Kurssipalaute ja siitä keskustelu syksy 2022
Dokumentin sisältö näkyy VAIN syksyn 2022 kurssilaisille!
Käyttäjälle: klikkaa tästä ja ruksi jos haluat postia muutoksista. Palaa sitten tänne antamaan mielipiteitä. Jos pidät selainta auki, ja joku laittaa lisää mielipiteitä, niin ne päivittyvät sinun selaimessasi. Kun kikkaat jotakin kappaletta, saat siihen C-painikkeen, josta voit kommentoida kappaletta. Tai sitten voit lisätä uuden viestin tai kokoaan uuden keskustelun aiheen.
Tähän dokumenttiin on tarkoitus kerätä merkittävimpiä kurssilla (ja puolen välin jälkeen kurssipalautteesta) nousseita asioita ja keskustella niistä. Kaikilla kurssilaisilla on muokkausoikeus dokumenttiin ja tarkoitus on että kunkin alkohdan alle saa lisätä omia ehdotuksiaan ongelman ratkaisemiseksi aloittaen kappaleen ranskalaisella viivalla. Mikäli opiskelijan mielestä jotakin puuttuu voi tuonne tehdä "omiakin nostoja" keskustelun pohjaksi.
Alla on melkein suoraan palautteesta kasattuna pohjatekstiä (jos on ilman nimeä). Sitten noiden perässä on nimmareilla missä on oma näkemykseni asiasta, josta saa sitten vapaasti olla erimieltä.
Muista että muokkaamaan pääsee joko kynän kuvasta lohkoa klikkaamalla tai jos on niiirtänut vasemmalle, niin kun menee kpl kohdalta vasemmlle päin kunnes tulee se sininen palkki ja klikkaa siten sitä palkkia ja sieltä Edit
tai Add paragraph above
(alle ei tarvitse pysytä lisäämään kun aina voi mennä paikkaan josta voi lisätä päälle).
Jos haluat omasi ilman nimeä, niin lisäämisen jälkeen muokkaa lohkoa niin, että {.chat}
tilalle tulee {.chat1}
.
1. Työtavat
Työtä mitä tämän kurssin eteen pitää tehdä on paljon enemmän mielesteäni kuin 5 opintopistettä.
Kurssi on 6 op :-) Mutta vakavasti ottaen tuntien keskiarvo ei ole likelläkään sitä n. 15 tuntia/viikko joka vastaa sitä 6 op.
Kurssi on todella työläs opintopisteisiin nähden (vrt muihin kursseihin)
Useimmissa muissa kursseissa ei noudateta sitä että 1 op = 27 tuntia työtä. Ja silloinhan ette saa sitä mistä maksatte :-)
Kurssin suuri työmäärä syö motivaatiota oppia. Työmäärä on ilmeisesti laskettu niiden opiskelijoiden mukaan, jotka ovat jo ohjelmoineet tai jotka suorittavat ainoastaan kurssin minimitavoitteet. Tämä laskentatapa edistää siis sitä, että kurssi suoritetaan minimivaatimuksiin tähdäten.
Kurssi on suunniteltu niin että keskimääräinen opiskelija taustoista riippumatta saa tehtyä sen käyttämällä siihen sen n. 14 tuntia viikossa. Kaikki eivät tietenkään ole keskimääräistä ja siksi osalla menee enemmän ja osalla vähemmän. Lisäksi erilaiset opiskelutavat vaikuttavat. Yhtenä hankaluutena pidän sitä, että luentomonistetta ei lueta etukäteen, jolloin luennolla olisi pieni aavistus mistä puhutaan. Moni ryntää heti tehtäviin ja yrittää sitten Googlen avulla. Toinen on että ajatellaan monimutkaisesti, kolmas on että ei hyödynnetä aikaisemmin opittua (esim ei osata muodostaa funktion esittelyriviä jolla kuitenkin pitää aloittaa).
Aloitin nyt syksyllä kaikkiaan muutaman kurssin, ja tämän kurssin työmäärä on vain sellainen että jos vain olisi mahdollista, niin mieluusti tekisin kurssin vaikkapa suunnilleen 6kk mittaisena.
Tämä on mahdollista sopimalla erikseen oma aikataulu. Mutta tätä ei kannata aktiivisesti mainostaa, koska suurelle osalle perälaudan poistaminen johtaisi siihen, että takaraja on päivän päästä ja kaikki vielä tekemättä. Siksi tarjotaan valmis realistinen useimmille sopiva aikataulu,
Työmäärän nähden 6op on vähän, vaikka sinänsä vastaa laskettua työaikaa.
Öh? Nyt putosin kärryiltä? Jos työmäärä vastaa laskettua, niin miten se on iso? Oma mielipiteeni on, että on liikaa niitä alennusmyyntikursseja, joissa X op:ta saa mitoitusta vähemmällä työllä ja se saa mitoituksen mukaiset kurssit tuntumaan työläiltä. Mutta toki ilman noita alennusmyyntikursseja sen 60op/vuosi saavuttaminen olisi mahdotonta, koska laskennallisesti 60op on 1600h (=normi-ihmisen vuotuinen työaika).
Ja jos sen sulloo n. 8kk (eli ei opiskele kesällä) se tekee noin 60h/viikkoja.
Mutta jos kaikki menisi alennuksella, ei viidessä vuodessa ehtisi oppimaan mitään...
Tykkään kurssin toteutuksesta tosi paljon! Toistaiseksi työmäärä ei todellakaan ole liian iso (siitä ilmeisesti tullut napinaa?), mutta tämä on itselle ollut ainakin toistaiseksi kevyin kurssi sitten fuksivuoden.
