The referenced paragraph does not exist.

TIEDOTE TUTKIMUKSESTA
Tutkimuksen nimi ja rekisterinpitäjä

Tutkimuksen nimi: “Ohjelmoinnin opiskelu ja alalle kiinnittyminen”. Tutkimus muodostuu kahdesta osatutkimuksesta:

Osatutkimus 1: Identiteetti ja minäpystyvyys.

Osatutkimus 2: Motivaatio ja minäpystyvyys.

Rekisterinpitäjä: Jyväskylän yliopisto.

Pyyntö osallistua tutkimukseen

Sinua pyydetään mukaan tutkimukseen, jossa tutkitaan ohjelmoinnin opiskelua ja alalle kiinnittymisen kokemuksia. Sinua pyydetään tutkimukseen, koska osallistut Ohjelmoinnin opetukseen (Ohjelmointi 1- tai Ohjelmointi 2 -opintojaksot). Tämä tiedote kuvaa tutkimusta ja siihen osallistumista. Erillisessä tietosuojailmoituksessa

(https://tim.jyu.fi/view/kurssit/tie/ohj1/2023k/kyselyt/tietosuojailmoitus)

on kerrottu henkilötietojen käsittelystä.

Mukaan pyydetään kaikki Ohjelmointi 1 -opintojaksolle osallistuvat keväällä 2021, keväällä 2022 ja keväällä 2023.

Vapaaehtoisuus

Tähän tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Voit kieltäytyä osallistumasta tutkimukseen tai keskeyttää osallistumisen milloin tahansa.

Tutkimuksen kulku

Tutkimus suoritetaan ohjelmointikurssin harjoitustehtävien ohessa. Tutkimuksen tarkoituksena on (1) selvittää opiskelijoiden tulevaisuuden näkymiä sekä identiteetin muodostumista ja minäpystyvyyttä, ja (2) tutkia opiskelijan motivaatiota ohjelmointiin ja tietojenkäsittelyn alaa kohtaan, sekä minäpystyvyyttä.

Tutkimukseen osallistumiseksi osallistuja täyttää kurssin harjoitustehtävänä olevan kyselyn tai kyselyitä (kysely kurssin alkaessa, kysely kurssin päätteeksi). Muita aktiviteetteja ei vaadita tutkimukseen osallistumiseen. Kyselyyn vastaaminen kestää noin 15–30 minuuttia.

Tutkimukseen osallistuminen tai osallistumatta jättäminen ei aiheuta osallistujalle haittaa kurssin suorittamiselle. Kyselyyn voi vastata ilman osallistumista tutkimukseen.

Tutkimuksesta mahdollisesti aiheutuvat haitat ja epämukavuudet

Tutkimuksessa ei tunnisteta osallistujille aiheutuvia haittoja tai epämukavuuksia.

Tutkimuksen kustannukset

Tutkimukseen osallistumisesta ei aiheudu osallistujalle kustannuksia eikä osallistujalle makseta palkkiota.

Tutkimustuloksista tiedottaminen ja tutkimustulokset

Tutkimuksesta valmistuu tieteellisiä julkaisuja. Tutkimusryhmän julkaisuja voit seurata tutkimusryhmän verkkosivuilta. Tutkimuksen tuloksia myös hyödynnetään opetusta kehitettäessä. Vastausten analysoinnin kautta saadaan tietoa esimerkiksi siitä, kuinka ohjausta tulisi kehittää.

Tutkittavien vakuutusturva

Tutkittavan on hyvä olla tietoinen siitä, että Jyväskylän yliopiston henkilökunta ja toiminta on vakuutettu. Vakuutus sisältää potilasvakuutuksen, toiminnanvastuuvakuutuksen ja vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen. Tutkimuksissa tutkittavat (koehenkilöt) on vakuutettu tutkimuksen ajan ulkoisen syyn aiheuttamien tapaturmien, vahinkojen ja vammojen varalta. Tapaturmavakuutus on voimassa mittauksissa ja niihin välittömästi liittyvillä matkoilla. Tapaturman lisäksi korvataan vakuutetun erityisen ja yksittäisen voimanponnistuksen ja liikkeen välittömästi aiheuttama lihaksen tai jänteen venähdysvamma, johon on annettu lääkärinhoitoa 14 vuorokauden kuluessa vammautumisesta. Korvausta maksetaan enintään kuuden viikon ajan venähdysvamman syntymisestä. Voimanponnistuksen ja liikkeen aiheuttaman venähdysvamman hoitokuluina ei korvata magneettitutkimusta eikä leikkaustoimenpiteitä.

Lisätietojen antajan yhteystiedot

Osatutkimus 1: Ville Isomöttönen, ville.isomottonen@jyu.fi, IT-tiedekunta/JY, Mattilanniemi 2, 40100 Jyväskylä.

Osatutkimus 2: Antti-Jussi Lakanen, antti-jussi.lakanen@jyu.fi, IT-tiedekunta/JY, Mattilanniemi 2, 40100 Jyväskylä.