The referenced paragraph does not exist.
The referenced paragraph does not exist.

Demo 1

Palauta viimeistään ma 16.1. klo 11:59, läpikäynti ma 16.1. klo 12-14.

Demotehtävien deadline on maanantaina klo 11:59 mennessä. Voit täydentää vastauksia määräaikaan mennessä.

Iso M-kirjain tehtävän yhteydessä tarkoittaa viittausta monisteen kohtaan, jossa asiaa alustetaan.

Mooc-opiskelijat: Muistathan lukea mooc-yleisohjeet.

Tehtävien pisteistä

Jokaisella tehtäväkerralla ydintehtävät (tehtävät 1-6) sisältävät kurssin osaamistavoitteiden kannalta keskeiset asiat. Huomaathan että tähtitehtävät (joiden perässä on *-merkki) ovat pakollisia.

Lisäksi on myös Ville-tehtäviä (V=Ville), Tauno-tehtäviä (T=Tauno), bonus-tehtäviä (B=bonus) ja tehtäviä niille, joilla on jo ennestään ohjelmointikokemusta (G=Guru).

Tehtävät ovat yhden pisteen tehtäviä, ellei ole erikseen mainittu, että tehtävästä saa useamman pisteen. Esimerkiksi Ville 1, Tehtävä 1 ja Bonus 2 ovat maksimissaan yhden pisteen tehtäviä, mutta Guru 1-2 on maksimissaan kahden pisteen tehtävä.

Kun olet tehnyt tehtävän, muista tarkistaa, että pistemäärä on oikein. Viimeisimmän ajon/testin pisteet jäävät voimaan. Test-napin sisältävät tehtävät tuottavat usein eri määrän pisteitä ajamisesta ja testaamisesta.

Esimerkki:

Ajaminen onnistuu   ->  0.5p
Testit menevät läpi ->  1p

Jos edeltävässä esimerkissä menisi vielä testin jälkeen painamaan aja-nappia, niin pisteet alenisivat 0.5p ja täysiin pisteisiin täytyisi siis painaa Test-nappia uudelleen.

Pisteet näkyvät suorituskertojen alapuolella.
Pisteet näkyvät suorituskertojen alapuolella.

Tämän viikon osaamistavoitteet

Tämän demokerran päätteeksi

  • osaat avata komentorivin, navigoida kansiosta toiseen ja luoda uusia kansioita hakemistorakenteeseen
  • osaat käyttää tekstieditoria tekstin muokkaamiseen tehokkaammin
  • osaat luoda, kääntää C#-lähdekoodia ja ajaa C#-ohjelman, joka tulostaa tekstiä näytölle
  • osaat luoda graafisen C#-ohjelman, jossa on erilaisia muotoja
  • ymmärrät, millä tavalla (tekstimuotoinen) tieto tallennetaan tietokoneeseen

Demokerran päätteeksi sinulla pitäisi olla myös asennettuna kurssin työkalut, sillä kotoa käsin toimiminen edellyttää niiden asentamista. Apua työkalujen asentamiseen saat myös ohjauksissa ja kurssin postituslistalla (at) korppi.jyu.fi tai Google Groups -ryhmässä.

Ajankäyttösi tällä viikolla

Demokerran päätteeksi kirjoita arvio tällä viikolla käyttämästäsi työmäärästä. Laske työmäärään mukaan kaikki kurssiin työskentely: lähiopetukseen osallistuminen, oppimateriaalin lukeminen, demotehtävien tekeminen, luentovideon katsominen, ja niin edelleen. Voit päivittää lukua viikon edetessä, se voi helpottaa arvion tekemistä.

# tunnit

Ryhmässä tekeminen

Mikäli teette tehtäviä ryhmässä, niin kirjautukaa kaikki TIMiin, niin saatte palautettua tehtävät kerralla kaikille ryhmäläisille. Ryhmän muiden jäsenten kirjautumisen voi tehdä yläreunassa olevaa omaa nimeä klikkaamalla; sieltä aukeaa valikko, jossa voi lisätä muita käyttäjiä. Lopuksi muistakaa kaikki kirjautua ulos.

Akateeminen rehellisyys

Lue luku akateeminen rehellisyys ja hyväksy että noudatat tällä kurssilla näitä periaatteita.