Mitään en olisi kaivannut enempää, kurssissa on sopiva työmäärä (joka tuntuu jopa pienemmältä kuin monilla 5op matikan/fysiikan kursseilla)
Kuten näkyy, on erilaisia ihmisiä ja kurssi pyritään rakentamaan sen keskiarvon mukaan.
Mikäli kurssilla on välttämätöntä olla nämä kaikki sisällöt, olisiko järkevämpää jakaa kurssi kahdeksi kurssiksi ja näin myös pitää yllä parempaa prosentuaalista kurssin suorittajien määrää.
Jäin miettimään olisiko kurssin pilkkomisesta hyötyä (3op+3op)tulevaisuudessa. Työmäärän nähden 6op on vähän, vaikka sinänsä vastaa laskettua työaikaa.
Nämä pienemmäksi osiksi jakamiset tuntuvat aina joskus hyviltä ideoilta. Käytännössä tämä tarkoittaisi että meillä olisi 6p 2 kurssia, joiden tietomäärä olisi 4op. Miksi? Koska se ekan 3op osan viikoittainen työmäärä olisi edelleen yhtä kuormittava ja moni kokisi kiusauksen jättää se toinen osa myöhemmäksi. Ja silloin kun tullaan sille toiselle osalla, on kaikki edeltävä unohtunut ja toinen osa pitäisi olla kertausta. Maailma on liikaakin mennyt pikkusilmuksi. Itse asiassa päinvastainen olisi parempi, eli esim Ruotsissa on Upsalassa (tai ainakin oli) yksi 30op Ohj kurssi joka kestää vuoden. Silloin rutiinia saataisiin niin paljon, että asiat pysyvät mielessä. Ohj1 kurssin tilastot ovat tylyjä siltä osalta että jos joku on lopettanut aikaisemmin ja tulee uudelleen, niin on 50% mahdollisuus, ettei saa kurssia suoritettua toisellakaan kertaa. Miksi? Alkuosa tuntuu vanhasta muistista "helpolta" ja sitten yksi päivä tulee se tilanne, missä tulee "uutta" edellisen kertaan nähden ja sitten taas pudotaan kun alkua ei otettu tosissaan. Nyt kurssi on tarkoituksella venytetty (kuten Ohj2 myös) niin, että se mennään viikkotahdissa hitaammin kuin olisi 5+1 op kurssi. Mutta lopetetaan reilusti ajoissa jotta sitten kalenteriin jää tilaa muiden 2. periodin kurssin vaikeampien asioiden kanssa. Esim tenttiinhän ei tarvitse lukea jos on demot tehty ahkerasti kurssin aikana :-)
Mielestäni noi demoharjottelut ovat todella hyvä tapa harjotella luennolla tulleita uusia asioita. Mutta onko mahdollista saada malliratkaisua videona selostettuna?
Siellähän jossakin kohti on, mutta noiden kaikkien videoiden tekeminen on tosi iso homma ja sitten yksikin virhe, niin pitää tehdä uudelleen. Jos 20 opiskelijaa katsoo, niin ei ole kustannustehokasta. Tekstissä on yritetty sanoa kaikki oleellinen. Tekstiä on nopea korjata ja pitää ajantasalla.
Musta on erittäin hyvä että luennot voi katsoa etänä jälkeenpäin, sillä mun pitää aina välillä laittaa video pauselle ja pohtia käsiteltyä asiaa hetki ennen kuin jatkan videon katsomista. Kurssi on ollut melko työläs, mutta olen pitänyt kurssista paljon, sillä se on aivan erilainen kuin oman pääaineeni kurssit. Päätinkin tehdä kurssin niin, että samanaikaisesti osallistun vain kahdelle muulle kurssille, jotka eivät vaadi yhtä paljon työskentelyä. Näin voin keskittyä tähän kurssiin ilman suuria aikataulupaineita.
Kurssin alussa aikataulutin opintojani niin, että olin joka ma ja ti luennoilla joko livenä läsnä tai etänä ilmoitettuna ajankohtana. Nyt kun kurssin asiat ovat viime viikkoina vaikeutuneet huomattavasti ja asiaa on tullut jo todella paljon omaan kapasiteettiin nähden olen hyödyntänyt luentotallenteita opiskelussa. Olen pätkinyt luennot 45min setteihin, koska huomaan että sen ajan jaksan keskittyä hyvin, pitänyt pienen breikin (ruokatauko tms) ja jatkanut luennon loppuun. Tai vaihtoehtoisesti mikäli samaa asiaa on selkeästi demotehtävissä kuunnellut luentoa demotehtävää tehdessä. Näin olen saanut vaikeaan asiaan luentoosuuden ja demotehtävät ikäänkuin yhteen. Kurssi on ollut työläs ja siinä on valtavan paljon uutta asiaa, jota sisäistetään nopealla aikataululla.
Etäpääteohjaukset ovat olleet itsellä suuri apu pysyäkseni keskiarvoisessa työmäärässä. Auttaa todella paljon, kun voi pyytää apua siloin, kun siltä tuntuu. Myös helpottaa itsellä keskittymistä työntekoon kotona, kun ilmottautunut ryhmään työskentelemään.
Kokonaisuudessa kurssi tuntuu olevan välillä kohtuullisen haastavalta sen suhteeseen et koko kurssin ajan on tullut joka viikko uutta asiaa, mutta toisaalta niinhön se pitääkin olla. Tosiaan toi 15h tuntuu välillä sieltä, että on vedetty hieman alakanttiin.
Itsellä on myös muuttuneet työtavat kurssin etenemisen aikana. Nyt mitä enemmän uusia asioita on tullut ja ne ovat muuttuneet haastavammiksi, on työtavatkin muuttuneet. Usein voi olla, että joku demotehtävä tuntuu todella hankalalta enkä pääse sen kanssa alkuun, niin odotan seuraavaan päivään, jolloin asia tuntuukin helpommalta ja sen kanssa on enemmän motivaatiota. Olen myös katsonut luentoja pätkissä, kuten aiemmin joku on kirjoittanut, se auttaa keskittymisessä.
