• Muokkausohjeita
  • saat muokata historiaa jos sinulla on jotakin muistoja erityisesti puuttuvista kohti
  • myös kuvia voi lisatä kunhan niihin on oikeus

r.jyu.fi/it50

Näytä tätä puhelimelle
Näytä tätä puhelimelle

Pysyvää ja muuttuvaa

  • IT-perusohjelmointiopetus 50 vuotta, siitä n. 35 v omasta perspektiivistäni
  • monta kollegaa jää mainitsematta tässä turhan takia
  • kertomus järjestelmistä, materiaalin tuottamisesta ja opetuksesta reilun 35 vuoden ajalta
  • ja piirinennätysyritys: 180 kalvoa/ 20 min...

Vesa Lappalainen

1967

"Vuonna 1967 Jyväskylän yliopistossa tietotekniikan ensimmäiseksi sovelluskohteeksi esitettiin eri oppiaineiden opetusohjelmien laatimista. Koska yliopistolla oli käytössään tehokas tietokone, Jyväskylän Ylioppilaslehdessä eli Jylkkärissä kysyttiin eikö sillä voisi laatia keskitetysti mahdollisimman vähän keskenään ristiriitaiset aikataulut eri oppiaineiden luennoille ja kursseille: näin opiskelusta tulisi tehokkaampaa ja nopeampaa. Aloitteen tekijä esitti, että vastikään aloittanut tietojenkäsittelyopin oppiaine ottaisi tehtävän hoitaakseen ja saisi siten oivan ”PR-demonstraation” olemassaolonsa tärkeydestä" [SUUREN DATAN JÄRJESTÄJÄT, 2017]

1972

  • Aarni Perko sovelletun matematiikan professoriksi, eläkkeelle 1994
  • Professori Perkon ansiota on matemaattisen tietojenkäsittelyn opetuksen käytäntöjen luominen ja kehittäminen Wikipedia
  • Perko kävi molempien laitosten kahvihuoneissa

1979

Hajautettu opintotietojärjestelmä:


Opintokirja
Opintokirja

Tämä ei ole Donald T nuorena!
Tämä ei ole Donald T nuorena!

Merkintöjä haettiin suoraan opettajalta tai jätettiin kirja lokerikkoon (Fys) josta sen joskus sai takaisin
Merkintöjä haettiin suoraan opettajalta tai jätettiin kirja lokerikkoon (Fys) josta sen joskus sai takaisin

Kullakin laitoksella oli oma kortisto
Kullakin laitoksella oli oma kortisto

Kurssikortti
Kurssikortti

FM-kortti
FM-kortti

1980

  • Commodore VIC20 (Volks Computer)

Kirjoituskoneella

1:15

IBM:n pallokoneessa oli vaihdettava pallo, josta sai erikoimerkkejä
IBM:n pallokoneessa oli vaihdettava pallo, josta sai erikoimerkkejä

Fysiikan työ, 29.4.1980, kirjoituskone + käsin täydentäminen
Fysiikan työ, 29.4.1980, kirjoituskone + käsin täydentäminen

Opinto-opas 1980-81
Opinto-opas 1980-81
Opinto-opas vuodelta 1980
Opinto-opas vuodelta 1980
  • ei tarvittu HOPSeja tai muuta ohjausta

1981

1:55

Kuva: Ilona L, Opetus taululle kirjoittamista
Kuva: Ilona L, Opetus taululle kirjoittamista

Fortran

  • Johdatus tietojenkäsittelyyn, Fortran
  • opetusmenetelmät: taulu, luentomoniste, harjoitukset päätteellä, HT: jonkin matriisin kääntäminen tms (IMSL?)
Kovasti käytetty Fortran kirja
Kovasti käytetty Fortran kirja

  • IBM PC elokuussa, Intel 8088, paikka 8087, 320x200 16 väriä, 2 lerppuasemaa
  • Graafisia ohjelmoistoja Univac 1100
Graphisto, User's manual
Graphisto, User's manual
GPGS-F
GPGS-F

Matematiikkaa käsin

Analyysi 1/2 harjoitustyö, 2.10.1981
Analyysi 1/2 harjoitustyö, 2.10.1981

1982

Opinto-opas 1982-83
Opinto-opas 1982-83
Fortran luentomonitse 1982
Fortran luentomonitse 1982

Opustin

  • LuK työ Opustimella ja käsin täydennettynä (Univac 1100)
LuK: Topologinen avaruus ja aliavaruus, 16.3.1982
LuK: Topologinen avaruus ja aliavaruus, 16.3.1982

