The referenced paragraph does not exist.

Demo 2

Huomautus: Lopulliset demotehtävät julkaistaan aina tasan viikkoa ennen deadlinea. Demotehtäviin saattaa ennen sitä tulla muutoksia tai korjauksia. Tehtäviä voi tulla lisää tai tehtäviä voi poistua. Tehdessäsi tehtäviä ennen virallista julkaisua, ota tekemästäsi koodista aina varmuuskopio omalle tietokoneellesi.

*Palauta viimeistään ma 30.1. klo 11:59. Voit täydentää vastauksia määräaikaan mennessä.

Vinkki: Pidä tehtäviä tehdessäsi aina esillä kynä ja paperia.

📺 Katsele demon palautustilaisuus.

Osaamistavoitteet

Tämän demokerran päätteeksi

  • osaat laskea lausekkeen arvon,
  • osaat sijoittaa muuttujaan arvon,
  • ymmärrät aliohjelmien perusajatuksen, ja osaat kirjoittaa itse yksinkertaisen aliohjelman,
  • muistat, miten kaksi- ja kymmenjärjestelmä liittyvät toisiinsa, ja osaat muuntaa 2-järjestelmän lukuja 10-järjestelmään

Ajankäyttösi tällä viikolla (0.5 p.)

Työtuntien kirjaamisesta saa 0.5 demopistettä. Aseta pisteesi Set Custom Points -toiminnolla.

Demokerran päätteeksi kirjoita arvio tällä viikolla käyttämästäsi työmäärästä. Laske työmäärään mukaan kaikki tällä viikolla käyttämäsi aika: lähiopetukseen osallistuminen, oppimateriaalin lukeminen, demotehtävien tekeminen, luentovideon katsominen, demojen purkutilaisuuteen osallistuminen (maanantaina) ja niin edelleen. Voit päivittää lukua viikon edetessä, se voi helpottaa arvion tekemistä. Huom! Siis tähän ei laiteta kurssin alusta kaikkia tunteja yhteensä, vaan vain tämän viikon tunnit.

# d2tunnit

RyhmäVAU

Lue pienryhmätyöskentelyn mahdollisuudesta:

https://tim.jyu.fi/view/kurssit/tie/ohj1/2023k/ryhmavau/ryhmavau

Tehtävä 1

Lue ensin: 7. Muuttujat

Vastaa kysymyksiin 1.1–1.4. Yhteenlaskettu maksimipistemäärä on 1 p. Jos haluat vastaamisen jälkeen kokeilla toimintaa Riderissa, täydennä luokka (public class...) pääohjelman ympärille.

Kysymys 1.1. Mitä seuraava ohjelma tulostaa? Vastaa kysymykseen ennen kuin kokeilet toimintaa Riderissa tai Timissä. Voit antaa kysymykseen vastauksen vain kerran. (0.25 p.)

public static void Main()
{
    int a = 1;
    int b = 2;
    int c = 3;
    int x = a + b * ((2 - c) / a + b);
    System.Console.WriteLine(x);
}
# t1_1

Kysymys 1.2. Otetaan kaikki sulut pois. Mitä ohjelma tulostaa nyt? Voit antaa kysymykseen vastauksen vain kerran. (0.25 p.)

public static void Main()
{
    int a = 1;
    int b = 2;
    int c = 3;
    int x = a + b * 2 - c / a + b;
    System.Console.WriteLine(x);
}
# t1_2

Kysymys 1.3. Muutetaan pääohjelmaa seuraavasti:

public static void Main()
{
  int a = 0;
  int b = 2;
  int c = 3;
  int x = a + b * ((2 - c) / a + b);
}

Mikä ongelma ohjelmaa ajaessa tulee? Vastaa kysymykseen ennen kuin kokeilet toimintaa Riderissa tai Timissä. (0.25 p.)

# t1_3

Kysymys 1.4. Tee seuraavanlainen ohjelma:

public class Kysymys1_4 
{
    public static void Main()
    {
        int c = 3;
        System.Console.WriteLine(c+1);
    }
}

Mitä ohjelma tulostaa? Vastaa kysymykseen ennen kuin kokeilet toimintaa Riderissa tai Timissä. (0.125 p.)

