Please to interact with this component.

{}

User 1 (5 edits); Mikko Röyskö 13 Oct 20

Kurssipalaute ja siitä keskustelu syksy 2020

Mikko Röyskö 16 May 20

Käyttäjälle: klikkaa tästä ja ruksi jos haluat postia muutoksista. Palaa sitten tänne antamaan mielipiteitä. Jos pidät selainta auki, ja joku laittaa lisää mielipiteitä, niin ne päivittyvät sinun selaimessasi. Kun kikkaat jotakin kappaletta, saat siihen C-painikkeen, josta voit kommentoida kappaletta. Tai sitten voit lisätä uuden viestin tai kokoaan uuden keskustelun aiheen.

Mikko Röyskö 16 May 20

Tähän dokumenttiin on tarkoitus kerätä merkittävimpiä kurssilla (ja puolen välin jälkeen kurssipalautteesta) nousseita asioita ja keskustella niistä. Kaikilla kurssilaisilla on muokkausoikeus dokumenttiin ja tarkoitus on että kunkin alkohdan alle saa lisätä omia ehdotuksiaan ongelman ratkaisemiseksi aloittaen kappaleen ranskalaisella viivalla. Mikäli opiskelijan mielestä jotakin puuttuu voi tuonne tehdä "omiakin nostoja" keskustelun pohjaksi.

Mikko Röyskö 16 May 20

Alla on melkein suoraan palautteesta kasattuna pohjatekstiä (jos on ilman nimeä). Sitten noiden perässä on nimmareilla missä on oma näkemykseni asiasta, josta saa sitten vapaasti olla erimieltä.

Mikko Röyskö 16 May 20

Muista että muokkaamaan pääsee kun menee kpl kohdalta vasemmlle päin kunnes tulee se turkoosi palkki ja klikkaa siten sitä turkoosia palkkia ja sieltä Edit tai Add paragraph above (alle ei tarvitse pysytä lisäämään kun aina voi mennä paikkaan josta voi lisätä päälle).

Mikko Röyskö 16 May 20

1. Työtavat

Mikko Röyskö 16 May 20

Vanhasta jätetty mielide ja vastaus:
Dokumentointiin ja testien kirjoittamiseen yritän hakea motivaatiota, sillä eihän niillä saa ohjelmatehtävää yhtään eteenpäin. Se on kuin tekstin ulkoasun viilaamista; työlästä pilkunn... kun varsinainen työ (toimivan ohjelman kirjoittaminen) on jo tehty.

  • VL: tuohon sanoisin että ongelman koko kenttää ei ole ymmärretty :-) Dokumentaatio on sitä varten, että tehtyjä aliohjelmia (jos tehtäisiin oikeasti) pystyisivät muutkin käyttämään. Niissähän on vain tarkoitus kertoa muille käyttäjille se, mitä aliohjelma tekee ja mitä se tarvitsee parametreikseen. Kokeileppa käyttää esim Jypeliä ilman että siihen olisi minkäänlaisia ohjeita. Sitten testit ComTestillä tehtynä palvelevat myös dokumentaatiota, koska ne näyttävät millaisilla kutsuilla pitäisi tulla mitäkin tulosta. Mutta testien varsinainen tarkoitus on että ne kirjoitetaan ensin, jolloin mietitään tarkasti mitä aliohjelman pitäisi tehdä ja käyttäytyä erilaisissa tilanteissa. Ne tavallaan ovat speksi sille mitä tullaan tekemään. Ja niiden hyöty korostuu merkittävästi sitten kun koodia muutetaan ja silti testit eivät saisi hajota. Eli tuo on iso ongelma: "on jo tehty". Eli tekojärjestys on silloin väärä ja ymmärrän että silloin homma tuntuu turhalta. Valheellista tässä on se, että jos asia on yhtään tuttua, niin 2-4 rivin aliohjelmat eivät juurikaan tarvitse sitä miettimistä mitä tehdään dokumentaation ja testien tekemisen aikana.
Mikko Röyskö 16 May 20

En ole täysin ymmärtänyt, miksi tietojärjestelmätieteen opiskelijoille ja tietotekniikan opiskelijoille järjestetään samansisältöinen kurssi. Mielestäni tjt-opiskelijoille kurssi on erittäin työläs; demot, tentti, pääteohjaustehtävät ja harjoitustyö.

Mikko Röyskö 16 May 20

En ole ikinä tavannut ketään, joka panostaisi oppilaisiinsa näin paljon

Mikko Röyskö 16 May 20

Toivoisin että kokeeseen ilmoittautuminen muistutetaan myös sähköpostilla sitten kun koejärjestelyt ovat selvillä. Nyt demo 8 muistuttaa tentin osallistumisesta, mutta ilmeisesti syksyn 2020 koeilmoittautuminen ei ole vielä valmis. Itse tuppaan unohtamaan asioita jos en hoida niitä heti ja nyt se ei ole tässä demo 8 kohdalla mahdollinen...

Sari Salonen 30 Oct 20

Varmasti ilmoitetaan sähköpostilla. Otin demo 8 tuon pois, koska se ei vielä ole ajankohtainen. Mutta pvm on lyöty kiinni, pistä se kalenteriin.

User 1 (2 edits) 31 Oct 20

Kurssi tuottaa paljon töitä, mutta mielestäni se kaikki on vaivan arvoista. Ei mitään opi töitä tekemättä.

Mikko Röyskö 16 May 20

Etäopiskelijoilta tullut aika paljon kiitosta siitä, että voi tehdä etänä.

Mikko Röyskö 16 May 20

Täältä myös suuri kiitos etäopiskelun mahdollistamisesta. On todella motivoivaa, kun tällaiset mahdollisuudet otetaan huomioon ja näihin mahdollisuuksiin myös panostetaan tosissaan.

Mikko Röyskö 16 May 20

Hyvin järjestetty mutta voisi olla "tasoryhmät" nollasta alkaville

Olen osallistunut useaan pääteohjaukseen ja tasoerot ovat huimia. Tässä valossa tasoryhmät eivät olisi huono ratkaisu.

Annika Palola (2 edits); Mikko Röyskö 30 Oct 20

Pelkäsin hieman tulla tälle kurssille, sillä olen kuullut paljon kauhutarinoita siitä kuinka vaikeaa tämä on, mutta itse koen tämän enemmän mielenkiintoiseksi.

Mikko Röyskö 16 May 20

Työn määrä myös jostain syystä yllätti, vaikka sen ei yllätys pitäisi todellakaan olla. Täällä ei niin vaan luistella kursseja läpi, niin kuin tein lukiossa.