Fysiikan työt kirjoituskoneella

Fysiikan työ 30.3.1982, kirjoituskone, käsin täydennys
Fysiikan työ 30.3.1982, kirjoituskone, käsin täydennys

ATK:n perusteet, Pascal

2:30

  • ATK:n perusteet, Pascal, vast nykyistä Ohj1
  • opetusmenetelmät: taulu, luentomoniste, HT: Ohjelma joka tasaa tekstin
  • kääntäminen kesti useita minuutteja (=> syntaksilla nykyistä suurempi merkitys)
Luentomoniste 1982
Luentomoniste 1982

ATK perusteet sisältö 1982
ATK perusteet sisältö 1982

ATK perusteet, Ohjelmoinnin alkeet 1982
ATK perusteet, Ohjelmoinnin alkeet 1982

Pascal-kirja
Pascal-kirja

  • Ohjelmoinnin peruskurssi, Pascal, osin kuten nykyinen Ohj2 (HT: kaksisuuntaisesti langoitettu binääripuu)
  • tuntiopettajaksi Ohjelmoinnin peruskurssille kesken kurssin

HP-87

2:50

  • matematiikan laitokselle hankittiin HP-87 tietokone
HP-87, levykeasemat + kirjoitin
HP-87, levykeasemat + kirjoitin
  • lisäksi piirturi
  • Basic, mutta modulissa oli myös Z80 ja sille levykkeillä CP/M käyttöjärjestelmä, jonka alla ajettiin mm. WordStart-ohjelmaa

HP87 Basic-koodia R2 -> R piirtämiseksi
HP87 Basic-koodia R2 -> R piirtämiseksi

Vesa ja HP87(kuva tosin Mattilanniemestä 84-85)

KurKi

  • Kurki (KURssien KIrjanpito)
  • n. 100 hengen kurssin nimien lajittelu kesti n. 2 min (harjoitustyö, Markku Könkkölä)
Kurki-ohjelman käyttöohje
Kurki-ohjelman käyttöohje

Kurjen tulostus
Kurjen tulostus

Kurjen tekemä jakauma
Kurjen tekemä jakauma

Demoihin vietävä demolista joka oli samassa järjestyksessä ruudulla jolloin syöttäminen oli todella nopeaa
Demoihin vietävä demolista joka oli samassa järjestyksessä ruudulla jolloin syöttäminen oli todella nopeaa

WordStart

3:40

WordStar manuaali
WordStar manuaali
  • rakenneltiin 128 tavun ylimääräiseen tilaan koodi, joka hoiteli skandit

1983

  • Gradu: WordStar, erikoismerkit käsin
Gradu: Subharmonisten funktioiden approksimointi ja variationaaliset epäyhtälöt, 28.4.1983
Gradu: Subharmonisten funktioiden approksimointi ja variationaaliset epäyhtälöt, 28.4.1983

Ennusteita

Artikkeli historian tutkimuksen tulevaisuudesta
Artikkeli historian tutkimuksen tulevaisuudesta

Oikein:

  • kannettavuus, näppäimistö

Pieleen:

  • muistin koko, muistivälineiden koko, tietokoneiden käytön hinta, kameroiden kehitys

Mikrotiekonekurssi

Mikrotietokonekurssi kesä 1983
Mikrotietokonekurssi kesä 1983

  • kalvot piirturilla
CP/M Z80 assembleria 1983
CP/M Z80 assembleria 1983

  • lainaksi 2 kpl Canon AS-100
    • 25 lines of 80 columns, or 640 x 400 pixels, with 8 (???) colours from a total of 27
Canon AS-100
Canon AS-100

4:30

  • saatiin lainaksi n. 10 kpl Canon X-07
  • Infrapunalähetin/vastaanotin jolla pystyi laittamaan luokalle mm. ohjelmakoodin

X-07 manuaali Infrapunlähetin/vastaanotin

Luonnontieteiden tietojenkäsittely

Aarni Perkon kirje kurssin sisällöstä
Aarni Perkon kirje kurssin sisällöstä

Luonnontieteiden tietojenkäsittely 1983, demo 1
Luonnontieteiden tietojenkäsittely 1983, demo 1

Demo 6 25.10 1983
Demo 6 25.10 1983

Luonnontieteiden tietojenkäsittely syksy 1983, välikoe
Luonnontieteiden tietojenkäsittely syksy 1983, välikoe

Käyttölupa

Käyttölupa 60000 mk
Käyttölupa 60000 mk

Piirroksia T. Kuusalolle

Fortran-koodia 1983
Fortran-koodia 1983

T.Kuusalon ohjeita piirtämiseksi
T.Kuusalon ohjeita piirtämiseksi

Koodia em laskemiseksi
Koodia em laskemiseksi

Ja tällainen siitä tuli piirturilla
Ja tällainen siitä tuli piirturilla

1984

Laskentakeskuksen tiedote 6/1984 9.7.1984
Laskentakeskuksen tiedote 6/1984 9.7.1984

