Huom! Nämä wikisivut ovat osittain vielä työn alla, osa sisällöstä saattaa olla puutteellista. Ongelmakohtien viereen voit jättää kommentin, yliopiston käyttäjät myös pystyvät (ja saavat) muokata sivuja.

Jypelin käyttöohjeet » Miten peliin saa ääniä?

1. Taustamusiikki

Taustamusiikin soittamista varten täytyy ihan ensimmäisenä tuoda taustamusiikiksi haluttu tiedosto mukaan projektiin. Taustamusiikin tulee olla wav-tiedosto. Liitä tiedostosi projektiin käyttämällä apuna ohjeita sisällön tuomisesta.

Kun musiikkitiedosto on liitetty projektiin, saa sen soimaan seuraavalla koodilla:

MediaPlayer.Play("taustamusiikki");
  • Nimen taustamusiikki kohdalla on wav-tiedoston nimi, ilman wav-päätettä.

Tämä on suositeltu tapa, sillä se toimii kaikilla tuetuilla alustoilla, ja projektiin liitettynä tiedostot tulevat varmasti mukaan.

Voit soittaa myös suoraan URL-osoitteesta:

MediaPlayer.PlayFromURL("http://joku.nettiosoite/musaa.wav");

Jos haluat toistaa biisiä ikuisesti, kirjoita

MediaPlayer.IsRepeating = true;
# tehosteet

2. Äänitehosteet

Ihan ensimmäisenä pitää olla äänitiedosto, jota voidaan pelissä soittaa. Niiden tekemiseen on monia työkaluja tai voi hakea internetistä.

Kun äänitiedosto on olemassa, se pitää vielä liittää projektiin. Katso sitä varten ohjeet sisällön tuomisesta. Äänen täytyy olla .wav-tiedosto. Kun äänitiedosto on liitetty projektiin, ääni on valmis soitettavaksi seuraavilla tavoilla:

Ääniefektien lataaminen tehdään samaan tapaan kuin kuvien lataaminen. Luokan sisällä (ei välttämättä minkään aliohjelman sisällä) ladataan ääniefekti omaan muuttujaansa:

SoundEffect hyppyAani = LoadSoundEffect("aanitehoste");

Kun ääni on kerran ladattu, sitä voidaan käyttää seuraavasti:

hyppyAani.Play();

SoundEffectin Play-metodista on myös parametreja vastaanottava versio, joka ottaa vastaan desimaalilukuna mm. äänen voimakkuuden ja korkeuden.

Jos ääniefektin korkeutta haluaa vaihdella, voi kuitenkin olla kätevämpää tehdä siitä ääniä. Yhdestä ääniefektistä voi luoda CreateSound-metodilla monta ääntä (Sound), jotka voivat soida yhtäaikaa. Sound on ääni, jonka voimakkuutta ja korkeutta voidaan muuttaa. Se voidaan myös keskeyttää ja jatkaa. Uusia ääniä voi käyttää esimerkiksi näin:

Sound pelaaja1HyppyAani = hyppyAani.CreateSound();
Sound pelaaja2HyppyAani = hyppyAani.CreateSound();

pelaaja1HyppyAani.Pitch = 0.9;
pelaaja2HyppyAani.Pitch = 0.1;

pelaaja1HyppyAani.Play();
pelaaja2HyppyAani.Play();

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.