# Plugin1

Tehtävä 1. Ensimmäinen C#-ohjelma

Tehdään ensimmäinen C#-ohjelma: kirjoitetaan koodi, käännetään ja ajetaan se.

(MacOS- ja Linux-järjestelmille on oma ohje.)

Valmistelut: Windows-käyttäjille: Ennen aloittamista käynnistä komentorivi ja kopioi seuraava komento komentoriville ja paina Enter.

SETX PATH "%WINDIR%\Microsoft.NET\Framework\v4.0.30319;%PATH%"

Sulje komentorivi ja käynnistä se uudestaan.

Tämä asettaa PATH-ympäristömuuttujan pysyvästi oikeaksi kääntämistä varten.

Tehtävä:

  1. Avaa haluamasi tekstieditori, esimerkiksi Notepad++ löytyy mikroluokista valmiina.
  2. Kirjoita (älä copy-pasteta) editoriin Hello World -ohjelman koodi, joka löytyy monisteen luvusta 2.
  3. Tallenna tiedosto nimellä HelloWorld.cs hakemistoon C:\MyTemp\OMATUNNUS\ohj1\demo1, laita OMATUNNUS-sanan paikalle oma käyttäjätunnuksesi, esimerkiksi anlakane. Huom! Yliopistolla ei U-levyltä saa ajaa ohjelmia, siksi pitää tallentaa tuonne.
  4. Siirry komentorivillä C:\mytemp\OMATUNNUS\ohj1\demo1 hakemistoon.
  5. Käännä ohjelma komentoriviltä ja aja se. Ohjeet komentoriviltä kääntämiseen:

Komentorivillä kääntämisen ohjelinkki ei johda mihinkään.

11 Jan 17

Kiitos, ohje nyt korjattu.

12 Jan 17
csc HelloWorld.cs
HelloWorld.exe

Lisää tekemäsi HelloWorld.cs tiedoston alkuun oman nimesi (tai kaikkien ryhmän jäsenten nimet) kommentteihin. Dokumentoinnin osalta ota mallia esimerkistä: 2.4.1 Dokumentointi

Kun saat tehtävät valmiiksi, kopioi .cs-tiedosto U-levylle.

Palautus: Kopioi HelloWorld.cs tiedoston sisältö alla olevaan vastauskenttään ja paina aja nappia.

# tehtava3

Tehtävä 2*. Tietojen tulostaminen

M: 2. Ensimmäinen C#-ohjelma

Valmistelut: Kopioi aluksi Hello World -tehtävän tiedosto HelloWorld.cs tiedostoksi Mina.cs kirjoittamalla komentorivillä:

copy HelloWorld.cs Mina.cs

Tehtävä: Avaa Mina.cs editoriin ja muuta luokan nimi HelloWorld nimeksi Mina. Muuta ohjelma sellaiseksi, että se tulostaa sinun nimesi, kännykkäsi merkin ja mallin, ja operaattorisi nimen, kunkin eri riveille. Käännä ja aja ohjelma.

Palautus: Kopioi tiedoston Mina.cs sisältö alla olevaan vastauskenttään. Muista dokumentointi.

# tehtava5

Systeemi ei toimi. Mitä tahansa koodia kirjoittaa, niin antaa virheilmoituksen "cannot execute binary file". Sama homma koko TiMissä, painaessa "Aja" tulee kaikissa malleissa yms. sama virhe.

15 Jan 17

Tehtävä 3*. Lumiukko

M: 4. Yksinkertainen graafinen C#-ohjelma

Muuta alla oleva ohjelma sellaiseksi, että se piirtää lumiukolle silmät, nenän ja suun. Huomaa, että alla näkyy vain osa ohjelmakoodista. Jos haluat nähdä koko ohjelmakoodin klikkaa Näytä koko koodi.

Palautus: Tehtävän voi tehdä suoraan alla olevaan laatikkoon ja painaa Aja. Voit halutessasi tehdä tehtävän Visual Studiossa, tai sitten tekstieditorilla ja komentorivillä kääntämällä. Jos teet tekstieditorilla / Visual Studiossa, niin kopioi allaolevaan laatikkoon ohjelmasta se osa, joka on Begin-aliohjelman sulkujen { } välissä (koska muu osa on alla olevassa koodissa jo valmiina, ks. Näytä koko koodi.

# lumiukko

Neljännellä yrityskerralla oli vasta Visual Studio käytössä ja sen kyllä sitten huomasikin. Ekat kolme siis sähläystä...

