Menusta rungoksi

# f4to5

Etenemisohjeita vaiheiden 4 ja 5 välille

Katso miten vaiheiden kehittyminen näkyy versionhallinnasta

Malli, erityisesti vaihe5.1. Tosin voit katsoa myös yksinkertaista mallia, jossa ei ole mukana harrastuksia.

MOTTO! Älä koskaan tee paljoa muutoksia kerralla. Testaa aina pienten muutosten jälkeen!

  1. tee Jasen ja testaa se pikku pääohjelmalla, vaikka:

        public static void main(String args[]) {
            Jasen aku = new Jasen(), aku2 = new Jasen();
            aku.rekisteroi();
            aku2.rekisteroi();
            aku.tulosta(System.out);
            aku.vastaa_aku_ankka();
            aku.tulosta(System.out);
    
            aku2.vastaaAkuAnkka();
            aku2.tulosta(System.out);
    
            aku2.vastaaAkuAnkka();
            aku2.tulosta(System.out);
        }
  • Käännä ja testaa!
  1. tee Jasenet ja testaa se pikku pääohjelmalla, vaikka:

         public static void main(String args[]) {
             Jasenet jasenet = new Jasenet();
    
             Jasen aku = new Jasen(), aku2 = new Jasen();
             aku.rekisteroi();    aku.vastaaAkuAnkka();
             aku2.rekisteroi();   aku2.vastaaAkuAnkka();
    
             try {
                 jasenet.lisaa(aku);
                 jasenet.lisaa(aku2);
    
                 System.out.println("========== Jäsenet testi ==============");
    
                 for (int i=0; i<jasenet.getLkm(); i++) {
                     Jasen jasen = jasenet.anna(i);
                     System.out.println("Jäsen nro: " + i);
                     jasen.tulosta(System.out);
                 }
    
             } catch ( Jasenet.SailoException ex ) {
                 System.out.println(ex.getMessage());
             }
         }
  • Käännä ja testaa!
  1. Tee Kerho-luokka ja testaa

  2. Lisää toimivat osat käyttöliittymäluokkaan ja lisää puuttuvat palat Kerho-luokkaan

    Käännä ja testaa!

  3. Vastaavasti jos olisi esim. harrastukset, niin

    • tee ja testaa Harrastus
    • tee ja testaa Harrastukset (mutta tämä vaikka ArrayListillä sisäisesti ei perustaulukolla)
    • Lisää Kerhoon harrastukset
  4. lisää käyttöliittymään jotakin, jolla nähdään että vain tietyn jäsenen harrastukset löydetään. Esimerkiksi jäsenen tulostamiseen:

        public void tulosta(PrintStream os, final Jasen jasen) {
            os.println("----------------------------------------------");
            jasen.tulosta(os);
            os.println("----------------------------------------------");
            List<Harrastus> harrastukset = kerho.annaHarrastukset(jasen); 
            for (Harrastus har:harrastukset) 
                har.tulosta(os); 
        }
  1. voit myös aluksi rakennella käyttöliittymää mallin tai yksinkertaisen mallin ideoilla.
# f5to6

Vaiheesta 5 vaiheeseen 6

  • Lisää käyttöliittymäluokan koodiin harrastusten käsittely (tutki hartaasti 4. vaiheen kuvaa).
  • lisää Jasen-luokkaan toString() ja parse() metodit
  • lisää Jasenet luokkaan tietojen luku/kirjoitus tiedostoon
  • lisää tarvittavat metodit Kerho-luokkaan
  • täydennä tarvittavat käyttöliittymäluokkaan
  • tee sama Harrastukset (ja muille luokille)
# f6to7

Vaiheesta 6 vaiheeseen 7

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.