Mikko Röyskö 16 May 20

Kurssin monimuotoisuus tulee ilmi monissa eri tilanteissa ja siinä, miten eri opetusmenetelmiä hyödynnetään, ja tuodaan opiskelijan ulottuvulle. Työelämässä it-kehittämisen parissa työskentelevät ymmärtänevät hyvin kurssin sisällön ja vaatimukset; ohjelmointia ei voi oppia tekemättä töitä oppimisen eteen; toisaalta haasteet ovat aina mahdollisuuksia. Ajankäyttö tosin on aina haaste. Kurssin hyvä piirre on se, että selkeä pyrkimys on luoda jokaiselle mahdollisuus edetä haasteista huolimatta; vaikka olemmekin erilaisilla taustoilla varustettuja ja osaamistasoissa kuin myös oppimisen suhteen on huikeita eroja, vähimmäisvaatimukset tuodaan hyvin esille ja niiden ylittämistä tuetaan ja mahdollistetaan hyvin. Kyllä tämä oppimiskokemus on hyödyllinen meille jokaiselle. Ja erittäin selvää on se, että ohjelmien dokumentoinnin ja testaamisen käytännöt ovat välttämättömiä ja luovat perustan sille, että lopputulokset ovat laadukkaita ja ulkopuolisenkin ymmärrettävissä. Vaikkakin kyllä me saataneen tuotettua hyvin kirjaviakin lopputulemia.

Keijo Kellokoski (3 edits) 16 Oct 20

Kurssi on monin tavoin pedogogisesti hyvin miellyttävä, joten on vaikea keksiä parannusehdotuksia. Moni asia tuntuu hyvin valmistellulta ja on oikeasti mietitty miten mikäkin asia kannattaa esittää. Mukavaa että luennoilla on muutakin (näytelmät, välikysymykset...) kuin pelkkää esimerkkien läpikäymistä.

Moniin muihin kursseihin verrattuna (suhteutettuna opintopisteisiin), aikaa menee melkoisen paljon, etenkin jos tekee ohjeiden mukaisesti ja lukee ennen luentoja asiat ja käy läpi luentomonisteen animaatiot ja tehtävät (tai vaikkei edes tekisi kaikkia tehtäviä).

Ehdottomasti yksi yliopistouran (5 vuotta) pedagogisesti miellyttävämpiä kursseja!

User 1 (3 edits) 18 Oct 20

Kiitoksia :-) Työtä on enemmän moniin kursseihin verrattuna, koska moni kurssi on liian isoilla opintopisteillä työmäärään nähden ja siitä tulee tämä epäsuhta. Olkaa onnellisia että välillä saa jotakin halvalla, mutta saako halvalla hyvää :-)

User 1 (3 edits) 18 Oct 20

Tuki on monipuolista ja kattavaa, joten oppimiselle ei ole mitään esteitä. Osa opiskelua on priorisointi, jolloin minimivaatimukset voi kuitenkin täyttää normaalilla työmäärällä, joka on kerrottu. Monipuoliset valintamahdollisuudet opetustaan osalta tuovat joustavuutta ja itse olen valinnut omasta näkökulmasta ne tehokkaimmat menetelmät.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Kiitoksia :-) Hienosti olet ymmärtynyt eri tavat suorittaa kurssia.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

On vaikea pysyä perässä, asiaa on paljon.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Itse asiassa asiat kiteytyvät muutamaan, kun nousette hieman ylemmäksi sieltä yksityiskohtien viidakosta (jota ei pidäkään yrittää muistaa ulkoa):

  • muuttujat
  • aliohjelmat
  • taulukot
  • silmukat
User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Olen monesti koittanut googlettaa jotain asiaa todetakseni että moniste tarjoaa helpoimman selityksen.

User 1 (2 edits) 19 Oct 20

:-) Juuri näin olen yrittänyt sanoa että säästäkää aikaa ja älkää Googlettako turhaan vaan opetelkaa käyttämään materiaalia joka on teille tehty.

User 1 (2 edits) 19 Oct 20

Vaikeuksia on monia, mutta merkittävin lienee on että osaisin sanallisesti ilmaista sen mitä ryhdyn tekemään, sillä loppujen lopuksi monisteesta kyllä löytyy ohjeet.

User 1 (2 edits) 19 Oct 20

Joo, tuossa on hyvin tunnistettu perusongelma. Eli jos ei saa äidinkielellään sanottua mitä on tekemässä, niin mahdoton siitä on ohjelmaa tehdä. Sen jälkeen kun se äidinkielinen versio on tehty, voidaan sitä lause kerrallaan lähteä kääntämään ohjelmaksi (näin karrikoiden).

User 1 (2 edits) 19 Oct 20

Kaikki on vielä uutta, joten jokaisen nippelitiedon pitäminen yhtä aikaa mielessä on jokseenkin hankalaa.

User 1 (2 edits) 19 Oct 20

Älä yritäkään pitää mielessä nippelitietoa! Ennemmin jäsennät itsellesi mitä löytyy mistäkin ja sitten haet tiedon sieltä jos tarvitset.

User 1 (2 edits) 19 Oct 20

Kurssin työmäärä on valtava ja sisältö tuntuu itsellenikin monimutkaiselta. Kuitenkin se fiilis, kun tuntien taistelun jälkeen lopultakin oivaltaa jonkun (oikeasti yksinkertaisen) asian, palkitsee mielettömästi. Työmäärä ei sinänsä haittaa. Kurssi ei ole minulle pakollinen, mutta ohjelmoinnin ymmärtäminen edes alkeistasolla on sen verran tärkeä taito, että siksi täällä olen. Kiva oppia, vaikka se tuskan takana välillä onkin

Maria Pirilä 27 Oct 20

Tämä kurssi haastaa todella paljon. Töitä joudun tekemään paljon enemmän kuin muilla kursseilla tähän mennessä. Toisaalta tämä tuo itselleni vahvoja onnistumisentunteita. Opetus on laadukasta ja laajasti tarjotaan erilaisia apukeinoja. Harvoin kukaan kurssinjärjestäjä on näin vahvasti tukemassa kurssin aikana!