Laskentakeskuksen harvoja graafisia päätteitä 80-luvulla
Laskentakeskuksen harvoja graafisia päätteitä 80-luvulla

Univac 110 CTS-opas
Univac 110 CTS-opas
CTS-opas 1984
CTS-opas 1984

Matemaattiset ja graafiset ohjelmistot 1984
Matemaattiset ja graafiset ohjelmistot 1984

IBM PC

5:25

  • muutettiin Mattilaniemeen syksyksi
  • saatiin lahjoituksena 3 IBM PC-konetta (palkinto vai rangaistus)
    • IBM PC oli huonoin sen ajan tarjolla olevista koneista, silti...
    • APL tulkki
  • ehkä merkittävin asia oli Technical Reference

IBM PC Technical Reference Sisälsi mm BIOS-listauksen

Turbo Pascal

  • kääntäminen muutamassa sekunnissa vs Univac 1100 monta minuuttia
  • editori, kääntäjä yht. 39 KB.
Turbo Pascal manuaali
Turbo Pascal manuaali

1985

IBM PC AT, erikoisnäyttökortti

  • 640x400 värinäyttö 256 väriä.
  • n. 30-40 000 mk
Julian joukkoja
Julian joukkoja

VAX 8600 tulee

Laskentakeskuksen tiedote 3/1985 24.4.1985
Laskentakeskuksen tiedote 3/1985 24.4.1985

Väitöskirja

6:20

  • väitöskirja WordsStarilla
    • Raino Mäkinen teki Postscript-tulostinta varten matemaattiset merkit
    • kirjoitettiin puolen rivin tarkkuudella, eli näytössä tosi harvaa ja tulostettiin tihemmin
Väitöskirja, vastaesimerkki, modifioitu WordStart
Väitöskirja, vastaesimerkki, modifioitu WordStart

Väitöskirja, vastaesimerkki, PS-tulostin
Väitöskirja, vastaesimerkki, PS-tulostin

Tietojenkäsittelyn perusteet 1985

Tietojenkäsittelyn perusteet mainos 1985
Tietojenkäsittelyn perusteet mainos 1985

6:50

  • demot ensimmäistä kertaa mikroluokassa
  • Turbo Pascal
  • Mikro Mikko 2 (oma grafiikkaprosessori, valkopohjainen näyttö)
MikroMikko 2, näitä oli yksi tietokoneluokka ja muutamia laitoksilla
MikroMikko 2, näitä oli yksi tietokoneluokka ja muutamia laitoksilla

Ohjelma ja sen pöytätesti 1985
Ohjelma ja sen pöytätesti 1985

Tietojenkäsittelyn perusteet, välikoe 1985, ohjelmatehtävä
Tietojenkäsittelyn perusteet, välikoe 1985, ohjelmatehtävä

Kurssipalautettu 1985
Kurssipalautettu 1985
  • demotehtävät eivät onnistu kuin käyttämällä suunnattoman paljon aikaa

Kurssipalautetta 1985
Kurssipalautetta 1985
  • tietokoneen rakenteiden ja toimintaperiaatteiden syvällinen tarkastelu tuntuu aikalailla turhalta...

Kalvot piirturilla

Kalvot WordStar + piirturitulostus
Kalvot WordStar + piirturitulostus

1986

7:25

  • kovalevyllä varustettu Olivetti PC maksoi n. 35000 mk.
  • esteettömyys: tein ohjelman, joka kaappasi PC:n näytöltä tekstin ja siirsi sen Versa Braille pistekirjoitusnäytölle
Versa Braille
Versa Braille

Julkaisuja

Pienissä konfrensseissa täydennettiin käsin
Pienissä konfrensseissa täydennettiin käsin

Julkaisu 1986 Ari Lehtonen & VL, Wordstar
Julkaisu 1986 Ari Lehtonen & VL, Wordstar

TeX

Em. julkaisu huvin vuoksi Texillä samana vuonna
Em. julkaisu huvin vuoksi Texillä samana vuonna

Mikrotietokonetekniikka

Mikrotietokonetekniikan mainos 1986
Mikrotietokonetekniikan mainos 1986

  • Mikrotietokonetekniikka, sivutuotteena paljon hyödyllisiä harjoitustöitä
    • Keydef
    • VT100-200 (myöhemmin myös Tektronix emu), helppo tiedonsiirto VAXiin
    • TeX preview
    • PrnToCom
Konekielellä vielä iso merkitys
Konekielellä vielä iso merkitys