15 Jan 17

Valinnainen: Lisätehtävä lumiukkoon (ei demopisteitä)

Tehtävä 4. Komentorivi

Avaa komentorivi (miten?), ja tee komentoriviä käyttäen tietokoneellesi (tai Agoran mikroluokassa U:-asemallesi) alla olevan mallin mukainen hakemistorakenne kurssin demovastauksia varten ja "tulosta" kurssit-kansion sisältö teht1.txt-tiedostoon demo1-kansioon. Alla sisennykset kuvaavat sitä, mikä on minkäkin alihakemisto. Lopuksi siirrä tehtävässä 1 tekemäsi HelloWorld.cs sille kuuluvaan paikkaan tekemässäsi hakemistorakenteessa. Lisää vinkkejä: kansioiden luominen ja kansion sisällön tulostaminen.

kurssit
  ohj1
    demot 
      demo1
      demo2
    ht
# tehtava1

Ei suostu tallentamaan ilmeisesti, "ikuinen silmukka".

15 Jan 17

Jos koodissa lukee Console.ReadLine, se täytyy ottaa pois Timissä.

16 Jan 17

Tehtävä 5. Tekstieditorin käyttäminen

Tässä tehtävässä harjoitellaan tekstieditorin käyttöä. Ota sekuntikellolla aika, kauanko juuri sinulla menee alla olevien ohjeiden mukaisen tekstitiedoston kirjoittamiseen pelkkää näppäimistöä käyttämällä.

Lue ensin tehtävä huolellisesti. Kun olet ensin sisäistänyt kaikki ohjeet, aloita tyhjästä tiedostosta ja käytä ainoastaan valitsemaasi tekstieditoria. Tekstieditori on esimerkiksi Sublime Text tai Notepad++. Word tai muu toimisto-ohjelma ei ole tekstieditori, eivätkä ne kuulu tämän kurssin sisältöön.

Saat käyttää kaikkia editorin ominaisuuksia, eli leikkaa-liimaa, etsi-ja-korvaa ja vastaavat. Hiirtä ei saa käyttää lainkaan. Aloita ajanotto siitä, kun kirjoitat ensimmäisen merkin, ja lopeta siihen kun viimeinen merkki on kirjoitettu. Sisällön tulee olla:

1) Alussa eli ihan ensiksi tasan sata riviä, joilla jokaisella lukee:
    Harjoittelen tekstitiedoston tekemistä!
2) Sen jälkeen tasan yksi rivi, jossa on tasan 80 kpl miinusmerkkiä '-'
   eikä mitään muuta, ei myöskään välilyöntejä.
3) Sitten neljäkymmentä riviä, joissa on luvut ykkösestä
   neljäänkymmeneen kahdella numerolla siten että jokaisella rivillä 
   on yksi luku. 
   Näin alkaisi se pätkä:
    01
    02
    03
     ... ja näin se päättyisi:
    39
    40
4) Loppuun pitää tulla taas sellainen rivi, jossa on tasan 80 kpl
   miinusmerkkiä, kuten kohdassa 2.
Mitään muita rivejä tai tyhjiä rivejä ei saa olla.

Pysäytä ajanotto ja tallenna tiedosto nimellä teht2.txt. Jälkeenpäin kirjoita vielä tiedoston loppuun (uudeksi viimeiseksi riviksi heti miinusmerkkirivin perään), kauanko sinulta meni. Ajan tulee olla muotoa mm:ss (minuutit ja sekunnit), esimerkiksi 03:45.

Tämän perään kirjoita vielä lyhyt kuvaus siitä, mitä ja miten teit tehtävän aikana, ja mitä tekstieditorin ominaisuuksia käytit. Tässä on vastaustiedostosi tähän tehtävään. Copy-pasteta vastaustiedoston sisältö alla olevaan TIMin vastauskenttään.

Tulos antaa itsellesi suuntaa nykyisestä tehokkuudestasi tekstin tuottajana. Kurssin lopussa voi tehdä testin uudelleen, ja kokeilla onko tapahtunut kehitystä.

Anna itsellesi tehtävästä 1 piste (rasti kohtaan Set custom points) jos teit tehtävän mielestäsi täysin oikein.

