The referenced paragraph does not exist.

Demo 9 (tutkimus)

Palauta viimeistään ma 16.3. klo 11:59.

DEMOTILAISUUS ZOOMISSA MAANANTAINA.

Klikkaa tästä itsesi kokoukseen: https://jyufi.zoom.us/j/227987027 (alk. ma klo 12:10)

Tutkimus

Tämän sivun tehtävät 4-7 ovat osa pro gradu -tutkimusta, jossa tutkitaan lambda-lausekkeiden hyödyllisyyttä. Vastaamalla tehtäviin hyväksyt vastaustesi käytön tutkimustarkoituksessa. Vastauksia käsitellään anonyymisti eikä henkilötietojasi hyödynnetä tutkimuksessa, eikä vastauksia ja henkilötietojasi voi yhdistää tutkimuksen raportista. Lisätietoa tutkimuksen tietosuojasta

Tutkimukseen osallistumisesta saa yhden ylimääräisen demopisteen. Lisäksi voit halutessasi osallistua kolmen 20€ arvoisen S-ryhmän lahjakortin arvontaan :)

Mikäli et sittenkään halua osallistua tutkimukseen, siirry tavalliselle demosivulle.

HUOM! Vaikka tehtävät 1 ja 2 on merkitty tähtitehtäviksi, ne eivät ole pakollisia tutkimukseen osallistuville! Sen sijaan tutkimukseen osallistuville ovat pakollisia tehtävät 4-7. Vaikka pakollisia tehtäviä on enemmän, niin ne ovat lyhyempiä kuin tavallisesti :)

Ajankäyttösi tällä viikolla

Työtuntien kirjaamisesta saa 0.5 demopistettä. Aseta pisteesi Set Custom Points -toiminnolla.

Demokerran päätteeksi kirjoita arvio tällä viikolla käyttämästäsi työmäärästä. Laske työmäärään mukaan kaikki tällä viikolla käyttämäsi aika: lähiopetukseen osallistuminen, oppimateriaalin lukeminen, demotehtävien tekeminen, luentovideon katsominen, demojen purkutilaisuuteen osallistuminen (maanantaina) ja niin edelleen. Voit päivittää lukua viikon edetessä, se voi helpottaa arvion tekemistä. Huom! Siis tähän ei laiteta kurssin alusta kaikkia tunteja yhteensä, vaan vain tämän viikon tunnit.

# d9tunnit


Huomautus tehtävien pisteytyksistä

PP4, perjantai 15.3.

PP-tehtävät (näistä saa pisteitä vain käymällä perjantain PP-ryhmässä. Tulevan perjantain PP-tehtävät jaetaan perjantaina.) Mitä ovat PP-tehtävät?

Harjoittelutehtäviä

Jos tehtävissä 1 tai 2 on yhtään haasteita, niin kokeile harjoittelutehtäviä. Harjoittelutehtävien tarkoitus on viedä opiskelija ohjatusti vaihe vaiheelta kohti tehtävän ratkaisua.

Tehtävä 1*

M: 15. Taulukot.

Toteuta funktio PisinNouseva, joka palauttaa int-lukuja sisältävän taulukon pisimmän aidosti kasvavan osajonon pituuden. Huomaa, että mikäli perättäiset alkiot ovat yhtä suuria, niin silloin kyseinen kahden alkion osajono ei ole aidosti kasvava. Tee funktiolle myös vähintään kolme erilaista testiä, joista yksi on alla olevan esimerkin mukainen.

Huomaa, että funktio palauttaa nimenomaan jonon pituuden, eli yhden kokonaisluvun.

Esimerkkejä:

  • Taulukon 3, 3, 4, 4, 4, 0, 3, 4, 6, 6, 2 pisin aidosti kasvava osajono on 0, 3, 4, 6. Sen pituus on 4, joten funktio palauttaa arvon 4.
  • Taulukon 2, 2, 2 pisimmän aidosti kasvavan osajonon pituus on 1 (osajono jossa on vain alkio 2).

Huomaa, että ratkaisussasi et saa olettaa että parametrina tuleva taulukko on aina juuri kyseinen yllä oleva taulukko; ratkaisusi tulee toimia kaikenlaisilla taulukoilla.

PisinNouseva(new int[] { 2, 2, 2, 2, 2 } === 0 vai 1?

12 Mar 20

1

13 Mar 20

Pisteytys: 0.5 pistettä kun funktio kääntyy, 0.4 pistettä itse tehdyistä ja läpi menevistä testeistä, ja 0.1 pistettä dokumentaatiosivun luomisesta ja tämän sivun avaamisesta (Document-linkki vastauslaatikon alapuolella).

