Etusivu | Pong | Omenasoturi
Nuorten koodauskerho 2018 kevät - 4. kerta
Tervetuloa kevään viimeiseen koodauskerhoon.
Omien pelien tekeminen
Jos sinulla on kesken oma peli, voit jatkaa sen tekemistä. Voit myös aloittaa kokonaan uuden pelin tekemisen.
Python ja pygame
Tämän koodauskerhon aiheena on uusi ohjelmointikieli: Python. Tässä tutoriaalissa tutustutaan Pythonin rakenteisiin pygame
-pelikirjaston avulla. Agoran mikroluokissa Python on asennettuna, mutta pelikirjastoa ei. Aloitetaan siis asentamalla se.
Paina Windows-näppäintä , jotta Käynnistä-valikko aukeaa. Kirjoita
cmd
ja painaEnter
. Olemme nyt komentorivillä.Tehdään oma kansio
MyTemp
-kansioon ja siirrytään sinne. Kirjoita seuraavat komennot:cd /
cd MyTemp
md omanimi
missä omanimi-sanan tilalla on oma nimesicd omanimi
Asenna uusin versio Pythonin pakettityökalusta komennolla
python -m pip install --upgrade pip
Asenna
pygame
-kirjasto komennollapython -m pip install -U pygame
Valmista tuli. Voit tarkistaa asennuksen onnistumisen käynnistämällä esimerkkipelin komennolla python -m pygame.examples.aliens
Seuraavaksi avataan tekstieditori, jotta omaa koodia voidaan alkaa kirjoittamaan. Agoran koneilla on asennettuna ainakin Notepad ja Notepad++. Molemmat löytyvät Käynnistä-valikosta hakemalla. Kun olet saanut editorin auki, tallenna auennut tyhjä tekstitiedosto nimellä peli.py
omaan kansioosi, eli paikkaan C:\MyTemp\omanimi
.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.