Mielestäni demotehtävät ovat olleet todella hyödyllisiä kurssin asioiden omaksumisessa. Kun alusta lähtien on suhtautunut niin, että kurssin eteen täytyy tehdä paljon hommia niin hyvin on päässyt eteenpäin. Haasteita toki on ollut, mutta etäpääteohjauksissa niihin on saanut jeesiä.
Kurssin aikana on tullut huomattua, että tehtävien aloittaminen ajoissa on tärkeää. Olen itse ensin katsonut rauhassa luennot ja sitten aloittanut tekemään tehtäviä. Kun tehtäviä pohtii pikkuhiljaa alkuviikosta, ei tule kiirettä ja paniikkia loppuviikosta. Jos en ole päässyt tehtävässä eteenpäin, olen siirtynyt toiseen tehtävään (tai pitänyt tauon) ja jatkanut haastavamman tehtävän pohtimista myöhemmin. Erityisen hyödylliseksi olen nähnyt demoharjoittelujen ja luentomonisteen antamat vinkit tehtäviin.
Luentovideot on olleet itselleni välttämättömiä, jotta on pystynyt pysäyttämään videon ja tekemään itse perässä samoja asioita.
Luentovideoista: Tykkään luentovideoista, koska se ne mahdollistavat kertauksen ja opiskelun omaan tahtiin. Välillä pitää laittaa pauselle ja pitää taukoa, koska ei pysty keskittymään tai menee jotain ohi. Tutumpaa asiaa taas voi kuunnella nopeutettuna. Mitä uutta sitten tuo salissa luennoimiminen? Luentovidoilla ainakin muissa aineissa jää harmittamaan, jos jää hyvä kysymys kuulematta, mutta se ei ole ollut tällä kurssilla ongelma.
Opiskelutausta ja vaikeudet kurssin mittaan:
Omasta humanistisesta taustasta varmaan voi johtua, että kurssin sisältöä oli aluksi todella hankala sisäistää ja käsitellä, koska kaikki on hyvin erilaista. Alussa tuntui, että luultavasti monet käsitteet ja ajatustavat, jotka tuntuvat normnatiivisilta ehkä luonnontieteiden yms. parissa, ei selitetty auki ja saattoi jotain asioita vaan mennä itseltä ohi. Toisaalta en odota, että opetuksessa ei käytettäisi alan sanastoa yms, sitähän täällä ollaan opiskelemassa, mutta olisin kaivannut ehkä hieman lisää apua ja vertaistukea alkuun, kun kaikki on uutta. Tässä vaiheessa kurssia ehkä jo on jonkin verran alkanut sisäistämään uudenlaisia ajattelu- ja opiskelutapoja. Tuntuu, että alussa mennään melko matalalta kaikille ymmärrettävillä ohjeilla, kun verrataan ohjelmointia reseptin kirjoittamiseen. Alussa olisin tarvinnut apua ehkä ihan vaan luetunymmäertämiseen uudella alalla, erityisesti demojen kysymysten ymmärtämiseen.
Sitten, kun asiat vaikeutuvat tulee samaan aikaan ht, joka vie paljon aikaa ainakin itseltäni kun pitäisi vielä selvitä demoista.
Noista vieraista termeistä joita käytettään, voisi kysyä ihan reilusti. Kun ei voi tietää mitä toiset eivät tiedä. Sitten on meillä tuo sanasto, minne voi kanssa pyytää termien selitystä.
Positiivista palautetta haluan antaa ehdottomasti kursssin monipuolisesta toteutuksesta. Olen itse paljon reissaillut syksyn mittaan ja siksi etäopetus ja luentotallenteet ovat olleet hengenpelastajia minulle. Lähiluennoilla käyminen on kuitenkin aina tilanteen salliessa ollut todella hyödyllistä ja siellä olenkin oppinut parhaiten. Toivoisin jatkossa muillakin kursseillä käytettäväksi tällaista syteemiä.
Huomaan usein omissa työtavoissani olevan puutetta, kynää ja paperia käytän usein mutta huomaan sitten virheilmoitusta ja pisteettömyyttä ihmeteltyäni lukeneenikin tehtävänannon väärin. Samaa voisin muille neuvoa että jos ei tehtävä meinaa onnistua niin lopettakaa kokonaan, pitäkää tauko, aloittakaa aivan alusta ja lukekaa tehtävänanto huolella. Ja ei kynästä ja paperista todellakaan haittaa voi olla hahmottelun apuna.
Erityisen mukavaa on ollut monipuoliset opetus- ja työskentelytavat. Plussaa myös siitä, että luentojen videot ovat tulleet hyvin nopeasti katsottavaski etänä.
Lisää mielipide
⁞
2. Luennot
Myös luennoilla kuulemat sanonnat tyhmästä koodin kirjoituksesta on loukkaavia. Kaikilla opiskelijoilla ei ole aikaisempaa kokemusta näistä luennon asioista, jonka vuoksi pyrimme saamaan kirjoitettua koodia edes sillä tavalla miten meitä on opetettu.
Lopettaisin myös opiskelijoiden haukkumisen laiskoiksi. Tämä tuskin tarvitsee perusteluja, kun on sivistyksessä suuri puute.
Nyt kuulija on ymmärtänyt väärin tai olen puhunut tosi huonosti. Mehän kirjoitetaan tarkoituksella esim Taunolla "tyhmää koodia". Ja se ei ole paha. Tarkoitus on oppia näkemään mikä siinä on tyhmää ja Taunon tapauksessa löytämään siitä se toiston paikka.
