Etusivu | Pong | Omenasoturi
Game of Life
Tässä tutoriaalissa ohjeistetaan, miten Jypelillä luodaan graafinen versio Game of life -pelistä, josta on aiempina vuosina tehty tekstipohjainen ohjelma.
Pelikenttä täytetään ruuduilla, joita voi värjätä hiirellä klikkaamalla. Värjätty ruutu kuvaa elävää oliota ja värjäämätön ruutu tyhjää paikkaa. Ruudut laitetaan elämään sukupolvi kerrallaan näppäimen painalluksella, seuraavien sääntöjen mukaan:
- Jos ruutu on elossa:
- Jos ruudulla on yksi tai nolla elävää naapuria, se kuolee yksinäisyyteen
- Jos ruudulla yli kolme elävää naapuria, se kuolee ylikansoitukseen
- Jos ruudulla on tasan kaksi tai kolme elävää naapuria, se pysyy hengissä
- Jos ruutu ei ole elossa:
- Jos ruudulla on tasan kolme elävää naapuria, se herää henkiin
Game of Life - vaihe 1
Tässä vaiheessa luodaan pelille uusi projekti.
Projektin luominen
- Käynnistä Visual Studio ja valitse ylhäältä työkalurivistä File » New » Project...
- Valitse vasemmalta olevasta listasta "Visual C#" ja sen alta "Jypeli".
- Klikkaa kerran oikealla olevasta listasta kohtaa PerusPeli.
- Kirjoita alla olevaan Name-kohtaan GameOfLife tai haluamasi nimi pelille.
- Kirjoita Location-kohtaan polku johon haluat tallentaa pelin. Yliopiston tietokoneilla polku pitää olla
C:\MyTemp\omanimi
, missäomanimi
-sanan tilalla on oma nimesi. - Luo projekti klikkaamalla alhaalla olevaa OK-painiketta.
Ohjelmakoodia aletaan kirjoittamaan GameOfLife.cs
-tiedostoon:
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.