# tehtava2

Tehtävä 6. ASCII-koodi

M: 27. ASCII-koodi: Voi voi. Simolta on mennyt USB-tikku rikki. Tikulla on vain pieniä tiedonsirpaleita eikä mitään tietoa, mikä sirpale kuuluu mihinkin. Siellä oli paljon MP3-tiedostoja ja kaikkea turhaa... Simo tietää, että yhdessä elintärkeässä tiedostossa hänellä luki selväkielinen teksti isoilla kirjaimilla. Alla oleva bittijono näyttää lupaavalta, mutta mikä teksti siihen on tallennettu:

Taulukko 1:
01010100  01010101  01010100  01001011
01001001  01000101  01001100  01001101
01010011

Helpotetaan: seuraavassa on samat (taulukon 1) tavun mittaiset jonot 10-järjestelmän lukuina (saatu luettua taulukosta 3 eli 01010100 = 84 jne...), ja malliksi on yksi luku muutettu ymmärrettäväksi kirjaimeksi alla olevaan taulukko 2:een.

Taulukko 2:

binääri   dec   char  hex
==========================
01010100 = 84
01010101 = 85 => U    
01010100 = 84
01001011 = 75 

... täydennä vastaavuudet loppuun saakka ...
    heksadesimaali (`hex`) arvo täydennetään tehtävän lopussa, 
    kun olet ensin tehnyt tämän alkuosan

Tulkitse kaikki muutkin merkit, ja vastaa sitten seuraaviin kysymyksiin:

  • Mikä teksti tuohon kohtaan USB-tikun muistia on tallentunut?
  • Montako millimetriä Simo on painanut ohi yhdestä näppäimestä? Hänellä on samanlainen näppäimistö kuin sinulla.
  • Mikä binääriluku pitäisi olla viallisen kirjaimen kohdalla?

Luo tiedosto teht4.txt, jonka alussa on nimesi, sitten täydennetty taulukko 2 kirjainten vastaavuuksista ja vastaukset kysymyksiin.

Kopioi tuon tiedoston sisältö alla olevaan palautuskenttään.

Simo tietää, että hänen käyttämässään tiedostomuodossa merkeille on sovittu seuraavat koodit (pala ASCII-koodia):

Taulukko 3:

Desimaaliluku Binäärilukuna Vastaa merkkiä
-------------------------------------------
  32          00100000      [välilyönti]
  33          00100001        !
  46          00101110        .
  65          01000001        A
  66          01000010        B
  67          01000011        C
  68          01000100        D
  69          01000101        E
  70          01000110        F
  71          01000111        G
  72          01001000        H
  73          01001001        I
  74          01001010        J
  75          01001011        K
  76          01001100        L
  77          01001101        M
  78          01001110        N
  79          01001111        O
  80          01010000        P
  81          01010001        Q
  82          01010010        R
  83          01010011        S
  84          01010100        T
  85          01010101        U
  86          01010110        V
  87          01010111        W
  88          01011000        X
  89          01011001        Y
  90          01011010        Z

Kun olet tulkinnut kaikki merkit, ota asenna ja aja heksaeditori xvi32. Tuo löytyy mikroluokista valmiina (kirjoita komentorivillä xvi32). Kirjoita tekstieditorilla tiedosto (vaikka nimelle t4.txt), jossa on äsken katsomasi teksti tekstinä (siis ne tulkitsemasi merkit). Sitten avaa tämä tiedosto heksaeditorilla ja katso vastaavien merkkien arvot heksalukuina. Kirjoita ne tiedostoon teht4.txt kunkin kirjaimen vierelle. Yleensä tietotekniikassa käytetään heksalukuja silloin, kun halutaan puhua binäärisistä arvoista koostuvista kokonaisuuksista (kuten tässä esimerkissä kirjainten koodeista).

MacOS: Heksaluku-näkymän saat esiin myös Sublime Textissä: Asenna Sublime Text -editori, ja käynnistä se. Sitten paina Ctrl + Shift + P, ja kirjoita "Install package", paina Enter, sitten kirjoita "Hex viewer" ja paina Enter. Käynnistä Sublime Sublime uudestaan. Avaa sillä tekemäsi t4.txt, sitten paina Ctrl + Shift + P ja kirjoita "Toggle hex view", ja paina enter. Nyt näet alkuperäisen tekstin oikealla ja heksanäkymän vasemmalla (alkaa 5455 jne.)