Jos ei kirjoita joskus tyhmästi, ei opi kirjoittamaan paremmin. Esim itsekin kirjoitan monesti aluksi (tyhmyyttäni) saman asian useammasti ja sitten huomaan että nuo kohdat parametrisoimalla saankin noille yhteisen aliohjelman (tai jopa olion sitten kun niitä ymmärretään). Eli mielestäni jopa kannustan sen "tyhmän" kirjoittamiseen. Mutta sitten toinen juttu on että pitääkö sitä "tyhmää" koodia näyttää muille, vai huomata tehneensä "tyhmästi" ja refaktoroi sen "viisaaksi" ja kehuu muille että heti osasin... Sehän nimenomana on se, miltä kirjallisuus näyttää kun siellä on valmiita koodeja joista erkkikään ei ota selvää. Tai minusta esim. matematiikassa kun esitetään se hienoin tulos mitä on saatu aikaan ja lukija ei sen takaa osaa nähdä jotakin yksinkertaista perustapausta jolla homman ymmärtäisi.
Tuota "opiskelijoiden haukkumisen laiskoiksi" en myöskään tunnista tuossa muodossa. Toki huomautan jos on hommia tekemättä. Siihenhän en ota kantaa miksi ne ovat tekemättä. Mutta tietty "laiskuus" on kaikista tunistettavissa. Miksi tekemään jotakin tänään, jos sen voi jättää huomiseksi. Siksi kurssilla on takarajat tehtäville.
Ehkä itse kaipaisin hieman nopeamman tahdin, mutta ymmärrän, että kaikille se ei sopisi. Vaikka olen täysin uusi koodaamisen parissa, joskus tulee tunne, että luennon alkupuoli on itsestäänselvyyksien kertaamista
Omat vaikeudet johtuvat liian nopeasta tahdista ja en pysty / jaksa sisäistämään kurssilla esitettyjä asioita.
Näihin on vaikea löytää optimaalista ratkaisua. Jotkut ovat päätyneet videoihin, jolloin toinen voi kuunnella 1.7x ja toinen pysäyttää videon välillä ja tehdä itse ja pitää välillä miettimistauon. Opettajan on hölmöä sanoa noin, mutta kun miettii, niin ei oikein enää keksi mitä lisäarvoa saliluennot tuovat. Paitsi karkit, mutta niitäkin pitäisi käydä ostamassa lisää :-)
Välillä yhden luennon aikana tunnutaan käyvän läpi tosi monta eri asiaa eli yksi asia/aihe käsitellään melko nopealla tahdilla.
Joskus toivoisin, että luentoja olisi ehkä enemmän, ja yhdellä luennolla (ehkä lyhyemmällä) käsiteltäisiin asia(kokonaisuus) kerrallaan.
Luulen että tuo ensimmäinen mielikuva muuttuu kun katsoo myöhemmin taaksepäin. Loppupelissä meillä on tosi vähän asiaa, enemmän esimerkkejä.
Toinen juttu voi olla aika mahdoton kun on 2 tunnin slotit, joissa kursseja pitää pitää. Mutta jos tuolta tuntuu, niin videot voisivat olla apu, jolloin itse voi jakaa sitä pienempiin palasiin. Siltä luentosviulta ja sen otsikoista näkee milloin "aihetta" vaihdetaan.
Olisin itse kaivannut alkuun enemmän perusteellisempaa "perehdytystä" jossa käydään läpi askel askeleelta nuo luokat ja ns. koodinkirjoittamisen alkeet. Vähän samaan tapaan kuin "pong" tehtävässä.
Tähän helppo yhtyä. Yliopisto-opinnot tuoreeltaan vaativat jo kognitiolta siimaa. Myös muita kursseja on jaksolle hamstrattu, jolloin osa alun asioista mennyt puoli sumussa, osa asioista myös jostain välistä.. Kun sitten löytää edestään jonkin asian, joka ei olekaan riittävästi hallussa, ei aika yksinkertaisesti riitä palaamaan enää pitkää matkaa taaksepäin, koska juna kulkee like a laserbeam.
Eikö Lumiukossa tullut tuota?
Lisää mielipide
⁞
3. Demot ja niiden palautukset
Liian vaikeita guru yms. tehtäviä, jotka taas vaan tuhoavat kaiken motivaation ja itseluottamuksen.
Nyt on jossakin joku viestinnällinen ongelma. Bonus-tehtävät on tarkoitettu heille, jotka jaksavat mennä muutamia luentojen luentojen etupuolella. Useimmiten Bonus-tehtävät eivät ole tarkoitettu osattavaksi pelkästään jo käsitellyt sisällön perusteella. Guru-tehtävät ovat niille, jotka ovat aikaisemmin harrastaneet alaa. Osaa Guru-tehtävistä ei pysty tekemään edes kurssin jälkeen kurssin tiedoilla. Eli niitä ei ole tarkoituskaan yrittää jos kokemus on vähäistä. Eikä missään nimessä pidä masentua jos niitä ei saa tehtyä.
Tehtävänannot ovat olleet mielestäni selkeitä ja jos ei ole ymmärtänyt kunnolla, on viimeistään harjoittelutehtävän avulla ymmärtänyt asian.
Itsellä on ollut jonkin verran ongelmia tehtävänantojen ymmärtämisissä. Itse tehtävän tekeminen on ollut kuitenkin helppoa sen jälkeen kun on ymmärtänyt. Tässä voi olla tekijässä vika, eikä niinkään tehtävänannossa.
Demojen tekemisessä auttaa todella paljon demoja varten tehdyt harjoittelutehtävät sekä avoimen yliopiston tehtävien tarkasteleminen. Ne auttavat ymmärtämään tehtävänannon ja antavat osviittaa siitä, miten tehtävä "pitäisi" tehdä.