Ohjelmistojen siirto Sperry -> Vax
Ohjelmistojen siirto Sperry -> Vax

Sovelletun matematiikan seminaari

Sovelletun matematiikan seminaari 27.1.1986
Sovelletun matematiikan seminaari 27.1.1986

Sovelletun matematiikan seminaari 1986
Sovelletun matematiikan seminaari 1986

Sovelletun matematiikan seminaari 1986
Sovelletun matematiikan seminaari 1986
Sähkökirjoituskone, jossa yhden rivin näyttö, erikoismerkit käsin
Sähkökirjoituskone, jossa yhden rivin näyttö, erikoismerkit käsin

Sovelletun matematiikan seminaari 1986
Sovelletun matematiikan seminaari 1986
Erikoismerkit käsin
Erikoismerkit käsin

VAX/VMS

VAX/VMS opas 1986
VAX/VMS opas 1986

Näkymä VAX 8600 saliin
Näkymä VAX 8600 saliin

VAX 8600 levyasemia
VAX 8600 levyasemia

Nauhakeloja
Nauhakeloja

IBM PC luokka MaD:ssä 199?
IBM PC luokka MaD:ssä 199?

Ensimmäinen TeXillä tehdy gradu

8:50 Pala kansilehdestä


Ote Timo Männikön TeXillä tehdystä gradusta
Ote Timo Männikön TeXillä tehdystä gradusta

1987

WS -> Tex
WS -> Tex

Sali-järjestelmän aloitus

  • Sali-järjestelmän aloitus

Kurki kuolee

  • HP 87 päästi viimeiset savut ulos
  • tämän jälkeen meni yli 11 vuotta ennenkuin mitään vastaavaa saatiin aikaiseksi
    • kullakin opettajalla oli tiedot missä sattuu
  • tärkein ominaisuus oli että tiedot oli yhdessä paikassa ja kaikki opettajat kävivät laittamassa tiedot sinne.

1988

  • pönttöMac 20 MB levyllä maksoi 18000 mk (n. 3000 €)


Jore ja Sali

9:43

  • keväällä käyttöön JORe (Jyväskylän OpintoREkisteri)
  • sitä ennen oli OpSu (OPintoSUoritusrekisteri)
  • Sali käyttöön 1988 tai 1987?

Postscript

  • Borland Sprint-tekstinkäsittelyohjelma
    • samasta materiaalista ehdoilla sekä painoversio, että kalvot
  • Pager (Jari Junikka) listausten tulostamiseksi Postcript-kirjoittimelle
Pager ohjelman listauksen alkua
Pager ohjelman listauksen alkua

WordPerfect

WordPerfect manuaali 1988
WordPerfect manuaali 1988

Opiskelijaprojektit alkavat

10:03

  • 1988-1994: yli 42 projektia
  • 1988-89: ohjelmistoja tutkimukseen ja kursseille
    • Tieteellisen laskennan ohjelmistoja tavoitteet osin tutkimuksessa ja jatko-opiskelijoiden rekrytoinnissa sekä kursseihin liittyviä tekniikoita ja ohjelmia. Ohjelmistot ja kielet pääosin tuttuja laitoksen henkilökunnalle. Ei välttämättä tilaajaa, ei loppukäyttäjiä, eikä monestikaan todellisia tarpeita tai ongelmia taustalla.
  • 1990-94: Työkaluja JY:lle.
    • Aiheet tietotekniikalta, liikuntatieteistä ja kirjastolta sekä yksittäisiä aiheita yliopiston ulkopuolelta. Aiheiden hankinta ei edelleenkään ollut aktiivista ja järjestelmällistä. Tilaajalla pääosin vain aihealueen tuntemusta, tilaaja ei aina ollut tietoinen tarpeistaan tai kyennut määrittelemään niitä. Henkilökunnan ja opiskelijoiden työtä tukevia ohjelmistoja, uusia tekniikoita, ohjelmistoja, aliohjelmakirjastoja ja sovelluskohteita, Kaikkiin projekteihin ei liittynyt ohjelmointia, mm. ohjelmistojen käyttöön tutustumista, käyttöohjeita ja oppimateriaaleja.

Kurssipalautetta

  • Opettaja oli niin huono että piti itse ottaa asioista selvää!

1989

Kirje tekstinkäsittelyn järjestämisestä
Kirje tekstinkäsittelyn järjestämisestä

Ratkomo aikanaan?
Ratkomo aikanaan?