# t1_4a

Mikä on c-muuttujan arvo viimeisen rivin jälkeen? (0.125 p.)

# t1_4b

Tehtävä 2

Tee a- ja b-kohdat. Yhteenlaskettu maksimipistemäärä on 1 p.

(a) Muokkaa alla olevaa ohjelmaa siten, että se tulostaa tekstin

Moi Anonymous user! TIM-käyttäjänumerosi on 0.

Mitään muuta ei saa tulostua. HUOM! Sinun tulee käyttää ohjelmassa olevia muuttujia nimi ja kayttajaNro. Et siis saa kirjoittaa näin:

Console.WriteLine("Moi Anonymous user...");
# t2_a

Miksi 0p? tulostus näyttäisi olevan oikein...

Tulosteesta näyttäisi puuttuvan piste lopusta. -AJL

26 Jan 23 (edited 27 Jan 23)

(b) Tee ohjelma, joka pyytää käyttäjää syöttämään nimensä ja lempiruokansa. Alla esimerkki.

Anna nimesi > Anonymous user
Anna lempiruokasi > Makaronilaatikko

Tämän jälkeen ohjelma tulostaa tekstin:

Moi Anonymous user! Makaronilaatikko on minunkin lempiruokaani!

Tulosteiden on oltava tuossa muodossa, eikä ylimääräisiä rivinvaihtoja saa olla.

Käyttäjältä voidaan lukea yksi rivi syötettä näppäimistöltä (Enterin painallukseen saakka) seuraavasti.

string syote = Console.ReadLine();

Käyttäjän syöttämä teksti tallentuu syote-nimiseen muuttujaan. HUOM! Sinun tulee käyttää tekemiäsi muuttujia joihin tallensit syötteen. Et siis saa kirjoittaa näin:

Console.WriteLine("Moi Anonymous user! Makaronilaatikko on...");

Huomaa myös, että voit tulostaa tekstiä ilman rivinvaihtoa kutsumalla Console.Write("Tulostettava teksti");. Tätä tarvitaan ennen kuin käyttäjältä pyydetään syöte.

# merkkijonojenYhdistely2

Tästä tehtävästä kysyisin, miksi pisteet menevät nollille eikä niille voi tehdä mitään, ja jos koko tehtävän pisteet ovat 0,5+05, miten pisteet syötetään kun myös seuraavassa koodieditoriruudussa voi antaa 1 pisteen?

Automaattitarkastajassa on vielä bugi. Korjaan sen viimeistään huomenna. Vastauksesi näyttää kyllä olevan oikein, tosin tiedon pyytämisen jälkeen tulostuu turha rivinvaihto. -AJL

23 Jan 23 (edited 24 Jan 23)

Onko tämä nyt korjattu vai onko koodissani vain vikaa? Edelleen tulee 0 p

Tulosteiden (myös "Anna nimesi" jne.) on oltava juuri tuossa muodossa kuin tehtävässä on kuvattu. -AJL

26 Jan 23 (edited 26 Jan 23)

Tehtävä 3*

Tee kaikki kohdat 1-3.

Lue ensin: 7.3.2. Muuttujan arvon muuttaminen

Tehtävä 3.1. Mitä alla oleva pääohjelma tulostaa? Kirjoita vastaus alla olevaan tehtävälaatikkoon.

public static void Main()
{
    int a = 5;
    int b = a;
    b++;
    System.Console.WriteLine(a);
    System.Console.WriteLine(b);
}
# teht31

Kokeile nyt kirjoittaa vastaava koodi tämän tehtävän alimpaan laatikkoon. Luokka (public class jne.) täytyy itse täydentää pääohjelman ympärille.

Tehtävä 3.2. Entä jos viimeisen tulostuslauseen jälkeen lisätään seuraavat rivit?

a = b;
a = 15;

Mieti ensin, mitä ohjelma tulostaa (tätä ei tarvitse kirjoittaa vastauslaatikkoon).

Varsinainen kysymys: Paljonko on b:n arvo nyt?

# teht32

Kokeile myös ajaa tämä ohjelma tehtävän lopussa olevassa koodilaatikossa näiden muutosten jälkeen kuten edellisessäkin kohdassa.