En muista selitettiinkö ihan alussa, kun puhuttiin demoista, että mikä tehtävä Taunoilla esim. on ponnistinlautana siihen, mistä lähdetään miettimään sitä, miten koodia voitaisiin kirjoittaa, menikö tämä infotulvassa multa ohi vai tuliko se vasta ekan demotarkistuksen yhteydessä. Harjoitteludemojen tehtävät ovat hyviä ja mielestäni niitä voisi olla enemmän, myös ihan alussa yksinkertaisista asioista, jotta saisi tunteen, että ainakin ymmärrän jotain. Mielestäni se, mitä vaaditaan joissakin tehtävissä yhteen pisteeseen pohjautuu jo kaikkeen aikaisempaan tietoon. Jos jotain ei ole ehtinyt sisäistää, on meillä ongelma. Kurssin alussa voisi olla mielestäni demoharjoittelua ongelmanratkaisusta ja tehtävien tekemisestä. Musta tuntuu, että moni ei tee harjoitustehtäviä, koska siinä ei ole muuta kannustinta kuin oma oppiminen ja ne on ne varsinaiset demot, jotka pitää joka viikko tehdä. Olisiko mahdollista jollain tavalla kannustaa/palkita ahkerasti harjoitustehtäviä tehneitä? Vaikka se olisi varsinaisiin demoihin verrattuna vaikka paljon pienempi pistemäärä? Kuitenkin varmaan sitä pistemäärää joka viikko tuijotellaan.
Tuo pitäisi jotenkin saada karsittua pois että kaikesta pitää saada pisteitä. Jos demojen harjoittelun tekeminen nopeuttaa mahdollisesti useammalla tunnilla demojen tekoa, niin sen pitäisi yksin riittää. Maailmassa ei tulla jatkossakaan "maksamaan" jokaisesta asiasta mitä tehdään :-) Myös monisteen kerran läpilukeminen auttaisi näkemään missä puhutaan mistäkin. Ja sen jälkeen sieltä olisi helpompi löytää asioita eikä tarvitse tuntitolkulla seikkailla Googlessa :-)
Itse olisin kaivannut enemmän perustason tehtäviä(ainakin kurssin alkuvaiheessa) näin voisi saada vankemmat taidot kurssin vaikeutuessa.
Avoimen puolellahan oli mahdollisuuksia tehdä noita lisää (tosin ilman lisäpisteitä).
Itellä myös hanakala välillä hahmottaa tehtävän antoa mutta useimmin hetken pohtimisen jälkeen on tullut "ahaa" kokemus. Muuten olen pitänyt tehtävistä
Tehtävänannoissa on auttanut paljon videot. Lisäksi demoja varten olleet harjoitustehtävät ovat auttaneet vaikeampien tehtävien ja aiheiden kanssa!
Lisää mielipide
⁞
4. Pääteohjakset ja PP
Tuli myös nyt mieleen, että voiko sinne Pahasti pihalla-ryhmään mennä ja noita PP-demotehtäviä tehdä, vaikka olisikin tehnyt viikoittain yli sen 4p.
Tänä vuonna ei noita PP-ryhmiä taideta järjestää kun miellä on VAU ja ne henkilökohtaisemmat ohjaukset. Etäpääteohjaus ei paljoa poikkea PP-ohjauksista mitä viime vuonna pidettiin. PP-tehtäviä voi tehdä oman kertaamisen tueksi. ja taitaa se niistä antaa puolikkaita pisteitä. Mutta niiden takia ei saa unohtaa tehtäviä 1-6.
Olisi hyödyllistä jos pienluokkiin saisi piuhan jolla yhdistää pöytäkoneiden näytöt käyttöön. Lähes kaikki käyttää kuitenkin omaa läppäriä, niin hdmi tai usb-c piuha olisi mukava lisä.
Asia on välitetty digipalveluille, mutta jos minä laitan sinne jotakin, niin se menee yleensä mappi-Å:hon. Paras tapa saada asiaa esille on että opiskeijat itse "vaativat":
- kirjoittaa tiketin help.jyu.fi -palveluun
- kirjoittaa kirjeen dekaanille (edes opintoasioista vastaavalle)
- ottaa asian esille opiskelijajärjetöjen tai JYY:n kautta
EDIT: itse asiassa soittivat juuri digipalveluilta jonkun tekemän tiketin ansiosta ja hommaavat sinne Sovjet/Finland-luokkiin aluksi 10 kaapelia. Ongelmahan on että ne näytöt ovat vanhoja ja niissä on vain VGA-liitin. Tulevaisuudessa vähennetään koneiden määrää, mutta hankitaan uudempia ehkä 27 tai 32 tuuman näyttöjä, jotka on tarkoitettu vain omaan läppäriin liitettäväksi. Toinen haaste tulee liittimistä. Tulevaisuudessa tarjotaan USB-C liitintä ja jos se ei käy omaan läppäriin, niin on velvollinen itse hankkimaan vastavan adapterin. Mutta asia etenee :-)
Ilman pääteohjauksia olisin ihan kujalla, suuri kiitos siis ohjauksen järjestämisestä. Myös ohjauskokeilu ja Vau-ryhmä on tukenut paljon. Ei tunnu, että on ihan yksin ongelmien kanssa. Välillä ohjaajilla toisaalta on tuntunut olevan tosi kiire auttamaan kaikkia apua tarvitsevia.
Hei, olisko mahdollista saada pääteohjauksia myös tiistaille. Tämä helpottaisi niihin pääsyä ja kuitenkin asiaa käydään jo maanantaina, joten pääteohjaukset voisi alkaa jo tiistaina. Vaikka etänä?
Katsotaan haluaako kukaan ohjaajista kokeilla tätä. Etäohjauksissa on ollut hirveän vähän väkeä, eli ne tulevat kalliiksi tällä hetkellä.