Fanni Rantala 27 Oct 20

Etäopetu on ollut hyvää, kiitokset suuuresta määrästä pääteohjauksia ja ohjausaikoja

Hanna Kilpi 28 Oct 20

Etäopetus on toiminut mielestäni pääosin oikein hyvin ja se ei ole tuottanut isompia ongelmia. Kuitenkin olisin toivonut hieman erilaista ratkaisua luennolle jossa näytettiin näytelmä. Aikaisemmilla luennoilla ei ole läppärin ruudusta loppunut tila kesken, mutta tuolla näytelmä luennolla ei voinut muuta kuin luovuttaa ja keskittyä ainoastaan videon seuraamiseen, vaikka ideana oli itse tehdä samalla kun näytelmä eteni. Ruudulla olisi pitänyt olla niin monta ikkunaa auki, että toiselle ruudulle olisi ollut kipeä tarve. Ymmärrän, että kurssi on suoritettu samalla kaavalla monta vuotta, mutta olisin toivonut että tämän hetkisessä poikkeavassa tilanteessa olisi tuolle luennolle keksitty jokin muu toteutustapa. Kurssin alussa oli puhetta, että kannattaa ostaa toinen näyttö, mutta mielestäni tällaista ei voi vaatia opiskelijalta varsinkaan jos tämä kurssi jää ainoaksi kosketukseksi ohjelmointiin elämän aikana. Tämä asia on kuitenkin siis pieni risu ruusujen joukossa, muuten kurssi on ollut lähes täydellinen.

Patrik Elfvengren 31 Oct 20

Mielestäni en koe jääväni mistään paitsi, vaikka luennot etänä, mutta itsekurin kanssa on kyllä ongelmia seurata koko luento ajatuksen kanssa. Hetkeksikin kun vilkaisee kännykkää, niin tippuu kärryiltä. Sen takia olen kokenut hyväksi katsoa tallenteita, kun voi kelailla aina taakse päin ja taas ollaan matkassa mukana! :)

Juho Anttila 31 Oct 20

Tällä kurssilla olen erityisesti oppinut itse näkemään, mikä oppimistapa sopii minulle parhaiten. Tykkään ehdottomasti hyödyntää luentotallenteita, sillä niissä nopeuden voi valita itse, pystyy palaamaan taaksepäin, jos joku asia menee ohi ja tallenteet pystyy katsomaan itselle sopivaan aikaan. Ylipäätään kurssin joustavuus nyt koorona-aikana on ollut erinomaista. Pari lisäysehdotusta, myös olisi. Näillä mahdollisesti voitaisi parantaa kurssin drop outteja. Alussa esimerkiksi ensimmäisen tai toisen demotehtävän jälkeen jokaisella voisi olla lyhyt vaikka 10-15min palaveri, jossa ohjaajan kanssa keskusteltaisiin, mikä sillä hetkellä on oma fiilis kurssin suoritettavuudesta ja ohjelmoinnista ylipäätään. Lisäksi kurssilla voisi olla ihan pienimuotosia välitenttejä, joissa aikaa ei ole hirveesti, jotta lunttaamista tapahtuisi mahdollisimman vähän ja joiden pääpointti on oman osaamisen mittaaminen eikä lisäkuormittaminen. Tämä jälkimmäinenhän se on aina tenteissä tarkoitus, mutta esitystapa muuttaa ajatusta tenteistä hyvin paljon. Välitenteistä tulisi painottaa niiden tarkoitusta (oman sen hetkisen osaamisen mittaaminen) ja huonosti menneestä välitentistä ei rokotettaisi, mutta hyvin suoritetusta välitentistä voisi saada vaikka kaksi hyvityspistettä kannustimeksi. Kolmella välitentillä voisi siis saada yhteensä yhden oiken tehdyn tenttitehtävän verran pisteitä.

Jimi Hiltunen 01 Nov 20

VL: Juuri tätä oman osaamisen mittaamista yritetään tehdä niillä luentokysymyksillä. Pelkkää videoa katsovatkin voivat niihin "leikisti" vastata. Ja jos ne menevät jatkuvasti väärin, tietää että tässä pitäisi tsempata. Ja kohta tulee pari luentoakin, jotka mennään pelkästään noilla kysymyksillä. Olen vertaillut näissä kyselyissä pärjäämistä tenttituloksiin ja aika hyvin se korreloi. Eli periaatteessa niillä voisi minusta ihan hyvin yksin päästä läpi. Mutta tekniikan pitäisi silloin olla 100% toimivaa ja tarkistaa kuka tosiaan vastailee. Eli nyt ne ovat vielä vaan oman osaamisen mittaamiseksi. Minusta tällä kurssilla jo pelkät demot ja harkka riittäisi läpäisyksi, mutta kun mun on pakko antaa arvosana 1-5 jokaiselle, niin demoista ja harkasta ei voi tietää kuka ne on tehnyt. Lisäksi harkassa on paljon ohjaajienkin kädenjälkeä. Kumpiko olisi silloin parempi: tosi hieno harkka, jossa ohjaajat ovat paljon auttaneet vaiko sellainen joka välttää, mutta on täysin yksin tehty?

User 1 (5 edits) 01 Nov 20

Itsäni on auttanut suunnattoman paljon kun olen miettinyt ohjelman tekemistä aiemmin esitetyn näytelmän kautta. Aiemmin olin vähän pihalla siitä mitä eri aliohjelmat ja asiat tekevät ohjelmassa ja miten ne suhtautuvat toisiinsa. Nykyisin mietin parametrejä asettaessani miten ne toimivat ja käyttäytyivät näytelmässä. Lisäksi on ollut hyvä kun näytelmään on viitattu luennoilla ja kerrottu eri tilanteissa miten se toimikaan näytelmän aikana.

Valtteri Koskinen 01 Nov 20

Hienoa että joku on noiden havainnollistusten idean ymmärtänyt. Minusta asioita kannattaa yrittää miettiä arjen ilmiöiden kautta ja vasta sitten soveltaa sitä koneeseen.

User 1 02 Nov 20

Hyvin on saanut apua tarvittaessa, ihan mahtavaa omistautumista kurssin vetämiseen. Vaatii enemmän rohkeutta vaan kysyä apua sitä tarvittaessa.

Juho Ylinen 02 Nov 20

Rohkeasti vaan kysymään sitä apua, kysyvä ei tieltä eksy (paitsi kuka nykyisin kysyy kun on navigaattori :-)

User 1 02 Nov 20

Todella hyvin toteutettu kurssi kaikkiin asioihin löytyy tim:stä vastaus ja apua saa kun vaan pyytää. Vaikka onkin työläs kurssi niin on sen arvoinen.

Mikko Kiviluoto 02 Nov 20

Luennoloilla mennään välillä mielestäni liian nopeasti, mutta pääteohjauksissa on saanut hyvin apua.