Tehtävä 3.3. Lisää vielä edellisten rivien perään seuraavat rivit.

double c = b + a;
System.Console.Write("Summa on ");
System.Console.WriteLine(c);

Mitä tulostuu?

# teht33

Tehtävän 3 Tarkistuslaatikko

Tarkista vastauksesi kirjoittamalla koodi alla olevaan ikkunaan (muista laittaa myös public class määrittely) ja klikkaa aja.

# teht3

Tehtävä 4*

Lue ensin: 6. Aliohjelmat: Täydennä alla oleva ohjelma Portaat.cs toimimaan kuten kommenteissa on sanottu.

Tuloksen pelissä pitäisi näkyä viisi valkoista neliötä alla olevalla tavalla.

Jos haluat sijainninkin samalla tavalla kuin mallikuvassa, voit lisätä Begin-aliohjelman loppuun

Camera.ZoomToAllObjects(50);

Arviointi: Käytä Set custom points -toimintoa. Tee itsearvio pistemäärästäsi ja syötä omat pisteesi väliltä 0-1. Jos teit tehtävän mielestäsi täysin oikein, 1 piste, puoliksi oikein 0.5 pistettä jne.

# portaat

Tehtävä 5

Lue ensin: 6. Aliohjelmat: Aloita ajamalla alla oleva lumiukko-ohjelma. Voit myös viedä ohjelman Rideriin.

Tehtävä: Tehtävä on kaksiosainen. (1) Muuta ohjelma sellaiseksi, että yksittäisen pallon piirtämiseksi on oma aliohjelma PiirraPallo. (2) Muuta ohjelma sellaiseksi, että se piirtää kuusi ympyrää kolmeen riviin siten, että ympyrät juuri koskettavat toisiaan. Alla mallikuva ratkaisusta. Anna ympyröille säteeksi 50.

Vinkki: Piirrä kynällä paperille kolme toisiaan sivuavaa ympyrää ja niiden keskipisteiden muodostama kolmio. Saat laskettua kolmion korkeuden Pythagoraan lauseen avulla \(a^2+b^2 = {c^2}\). Kaavassa a on pallon säde (kateetti), c on kaksi kertaa pallon säde (hypotenuusa) ja b on etsittävä kolmion korkeus (kateetti).

Niinpä kun haluamme tietää b:n arvon, siirretään a yhtälön toiselle puolelle, \(b^2 = c^2 - a^2\), ja otetaan kummastakin puolesta neliöjuuri: \(b = \sqrt{c^2 - a^2}\). Koodina tämä olisi

double b = System.Math.Sqrt(c * c - a * a)

Tämä kaava lienee tässä nyt väärässä muodossa? Koska kysytään korkeutta (kolmion kateetti), Pythagoraan lausetta ei voi käyttää suoraan annetussa muodossa. A on pallon säde, c on kaksi kertaa pallon säde ja b:tä etsitään.

28 Jan 23

Mietin ihan samaa kuin edellinen kommentti ja tein noin, ja antoi oikean tuloksen tuolla b:n arvolla.

Hyvä huomio. Tehtävää on nyt korjattu. -AJL

29 Jan 23 (edited 29 Jan 23)

Lisätehtävä (+ 1 bonuspiste): Tee ohjelmasta sellainen, että ympyröiden säde on yhdessä ainoassa paikassa. Ja muuttamalla sädettä (eli yhtä lukua yhdestä paikasta) tulee täsmälleen samanlainen kuva, vain eri "mittakaavassa". Jos teet myös lisätehtävän, saat merkitä tästä tehtävästä 2 pistettä. Kahteen pisteeseen kuitenkin vaaditaan, että et ole "arvannut" ympyröiden paikkoja. Ympyröiden paikkojen laskemisessa voi hyödyntää System.Math.Pow -potenssifunktiota.

Huomaa että TIMissä on ohjelmarunkoa sen kirjoitusikkunan ulkopuolella eikä using-lauseita tai Main-pääohjelmaa rivejä kirjoiteta. Samoin jos ajetaan Riderin Jypelin projektimalleista tehtynä, niin Main menee Ohjelma.cs-tiedostoon ja omaan koodiin ei enää saa Main:a kirjoittaa.