Avaa vinkki, jos tehtävä vaikuttaa hankalalta.

# D9T1

error CS2001: Source file ‘/home/agent/D9T1Test.cs’ could not be found.001 using System; #- Kääntyvästä funktiosta 0.5, mutta miksi testit eivät mene läpi TIMissä?

15 Mar 20

Paina Näytä koko koodi: mitään ennalta kirjoitettua testiä ei ole. Siispä sinun tulee kirjoittaa omat testit tehtävää varten. -DZ

15 Mar 20 (edited 15 Mar 20)

Onko testeissä oikein PisinNouseva(new int[]{0}) === 0; ? Jotenkin ajattelen, että vastauksen pitäisi olla 1 jos taulukossa on edes yksi luku.

15 Mar 20

Vinkki: Jos algoritmi ei ole kristallin kirkas, harjoittele Taunolla ja/tai kynällä ja paperilla.

# D1T1Tauno

Tehtävä 2*

Palataan hetkeksi kurssin alkupuolen laatikkotehtävään. Muuta ohjelmaa siten, että PiirraNelio-aliohjelmalle viedään Vector-olio kahden reaaliluvun (ja koon) sijaan. Tämä vektori toimii piirrettävän laatikon vasemman alakulman pisteenä. Funktio piirtää laatikon ja palauttaa sitten piirtämänsä laatikon oikean yläkulman koordinaatin. Nyt seuraavan laatikon piirtäminen on yksinkertaista koska se voidaan aloittaa edellisen kutsun palauttamasta paikasta.

Begin-aliohjelma näyttäisi tältä.

Tuo “laatikkotehtävän” linkki ei toimi.

24 Feb 20

Kiitos, linkki korjattu. -AJL

24 Feb 20
public override void Begin() 
{
  Vector piste = new Vector(0, 0);
  piste = PiirraNelio(piste);
  piste = PiirraNelio(piste);
  piste = PiirraNelio(piste);
}

Piirrä vielä pieni punainen ympyrä, joka on pisteessä (0, 0). Ympyrän saat muiden olioiden päälle varmasti kun lisäät sen "ylemmälle" tasolle

Add(pallo, 1); 
// Huomaa: luku 1 tarkoittaa tasoa numero 1. 
// Add(pallo) lisäisi pallon tasolle 0

Kuva siitä, miltä toimiva ohjelma näyttää ruudulla:

Mallikuva
Mallikuva
# D9T2

Mistä tämä johtuu: D9T2.cs(9,17): error CS7036: There is no argument given that corresponds to the required formal parameter ‘piste’ of ‘Peli.PiirraNelio(PhysicsGame, Vector)’

29 Feb 20

PiirraNelio-aliohjelma ottaa 2 parametriä (PhysicsGame ja Vector tyyppiset), mutta olet antanut kutsuissa vain yhden. -ATar

29 Feb 20

Tehtävä 3 (1-2 p.)

Varsinainen tehtävä (1 p.): Tee funktio nimeltä OnkoSummaa, joka ottaa kaksi parametria: int-taulukon ja int-luvun. Funktio palauttaa bool-arvon sen perusteella, löytyykö annetusta taulukosta lukupari, jonka summa on parametrina annettu int-luku.

Esimerkiksi kutsu

int[] t = new int[] {1, 2, 3, 9};
OnkoSummaa(t, 8);

palauttaisi false, sillä taulukosta ei löydy kahta lukua jotka summautuisivat lukuun 8. Sen sijaan kutsu

int[] t = new int[] {1, 2, 4, 4};
OnkoSummaa(t, 8);

palauttaisi true, sillä 4 + 4 = 8.

# D9T3

Jatko-osa (+ 1 p.): Oletetaan että saatu aineisto on suuruusjärestyksessä. Käytä Array.Sort-metodia järjestääksesi kokonaislukutaulukko. Ota alla oleva mallikoodi Visual Studioon ja kokeile, kuinka kauan funktiosi ajo kestää 100,000 alkiolle. Jos saat ajan alle 50 millisekuntiin, voit merkitä itsellesi tästä toisen pisteen.

Sain toteutettua tehtävän alle 500 millisekunnissa ja on vaikea kuvitella, että saisin sen toteutettua yhtään nopeammin. Onko toi “50 millisekuntiin” kirjoitusvirhe vai onko oikeasti mahdollista vieläkin nopeuttaa tätä tehtävää? Vinkkiä miten?

13 Mar 20 (edited 13 Mar 20)

On hyvinkin mahdollista saada noin millisekunnin kertaluokkaan.

