avoin/avoin23

# avoin

Huom! TÄMÄ ON AVOIMEN YLIOPISTON SIVU.

Et voi suorittaa kurssia, ellet ole ilmoittautunut täällä.

Ohjelmointi 1, avoin 2023, luento 09

# L09

9. luento: ma 2.10.2023 klo 12:15-14:00: Aliohjelmien kutsuminen, String, StringBuilder

Muu sisältö: ehtolauseet, luokan käyttäminen sekä olioviitteet

Tallenne jumahtaa kohtaan 57:21. Tallennetta voi katsoa kyllä eteen päin, jos kelaa suoraan esim. kohtaan 58:00.

02 Oct 23

Kertausta yms

HT-näytöt

  • varaa aika

Demot

  • aloita AJOISSA!
  • laita vastauksia TIMiin sitä mukaan kun niitä Visual Studiossa teet
  • KÄY PÄÄTEOHJAUKSISSA! Erityisesti jokainen joka on nyt aloittanut la/su, pitäisi käydä pääteohjauksissa, jotta pääsee alkuun, silloin itsenäinen la/su jatkaminen on helpompaa
  • muista täydentää vastaukset 7p kun palautustilaisuus (tai jopa sen aikana) on pidetty.
# GLO_DemoN2

Kurssin esimerkkiohjelminen hakeminen

  • siirry hakemistoon johon haluat esimerkit

    git clone https://gitlab.jyu.fi/tie/ohj1/avoin23/esimerkit.git .
    git pull

Testaaminen

Ongelmanratkaisu:

  • (puolita, tee paloissa)
  • mieti mitä pitäisi saada
  • laske/tee
  • tarkista
  • ota vastuu!

Esim: laske paljonko on 3*2.5

  • on se yli 3*2 = 6 ja pakko olla alle 3*3 = 9
  • lasketaan ja saadaan 7.5
  • on ajatellussa välissä => saattaa olla oikein

Funktiot ja järjestäminen

Järjestä kolme pahvilappua järjestykseen.

# pisin3
# pisin3kuva
ref a -> new *$1 Kissa
ref b -> new *$2 Kana
ref c -> new *$3 Krokotiili
ref voittaja -> $1
voittaja -> $3

Pong

Aliohjelminen kutsuminen ja APIin lukeminen

Kysymyksiä:


# kutsuja
        // docs.microsoft.com/en-us/dotnet/api/system.console.writeline?view=netcore-3.1#System_Console_WriteLine_System_String_
        // Namespace:  System
        // Console.WriteLine Method (String)
        // public static void WriteLine(string value)

StringBuilder

# sb
# krokokuva2
ref sb
new *$1 "Krokotiili"
sb -> $1
ref s -> new *$2 "Krokotiili"
val i = 5
$1 = "tiili"
$1 = "tiilitalo"
# krokokuva

Yhdistetyt ehdot

Yhdistettyjen ehtojen totuustaulu

p q p && q p || q p ^ q !p
0 0 0 0 0 1
0 1 0 1 1 1
1 0 0 1 1 0
1 1 1 1 0 0
C#-koodi Operaattori Toiminta
! looginen ei Tosi, jos lauseke epätosi.
&& looginen ehdollinen ja Tosi, jos molemmat lausekkeet tosia. Eroaa seuraavasta siinä, että jos lausekkeen totuusarvo on jo saatu selville, niin loppua ei enää tarkisteta. Toisin sanoen jos ensimmäinen lauseke oli jo epätosi, niin toista lauseketta ei enää suoriteta.
& looginen ja Tosi, jos molemmat lausekkeet tosia. Suorittaa aina molemmat ehdot (turhaan).
|| looginen ehdollinen tai Tosi, jos toinen lausekkeista on tosi. Vastaavasti jos lausekkeen arvo selviää jo aikaisemmin, niin loppua ei enää tarkisteta. Toisin sanoen, jos ensimmäinen lauseke saa arvon tosi, niin koko lauseke saa arvon tosi ja jälkimmäistä ei tarvitse enää tarkastaa.
| looginen tai Tosi, jos toinen lausekkeista on tosi. Suorittaa aina molemmat ehdot (turhaan).
^ eksklusiivinen tai (XOR) Tosi, jos toinen, mutta eivät molemmat, on tosi.

Mistä |-merkin saa näppikseltä?

26 Sep 17 (edited 26 Sep 17)

AltGr + <

26 Sep 17

Macilla alt + 7

27 Nov 17
# osuuko

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.