Ohjelmointi 1
Syksy 2021
Vesa Lappalainen
vesal@jyu.fi
Menkää selaimella osoitteeseen
r.jyu.fi/ohj1
ATK
- voidakseen käsitellä tietoa automaattisesti pitää ensin osata käsitellä sitä itse!
Mikä huipputekninen väline on tärkein kurssilla?
Puuttunut aikaisempina vuosina!
Mikä huipputekninen väline on tärkein kurssilla?
Puuttunut aikaisempina vuosina!
- taulukot, viitteet
Mitä muuta tarvitaan?
Ja vielä? n. 15 h/viikko!
Mikä on vaikeinta ohjelmoinnissa?
uskoa että sen opiskeluun tarvitaan AIKAA
uskoa että sen opiskeluun tarvitaan TYÖTÄ
tässä etämoodissa haasteeksi tulee vielä itsekuri
- demotehtäviä ei saa aloittaa ennen kuin muut viikon tehtävät on tehty
Kurssin osat
- (luento)moniste
- luennot (ma, ti, 11 viikkoa)
- (pääte)ohjaukset (ke-pe, joulukuun puoleenväliin)
- demot (viikkotehtävät, 11 viikkoa)
- demot kotona, palautus TIMiin
- demojen vastaukset(ma 14 tai 16)
- omien vastausten täydentäminen oikeiksi
- debugnäyte (n. kurssin puoliväli)
- harjoitustyö (HT, 3+1 vaihetta)
- tentti (joulukuun alku)
Harjoitustyö
Pääteohjaukset
- pääteohjauksissa harjoitellaan sitä tekniikkaa, mitä luennolla on näytetty. Ohjauksiin liittyvät tehtävät on tehtävä joko ohjausryhmissä tai itsenäisesti
- ohjauksiin ilmoittaudutaan joka viikolle erikseen: Pääte 1, vko 36
- kun ohjaustehtävät on tehty, voi jatkaa tekemällä demotehtäviä
Demot
- demot (eli viikkotehtävät) ovat viikoittaisia kotitehtäviä, joista saa kurssilla hyvityspisteitä tenttiin
- demot tehdään itsenäisesti tai keskustellen pienryhmissä
- demoihin liittyy palautustilaisuus (ma 14-16 ja 16-18), jossa katsotaan mitä olisi pitänyt vastata ja mitä parannettavaa on tehdyissä vastauksissa
Kun tehtävien vastaukset on julkistettu (esim demopalautuksissa), pitää jokaisen korjata omat vastauksensa niin, että ainakin Tauno ja perustehtävät 1-6 tuottavat vähintään 1p kukin. Eli demon palautuksen jälkeen pitää demosivun näyttää 7 p.
Siis esim. ennen demo 2 tehtävien aloittamista pitää demoista 1 tulla mainittu pistemäärä.
Kurssin kotisivut
TIMin käyttöä:
- punaiset vs keltaiset
- kurssin laittaminen omiin kursseihin
- hampurilaismenu
- ulkoasun muokkaaminen
- kirjanmerkit
- kommentit
- manage ja muutosten tilaaminen
- velpit
- haku
- luentoseinä
- lunttilapun teko, MD ja erityisesti miten koodia lisätään, muokkaus, oppimappi
Sivujen läpikäynti!
Please
Osattava asia | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Rakenteisen ohjelmoinnin perusajatus | o | |||||
Algoritminen ajattelu | o | |||||
C#-kielen perusteet | o | |||||
Peräkkäisyys | o | |||||
Muuttujat | o | |||||
Aliohjelmat ja funktiot | o | |||||
Parametrin välitys | o | |||||
Ehtolauseet | o | |||||
Silmukat | o | |||||
Taulukot | o | |||||
Tiedostot ohjelmasta käytettynä | o | |||||
Olioiden käyttö | o | |||||
Yksikkötestit (TDD) | o | |||||
Debuggerin käyttö | o | |||||
Lukujärjestelmät, ASCII-koodi | o | |||||
Rekursio | o | |||||
Dokumentointi ja sen lukeminen | o |
Omia muistiinpanoja
Ohjelmia
Luentojen aiheet
1. luento: ma 6.9.2021 klo 12:15-14:00: Aihe: Alkubyrokratia, komentorivi, yksinkertaisin C#-ohjelma
Hirveästi toimimattomia ja tosi vanhoja linkkejä. Nämä pitäisi siivota jos käytetään avoimen kurssilla. -AJL
vl: täähän on syksyn 2021 lainaus ja pitää miettiä miten koko luentoja lainataan, sama koskee seuraavaa kommenttia
Varmaan voi jättää otsikon lainaamatta ja kirjoittaa avoimen toteutukseen oman otsikon. -AJL
VL: silloin tuo mun luentosivu pitää rakennella hieman eri tavalla niin että otsikko on oma lohkonsa ja teksti omanaan että voi lainata eri tavoin. Siksi sitä pitää miettiä molempien perspektiivistä.
