Alice
Tarkoitus
Alice on 3D-ympäristö, jota ohjelmoidaan oliokielellä. Alicen käyttämiseksi ei tarvita juuri mitään aikaisempaa osaamista. Alicen avulla voidaan demonstroida näyttävästi ohjelmoinnin tärkeimpiä perusrakenteita.
Asentaminen
Valitse käytätkö uutta vai vanhaa Alicea (vanha on paljon pienempi ja se sisältää Tutoriaalin)
Alice 3
Mene http://www.alice.org/ ja lataa Downloads menusta Alice 3.
Mikroluokissa Alice 3.0 on asennettuna valmiiksi. Siitä puuttuu esim luistelututoriaali, mutta vuorottelemalla Window/perspectices/Setup Scene
ja Window/perspectices/Edit Code
näkymien välillä (Codessa vaihda myFirstMethod ja raahaa sinne komentoja), voi tuollakin kirjoittaa "ohjelmia", joissa vaikka joku otus tulee toisen luokse. Kannattaa ehkä katsoa Alicen sivulta löytyviä videotutoriaaleja.
Alice 2
Jos haluat kotona tai mikroluokassa käyttää vanhempaa Alice 2.3:a, lataa sen zip vaikka C:\MyTemp
-kansioon ja pura ja aja sitten sieltä.
Aja komentoriviltä C:\MyTemp\Alice\Alice.exe
tai käynnistä-valikosta (Windows 7:ssä kirjoita hakusanaksi alice
, jolloin sen pitäisi näkyä).
Tehtäviä
Tehtäväesimerkki if-else
-rakenteesta
- Tee maailma, jossa on karuselli ja kahva. Kun kahvaa painaa hiirellä, se kääntyy ja karuselli lähtee käyntiin.
- Muokkaa maailmaa siten, että mikäli hiirtä painetaan uudestaan kahvan päällä, karuselli pysähtyy ja kahva kääntyy alkuperäiseen asentoonsa.
Tehtäväesimerkki for
-silmukan ja taulukon käytöstä
- Tee maailma, jossa on hamsteri ja kissa, joka syö hamsterin.
- Lisää vielä toinen hamsteri kissan ruuaksi.
- Lisää vielä 3 hamsteria kissan ruuaksi. Hamsterit ovat tyhmiä eivätkä juokse karkuun.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.