Nuorten koodauskerho 2018 kevät - 4. kerta

Tervetuloa kevään viimeiseen koodauskerhoon.

Omien pelien tekeminen

Jos sinulla on kesken oma peli, voit jatkaa sen tekemistä. Voit myös aloittaa kokonaan uuden pelin tekemisen.

Python ja pygame

Tämän koodauskerhon aiheena on uusi ohjelmointikieli: Python. Tässä tutoriaalissa tutustutaan Pythonin rakenteisiin pygame-pelikirjaston avulla. Agoran mikroluokissa Python on asennettuna, mutta pelikirjastoa ei. Aloitetaan siis asentamalla se.

  1. Paina Windows-näppäintä , jotta Käynnistä-valikko aukeaa. Kirjoita cmd ja paina Enter. Olemme nyt komentorivillä.

  2. Tehdään oma kansio MyTemp-kansioon ja siirrytään sinne. Kirjoita seuraavat komennot:

    1. cd /
    2. cd MyTemp
    3. md omanimi missä omanimi-sanan tilalla on oma nimesi
    4. cd omanimi
  3. Asenna uusin versio Pythonin pakettityökalusta komennolla
    python -m pip install --upgrade pip

  4. Asenna pygame-kirjasto komennolla python -m pip install -U pygame

Valmista tuli. Voit tarkistaa asennuksen onnistumisen käynnistämällä esimerkkipelin komennolla python -m pygame.examples.aliens



Seuraavaksi avataan tekstieditori, jotta omaa koodia voidaan alkaa kirjoittamaan. Agoran koneilla on asennettuna ainakin Notepad ja Notepad++. Molemmat löytyvät Käynnistä-valikosta hakemalla. Kun olet saanut editorin auki, tallenna auennut tyhjä tekstitiedosto nimellä peli.py omaan kansioosi, eli paikkaan C:\MyTemp\omanimi.

Koodaamaan!

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.