Borland Sprint

  • Tietokonejärjestelmät moniste Borland Sprintillä.
    • 1/4 Wysiwyg = otsikot näkyivät korostettuina, samoin lihavat yms
    • tavallaan TeXin ja Wordin välimuoto
    • jos teksti oli tasattua, se oli myös näytöllä, mutta rivirajat olivat eri paikassa
    • hyvin ASCII-perustainen tallennusmuoto => voisi muuttaa helposti vieläkin esim TIMiin
    • useasta palasta koostuvan dokumentin käsittely helppoa
    • automaatiot helppoja
    • VL-käytössä vielä n. 2005

Tietokonejärjestelmät, 1990, Borland Sprint
Tietokonejärjestelmät, 1990, Borland Sprint

1990

10:24

  • luennoitiin mm piirtoheitintä käyttäen, hihat paloi
Pascal, Demo 6, 31.10.1990
Pascal, Demo 6, 31.10.1990

Demo 8 16.11.1990
Demo 8 16.11.1990

Windows 3

1991

Tietokonejärjetelmät 1991
Tietokonejärjetelmät 1991

Tietotekniikkaa opettajille kevät 1991
Tietotekniikkaa opettajille kevät 1991

C-kieli

  • ensimmäisen C-kielisen Ohj 2-kurssin moniste joulukuussa 1991

1992


Ohjelmointikurssi C-kielellä (vast Ohj2)

10:48

  • harjoitustyöhön pakolliset aikataulut (lievää erimielisyyttä laitoksella kuuluuko tällainen yliopistoon) => nosti läpipääsyä huomattavasti
  • malliharjoitustyö

Kurssipalautetta

Kurssipalautetta
Kurssipalautetta

  • Aika ei riitä
  • ei ole aikaa/viitsi perhetyä luentoihin
  • liian suuri työmäärä

Windows 3.1

Graafisten käyttöliittyminen ohjelmointi

11:13

Hello World C-kielellä Windows 3:een 1992
Hello World C-kielellä Windows 3:een 1992

GKO demotehtäviä
GKO demotehtäviä

Graafisten käytöliittymien pääteohjaustehtäviä 1992
Graafisten käytöliittymien pääteohjaustehtäviä 1992

Opetussuunitelmasta

Kirjoitus opetussuunitelmasta 1992
Kirjoitus opetussuunitelmasta 1992

Opsu -92 jatkuu
Opsu -92 jatkuu

Asiantuntijajärjestelmät seminaari

11:23

Asiantuntijajärjestelmät seminaari 12.8.1992
Asiantuntijajärjestelmät seminaari 12.8.1992

AJ esimerkkejä 1992 (Sote)
AJ esimerkkejä 1992 (Sote)

Asiantuntijajärjestelmien seminaari 1992
Asiantuntijajärjestelmien seminaari 1992

1993

Word monisteiden kirjoittamisen alustaksi

  • Windows ohjelmointi C-kielellä, MS-Word
    • pysyy erittäin huonosti pystyssä isommilla dokumenteilla
    • lopullinen tulostus saattoi olla päivien työ
    • yhteen paikkaan koskeminen saattoi rikkoa lopun dokumentin
    • useasta palasta koostuvan dokumentin tekeminen todella hankalaa

Siirtoheitin

11:52

  • kärry, jossa oli mikrotietokone, piirtoheitin ja siirtoheitin valmiina
  • ohjelmien kirjoittaminen livenä
  • valoteho surkea

1994

Suuri AV-laite vertailu

  • syksyllä 1994 järjestettiin suuri AV-laite vertailu siitä, onko videotykeistä jo valotehollisesti/hinnallisesti järkeväksi opetusvälineeksi.
  • ison salin käyttökelpoinen tykki maksoi 250 kmk.
  • siirtoheittimet 15-46 kmk
  • kunnolliset piirtoheittimet 11-15 kmk

12:17

1995

Windows 95

Visual Basic

  • muutti tavan tehdä ohjelmia joissa on graafinen käyttöliittymä

Sovellusprojekteihin suunitelmallisuus ja aktiivinen aiheidenhankinta

12:43

  • historiaa
  • Jukka-Pekka Santanen vastulliseksi ohjaajaksi
  • keväästä 1995 lähtien n. 200 projektia, 2 tai 6 keskeyttänyttä opiskelijaa yhteensä
  • Ryhmä 2-3 opiskelijaa, myöhemmin 3-4. Tilaajan edustaja(t), vastaava ohjaaja ja tekninen ohjaaja erillisiä henkilöitä, henkilöllä ei useaa roolia. Osalla tilaajista runsaasti tietotekniikan alan kokemusta, osalla vain aihealueen kokemusta, uusia linjoja tietotekniikkaan, osallistujien heterogeenisyys lisääntyi. Kaikilla ryhmillä oma huone tai nurkkaus ja useimmille jäsenille mikro, joitakin ryhmiä myös tilaajan tiloissa. Tilaajalta ohjelmistoja ryhmän käyttöön. Ryhmiä ohjasi sama vastaava ohjaaja, tekniselle ohjaajalle tuntipalkkio tuloista, ryhmää neuvoivat tarvittaessa ohjelmointikursseja pitävät oman työnsä ohessa.

