointilla merkitylle riville ennen aliohjelmaan siirtymistä. Mitä muuttujia ja arvoja näkyy "Threads & Variables" -välilehdellä?
- Paina F11, jotta pääset aliohjelman suoritukseen. Mitä muuttujia ja arvoja nyt näkyy "Threads & Variables" -välilehdellä? Voit askeltaa (step) F10 painelemalla aliohjelman suorituksen loppuun, kunnes suoritus siirtyy taas pääohjelman puolelle aliohjelmakutsun riville. Miltä "Threads & Variables"-välilehden arvot nyt näyttävät?
- Debuggaa ohjelmasi uudestaan, mutta tällä kertaa aliohjelman suorituksessa ollessasi muuta "Threads & Variables"-välilehdellä jonkin muuttujan arvoa. Tämä tapahtuu klikkaamalla arvon kohdalta ja painamalla F2 näppäintä (tai right click ja avautuneesta valikosta "Set Value") ja syöttämällä uusi arvo. Mitä tällöin tapahtuu?
Muistathan tehdä kaikki demotehtävät samaan solutioniin (esimerkiksi nyt demo3-niminen solution).
Uuden projektin lisääminen samaan solutioniin: Solutionin ollessa auki Riderissa klikkaa Explorer
ista solutionin nimen päällä hiiren oikealla näppäimellä ja valitse Add > New Project
. Katso tarvittaessa luennon mallikoodeja (esim. luento5, luento6). Katso myös demo 2:n mallivastaukset.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.