Tässä (sopivasti) epäspesifi vinkki yhdelle ajatustavalle: Olkoon esimerkiksi taulukko t = {1, 2, 3, 4, 5} ja etsittävä luku n = 8. Nyt t[0] + t[t.Length - 1] = 1 + 5 = 6 on pienempi kuin etsittävä luku, eli summa pitäisi saada kasvatettua. Tiedät kuitenkin, että koska taulukko on järjestetty, on t[0] <= t[1], eli summa saa suuremmaksi vaihtamalla t[0] t[1]:ksi. Onko t[1] + t[t.Length - 1] == n? Pitääkö kasvattaa tai vähentää?

Toista sama päättelyketju kumpaankin suuntaan.

-DZ

13 Mar 20 (edited 13 Mar 20)

0,6167 millisekuntia is true

15 Mar 20 (edited 15 Mar 20)

Mallikoodi ajastinta varten.

Tutkimusinfo

Seuraavat 4 tehtävää eli tehtävät 4-7 ovat osa pro gradu -tutkimusta, jossa tutkitaan lambda-lausekkeiden hyödyllisyyttä. Tutkimuksessa kurssin opiskelijat on jaettu satunnaisesti kahteen erilliseen ryhmään, joilla on hieman erilaiset tehtävät. Älkää siis ihmetelkö, mikäli seuraavat neljä tehtävää ja niiden ohjeistus ovat teille erilaisia kuin kaverille. Pyrkikää tekemään tehtävät itsenäisesti. Koska kyseessä on kuitenkin demotehtävät, niin tehtäviin saa ja pitää kysyä apua, mikäli ne eivät meinaa onnistua.

Kirjaa ylös näihin tehtäviin käyttämäsi aika.

Tehtävä 4* (0.5 p.)

Tee funktio SuuremmanIndeksi, joka ottaa parametrina yhden kokonaisluvun ja lisäksi kokonaislukulistan (List<int>). Funktion tulee etsiä listasta ensimmäinen parametrina annettua lukua suurempi suurempi alkio ja palauttaa sen indeksi. Mikäli annettua lukua suurempaa alkiota ei listassa ole, funktion tulee palauttaa -1.

Tehtävänannosta ei selviä, mitä ohjelman pitää tulostaa tilanteessa, jossa annettu kokonaisluku on suurempi kuin mikään listalla olevista alkioista.

10 Mar 20

Tehtävänantoa täsmennetty.

10 Mar 20

Tehtävä 5* (0.5 p.)

Tee funktio KerroKaikki. Funktio ottaa parametrina kokonaislukulistan ja palauttaa luvun, joka saadaan, kun kaikki listan luvut kerrotaan keskenään. Esimerkiksi jos listassa on luvut 2, 3 ja 4, niin tulos olisi 2 * 3 * 4 = 24. Mikäli lista on tyhjä, niin tulee palauttaa luku 1.

# D9T5

Yritän täydentää vastauksia. Ei onnistu, mikä ongelma?

VL: mitä tarkoittaa? Sulla on 18:04 tallentunut vastaus.

17 Mar 20 (edited 17 Mar 20)
# D9T6A

Tehtävä 6* (1 p.)

Tee aliohjelma TuhoaSuuret, joka ottaa parametrina listan fysiikkaolioista (List<PhysicsObject>) ja tuhoaa niistä kaikki, joiden leveys (Width) on yli 50.

Tehtävä 7* (1 p.)

Tee funktio VaihdaVari. Funktio ottaa parametrina listan fysiikkaolioita (List<PhysicsObject>), etsii listasta kaikki punaiset (Color.Red) suorakulmiot, ja vaihtaa niiden värin siniseksi (Color.Blue). Funktio palauttaa listan kaikista olioista, joiden väriä se muutti.

Tein mielestäni tehtävän oikein ja kuva näyttää oikealta, mutta pisteitä tuli vain 0.2? Custom pointsillakaan ei saanut laitettua täysiä pisteitä, vaikka tuosta oletettavasti saisi sen 1 pisteen?

15 Mar 20 (edited 15 Mar 20)

Tehtävässä piti palauttaa lista (vain) niistä olioista joiden väriä muutettiin. -AJL

16 Mar 20

Kysely (1 p.)

Kuinka helpoksi tai vaikeaksi koit ylläolevat tehtävät 4-7? 1 = erittäin vaikea, 10 = erittäin helppo

# vaikeus

1 vaikea, 10 helppo? tuntuu väärältä

09 Mar 20

“Jokainen ottaa vastuun omista tunteistaan” :D

14 Mar 20

Kuinka kauan tehtävien tekemiseen meni?