Kaarlo Mahlberg 02 Nov 20


Lisää mielipide

Mikko Röyskö 16 May 20

2. Luennot

Mikko Röyskö 16 May 20

Haluaisin enemmän tietää miksi asioita tehdään, esim. se oli hyvä kun kerrottiin että automaattista roskien keruuta ei kannata laittaa järjestelmiin, jotka tekevät reaaliajassa esim. raskasta kuormien siirtoa.

Mikko Röyskö 16 May 20

Yritän tuota tehdä mahdollisimman paljon, mutta sitten se johtaa "luennolla hörhöilään asioiden kanssa jotka ei kuulu tenttiin" :-) Eli tuossa pitää aina miettiä missä kohti menee ihmisten vastaanottokyky. Kaikki eivät valitettavasti osaa katsoa vielä pitkälle tulevaisuuteen eivätkä ajattelu kursseja osaamista ja tieto kartuttavina kokonaisuuksina, vaan pakollisena pahana, johon kuuluu tentti ja sitä ennen kohtuuttomasti työtä ja pienet opintopisteet :-)

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

On hyvä, että luennot ovat alkuviikosta ja koko loppuviikko on aikaa demotehtävien tekemiseen.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Oma esitykseni liittyy kurssin aikataulutukseen. Uskon, että iso osa opiskelijoista tekee viikoittaisia tehtäviä vasta viikonloppuna (ainakin itse, koska silloin saan myös parhaiten rauhoituttua niiden pariin). Jos siis tällöin tulisi ongelmia, ei pääteohjauksia enää ole saatavilla, kun palautus ja seuraava luento on jo maanantaina. Jos siis mahdollista, voisi tulevat kurssit olla niin, että luennot ovat esim. ti-ke tai ke-to, jolloin alkuviikolle olisi vielä pääteohjausmahdollisuuksia viikonloppuna tehtävät aloittaneille.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Nämä asiat ovat aina monisyisiä. Kuten edellä olevasta kommentista näkyy, niin myös nykyinen järjestely on osalle hyvä. Sitten maailmassa ei ole vain tämä kurssi, vaan myös muita kursseja ja aikatauluja on pyritty sovittamaan niin, että muutkin kurssit mahtuvat lukujärjestykseen. Aina tämä ei tietenkään onnistu, sillä tälläkin kurssilla on n 40 eri alan (pääaine) opiskelijaa.

Henkilökohtainen aikataulutus vaatii siten kovaa kuria itseltään ja mainitussa tapauksessa kannattaisi asettaa niin, että henkilökohtainen takaraja demoille on pe klo 18:00 koska siihen asti saa ohjausta. Demojen tekemisen voi hyvinkin aloittaa jo edellisen viikonloppuna, koska kaikki tulevat tehtävät ovat jo näkyvissä. Ja tarvittaessa materiaali voi lukea eteenpäin ja/tai katsoa edellisen vuoden vastaavat luennot. Eli suomeksi sanottuna "nytkäyttää" itse viikkorytmiä muutaman päivän toiseen suuntaan.

User 1 (3 edits) 18 Oct 20

Luennoilla koodia voitaisiin kirjoittaa hieman hitaammin, jotta sitä voisi kirjoittaa itse samaan tahtiin.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Oikeastaan luennot eivät ole tarkoitettu siihen, että niillä ehtisi kaiken kirjoittaa. Jos odotettaisiin kaikkia, ei ehdittäisi mihinkään. Tarkoitus on jättää malli siitä, miten ohjelmia tehdään ja antaa mahdollisuus tehdä niitä myös itsenäisestä vaikkapa jälkeenpäin katsomalla video. Luennon aikana kannattaa mieluummin tehdä muistiinpanoja siitä, mitä tehtiin, jotta osaa sitten palata tekemään itselleen tärkeimmät asiat uudelleen.

Kaikki luentojen koodia ja useiden live-luentojen pohjakoodi on saatavissa ohjeiden mukaan Gitistä ja yksi hyvä tapa voisi olla ottaa ne pohjakoodit itselleen ja sitten luentojen tahtiin merkitä sinne kommentteja siitä, mitä tehtiin ja miksi tehtiin. Ja välillä kokeilla joitakin pikkumuutoksia itsenäisesti. Sitä voisi ehtiä tehdä luennonkin aikana.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Lisää esimerkkejä, miten ns. oikeassa softassa kyseistä osa-aluetta hyödynnetään.'

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

VL: Oikea softa on helposti 500000 riviä tai enemmän :-) Hyviä malleja näette esimerkiksi JyPelin lähdekoodista, jonne on linkki JyPelin ohjesivuilta. Jatkossa luennoillakin tulee enemmän kokonaisia ohjelmia, sillä nyt "työkalut" rupeavat olemaan kasassa. Tosin "isompi" kokonaisuus on aina haastavampi seurata.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Luentoihin voisi laittaa lyhyen kuvauksen sisällöstä.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Minusta tuollainen on luentojan pääsivulla ja jokaisen luentosivun alussa?

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Osittain tulee uusia asioita turhan nopeaan tahtiin, ettei meinaa pysyä perässä. Sitten tulee hetki, kun pysytään pidempää samassa asiassa ja taas olan takaa yllättäen mennääkin taas nopeaan tahtiin.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Tässä joutuu tasapainoilemaan erilaisen kuulijakunnan kanssa. Ihan perusjuttuja on pakko mennä hitaammin. Jos tippuu jossakin, kannattaa se kohta katsoa videolta uudelleen. Asioita myös helpottaa jos lukee monistetta ennen luentoja ja luentojen jälkeen.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Tähän kurssiin (ja minulle) sopii erinomaisesti mielestäni videoluennot. Niitä pystyy hyvin kelailemaan ees taas tarpeentullen ja näkee kirjoitetut koodit paremmin kuin, mitä live-luennolla näkisi. Kaiken huipuksi kurssitoteutus saa paljon plussaa siitä, että kaikki joustaa omien aikataulujen mukaisesti, toki viikottaisen demorytmin säestämänä. Ei tartte stressata, pääseekö luennolle/demoon.

Nelli Sviili 27 Oct 20

Itse olen tykännyt kun luennolla on välillä mainittu, miten joku asia on samalla lailla tai eri tavalla Javassa (tai jossain muussa ohjelmointikielessä). Tämä antaa hyvin perspektiiviä siihen, mikä on C#:lle ominaista ja mikä useille ohjelmointikielille yhteistä. Javaan vertailusta on erityisesti se hyöty, että Ohjelmointi 2 on Javalla (minne varmaan aika moni tältä kurssilta jatkaa), lisäksi itse olen suorittanut ennen tätä kurssia Ohjelmoinnin MOOC-kurssin Javalla, enkä luultavasti ole ainut.