1996

Ohj2 C++

12:59

  • Ohjelmointi-kurssin kieleksi C++
  • "Visualisaatioita" kuten lajittelu ihmisillä
    • 5 henkeä 20 sek
    • 10 henkeä 40 sek
    • ?
    • miksi jos O(n2) algoritmi

Monisteita HTML ja paperi

  • GKO: Delphi 1 käytössä

  • monikanavajulkaiseminen, esimerkiksi Delphi Pikakurssi

Tiedekunnassa tehtyjä luentomonisteita
Tiedekunnassa tehtyjä luentomonisteita

Joitakin painettiin kirjaksi asti
Joitakin painettiin kirjaksi asti

Älykäs opastus opetusohjelmissa
Älykäs opastus opetusohjelmissa

1997

13:22

InSitu

  • aloitettiin InSitu (nyk vrt. Classroom Response Systems, Clicker, sisäänrakennettuna TIMiin)
  • aluksi 3 langallista laitettua
  • myöhemmin 35 langatonta (siirtoprotokolla 3 tavua, broadcast)
InSitu-päätelaite
InSitu-päätelaite

1998

Tietojenkäsittelypäivät esitelmä, 1998
Tietojenkäsittelypäivät esitelmä, 1998

Kurki

Kurki sovellusprojekti keväällä 1998

  • mm Pauli Kujala, joka oli merkittävä henkilö myös Korpin kehityksessä.
  • KurKi käyttöön syksyllä 1998

1999

Agoraa rakennetaan

  • henkilökunta "sai" esittää toiveita
  • "ei saleissa tarvia sähköpistokkeita"

2000

14:10

Insitu-palautetta kesä 2000:

  • "Todella mukava luennoitsemistapa! Itse pysyy paremmin mukana luennossa, kun se ei ole vain passiivista kuuntelua vaan joutuu ajattelemaankin... Asiat jäävät paremmin mieleen, kun ensin pohtii kysymystä ja vaihtoehtoja. Ja uskaltaa vastata väärinkin, kun muut eivät sitä kuule... ja mieltä kohentavaa, kun ei ole ainoa väärin vastannut... "
Insitu Tiedonjyvässä
Insitu Tiedonjyvässä

Muutto Agoraan

  • 8 mikrotietokoneluokkaa
  • videotykit useissa saleissa

Kotka-sovellusprojekti

14:26

  • aloitti sarjan sovellusprojekteja johtaen Korppi-järjestelmään
  • Korpin historia

2001

Korppi käyttöön

  • Korppi projekti kevät 2001
  • kesätöinä viimeistelyä
  • Korppi käyttöön syksyllä 2001
  • 17 (21) opiskelijaprojektia (KIITOS J-P), n. 70 (85) opiskelijaa
  • ainakin 7 gradua, lisäksi muita opinnäytetöitä (mutta ei yhtään ITP aikana)
  • opettajien ja opiskelijoiden opettajille, opiskelijoille, sihteereille ja amanuensseille tekemä, myös vahtimestarit

Windows XP

2003

15:02

Sähköjyvä 3/23.1.2003

  • "Yliopiston hallintovirasto on 20.1.2003 joutunut tekemään päätöksen, jonka mukaan 16.12.2002 käyttöönotetusta Timmi-tilavarausohjelmasta luovutaan ja entinen Sali-järjestelmä otetaan uudelleen käyttöön. Kaikki Timmiin tehdyt varaukset on siirretty Sali-järjestelmään. Tiedote lähetetty sähköisesti laitoksille."
  • Korppi-järjestelmän salivarausosio käyttöön lokakuussa 2003

Ohjelmointi 2:lle Java -kieli

2004

2005

2006

2007

Viimeinen Korppi-projekti

15:43

  • viimeinen (ja HYVÄ) Korppi-projekti syksyllä 2007
  • Korpin ylläpito siirtyi IT-palveluille => kehityspalvelutaso romahti

Oma Ohj1 kurssi tietotekniikalle

iPhone

Palautetta Ohj2

  • Tehtävien kieli oli osittain epäselvää ja puutteellista. Tehtävissä oli usein maininta "ota selvää". Eli kotona oli aina uusia asioita selvitettävänä jostakin. Vihjeitä ei juuri annettu. Aikaa niihin meni erittäin paljon ja työtä niissä oli muutenkin liikaa.
  • Paras tapa oppia on harjoittelu ja sitähän demotehtävistä sai
  • Demoja oli liikaa, ja se että jokaisista demoista piti tehdä vähintään neljännes oli ihan hanurista. Ihmisten kiusaamista.
  • Ohjelmointi nyt yleensäkkin on kivaa, ja TDD:tä oli juuri sopivasti.