Arviointi: Käytä Set custom points -toimintoa. Tee itsearvio pistemäärästäsi ja syötä omat pisteesi väliltä 0-1. Jos teit tehtävän mielestäsi täysin oikein, 1 piste, puoliksi oikein 0.5 pistettä jne.

# ympyrat

Tehtävä 6

Lue ensin: 26. Lukujen esitys tietokoneessa.

Binäärilukujärjestelmässä on kaksi numeroa, nolla ja yksi. Yhtä tällaista arvoa sanotaan bitiksi (bit, binary digit). Vähiten merkitsevä eli viimeisimmäksi kirjoitettu bitti tarkoittaa 10-järjestelmän lukua yksi, toiseksi vähiten merkitsevä bitti lukua kaksi, kolmanneksi vähiten merkitsevä lukumäärää neljä ja niin edelleen aina kakkosen potensseja jatkaen (8, 16, 32, 64, ...). Kokonaisen binääriluvun ilmoittama lukumäärä saadaan kun summataan nämä yksittäisten bittien ilmoittamat lukumäärät toisiinsa. Esimerkiksi binääriluku 1000101 olisi kymmenjärjestelmässä

1*64 + 0*32 + 0*16 + 0*8 + 1*4 + 0*2 + 1*1 == 69

Muunna seuraavat binääriluvut ihmiselle tutumpaan 10-järjestelmään:

10010 
1001110001 
1000000000000000 
1010101010101011 
10000000000000001 
10000000000000010 
10000000000000011

Muista vastaukseen laittaa myös aukilaskettuna se, miten sait tuloksen. Pelkkä numero ei riitä. Aloita jokainen vastaus uudelta riviltä.

# tehtava2

Nykytietokoneissa on tyypillistä jakaa muisti kahdeksan bitin mittaisiin tallennuspaikkoihin eli tavuihin (byte). Mikä on suurin kokonaisluku, jonka voit tallentaa kahden tavun (eli 16 bitin) kokoiseen tilaan (oletetaan että negatiivisia lukuja ei tarvitse esittää)? Vastaus pitää antaa 10-järjestelmän lukuna.

# tehtava2k1

Entä jos pitää voida esittää positiivisia ja negatiivisia lukuja: mikä silloin on toisaalta pienin ja toisaalta suurin luku, joka kahden tavun kokoiseen tilaan mahtuu? Kirjoita ensin isoin luku ja sen jälkeen pienin. Tässäkin vastaus annetaan 10-järjestelmän lukuina. HUOMAUTUS: Voit tehdä itse valinnan, onko negatiivisille luvuille käytössä suora tulkinta, yhden komplementti vai kahden komplementti. Vastaus hyväksytään minkä tahansa oletuksen mukaisesti.

# tehtava2k2

Tehtävä 7, TIMiin tutustuminen

Tehtävä 7.1. Jokaisen kurssin sivun yläpalkissa on lista joka alkaa Koti ja loppuu Omat tiedot. Käy jokaisella sivulla ja kirjoita alle kustakin n. 1-2 rivin mittainen kuvaus siitä, mitä sivulla on.

# t7tim

Tehtävä 7.2. Seuraavissa tehtävissä kopioi osoitepalkissa oleva sivun/sivujen osoite/osoitteet kunkin tehtävän vastaukseksi. Sivuilla tarkoitetaan Ohj1-kurssin TIM-sivuja, ei Googlella löydettyjä satunnaisia sivuja. Vastauksiin ei myöskään laiteta sivuja, joiden osoitteessa esiintyy jokin tietyn kurssin aika tyyliin 16k3op tai 2017s. Paitsi jos erikseen kysytään jonkin tietyn vuoden sivua. Vinkki: Hakutoiminto (suurennuslasi) löytyy sivun oikeasta yläreunasta.

# t7tim2D
# t7timkutsupino
# t7kasitekartta
# t7videot

Tehtävä 7.3. Kun Tehtävässä 4 klikkailet linkkiä Tavallinen/Highlight mitä tapahtuu? Kun klikkailet Tehtävässä 5 linkkiä Näytä koko koodi, mitä tapahtuu?

# t7klik

Tauno T1a (0.5 p.)