Hei, laitoin topi tiistaille 25.10 etä-ajan klo. 12-14
Lisää mielipide
⁞
5. Harjoitustyö
Harjoitustyön tekeminen on ollut yllättävän kivaa! Pelkäsin alkuun tätä, mutta Jypeli Wiki on ollut selkeä ja "valmiiksi paketoidut" koodinpätkät helpottavat.
Lisäkommenttina: Voisiko harjoitustyötä jotenkin synkronoida luentojen/demojen sisältöön paremmin? Harjoitustyö ja Jypeli tuntuu tällä hetkellä hieman erilliseltä muusta sisällöstä ja nollatason tekijänä vaikea ymmärtää, miten luentoasiat linkittyvät Jypeliin ja peliohjelmointiin. Myöskään suunnitelman lataamisen jälkeen ei tullut selkeää viestiä siitä, että nyt kannattaisi aloittaa viimeistään harjoitustyön tekoa. On myös jännä, että viikolla, jolloin harjoitustyöstä pitää olla 50% suoritettuna, käydään vasta olion luontia.
Tuo luento 16 "olion luonti" ei ole sama asia kuin HT:ssä käytetty "new ...". Eli luennolla 16 katsottiin miten voitaisiin itse tehdä luokkia joista voidaan luoda olioita. Näitähän ei keskimääräisen opiskelijan ole edes tarkoitus tehdä harjoitustyössään. Ja vaikka joku tekisikin, niin niille tarve ilmenee yleensä vasta tässä vaiheessa työtä kun on tehty asioita "tyhmällä tavalla", eli silloin voisi tulla valaistus siitä, että ei näitä voisi tehdä noinkin. Alkukurssissa tuo luento 16 olisi ollut aika turha.
Muuten se HT:n, demojen ja luentojen integrointi tulee siitä, että kun HT:tä tekee, niin herää varmaan kysymyksiä, joihin jo olleet tai tulevat luennot voivat hieman vastata. Luentojen ei tässä kurssissa ole tarkoitus olla vain HT:n tekemistä varten. Ohj2 on rakennettu eri tavalla ja siellä tehdään koko ajan asiaa joka upotetaan harjoitustyöhän. Molemmissa kursseissa demot kulkevat "irrallaan", silloin joillakin joku demo voi napsahtaa suoraan HT:hen ja jollakin voi olla että ko tehtävälle ei ole mitään käyttöä harjoitustyössä. Mutta jossakin kohti tulevaa elämään lähes jokaisella demolla on tietyssä määrin käyttöä (joku voi toki olla sitä mieltä että ei ikinä tarvitse binäärilukuja :-).
Sitten viimedemoissahan on ollut tehtäviä "harjoitustyöhän joku luentoihin liittyvä asia".
ht, vaikka onkin haastava, motivoi pähkäilemään ja kokeilemaan erilaisia ratkaisuja, koska opiskelulla on selkeä päämäärä.
Ht on mielestäni tosi hyvä tapa päästä soveltamaan osaamistaan. Se antaa uutta perspektiivia, kuinka projekti oikeasti tehdään alusta asti. Kun harjoitustyötä tekee tasaisesti kurssin aikana, pystyy siihen myös soveltamaan uusia viimeisimpien luentojen asioista.
Harjoitustyötä tehdessä on oppinut konkreettisesti koodaamisesta jotain. Olisikin mukava olla vaikka sellainen viikko, että demoista olisi huilua, mutta harkkatyötä saisi tehdä eteenpäin. Nyt tuntuu, että kaikelle ei ole joka viikko aikaa.
Olethan huomannut, että siellä on tehtäviä, jotka voi kuitata harjoitustyön sopivalla osuudella. Tekee ne pari tähtitehtävää ja sitten HT:n koodia noihin muutamaan. Lisäksi nyt tehtävät alkavat olla sellaisia, että uutta asiaa ei juurikana tule, eli niitä voi tehdä myös etukäteen ja näin raivata itselleen tyhjän viikon.
Lisää mielipide
⁞
6. Tentti
Onko aikaisempia tenttejä jossain nähtävillä tai kerrotaanko jossain, mitkä sisällöt olisi kriittistä osata tenttiä varten, jos tavoitteena on enemmänkin läpipääsy kuin huippupisteet?
Demo 11 on tätä varten. Mutta lyhyesti: Pitää osata tehdä aliohjelmia, jotka käsittelevät taulukoita. Kun kaikki Taunot ja demo 11 taulukkotehtävän osaa ja sitten osaa piirtää kuvia, niin pääsee aika varmasti läpi. Ja olihan siellä se lupaus että jos kaikista demoista on se 5p (joista 2 tähti), niin saa 1/5 vaikka tentti menisi huonosti. Mutta ei se mene huonosti jos tuon verran on itse tehnyt :-) Isoin este läpimenolle on ollut että HT:tä ei ole aloitettu ajoissa ja sitten se ei valmistu lainkaan :-(
Voiko lunttilappuun laittaa tietoa ihan mistä vaan, minkä kokee hyödylliseksi? TIM:in sisällön ulkopuoleltakin?
Saahan sitä laittaa vaikka tietoa mustista aukoista yms. Mutta kuinka paljon esim. tenttiä varten on hyötyä asiasta, jota ei löydy joltakin Ohj1-TIM sivulta?
Jos läppäriä ei omista, niin kannattaako tentti tehdä mielummin etänä kotona pöytätietokoneella vai yritänkö lainata läppärin jostain?
Tuohon en osaa vastata. Molemmissa puolensa, mutta lainaläppärin tapauksessa joutuu asentelemaan siihen kaikkea (jos haluaa VS käyttää tentissä). Eli jos etävalvontaan ei ole mitään esteitä (löytyy webbikamera ja sillä saa valvoa koko tentin ajan), niin voi olla että se etänä on helpompi ja tutumpi kone.