Kaisa Koski 28 Oct 20

Aivan samaa mieltä kahden edellisen kanssa. Ei kaikki kaadu yhteen odottamattomaan aikataulumuutokseen kun luennot voi katsoa jälkikäteen.

Jori Kuusela 29 Oct 20

Komppaan edellisiä kommentteja! Itsellä päällekkäisiä luentoja tämän kurssin kanssa, joten luentotallenteet ovat olleet iso plussa. Kelailun ja paussailun myötä voi rauhassa keskittyä jokaiseen asiaan tietäen, että voi palata heti taaksepäin, jos jokin juttu meni itseltä ohi.

Danila Sinitsyn 01 Nov 20

Samaa mieltä! Videoluennoista on ollut paljon apua, kun pääsee milloin vain kertaamaan itselle vaikeita asioita. Töiden takia olisi monet luennot jäänyt väliin, mikäli niitä ei olisi jälkeenpäin päässyt katsomaan.

Juulia Laukkanen 01 Nov 20

Se, että luennot tallennetaan TIM:iin on todella hyvä ominaisuus! Niissä on hyvin tiivistettynä viikon asioita, joista saattaa olla apua vielä myöhemmin demojen tekemisessä. Demoa tehtäessä on monesti tullut katsottua uudestaan viikon luennoilta, että miten tämä asia taas tapahtuikaan :)

Anni Koivunen 02 Nov 20

Luennoissa on hyvä että ne ovat alkuviikosta ja varsinkin hyvä puoli on se että luennot myös tallennetaan TIM:iin!

Jaakko Peurasaari 22 Nov 20


Lisää mielipide

Mikko Röyskö 16 May 20

3. Demot ja niiden palautukset

Mikko Röyskö 16 May 20

Pääasiallisesti pidän demojen haastavuudesta, mutta silloin tällöin minusta tuntuu että TIM:stä ei löydy tarvittavia tietoja tehtävien suorittamiseen. Saattaa olla että en osaa hakea tietoa oikein tai sitten pitäisi osata olemassa olevasta tiedosta päätellä oikeat vastaukset. Googlettamiseen sorruin jo demo3 kohdalla, kun oljenkorret, harjoitustehtävät sekä moniste eivät avittaneet asiassa eteenpäin. Näin on tapahtunut joka demossa siitä eteenpäinkin.

Aleksi Saarinen 13 Oct 20

Kerrotko esimerkin tehtävästä jossa kurssin materiaali ei riitä?

13 Oct 20 (edited 13 Oct 20)

Haasteellista saattaa olla se, että miten ja millä tavoin ehtii sekä oppii hyödyntämään tehokkaasti saatavilla olevaa materiaalia.

Keijo Kellokoski (2 edits) 16 Oct 20

VL: Käytä järjestyksessä:

  • luentomoniste/luennot
  • edellisten demojen palautusvideot/mallivastaukset
  • demojen harjoittelutehtävät
18 Oct 20 (edited 18 Oct 20)

Varmaan tärkein alue, missä pitäisi parantaa on tehtävien lukeminen tarkemmin. Välillä saatan tehdä koko ohjelman valmiiksi, vain huomatakseni että tehtävässä kysyttiin jotain muuta.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

:-) Älä sure, sama vaivaa montaa muutakin. Ongelmaan on aina syytä paneutua huolellisesti, nykytapana tuntuu olevan että luetaan sana sieltä ja toinen täältä (Twitter sukupolvi?). Erityisesti asennushommissa tuli paljon ongelmia kun hypittiin askeleita yli :-)

User 1 (4 edits) 18 Oct 20

Omina vaikeuksina on vielä asioiden liian mutkikas ajattelu, tulisi lähteä koodaamaan paljon yksinkertaisemmin kokonaisuutta.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

:-) Tätä on liikkeellä. Asioita monimutkaistetaan ja mystifioidaan liikaa. Muistakaa aina miettiä näistä arkipäivän tekemisten kautta.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Ville tehtävät ovat välillä hieman turhauttaneet, sillä ne eivät näytä automaattisesti aina oikeaa vastausta. Tämä on vienyt suhteettomasti aikaa.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Sitten Ville-tehtävät eivät ole sinua varten. Valitse tehtäviä jotka paremmin sopivat sinulle, Villethän eivät ole pakollisia.

Juho Kettunen (2 edits); User 1 (2 edits) 10 Nov 20

Itse olen Villen takia vielä kurssilla. Meni tovi ymmärtää Villen periaatteet, mutta sen jälkeen olenkin tehnyt tehtävät joka demossa. Oikein hyvä lisä kurssiin.

Panu Jylhäsaari (3 edits) 30 Oct 20

Osa demojen kuvauksista on todella kehnoja eikä tehtävän idea aina välity kunnolla.

User 1 18 Oct 20

Jossain tehtävissä olen tulkinnut tehtävän antoa aluksi väärin, mikä on vaikeuttanut tehtävän ratkaisua. Eli tehtävänannot olisi hyvä olla sellaisia, ettei tulkinnan varaa jää.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Tämä on melkoisen iso ongelma. Kuka neuvoisi miten tehtäviä pitää kirjoittaa? Näitäkin on lukenut valtava määrä silmäpareja vuosien varrella ja osa on tullut sokeaksi niille kun on nähnyt monta kertaa ja sitten nähtävästi nuorten kielikin muuttuu, koska samaa asiaa, joka ennen ymmärrettiin, ei enää ymmärretä samalla tavalla? Monissa tehtävissä teksti on paisunut aivan liian pitkäksi kun selityksiä on lisätty vuosien varrella. Konkreettista palautetta ei ole koskaan saatu siitä, että mitkä tehtävät ovat epäselviä. Jonin verran pääteohjauksissa näkee minkä kanssa taistellaan ja sen perusteella vähän voi yrittää korjata.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Tuli mieleen, että olisi ehkä kiva jos tehtävät saisi samalla tavalla auki ja piiloon kuin silloin sai sen pitkän binäärilaskutehtävän, itse tykkäisin pitää yhtä tehtävää kerrallaan esillä selkeyden vuoksi, nyt sivu on aina tosi pitkä.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Kun olet tehtävään kerran vastannut, sen kohdalle tulee Only-linkki, jolla saat auki sivun, jossa on vain itse tehtävälaatikko.

User 1 (3 edits) 18 Oct 20

Demot on yleisesti ollut aika haastavia vaikka mulla vuosien takaa onkin hiukan aikasempia opintoja. Saiko demojen pisteistä siis kurssin arviointiin tai kokeeseen pisteitä?