Lisää aluksi Taunossa tulos-niminen muuttuja ja tee sitten Taunolla ohjelma, joka laskee yhteen taulukon luvut niin, että lukujen summa on lopuksi tulos-nimisessä muuttujassa. Jotta saisi puoli pistettä pitää ohjelman antaa haluttu tulos Aja-painikkeella, ja myös Test-painikkeella.

Tarkista, että olet kirjoittanut tulos-muuttujan nimen pienellä.

# summaaluvut

Tauno T1b (0.5 p.)

Lisää aluksi Taunossa tulos-niminen muuttuja ja tee sitten Taunolla ohjelma, joka laskee yhteen taulukon luvut niin, että parillisissa paikoissa (indeksit 0, 2, 4) olevien lukujen summa on lopuksi tulos-nimisessä muuttujassa.

Tarkista, että olet kirjoittanut tulos-muuttujan nimen pienellä.

# summaajokotoinen
# taunoOppi

Ville V1

Tee Villestä tehtävät 2.2-2.6 ja 6.1-6.4. Muodollinen parametri on "turkulaisten kielessä" aliohjelman esittelyrivillä oleva muuttujan nimi (meillä tästä käytetään nimeä parametri), ja ''todellinen parametri'' sille kutsussa sijoitettu arvo (meillä argumentti).

Palauta tehtävä kirjoittamalla alla olevaan tekstilaatikkoon mitä opit ja mitä mieltä olit kerran Ville-tehtävistä ja auttoivatko Ville-tehtävät sinua yhtään. Muutama rivi riittää.

# villev1

B1

Tee kohdat 1 ja 2. Kummastakin max 0.5 pistettä, eli tehtävästä saa yhteensä max 1 p.

Lue ensin: 3. Algoritmit

Johdanto: Algoritmi eli toimintaohje kuvataan usein perättäisinä askelina, joita edetään perättäisesti, tai tarvittaessa toistaen. Sinun pitäisi kirjoittaa tällainen toimintaohje perättäisinä askelina. Esimerkiksi, kuvitteellinen siirtyminen Agoran ala-aulasta työhuoneeseen voitaisiin kuvata seuraavilla askeleilla.

  1. Mene C-siiven portaiden juurelle.
  2. Kävele kerros ylöspäin.
  3. Jos olet kerroksessa nro 4, mene seuraavaan kohtaan. Muuten, palaa kohtaan 2.
  4. Kävele eteenpäin, kunnes näet huoneen C414.2. Olet perillä.

Osa 1 (0.5 p.)

Kirjoita suomenkielinen (ei ohjelmointikielinen) algoritmi eli toimintaohje, jolla kuvaat, miten "wanhasta" puhelinluettelosta (siis sellainen kirjan näköinen, paperinen puhelinluettelo) etsitään tietyn henkilön nimi. Entä millaisella algoritmilla puhelinluettelosta löytyy tietyn numeron omistaja? Kumpi algoritmeista on nopeampi ja miksi? (Vinkki: Lue https://tim.jyu.fi/view/2#algoritmin-suunnittelu).

# teht2a

Osa 2 (0.5 p.) Pitäydy tässä tehtävässä vielä irti C#:sta ja muista ohjelmointikielestä. Kuvaile suomen kielellä tai pseudokoodilla, miten jakaisit seuraavat tehtävät yhtä pykälää tarkemmiksi osatehtäviksi. Jaa sitten vielä kukin osatehtävä seuraavalle tasolle pienemmiksi osatehtäviksi. Käytä jotakin luonnollisia ilmauksia toistolle ("toista ... kunnes ...") ja päätöstilanteille ("jos ... niin ... muuten ..."): Kirjoita kaikki kohdat a-c samaan vastauslaatikkoon:

  1. tiskaaminen,
  2. kahvin keittäminen,
  3. tiedoston etsiminen nimen perusteella tietokoneen tiedostojärjestelmästä olettaen, että valmista hakutoimintoa ei ole käytettävissä.
# teht2b

B2

Tee Khan Academyn neljä "luentoa" Intro to Variables, Using Variables, Challenge: Bucktooth Bunny ja More on Variables. Neljännessä tehtävässä (More on Variables) piirrä Winstonille hattu.

