Ohjelmointi 1, kesä 2024, luento01

Olin tällä sivulla luennon aikana Agorassa

Please to interact with this component.

.
Olin tällä sivulla luennon aikana Zoomissa

Please to interact with this component.

.
Olin tällä sivulla videon katsomisen aikana

Please to interact with this component.

.
Katson sivua etukäteen

Please to interact with this component.

.

# runner

Ohjelmointi 1

Syksy 2023

Vesa Lappalainen

vesal@jyu.fi

Menkää selaimella osoitteeseen

r.jyu.fi/ohj1

tai näytä tätä puhelimelle
tai näytä tätä puhelimelle

Ohjaajat

Kuka on kurssin tärkein opettaja?

Vesa
Vesa

ATK

  • voidakseen käsitellä tietoa automaattisesti pitää ensin osata käsitellä sitä itse!

Mikä huipputekninen väline on tärkein kurssilla?

Puuttunut aikaisempina vuosina!

Mikä huipputekninen väline on tärkein kurssilla?

Puuttunut aikaisempina vuosina!

  • taulukot, viitteet

Mitä muuta tarvitaan?

Mikä on vaikeinta ohjelmoinnissa?

  • uskoa että sen opiskeluun tarvitaan AIKAA

  • uskoa että sen opiskeluun tarvitaan TYÖTÄ

  • etämoodissa haasteeksi tulee vielä itsekuri

    • demotehtäviä ei saa aloittaa ennen kuin muut viikon tehtävät on tehty

Kurssin osat

  • (luento)monisteen lukeminen ennen luentoa
  • luennot (ma, ti, 11 viikkoa, live/zoom/video)
  • (pääte)ohjaukset (ke-pe, joulukuun puoleenväliin)
  • demot (viikkotehtävät, 11 viikkoa)
    • demot kotona, palautus TIMiin
    • demojen vastaukset (ma 14 tai 16, live/zoom/video)
    • omien vastausten täydentäminen oikeiksi
  • debugnäyte (n. kurssin puoliväli)
  • harjoitustyö (HT, 3+1 vaihetta, peli tai ei-peli)
  • tentti (joulukuun alku)

# viikkorytmi

Open JS-frame

Ohjelmointi 1 -kurssin viikkorytmi joka toistuu 11 viikon ajan

 

Harjoitustyö

# Video3

Aihe keksitään itse (peli tai ei-peli), tehdään suunnitelma ja esitetään se ohjaajalle 30.9 mennessä.

Pääteohjaukset

  • pääteohjauksissa harjoitellaan sitä tekniikkaa, mitä luennolla on näytetty. Ohjauksiin liittyvät tehtävät on tehtävä joko ohjausryhmissä tai itsenäisesti
  • ohjauksiin ilmoittaudutaan joka viikolle erikseen: Pääte 1
  • kun ohjaustehtävät on tehty, voi jatkaa tekemällä demotehtäviä

Demot

  • demot (eli viikkotehtävät) ovat viikoittaisia kotitehtäviä, joista saa kurssilla hyvityspisteitä tenttiin
  • demot tehdään itsenäisesti tai keskustellen pienryhmissä
  • demoihin liittyy palautustilaisuus (ma 14-16 ja 16-18), jossa katsotaan mitä olisi pitänyt vastata ja mitä parannettavaa on tehdyissä vastauksissa
# demotJs2

Paina lisää nappia niin näet miten demojen tekeminen vaikuttaa

Open JS-frame

 


Kun tehtävien vastaukset on julkistettu (esim demopalautuksissa), pitää jokaisen korjata omat vastauksensa niin, että ainakin Tauno ja perustehtävät 1-6 tuottavat vähintään 1p kukin. Eli demon palautuksen jälkeen pitää demosivun näyttää 7 p.

Siis esim. ennen demo 2 tehtävien aloittamista pitää demoista 1 tulla mainittu pistemäärä.

# GLO_DemoN2

Open JS-frame

 

Mistä apua kurssilla?

Jos sinulla on ongelmia, kysyttävää tai muuta askarruttavaa,

  • tule pääteohjauksiin,
  • ota yhteys ohjaajiin,
  • osallistu opiskelijoiden keskustelufoorumiin!
  • tee demojen harjoittelutehtäviä
  • ÄLÄ lähetä sähköpostilla liitteitä, vaan laita esimerkiksi omaan oppimappiisi mahdollinen koodi ja/tai kuva(t) ja laita sähköpostiin linkki tuonne.

Vaikka kurssi edellyttää sinnikkyyttä ja työtä, älä jää yksin ongelmasi kanssa!

Syksyllä on lisäksi tarjolla tukikanavia:

Google ja tekoäly EIVÄT ole ystäväsi!

  • ensisijaisesti etsi aina kurssin sivuilta, erityisesti monisteesta, ei Googlesta!
  • "tekoäly aloittelijan käsissä on kuin rekka-auto kortittomalla"
  • Lue: Tekoälyn käytöstä Ohj1-kurssilla
  • älä paina jokaista näkemääsi linkkiä!

TIMin käyttöä:

  • punaiset vs keltaiset
  • kurssin laittaminen omiin kursseihin
  • hampurilaismenu
  • ulkoasun muokkaaminen
  • kirjanmerkit
  • kommentit (jos ongelmia tai epäselvyyksiä kommentoi)
  • manage ja muutosten tilaaminen
  • velpit
  • haku
  • kurssin menut
  • ÄLÄ paina jokaista näkemääsi linkkiä!
  • kun painat linkkiä, niin mieti että samaan vai eri välilehteen (paitsi moniste aukeaa aina eri).
  • luentoseinä
  • lunttilapun teko, MD ja erityisesti miten koodia lisätään, muokkaus, oppimappi

Sivujen läpikäynti!

# goaltable2

Please to interact with this component.

Osattava asia123456
Rakenteisen ohjelmoinnin perusajatus o
Algoritminen ajattelu o
C#-kielen perusteet o
Peräkkäisyys o
Muuttujat o
Aliohjelmat ja funktiot o
Parametrin välitys o
Ehtolauseet o
Silmukat o
Taulukot o
Tiedostot ohjelmasta käytettynä o
Olioiden käyttö o
Yksikkötestit (TDD) o
Debuggerin käyttö o
Lukujärjestelmät, ASCII-koodi o
Rekursio o
Dokumentointi ja sen lukeminen o

Omia muistiinpanoja

Ohjelmia

# firstParsonsProgram
# hello
        System.Console.WriteLine("Hello World");

 

# punainenympyra

Aja ensin alla oleva koodi painamalla Aja-painiketta. Muuta sitten koodia niin, että pallo on punainen. Aja uudelleen. Muuta vielä tausta siniseksi.

Level.Background.Color = Color.Black;
PhysicsObject pallo = new PhysicsObject(200,200,Shape.Circle);
pallo.Color = Color.Yellow;
Add(pallo);

 

# vpython2
ball=sphere(pos=vector(4,7,3),radius=2,color=color.green)
redbox=box(pos=vector(4,2,3),size=vector(8,4,6),color=color.red)

 

# kaikkisamaksi

Tehtävä 3.2 Kaikki alkiot samoiksi

Tee Taunolla ohjelma, jolla kaikki alkiot ovat samoja kuin taulukon vasemmanpuoleisin alkio +2.

 

Luentojen aiheet

1. luento: ma 4.9.2023 klo 12:15-14:00: Alkubyrokratia, komentorivi, yksinkertaisin C#-ohjelma

  • Esimerkkejä mitä ohjelmoinnilla voi tehdä

Komentorivi ja kääntäminen

# komentorivi

Open plugin

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.