Ovatko opiskelijat aiemmilla kursseilla onnistuneet etätentin järjestämisessä? Muistaakseni ohjeissa luki että pitäisi saada oma valvoja hommattua paikalle ja olen pohtinut, että onkohan sen onnistuminen köytännössä hankalaa
Se onnistuu niinkin, että sallit että sua valvotaan webkameralla (joka sulla pitää olla itselläsi).
Lisää mielipide
⁞
7. Kurssin materiaali
Materiaalia on niin paljon että se on välillä sekavaa ja oikean tiedon löytäminen on sen myötä välillä hankalaa. Mutta tietoa kyllä löytyy hyvin.
Jos tältä tuntuu, niin pysykää luentomonisteessa. Se on lineaarinen esitys asiasta. Luennoilla seuraatte niitä luentojen sivuja ja sieltä ei ehkä kannata poistua muualle kuin ehkä omaan VisualStudioon.
Saisiko luentomonistetta jotenkin pätkittäin, että sivulla näkyisi vain yksi luku.
Miksi? Minkä tahansa TIM-dokumentin saa kyllä pienemmissä paloissa kohdasta Rats + Näytä sivu osissa
. Mutta osissa olevissa ei sitten toimi Ctrl-F. Eikä automaattinen sisällysluettelo. Kun monisteen kerran lataa, niin ei kannata sitä heti poistaa, niin sen koko ei hidasta käyttöä.
TIMin käyttö vaati alkuun aika paljon opettelua, mutta nyt se on tosi hyvä ja kätevä alusta kun sen hoksaa.
Puhutko materiaalin jaottelusta vai TIMistä teknisenä välineenä? Koska eihän ihan peruslukemisen kannalta TIM eroa jostakin muusta alustasta. Ero tulee sitten siinä että TIMissä voidaan tehdä lähes kaikki kurssin asiat (VisualStudio ja Git on ihan ammattitaidon kehittämiseksi). Ja ymmärtääkseni tehtävin palauttaminen ei ole kamalan vaikeata TIMissä? Mutta toki kurssin materiaalin määrä tekee sen, että jaotteli sen miten tahansa tai millä alustalla tahansa, niin siinä on aina löytämisvaikeuksia. Osalla tuntuu olevan se ongelma, että aina kun näkee linkin, sitä pitää klikata :-) Ja se ei varmasti johda onnistuneeseen lukukokemukseen.
Eli mitä pitäisi tehdä että tuon hoksaamisen kynnyksen saisi aikaisemmaksi?
Itselläni on ollut koko kurssin ajan käytössä macOS. Varsinkin kurssin alussa tuntui olevan paljon ongelmia esim. työkalujen lataamisen kanssa, koska ohjeet olivat vanhoja tai eivät olleet ns. yksi yhteen. Onneksi nämä ongelmat ovat vähentyneet kurssin edetessä, mutta esim. Debug-kokeessa sai taas kokea, että Applen tuotteita käyttävillä ei ole yhtä hyvät / tarkat ohjeet kuin Windowsin käyttäjillä. Kurssin materiaaliin tulisi näin ollen parantaa / päivittää Apple-tuotteiden ohjeistusta.
Mac on meille iso ongelma. Mutta tilanne on 100x parempi, kuin muutama vuosi sitten kun asiat eivät juurikaan toimineet Macilla. Paljon on sen eteen tehty. Mutta edelleen hankaluuksia aiheuttaa se etää on kolmea eri konetta: Intel, M1 ja M2. Ja meistä kukaan ei itse aktiivisesti käytä Maciä. Eli Mac käyttäjien pitäisi tässä itse joukkoistaa voimansa ja niiden, jotka saavat toimimaan korjata ohjeita sen verran kuin tarvitsee. Tai ainakin jättää niihin kommentteja mitä pitää korjata. Yksikertaisesti ei ole resursseja hoidella kaikkia noita eri kombinaatioita. Sama tulee olemaan Ohj2 puolella. Nyt parina viimevuotena on vielä ollut harmillisesti niin, että yksikään ohjaajista ei ole ollut Mac-käyttäjä.
Hyvä olisi olla joku koostesivu hyödyllisistä metodeista. Esimerkiksi string ja StringBuilder -tyyppien ohessa oli paljon metodeja. Toki auttaa googlailu mutta jonkun näköinen kooste, kuten syntaksista on, olisi ehkä paikallaan
Olethan lukenut luentomonisteen vastaavat luvut? Siellä on ko. luokkien tärkeimmät metodit esimerkkien kanssa. Lisäsin sinne linkit:
- https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/api/system.string#methods
- https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/api/system.text.stringbuilder#methods
Tosin olivat ne osin jo ennestäänkin.
Mutta entäpä jos laatisitte tällaista kimpassa, jos em linkkien jälkeen tuntuu tarpeelliselta? Juuri tällaiseen TIM on tarkoitettu! OpenSourcen idea on että omaa työtä jaetaan muille ja saadaan vastikkeeksi ehkä samaa tulosta parempana.
Samaa pitäisi soveltaa erilaisiin dokumentteihin.
Right on! Asteisen haastavaa toisinaan saada kokonaisuuksista kiinni, esim. em. osalta. Jonkinlainen tarkempi paketointi varmasti helpottaisi, mutta oppimateriaalien kirjoittaminen ei toki yksiselitteisesti ole helppoa. Ei sillä että tämän argumentin varjolla kehitys voitaisiin pysäyttää. Välillä asioiden metsästämiseen vaan menee aikaa. Paljon aikaa.