Iita Arvola 29 Oct 20

Katso huolella demojen pääsivu :-)

User 1 (2 edits) 29 Oct 20

Melko usein tehtävänantoja on vaikeaa ymmärtää, ilmaisu hieman epäselvää. Idea kuitenkin selvinnyt sitten pääteohjauksessa kysymällä.

Elli Junkkarinen 29 Oct 20

Parempia sanamuotoja ja lauserakenteita saa ehdottaa. Tehtävien selitykset ovat nytkin venyneet liian pitkiksi kun niihin on vuosien varrella lisätty tekstiä. Moni tehtävä on alunperin ollut yksi rivi ja silläkin on suuri osa pärjännyt. Tässä olemme vaan aika kädettömiä jos emme saa apua :-(

User 1 (2 edits) 02 Nov 20

Kurssin toteutus on muuten ollut hyvä ja selkeä, mutta toivoisin että olisi ollut yksi viikko (esim. syyslomaviikko) jolloin demoja ei olisi lainkaan. Tässä olisi hyvä sauma catch upata kurssin asioita ja päästä oikeasti "ajan tasalle". Ymmärrän toki jos se ei ole aikataulullisista syistä mahdollista.

Oskari Jukkala 31 Oct 20

Laskettiinko demopisteet lopussa yhteen vai katsottiinko sitä jotenkin paljon pisteitä per kerta?

Joonas Jaatinen 01 Nov 20

Katso tarkat ohjeet demojen pääsivulta. Kertakohtaisesti lasketaan minimit ja se 5/kerta. Muuten summataan ja sen summan perusteella saa demohyvitykset tenttiin. Mutta varoitan että nyt ei kannata lähteä summaamaan jos alkukurssi on mennyt hyvin. Hyvää sarjaa ei kannata pilata sillä että jos summa riittää, rupeaa tekemään vähemmän. Nyt kuitenkin tulee nimenomana niitä kehittäviä tehtäviä.

User 1 (3 edits) 01 Nov 20

Nuo demotehtävien harjoittelut ovat itselle olleet suurin pelastus tällä kurssilla. Todella hyödyllisiä ja auttanut itsellä varsinkin silloin jos tuntuu että en meinaa päästä tehtävässä alkuun.

Vilma Väliaho 02 Nov 20


Lisää mielipide

Mikko Röyskö 16 May 20

4. Pääteohjakset ja PP

Mikko Röyskö 16 May 20

Pääteohjaukset ovat kyllä olleet ihan pelastus, auttanut oppimisessa tosi paljon kun voi pyytää apua tehtäviin.

Roosa-Maria Holopainen (2 edits) 16 Oct 20

Pohdin, että tulisiko ohjausaikoja olla myös maanantai aamuisin? Välillä viikonlopun aikana herännyt kysymyksiä joistain demoista.

Tatja Syrjämäki (2 edits) 26 Oct 20

Ei ole hirveästi haluttu kannustaa sitä, että jätetään noin viime tippaan. Meillä on kolme päivää ohjauksia, mikä on enemmän kuin missään muussa kurssissa. Olen muutamana viikonloppuna ollut Zoomissa, mutta yhteensä 3 kävijää.

User 1 (3 edits) 27 Oct 20

Pääteohjaukset on kyllä pelastanut koko kurssin suorittamisen, hyvä myös että on voinut osallistua useaan ohjaukseen.

Iita Arvola 29 Oct 20

Suuret kiitokset pääteohjauksen ohjaajille! Auttanut valtavasti demojen tekemisessä!

Elli Junkkarinen 29 Oct 20

Pääteohjauksissa on aina saanut hyvin jeesiä! Kiitos kaikille ohjaajille.

Nuutti Kokko 01 Nov 20


Lisää mielipide

Mikko Röyskö 16 May 20

5. Harjoitustyö

Mikko Röyskö 16 May 20

Mielestäni Jypeliohje on hieman sekava. Myöskään moni ohjeen linkeistä ei toimi.

Enni Rajala 01 Nov 20

Jos linkit eivät toimi, niin olisi hyvä kertoa että mitkä linkit eivät toimi.

User 1 (2 edits) 01 Nov 20

Toivoisin, että Jypelin käyttöohjeet olisivat laajemmat. Tosin taitaapa tuolla lukea "lyhyet ohjeet", joten niiden tarkoituskaan ei taida olla kovinkaan laajat? Tai sitten en vain osaa soveltaa/ymmärtää niitä tarpeeksi hyvin. Muuten on kyllä erittäin hyvät ohjeet.

Valtteri Vanhala 01 Nov 20

No nuo ovat minusta parasta mitä olen alalla nähnyt. Jatkossa joudut tyytymään vielä vähempään, eli on vaan opeteltava soveltamaan :-)

User 1 (2 edits) 02 Nov 20


Lisää mielipide

Mikko Röyskö 16 May 20

6. Tentti

Mikko Röyskö 16 May 20

Olisi kiva jos ennen tenttiä, voisi saada edellisten vuosien tenttejä nähtäväksi tai tietoa minkätyylisiä kysymyksiä/tehtäviä kokeeseen voi tulla

Emma Maaranen 01 Nov 20

Demo 11

User 1 (2 edits) 01 Nov 20


Lisää mielipide

Mikko Röyskö 16 May 20

7. Kurssin materiaali

Mikko Röyskö 16 May 20

TIM tuntuu edelleen hieman haastavalta navigoitavalta kun useat erinimiset linkit vievät samaan paikkaan ja linkkiviidakkoon saattaa jäädä pyörimään pitkäksikin aikaa. Samoja asioita saattaa olla myös sanottuna usealla eri sivulla. Eli semmoista selkeyttä kaipaisin, kaikki jollakin sivulle tai asiaan vievät linkit nimettäisiin samalla nimellä ja jokin tietty asia olisi vain sillä yhdellä ainoalla sivulla.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Käytä hyväksesi sitä yläpalkkia (siis joka alkaa sanalla Koti) ja tarvittaessa haku. Älä syytä TIMiä, vaan minua. TIMillä voi tehdä asioita selvästi ja epäselvästi. Mutta haluaisin kyllä selkeitä konkreettisia neuvoja miten asioita voi selkeyttää. Tuo yläpalkki on niitä jo paljon selkeyttänyt ja kun sen hierarkian kerran opettelee, niin pärjää paremmin. Älä seuraa jokaista linkkiä mikä tulee vastaan. Koita pitäytyä pienemmässä joukossa materiaalia, esim luentomoniste ja demojen harjoittelu. Muut ovat pitkälle ohjesivuja tiettyä tilannetta varten.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Tärkeät päivämäärät voisivat olla esim muut alapuolella, itse en ollut niitä huomannut kotisivulta ja tuli aluksi esimerkiksi HT suunitelman esittelyn päivämäärä hieman yllätyksenä