2008

Luentojen videointi

  • viimestään 2008, ehkä aikaisemminkin
  • voi suorittaa paremmin etänä
  • voi valita oman opiskelutavan
  • moni sanoo että videosta voi hyppiä yli "tylsät kohdat"
  • videon voi pysäyttää ja kokeilla itse samaa

Symbian C++

  • kovasti ulkopuolisia paineita Symbian C++:aan (jo aieminkin), mutta ei lähdetty tähän kelkkaan

ComTest

16:10

  • ComTest käyttöön Ohj2 kurssilla ja myöhemmin myös Ohj1 kurssilla
# helloeka

Graphics-kirjasto Ohj1-kurssille

  • kirjasto jolla voitiin helposti piirtää grafiikkaa Javalla
# javagra3D

2009

AngryBirds


Nuorten peliohjelmointikurssi

16:31

  • Jypelin kehitys, idea että tehdään oikeilla työkaluilla oikeata koodia, "Tools not Toys".
    • Tomi Karppinen
  • Nuorten peliohjelmoinnin kesäkurssit koululaisille. Lisäksi kuukausittain kerhotoimintaa (seuraavaksi lauantaina 18.11.).
    • Antti-Jussi Lakanen
  • Tavoitteena kiinnostuksen kehittyminen tietotekniikkaa ja ohjelmointia kohtaan
  • Ensimmäinen kurssi pidettiin 20.7.2009
  • Vuosittain 4-5 kappaletta viikon mittaista työpajaa / leiriä. Ohjaajina vastuuopettaja ja tietotekniikan opiskelijoita.
  • Tähän saakka toiminta ollut osallistujille maksutonta
  • Yhteensä yli 40 kurssia/leiriä, noin 900 kävijää, keski-ikä 14 vuotta
  • Kaikista kävijöistä noin vasta osa (35%) on ehtinyt korkea-asteelle. Tästä porukasta taas tietotekniikan aloille päätyi 48%. Heistä 65% kertoo kesäkurssin vaikuttaneen opiskelusuunnitelmiin.

Ohj1 Java-moniste

  • kirjoitettu OpenOfficella (ja varmasti viimeisen kerran)
  • html munnos skripteillä
  • todella arka kuviin yms koskemiselle

Kurssipalautetta:

  • "Liian laaja suhteessa 6 opintopisteisiin. Vaikka "laskennallisesti" kurssi olisikin "1:1" niin todellisuudessa siinä ei oteta huomioon kaikkea sitä aikaa joka käytetään asioiden miettimiseen ja pähkäilyyn. Veikkaan että nämä ovat yliopiston työläimmät opintopisteet. Jatkan silti ohj2:lle."

2010

iPad

Käsityskysely ohjelmoinnista

Miten käsityksesi on muuttunut (Ohj2 kurssin jälkeen)?

  • Ohjelmointi ei ole vaikeaa enää kurssien jälkeen. Enää on edessä rajattomasti mahdollisuuksia kehittyä.
  • Käsitykseni muuttuivat oikeastaan vasta kuin Ohjelmointi 2 -kurssilla mentiin olio-ohjelmointiin. Se avasi täysin uuden ajattelutavan ohjelmien tekemiseen. Ohjelmat muodostuvat silloin niin monista palasista ja tietorakenteista. Rakenne on paljon monimutkaisempi kuin mitä aikaisemmin ohjelmoinnissa on käytetty.

2011

Ohjelmointi 2, Swing

  • otettu harjoitustyön työkaluksi Swing-kirjasto
  • Java 1.6
  • Läpäisy 72.6 % -> 63.9 %
  • Demo12 guru (shakkipelin bruteforce algoritmi) oli tosi hyvä. Palkitsevin tehtävä koko kurssilla saada tehtyä.