Lisää mielipide
⁞
8. Omat vaikeudet
Yksi suurimmista vaikeuksista itselläni (ja varmaankin monella muulla) on keskittymisen vaikeus. Tämän vuoksi katson luennot pääsääntöisesti videolta, jotta voin hypätä taaksepäin, pysäyttää videon yms. Helposti voi mennä tärkeä asia ohi lyhyessä ajassa. Ehkä tätä helpottaisi se, että luennolla ilmoitettaisiin selkeästi, että "nyt on supertärkeä asia" tms. Ja onhan sitä tehtykin jonkin verran. Tuo ei toisaalta ehkä toimisi kovassa käytössä kauhean hyvin, sillä käytännössä kaikki läpikäydyt asiat ovat tärkeitä. :D
Joo, en hirveästi viitsisi käyttää aikaa sellaisen puhumiseen, jota en pidä tärkeänä :-) Toki välillä tulee hieman historiatietoa yms vertailua toisiin kieliin tms. Kuitenkin ne antavat asialle perspektiiviä jonka ansiosta voi ymmärtää miksi jotkut asiat ovat kuten ovat. Ehkä tällaisia ei tule niin paljon muiden kursseilla.
Lisää mielipide
⁞
9. Itse oppijana
Isoin oppi syksyn ja Ohj1-kurssin aikana on ollut, että oma looginen päättelykyky ja matemaattiset taidot ovatkin itseasiassa aika hyvät. Monesti tulee vähäteltyä omia kykyjä uusien asioiden suhteen ja tämä kurssi onkin lisännyt paljon itsevarmuutta tuleviin opintoihin. Vastoin ennakkokäsityksiä, kurssin tehtävät ovat olleet erittäin mielenkiintoisia, aivopähkinöitä suorastaan. Harmillisesti välillä työt haittaavat demotehtävien kimppuun pääsemistä, mielellään käyttäisi enemmänkin aikaa näihin, mikäli se olisi mahdollista. Oppijana tykkään käytännön tekemisen ja teorian sopivasta suhteesta, joka on tällä kurssilla toteutunut hyvin. Töitä pitää tehdä, jotta oppi menee päähän, mutta harvemmin mikään tulee ilmaiseksi.
Lisää mielipide
⁞
10. Työkalut
ComTestin kanssa oli aluksi tosi paljon hankaluuksia enkä vieläkään täysin ymmärrä testien kirjottamista tai comtestiä ylipäätään. (Laitoin tämän vahingossa väärään kohtaan niin näköjään TIMinkin kanssa vaikeuksia) :D
Oletko keskustellut testeistä pääteohjauksissa ohjaajan kanssa?
Lisää mielipide
⁞
11. Välikyselystä
Joitakin asioita en ole joko käyttänyt (esim. TTD, rekursio) tai sitten en ole varma, mitä niillä tarkoitetaan.
Se on muuten TDD ja jos kirjoitat tyyliin: "tynkä, testi, punaista, toteutus, vihreää", niin olet tehnyt TDD. Jos kirjoitat testit jälkikäteen, niin silloin se ei ole Test Driven Development. Toki sekin parempi kuin kokonaan ilman testejä.
Rekursio ja muutama muu listan asioista on kokonaan käsittelemättä ja tuossa katsottiinkin että tunnistaako vastaaja mitä on käsitelty :-)
ComTestin kanssa oli aluksi tosi paljon hankaluuksia enkä vieläkään täysin ymmärrä testien kirjottamista tai comtestiä ylipäätään.
Lisää mielipide
⁞
12. Väärinkäsityksiä
Yleisesti videoissa olisi kiva olla joku "15 sekuntia taaksepäin" - painike, koska nyt jos missaa jotain niin saa aina vekslata taaksepäin hypätessä, kun ei osu lähellekään oikeaa kohtaa.
Videosoittimessa kun ruksii advanced, niin sieltä löytyy. Mutta eikö tällaiset kannattaisi kysyä jo ennen välikyselyä :-)
Kadonnutta luentoseinää ei saa takaisin?
Paina Ratas ja siellä on ruksi sille, että luentoseinän saa takaisin. Silloin kun ollaan luennolla. Kannattaa muuten tällaiset kysyä heti!
Jos debugger näytön voisi tehdä etänä, niin se olisi tosi mahtava lisä.
Debug-näytteen voi tehdä etänä.
Demoissa voisi olla hieman selkeämmin kerrottu, miten tenttiin saa maksimaaliset lisäpisteet.
Demojen pääsivu kertoo minusta aika selkeästi.
Tenttimahdollisuus etänä olisi tietysti ihan huippua, siis muutenkin kuin että alkaa itse järjestää johonkin muulle paikkakunnalle tms.
Tentin voi tehdä etänä kun sovitaan.
Välillä on toivonut, että luetuksi merkitsemänsä kappaleen voisi merkitä uudestaan lukemattomaksi, jotta siihen tulisi se oranssi palkki.
Rupea lisäämään kommentti, niin siellä on Mark as unread
painike.
Olisi kiva jos pääteohjauksia olisi myös to ja pe kello 8 aamulla.
Ehdottomasti pidettäisiin jos olisi tulijoita. Mutta 1-2 ihmiselle ei ole varaa pitää. Voidaan kokeilla seuraavalle viikolla laittaa noita ehdolle, mutta jos ei ole vähintään 4/aika, niin ko aamuryhmiä ei pidetä. Näette siitä, että onko sinne allokoitu ohjaajaa, jos on tyyliin 2/30+1
niin on 2 tulossa ja 30 mahtuisi ja yksi ohjaaja.
Lisää mielipide
⁞
13. Trouble shoottaus ja sen vaikeus
Lisää mielipide
⁞
Lisää uusi keskustelun aihe
## ⁞Otsikko keskusteluaiheelle
#- {forceclass="chat" .removePre edit="manage"}
\
[Lisää mielipide]{.addAbove .timButton}
⁞
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.