Nimeämiskäytänteet Ohjelmointi 2 -kurssilla
1. Javan käytänteet
luokkien nimet alkavat isolla kirjaimella, esim
Jasen
muuttujien ja aliohjelmien (myös metodien) nimet alkavat pienellä kirjaimella, esim
jasenenNimi
vakioiden nimet kokonaan isoilla kirjaimilla, esim:
VIIKOSSAPAIVIA
aloittava aaltosulku rivin lopussa, lopettava aloittavan sanan kohdalla, eli tyyliin:
if ( a > 10 ) { ... }
2. JavaFX tiedostojen nimeäminen
Nimetään JavaFX:llä tehtävät tiedostot seuraavasti:
- pääohjelma:
Aiheen nimi
+Main.java
.fxml
tiedostot:Aihe
+View.fxml
- kontrolleri-luokat:
Aihe
+Controller.java
- tyylitiedosto:
aihe
+.css
Esimerkiksi:
KerhoMain.java
KerhoView.fxml
KerhoController.java
kerho.css
tai
KerhoMain.java
KerhoGUIView.fxml
KerhoGUIController.java
kerho.css
Entä .css
?
3. Tapahtumankäsittelijöiden nimeäminen
Nimetään tapahtumankäsittelijät aloittamalla sanalla handle
ja sitten itse toimintoa kuvaavalla sanalla. Esimerkiksi:
/**
* Käsitellään uuden jäsenen lisääminen
*/
@FXML void handleLopeta() {
tallenna();
Platform.exit();
}
4. Käytetään kuvaavia (ja riittävän pitkiä) muuttujien nimiä
Eclipse osaa automaattisesti ehdottaa muuttujien nimiä, jotka ovat näkyvissä sillä hetkellä. Nykyään ei myöskään kannata murehtia koodin viemästä tilasta sillä:
- Koodin koko suhteessa kaikkeen muuhun on minimaalista
- Lopullinen koodi, jota ajetaan ei edes näytä samanlaiselta, koska konekieliessä versiossa ei välttämättä ole enää mitään tietoa alkuperäisistä nimistä
Näistä syistä on paljon parempi käyttää pitkiä ja kuvaavia nimiä lyhyiden sijasta:
public void etsi(String etsittavanNimi, int etsittavanId){
...
}
ei näin:
public void ali(string x, int i){ // EI EI EI!!!
...
}
Kirjoitushetkellä saattaa vielä muistaa, mikä noiden merkitys on, mutta on paljon helpompi lukea koodia, jossa muuttujien nimet ovat kuvaavia.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.