Ohj1 vaihdettiin Javasta C# ja Jypeli

  • harjoitustyöksi peli
  • läpäisy 60.6 % -> 73 %

Kännykkäpelejä

  • Ohj 1 kurssi tuotti useita kännykkäpelejä Windows Phone 7 alustalle
  • opiskelijat saivat palkinnoksi Lumia 800 puhelimia

2012

17:49

Ohj2 Swing + GUI-kirjasto + kurssi KLOK rinnalla

  • käyttäjälähtöinen ohjelmistokehitys
  • läpäisy 63.9% -> 78.5%

2013

Ohj2 ei enää KLOK-kurssia

  • läpäisy 78.5 % -> 73 %

18:00

  • Tauno = TAUlukot NOhevasti / Jonne Itkonen
# kaannataulukko

2014

TIM

18:11

  • aloitus toukokuu 2014
  • ensimmäinen kurssi jolla käytössä Ohj1 syksy 2014
  • suuri osa materiaalista vielä TracWikissä
  • Ville Tirronen, Samuel Uusi-Mäkelä, Mika Lehtinen (gradu tietoturvasta), Tomi Karppinen
  • jatkossa 4 projektia (Kyselyt, Velpit, Pelillistäminen, Tulostus)
  • kehityksen aikana yli 11000 sähköpostia...

2015

18:24

Korpin lento loppuu

  • Hallinto rupeaa etsimään Korpille seuraajaa sekundäärisillä syillä
  • "opettajia on kuultu ihan tarpeeksi"
Miksi ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella
Miksi ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella

2016

Ohj2 JavaFX

  • taas kirjastot uusiksi...

Valintakoe TIMillä

  • syksyllä valintakoe TIMillä / Ari Viinikainen ym.
  • osallistujat tiesivät jatkuvasti pisteensä ja lopputuloksen heti kun lähtee pois kokeesta
  • pidetty myös lukiolaisten kilpailuja jo aiemmin, reaaliaikainen tulosseuranta

2017

19:02

Demoaktiivisuus
Demoaktiivisuus
  • tulokset huononee, liian helppoa? Ei olla valmiita oikeisiin työkaluihin?
  • tietokoneen käyttötarkoitus surkea

Kurssipalautetta Ohj2

  • Suurin osa tehtävistä ja luentomateriaalista oli itse opiskeltava jotta sai jotain käryä siihen mitä oikeastaan edes tekee. Kurssin työmäärä on niin valtava että se tuntui todella raskaalta, saati pystyä tekemään muita kursseja samalla kun menee aikaa itseopiskeluun luentojen ulkopuolella niin paljon!
  • Tajusin juuri miten paljon pöytätesti oikeastaan auttaa ymmärtämään muuttujien käytöllä ja mikä merkitys sillä on yleensä muistin käytössä. Ehkä kurssin opettavaisin harjoitus.

Kurssipalautetta Ohj1

  • Kurssin työkalu (TIM) sekä ohjaajan/ohjaajien panostus oli ehkä parasta mitä olen koskaan nähnyt (alla yksi suoritettu maisterin tutkinto). Tuntui että oltin aidosti panostettu siihen että ihmiset oppivat.
  • Se, että viimeisillä viikoilla testien kirjoittaminen oli pakollista, oli ehkä huonoin idea jota olisi toteuttaa voinut. Testien kirjoittaminen maistuu niin puulta että aion vältellä niitä jatkossa aina kun mahdollista, ja lisäksi viallisten testien syynäämiseen kului tuhottomasti aikaa, usein vieläpä niin ettei se lopulta saavuttanut mitään.
  • Kurssilla parasta oli juuri demotehtävien tekeminen ja se, että se todella oli pakollista. Ilman tätä, en varmastikaan olisi pysynyt kurssilla yhtä hyvin mukana koko syksyä.
  • En osaa sanoa millä tavoin kurssia tulisi kehittää. Työmäärää on paljon, mutta jos ei olisi, ei oppisi.
  • pitäisi keskittyä ainoastaan niihin läpipääsyn kannalta olennaisiin asioihin

Minä vs. muut

19:30

Kokemus ennen Ohj1 kurssia
Kokemus ennen Ohj1 kurssia

Kurssi kokonaisuutena
Kurssi kokonaisuutena

Oma opetus tänä päivänä TIMillä

  • interaktiivinen luentomoniste
  • keskustelupalstat
  • luentokysymykset
  • luentoseinä
  • selaimessa ajettavat esimerkit
  • tehtävien palautus + tulosten siirto Korppiin
  • palautteen antaminen tehtävistä
  • laadukas PDF TeXin kautta jos halutaan paperitulosteita
  • muuta välinettä ei tarvita :-)
    • paitsi kurssin oikeat työkalut
    • toki sähköposti
    • ja Korppi

# vpython14

Punainen lanka

Lähteitä

Kiitoksia!

  • Kysymyksiä?

Ohj1 harjoitustöitä (pelejä)

# Video3

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.