Henna Lindfors (2 edits) 26 Oct 20

VL: lisätty

26 Oct 20


Lisää mielipide

Mikko Röyskö 16 May 20

8. Omat vaikeudet

Mikko Röyskö 16 May 20

Omat vaikeudet liittyvät siihen, että olin ehkä alussa jättänyt joitain ihan perusjuttuja opettelematta ja sitten ne kertaantuivat, kun tehtävät muuttuivat vaikeammiksi. Sen lisäksi tehtävien lukeminen oli minulla välillä huolimatonta. Pahasti pihalla luennosta oli apua ja nyt demojen tekeminen tuntuu taas helpommalta. :)

Suvi Jokiranta 28 Oct 20

Kurssin työmäärä ja tiukka aikataulu demo palautusten kanssa tuli yllätyksenä, joten tämä kiireinen syksy ei ole ollut omalla kohdalla paras ajankohta kurssin suorittamiseen. Saisin varmasti kurssista enemmän irti, jos olisin ajoittanut kurssin parempaan ajankohtaa, nyt vain lähinnä yritän juuri ja juuri pysyä kovassa tahdissa mukana. Kurssin keskeyttäminen myös harmittaisi, koska panostanut tehtäviin jo niin paljon aikaa.

Alisa Karjalainen 01 Nov 20

VL: Tuota ihmettelen ettei tuo vähintään 15h/viikko ole tullut kommunikoitua kurssin alussa?

01 Nov 20


Lisää mielipide

Mikko Röyskö 16 May 20

9. Itse oppijana

Mikko Röyskö 16 May 20

Nyt kun kurssi on mahdollisesti seuraavan kerrankin etänä, niin jotain ryhmäytymiseen kannustavia/"pakottavia" tehtäviä/harjoituksia enemmän. Opiskelijan vastuu tämä on, mutta nyt kun ei yliopistolla pääse luontevasti tutustumaan ihmisiin niin tämä voisi olla hyvä lisä.

Walter Kronqvist 23 Nov 20

Tähän tarviisi hyviä ideoita miten tämä tehdään lisäämättä kuormitusta. Yleensä ryhmätyöt kaatuvat siihen, että kun ei ole "luokkia", jossa kaikki menevät yhtä aikaa, niin yhteisen ajan löytäminen on hankalaa. Väkisin tehdyt ryhmät eivät tahdo toimia. Fysiikalla toimii aika hyvin, koska siellä opiskelu on pakotettu samaan muottiin. Tälllä kurssilla on yli 30:sta yksiköstä opiskelijoita. TIMissä olisi myös vertaisarviointityökalu, joka olisi hyvä siihen että demoja arvioitaisiin kavereilta. Mutta tätä en uskalla ottaa käyttöön, koska se lisäisi työmäärää. Pääteohjauksissa muutamat ovat löytäneet työparin jonka kanssa ovat tehneet koko kurssin. Parityöskentely on hyvä tapa silloin kun sen saa toimimaan, mutta rasite jos ei toimi.

User 1 (3 edits) 23 Nov 20


Lisää mielipide

Mikko Röyskö 16 May 20

10. Työkalut

Mikko Röyskö 16 May 20

Kurssilla käytettävät työkalut ovat olleet pääosin moitteettomasti toimivia, mutta ComTest on tuottanut hieman vihaisia tuntemuksia. Joskus testattavaa ohjelmaa saa ajella useampia kertoja, jotta testit suoritetaan edes loppuun.

Arttu Saastamoinen (3 edits) 01 Nov 20

Nyt pitää erottaa toisistaan ComTestin ja Visual Studion ongelmat. Eli ComTest on hommansa hoitanut kunnialla jos solutioniin syntyy se Test-loppuinen projekti ja siellä on tiedosto, jossa on niitä AssertEquals-tyylisiä rivejä. Sen jälkeen vastuu siirtyy Visual Studiolle ja on sen ongelma jos se ei aja niitä testejä (edellyttäen että testit ovat virheettömiä, eli jos itse kommenteissa on syntaksivirheitä, ne näkyvät siellä Test-projektissa ja on syytä tarkistaa). Jos testejä ei ajeta, niin yleisin virhe ainakin itselläni on se, että ohjelman vanha ajo on jäänyt käyntiin ja estää uuden käännöksen ja ajon. Oletko käynyt pääteohjauksissa näyttämässä ongelmaasi ja kysynyt siihen apua?

User 1 (3 edits) 02 Nov 20


Lisää mielipide

Mikko Röyskö 16 May 20

11. Välikyselystä

Mikko Röyskö 16 May 20

Hyvä että kurssilla on välikysely jotta kurssin haasteisiin voidaan reagoida. Itselle oma työskentely ja arvio osaamisesta kohdat olivat hyödyllisiä, pystyi analysoimaan tarkemmin omaa tekemistään ja huomasi missä ehkä parannettavaa.

Roosa-Maria Holopainen (2 edits) 29 Oct 20


Lisää mielipide

Mikko Röyskö 16 May 20
# vaarinkasityksia

12. Väärinkäsityksiä

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Pienenä kehityskohtana toivoisin hieman lisäperusteluita joillekin kommenteille kuten yhdellä luennolla kun totesit että c#-kieli on huono kieli ja se vuotaa ja että c-kielillä tehtävät ohjelmat ovat viruksia täynnä. Jäi sellainen olo että paskaako tässä sitten tätä kieltä enää opettelemaan :D.

User 1 (3 edits) 18 Oct 20

Nyt on jossakin kohti ollut huono ääntäminen tai sitten kirjaimia tullut lisää :-) En ole tietääkseni sanonut että C# on huono kieli ja vuotaa. Mutta C:stä ja osin C++:sta (koska se sisältää kaikki C:n ongelmat) saatan noin väittääkin. En käyttäisi opetuksessa kieltä johon en itse usko. Ja C# on hyvä kieli, minusta parempi kuin Java, mutta mielipiteitä on monia.

User 1 18 Oct 20

Alkukurssin erilliset pääteohjaustehtävät veivät turhaan arvokasta työaikaa varsinaisilta demoilta

User 1 (3 edits) 18 Oct 20

Ilman noita harjoituksia: komentorivi, Visual Studion käyttö, Debuggeri yms, ette voisi tehdä niitä demotehtäviä. Kurssi on kokonaisuus joka koostuu kaikista kurssin osa-alueista ja demot ovat vain yksi osa sieltä.