# tehtava4

Tehtävä Tauno T1 a (0.5p)

Tee Taunolla ohjelma, joka kääntää taulukon päinvastaiseen järjestykseen. Aloittaaksesi klikkaa Näytä Tauno.

Saadaksesi tehtävästä 0.5 pistettä, paina vastauslaatikon alareunasta Aja sekä Test.

# kaannataulukko

Tehtävä Tauno T1 b (0.5p)

Tee Taunolla ohjelma, joka vaihtaa joka toisen alkion pareittain keskenään. Eli taulukosta 1, 2, 3, 4 tulee taulukko 2, 1, 4, 3

# vaihdajokatoinen

V1. Ville

Tee Villestä kohta 1.

# V1

Tee myös Villestä tehtävä 2.1. Palauta tehtävä kirjoittamalla alla olevaan tekstilaatikkoon mitä opit ja mitä mieltä olit kerran Ville-tehtävistä ja auttoivatko Ville-tehtävät sinua yhtään. Muutama rivi riittää.

# VilleV1

B1. Kurssin alkukysely

Vastaa kurssin alkukyselyyn (linkki on nyt korjattu). Tehtävän vastaukseksi katso ensin aikaisempia kysymyksiä ja vastauksia. Kirjoita sitten jokin kysymys jonka haluaisit esittää luennoitsijalle / kurssin henkilökunnalle jota ei oltu vielä kysytty. Pyrimme vastaamaan kaikkiin esitettyihin kysymyksiin.

# b3alkukysely

B2. Alice

Ota ja asenna Alice 3.1 -ohjelmointiympäristö. (Huom. Vie noin 1 gigatavun.) Tee seuraavanlainen "ohjelma".

  1. Klikkaa setup scene neliötä pelinäkymän oikeassa alareunassa, jossa pelikentälle voi heitellä eri näköisiä olioita.
  2. Lisää pelikentälle henkilö, laita sille vaatteet ym. kuten haluat, anna nimeksi (name) ihminen.
  3. Lisää myös alien, nimeksi alien
  4. Ihmisen paikaksi (0.5, 0, 0), alienin paikaksi (-1, 0, 0).
  5. Palaa Edit code -tilaan (pelinäkymän oikea alareuna).
  6. Klikkaa hiiren vasemmalla alien-olion päällä ja laita se kääntymään 180 astetta raahaamalla Procedues-lootasta (vasen alareuna) turn-komento oikeaan lootaan (myFirstMethod).
  7. Laita alien kävelemään vähäsen ja sitten hän sanoo jotain.
  8. Ihminen kävelee alienin luokse ja sanoo jotain takaisin.
  9. Alien nousee avaruuteen.
  10. Ihminen kaatuu selälleen maahan.
  11. Esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=dEN-Gi1s25A

Tee vielä joku omakin "juttu" peliin, nauhoita pelisi Youtubeen (File -> Upload to Youtube) ja palauta sitten alle videosi URL:n, ja parilla rivillä mitä opit ja miltä Alice tuntui, mitä hyvää mitä huonoa, käyttäisitkö uudestaan. (ainakin 3.2:lla toimii???)

Huom! Alicen uusimmassa versiossa ei ole enää Upload to Youtube toiminnallisuutta. Voit korvata Youtube-videon ottamalla kuvaruutukaappauksen Alicen Edit code näkymästä (esim. PrintScreen, Windowsin Snipping Tool) ja tallentamalla sen W-levyllesi. Tämän jälkeen kuva löytyy selaimella osoitteesta

http://users.jyu.fi/~OMATUNNUS/KUVANNIMI

Palauta tällöin URL kuvaruutukaappaukseen.

# b1alice

B3. Numeron siirtäminen

Yhtä numeroa siirtämällä tee yhtälöstä 62 - 63 = 1 tosi.

# b2numero

G1-2. Luvut joiden neliöjuuri on kokonaisluku

Tee C#-ohjelma, joka tulostaa kaikki ne kokonaisluvut <= 1000, joiden neliöjuuri on ko­konaisluku. TDD: Kirjoita ennen koodaamista käsin lukuja ja niiden neliöjuuria.

# neliojuuret

Miksi TIM ei anna pisteitä, vaikka ohjelman ensimmäinen ajo toimii?

15 Jan 17 (edited 15 Jan 17)

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.