—Otsikoissa ei tarvitse päivämääriä eikä kellonaikoja. -AJL
—- 3 tärkeää asiaa
- Kurssin kotisivujen ja pelisääntöjen läpikäynti
- Vastaa kurssin esitietokyselyyn
- Mitä ohjelmoinnilla voidaan tehdä
- Työpaikat
- "Tärkeintä on osata kehittää uutta, ettei vain seuraile muita. Tällöin pitää tuntea olemassa olevat rakennuspalikat ja osata rakentaa niistä jotain uutta." Mika Helenius, toiminnanjohtaja, TIVIA ry.
- Esim. GoogleMaps, Oma kartta
- TIM
- Excel, Word, autojen jarrut + kaikki muu kontrolli
- MS Imagine Cup -kilpailut opiskelijoille.
- MS Imagine Cup 2008, lyhyempi tekstitetty versio
- edellisen pidempi versio joka on koostettu Micropsoftin videoista
- Imagine Cup 2013 voittajat
- "3D-kuvaa 2D-kameralla"
- Työpaikat
- Motivaatio peleihin
- KSML artikkeli leikin vaikutuksesta oppimiseen
- Project Natal Ces http://www.youtube.com/watch?v=Ay9mpb0TN3g
- Esimerkkejä siitä, mitä kurssilla ja Jypeli-kirjastolla voidaan tehdä
- GalaxyTrip, AngryLego (arvosteluja) ja Tankkipeli
- Aikaisempia harkkatöitä ja esimerkkipelejä (jos sinulla ei facebook-tiliä, niin katso täältä)
- Syksy 2014
- Kevät 2012 harjoitustöitä
- Koripallopeli
- Fall Down
- Viimeinen Systeemi
- Esimerkkejä NPO-kurssilta
- Jumpy Jumpie
- Rampege
- Hyppijä
- Palikkatesti WMV
- Auto ja pyörivä ukko, R2->R funktio. (Java-kurssin esimerkkejä) (Seuraava ei enää toimi: Kuinka saat Appletit käyttöön)
- Konvoluutio kuvan käsittelyyn (lataa
konvo.jar
ja käynnistä)
- Käsitekartta vastaavan Java-kurssin asioista, pätee suurimmalta osin tälläkin kurssilla
- Komentorivi
- Ohjelman kääntäminen komentoriviltä
- Mahdollisimman paljon koneen käyttöä muuten kuin hiirellä
- Vuoden 2007 materiaali Windowsin komentorivistä
- Vuoden 2007 materiaali Linuxin käytöstä Jyväskylän yliopistossa.
- Komentorivistä muita linkkejä: Työvälinekurssin moniste
- M: 1. Mitä ohjelmointi on? TIM
- M: 2. Ensimmäinen C#-ohjelma TIM
- Mitä kääntäminen tekee
- Julkkiskin haluaa pysyä ajan hermolla
- Luennolle tehdyt koodit versionhallinnassa
- Luennon koodit versionhallinnassa
- 1. luento videona: Osa 1 ja 2 MP4 alkuperäinen, MP4 kännykkäversio
- luentoseinä
Komentorivi ja kääntäminen
- Komentorivi (komentotulkki)
- Ohjelman kääntäminen komentoriviltä
- VLTODO: CSC polkuun, miten
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.