User 1 18 Oct 20

Itse aloitin aiheen aivan nollasta, mutta oletan, että suurimmalla osalla opiseklijoista on jo entuudestaan, jotain kokemusta aiheesta.

User 1 18 Oct 20

Tulin kurssille käytännössä ilman minkäänlaista pohjaa, joten perusasioiden oppiminen vei jonkin verran aikaa

User 1 (4 edits) 18 Oct 20

Niin 70% muistakin aloitti aivan "pohjalta", eli samassa veneessä suurin osa :-)

User 1 (3 edits) 18 Oct 20

Matematiikasta on aikaa (valmistuin ylioppilaaksi vuonna 2014), ei oikein nämä matemaattiset asiat ole enää hallussa kun ei amk:ssa ole tarvinnut paljoa mitään laskea.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Itse tehtävät ovat linjassa luennoilla esitettyjen asioiden kanssa, mutta vallalla tuntuu olevan matematiikasta tuttu "Keksikää ja ja oivaltakaa itsenäisesti", mikä on myös todennäköisesti yksi merkittävä syy kurssin poikkeuksellisen suureen keskeytysmäärään

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Loppukurssista tulee myös hieman matematiikkaan vivahtavia tehtäviä, mutta tähän mennessä tietääkseni "vaikein matemaattinen" asia on ollut Pythagoraan lause, joka pitäisi olla yläkoulun matematiikka. Se että lasketaan taulukoiden alkioita yhteen tai muutetaan Fahrenheitteja asteiksi on laskentoa, ei matematiikkaa :-)

Minun opetusmottoni on: "Älä vie keksimisen riemua". Ja se perustuu pitkälle vanhaan sananlaskuun: "kannettu vesi ei kaivossa pysy". Eli en oikein usko että sellaista, mitä eio le itse "keksinyt" tai oivaltanut, pystyisi sisältämään. Ulkoaoppiminen tai järjetön muistaminen ei ole oppimista. Eli yritän kokoajan tasapainoilla sillä rajalla, missä menee "kopioi tämä tähän" ja "osasin tästä soveltaa". Esimerkiksi demojen harjoittelutehtävät on viety osin jopa liian lähelle demotehtäviä.

Tuota en tiedä mihin lähteesen perustuu: "yksi merkittävä syy kurssin poikkeuksellisen suureen keskeytysmäärään". Kurssin suoritusprosentti on 70 tai yli, välillä liki 75%. Tämä on erinomaista kansainvälistä tasoa ja hyvin linjassa muidenkin kurssien kanssa. Joistakin vaan liikkuu enemmän "fake news" kuin toisista. Suurin yksittäinen syys kurssin keskeyttämiseen on ajanpuute. Olen vuosia kerännyt tietoa siitä, miksi keskeytetään ja juuri tuo nousee esille. Liikaa kursseja samaan aikaan, työ + lapset jne.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

mutta tentti jo stressaa

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Tee demo 11 tehtäviä valmiiksi, niin näet mitä on tulossa. Ja tee se vihreä demosarja, niin sulle on taattu läpipääsy kävi tentissä mitä tahansa.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Ehkä väillä luennoilla sellanen vähättely särähtää omaan korvaan. "Kyllä nämä pitää jo osata", "ei voi mennä noin kauaa aikaa", "lapsikin osais tälläsen tehdä" tyyliset kommentit ainakin itteä ärsyttää silloin jos kokee asiat vaikeina ja kuitenkin tekee paljon töitä oppimisen eteen. Muuten kaikki ollut ok, luennot selkeitä ja pääteohjauksissa ollut tosi kivat ohjaajat apuna.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20

Anteeksi jos tuossa joku ymmärtää väärin. Olen yrittänyt sanoa että itse taustalla oleva ongelma, esim suurimman luvun löytäminen tms on sellainen että sen kykenee tekemään varmasti alakoululainenkin. Suurin vaikeus on sitten lausua se, miten tuo tehdään omalla äidinkielellä. Ja taas tuon jälkeen koodiksi muuttaminen on helpompaa. Tuo äidinkielellä sanomisen vaikeus näkyy jo siinä, että osa ei ymmärrä demotehtävien sanamuotoa. Jos se äidinkielinen versio on väärin, ei ohjelmakaan mitenkään voi olla oikein. Eli usein ihmiset mystifioivat itse tehtävää vaikka se on helppo. Mielestäni meillä ei ole ollut yhtään tehtävää jota ei olisi pystynyt tekemään ilman tietokonetta. Toinen lapsiin liittyvä vertaus on se, että lapset eivät hätkähdä pikkuasiasta, vaan rohkeasti kokeilevat jos eivät ymmärrä. Jossakin kohti koulutusta tuo lapsenmieli ja rohkeus on onnistuttu pyyhkimään pois :-( Ohjelmoinnissa voi reilusti kokeilla mitä tapahtuu kun johonkin kirjoittaa jotakin. Jos se on syntaktisesti väärin, Visual Studio ilmoittaa siitä. Jos sen semanttisesti väärin, ohjelma toimii väärin. Mutta sitten voi lähteä korjaamaan.

User 1 (2 edits) 18 Oct 20


Lisää mielipide

User 1 18 Oct 20

13. Trouble shoottaus ja sen vaikeus

Eero Saarela 01 Nov 20

niin ja tosiaan ois taas kannattanu tän keskustelualueen ohjeiden lukeminen

Eero Saarela 01 Nov 20

Vieläkin tuottaa vaikeuksia noiden vs:n errorien selvittäminen, vaikka tuolta netistä noita ohjeita löytää, niin tuntuu niiden tulkitseminen hankalalta varsinkin kun ne on kaikki englanniksi. Onko timissä mitään listaa noista yleisimmistä erroreista tai voisko semmosen tehä? ⁞

User 1; Eero Saarela 01 Nov 20

Miten tuo:

Löytyy esim tuon menusta Muut/Lisämateriaali kautta. Jos sieltä muuttuu joita oleellisia virheilmoituksia, niin sinne vaan lisäämään virheilmoitus ja pala koodia, niin täydennetään.

User 1 (2 edits) 02 Nov 20


Lisää mielipide

User 1 01 Nov 20

Lisää uusi keskustelun aihe

## ⁞Otsikko keskusteluaiheelle

#- {forceclass="chat" .removePre edit="manage"}
\
[Lisää mielipide]{.addAbove .timButton}

    ⁞
Mikko Röyskö 16 May 20

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.