Tehtävän vastauksena palauta koodi neljännestä tehtävästä. Kirjoita perään lyhyt oppimispäiväkirja (mitä teit, mitä opit, jäikö jotain epäselvää).

# tehtavab1

B3

Innovoi jokin ongelma/idea jonka voisi ratkaista ohjelmateknisesti/järjestelmällä jossa ohjelmateknisellä ratkaisulla on oma roolinsa. Kirjoita lyhyt selostus ongelmasta ja sen ratkaisuideasta. Muista että idea voi olla hyvinkin lennokas (esimerkiksi Microsoftin opiskelijakilpailun voittajasovellus auttoi säästämään 50 % kasteluvettä Australiassa). Saat merkitä itsellesi 1 demopisteen, jos idea on sinunkin mielestäsi OIKEASTI hyvä. Tekijänoikeus säilyy keksijällä. AMK:ssa tällaisella kyselyllä syntyi useita jatkokehitykseen menneitä innovaatioita.

# tehtavab2

G1-2 (2 p.)

Tee ohjelma nimeltä SuorakulmiotFysiikalla.cs. Tee siihen aliohjelma nimeltä PiirraSuorakulmio(), joka lisää ruudulle (peliin) PhysicsObject-tyyppisen suorakulmion. Tee aliohjelma siten, että se ottaa parametrina suorakaiteen koordinaatit ja mitat. Laita peliin vielä painovoima seuraavasti (2d-vektori ottaa vastaan kaksi koordinaattia) ja sijoita se Begin()-aliohjelmaan


Gravity = new Vector(/*täydennä 2d-vektorin parametrit...*/);

Vector-luokan dokumentaatio.

ja laita kenttään reunat, etteivät palaset putoile ulos ruudusta.

Level.CreateBorders();

Lisää kentälle 100 eri kokoista suorakaidetta. Vinkki: for-silmukka ja RandomGen.

Tuo RandomGen-linkki antaa minulle vain 404-errorsivun.

Lisäksi-mikä osa Riderin koodista pitää liittää että TIM ajaa koodin? Riderillä lähtee käyntiin ilman erroreita, kokeilin eri vaihtoehtoja tuohon tehtävän palautuskenttään ja saan erinäisiä compile-erroreita.

Linkki ja tehtävänanto korjattu. Liitä muokatun tiedoston koko sisältö. -Stefu

24 Jan 23 (edited 26 Jan 23)

Huomaa, että tämä tehtävä on tehtävä Riderissa. TIMissä näkyy pelistä vain ensimmäinen frame ilman minkäänlaista liikettä.

# tehtavag12

G3-4 (2 p.)

Tee tarvittavat aliohjelmat jotta voit tehdä aliohjelmakutsun TeeLumiukko kaikilla seuraavilla tavoilla. Ratkaisussa ei saa olla toistoa koodissa, eli esimerkiksi pallon luontikoodia ei saa olla monessa aliohjelmassa.

Kun olet mielestäsi valmis, laita itse pisteesi "Set custom points"-toiminnolla, enintään 2.0 pistettä.

TeeLumiukko(5); // tekee 5-palloisen lumiukon origoon, väri valkoinen
TeeLumiukko(3, 100, 100); // 3 palloa, alin pallo x=100, y=100, väri valkoinen
TeeLumiukko(4, -100, -100, Color.Green); // 4 palloa, alin pallo x=-100, y=-100, väri vihreä

Vinkki/ohje: Aliohjelman kuormittaminen

# tehtavag13

Muistutuksena ohjaajille, opiskelijat eivät tee näitä

# mjyhdistely

Ja tämä kohta antaa Compile error mjyhdistely.cs(1,1): error CS0116: A namespace cannot directly contain members such as fields, methods or statements 001 REPLACEBYCODE jo ennen kuin tähän tekee mitään koodia itse.. :)

23 Jan 23

Toimii riderissa. Tehtävänanto toisaalta puuttuu.

Tämän ei ollut tarkoitus jäädä opiskelijoille näkyville. Siirsin sen nyt tänne alas. Pahoittelut sekaannuksesta. -AJL

24 Jan 23 (edited 24 Jan 23)

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.