# d9tutkimustunnit

Voit halutessasi jättää myös vapaata palautetta tehtävistä. Voit esimerkiksi kertoa, mikäli tehtävissä oli jotain erityisen vaikeaa.

# taskNimi

Arvonta

Please to interact with this component.

Osallistun S-ryhmän lahjakorttien arvontaan

V1

Tällä viikolla ei ole uusia Ville-tehtäviä. Voit halutessasi tehdä 5 kappaletta tekemättömiä silmukka- ja/tai taulukkotehtäviä tai muita, joita et aikaisemmin ymmärtänyt. Muista Villen käyttöohje.

# demo9v1

TDD1

Jos tarkistat vähintään kahden funktion toiminnan itse kirjoittamillasi automaattisilla testeillä (ComTest), saat tästä tehtävästä yhden pisteen. Kirjoita, minkä tehtävän ja minkä funktion/funktioiden toiminnan testasit ja millaisilla testeillä. Voit antaa samassa tiedostossa palautetta ja kehitysehdotuksia Comtestin käytöstä.

# D9TDD1

B1

Tee tehtävän 6 ohjelmasta interaktiivinen siten, että käyttäjä voi syöttää sanan kirjain kerrallaan, ja ohjelma näyttää tulokset heti. Katso video.

# D9T6B

B2-3

Tee seuraava Console Application -peli.

Kaksi pelaajaa kilpailee siitä, kumpi saa noppaa heittämällä ensin 100 pistettä. Jokaisella vuorolla pelaaja heittää toistuvasti noppaa, kunnes saa joko numeron 1 tai pelaaja sanoo "pankki" jolloin hänen vuorollaan heitettyjen silmälukujen summa lisätään hänen kokonaispistemääräänsä.

Pelaaja kullakin heittokerralla joutuu siis tekemään seuraavan valinnan

  • heitto - arvotaan nopan silmäluku 1-6, ja jos tulos on
  • 1: pelaaja menettää kaikki omalla vuorollaan heittämänsä pisteet ja vuoro vaihtuu vastustajalle
  • 2-6: silmäluku lisätään pelaajan "turn totaliin" ja pelaajan vuoro jatkuu
  • pankki - pelaajan omalla vuorollaan heittämät pisteet (eli "turn total") lisätään hänen kokonaispistemääräänsä ja vuoro vaihtuu vastustajalle
# D9B2

B4

Tee algoritmi kokonaislukutaulukon sekoittamiseksi. Tee void-aliohjelma, joka ottaa parametrina int-taulukon ja sekoittaa sen alkiot. Testaa algoritmiasi taulukolla, johon on alustettu järjestyksessä luvut 1, 2, 3, ..., 52. Palauta toimiva ohjelmakoodi, jossa on hyvin kommentoituna mitä algoritmissa tehdään.

Lukuja 1, 2, 3, ..., 52 ei tietenkään kannata laittaa taulukkoon manuaalisesti, koska helpompiakin tapoja on jo opittu ;).

Huom: Tässä ei ole tarkoitus "keksiä" omaa algoritmia, vaan käyttää ideaa jostakin valmiista algoritmista sekoittamiseen. Hyvä algoritmi on esim: Fisher-Yates shuffle. Tästä on toteutus Jypelin RandomGen -luokan Shuffle-aliohjelmassa. Jos matkit tätä, niin vaihda T:n tilalle int ja listan tilalle int-taulukko. Funktion alkuun pitää lisätä nyt Random rand = new Random(); jotta Random-olio on olemassa. Jypelin esimerkissä se on luokan attribuutti.

# D9B1

G1-2

Tee aliohjelma ToistotonTaulukko, joka saa parametrinaan taulukon, jossa on kokonaislukuja, ja palauttaa taulukon, jossa on alkuperäisen taulukon alkiot kukin vain yhden kerran järjestettynä niiden esiintymiskertojen määrän mukaan nousevaan järjestykseen. (1,5 p.) Täysiä pisteitä varten kirjoita aliohjelmalle myös testit. (0,5 p.)

Esim. taulukosta {1, 2, 3, 34, 34, 2, 1, 34, 1, 1, 1} palautetaan {3, 2, 34, 1}.

# D9G12

Tehtävissä ei rajoiteta onko sallittu tehdä tehtävä käyttäen apualiohjelmia vai pitääkö hoitaa koko homman yhdessä ainoassa aliohjelmassa

11 Mar 20

Saa käyttää useita aliohjelmia/funktioita. -AJL

13 Mar 20

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.